• Σχόλιο του χρήστη 'Ξενοφών Κόζαρης Μηχ/γος -Ηλ/γος Μηχανικός ΕΜΠ, Μελετητης 9Γ, 27Β' | 19 Φεβρουαρίου 2011, 21:45

    Η κατάργηση του κάτω ορίου παραδεκτού του οικονομικών προσφορών (με πρόσχημα την επίκληση του μνημονίου), ενώ δεν εξετάσθηκαν άλλοι τρόποι αύξησης των εκπτώσεων σε λογικά όρια, που έχουν προταθεί κατά την πρόδρομη διαβούλευση (δηλ. προ της δημοσιοποίησης του παρόντος νομοσχεδίου) και η επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης των γραφείων μελετών και μελετητών, θα επιφέρει αρχικά μεγάλες εκπτώσεις κάτω από το νεκρό σημείο, ανάλογο με αυτή των εργοληπτικών επιχειρήσεων και -στην συνέχεια- είναι πιθανόν να ακολουθήσει σπειροειδή καθοδική κίνηση της επιχείρησης ανάλωση αποθεματικών, τραπεζικός δανεισμός, πτώχευση και έξοδος από την αγορά. Το ύψος της οικονομικής προσφοράς θα ποικίλει σημαντικά (σε άγνωστο προς το παρόν βαθμό), όπως και η αναμενόμενη ποιότητα της μελέτης. Με τον Ν3316/2005, σύμφωνα με τα πορίσματα της θεωρίας παιγνίων, η πλειονότητα των μελετητών δίνει την χαμηλότερη δυνατή Οικονομική Προσφορά (Ο.Π.), δηλ. μόνιμη έκπτωση 20% υπέρ του Δημοσίου ανεξαρτήτως του ύψους της αμοιβής κάθε μελέτης. Το μοναδιαίο κόστος μελέτης είναι φθίνουσα συνάρτηση του μεγέθους του έργου , ενώ σε μελέτες μικρής αξίας τα πάγια έξοδα είναι η σημαντικότερη συνιστώσα κόστους και αυτό πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη στην μέγιστη επιτρεπόμενη έκπτωση. Προτείνεται να εξετασθεί το ελάχιστο όριο Ο.Π. να μπορεί να κλιμακώνεται ιδιαίτερα για πτυχία Α’, Β’ ή Γ’ τάξης με την λογική των προηγουμένως προβλεπόμενων εκπτώσεων 5%, 10% και 15% υπέρ του Δημοσίου, ανάλογα με το ύψος της αμοιβής κάθε μελέτης . Η εναλλακτικά, τροποποιώντας ορθή πρόταση στην σελ. 19 της εισήγησής της ΠΟΣΕΥΠΕΧΩΔΕ, με περισσότερες υποδιαιρέσεις, κατάλληλες και για μικρά και μεσαία έργα να υπάρχει κατω όριο παραδεκτού για κάθε αμοιβή μελέτης Α: Τέτοιοι όροι μπορεί, για παράδειγμα, να είναι: α) Το προεκτιμώμενο οικονομικό αντικείμενο. Προτείνεται π.χ. για τις περιπτώσεις όπου η προεκτιμώμενη αμοιβή έχει προκύψει με βάση των «Κανονισμό Προεκτιμώμενων Αμοιβών», η προσαρμογή του κατώτερου ορίου της οικονομικής προσφοράς να γίνεται σύμφωνα με την ακόλουθη διαβάθμιση : Προεκτιμώμενη Αμοιβή (Α) Όρια παραδεκτού Α ≤ 40.000 5 % 40.000 < Α ≤ 120.000 10 % 120.000 < Α ≤ 250.000 15 % 250.000 < Α ≤ 500.000 20 % 500.000 < Α ≤ 2.000.000 25 % 2.000.000 < Α 30 % Όπως αναφέρεται στην εισήγηση της ΠΟΣΕΥΠΕΧΩΔΕ, για μείωση του κόστους μελετών μπορεί να χρησιμοποιηθούν επιπλέον τα εξής : β) Η ύπαρξη εγκεκριμένων μελετών προηγούμενων σταδίων (ιδιαίτερα αν τα υπόψη στάδια αφορούν μελέτες που εκπονήθηκαν με τις διαδικασίες του Ν.3316/05). γ) Η απαίτηση σύστασης κοινοπραξίας των συμμετεχόντων τεχνικών γραφείων μελετών, η ασφάλιση της μελέτης, η πιστοποίηση από αναγνωρισμένο οργανισμό πιστοποίησης. δ) Η προσκόμιση εγγυητικών επιστολών συμμετοχής και καλής εκτέλεσης, αυξημένου ποσοστού. Αν δεν τεθεί κάτω όριο παραδεκτού προσφοράς, η προσκόμιση εγγυητικών επιστολών συμμετοχής και καλής εκτέλεσης, αυξημένου ποσοστού , δεν μπορεί να επιλύσει τα προβλήματα αρτιότητας και ποιότητας των μελετών από αναδόχους που αναδείχθηκαν με μεγάλες εκπτώσεις., όπως δεν τα επέλυσε στην εκτέλεση δημοσίων έργων με την μέθοδο του μειοδοτικού διαγωνισμού, αλλά εξόντωσε τις εργοληπτικές επιχειρήσεις.