• Σχόλιο του χρήστη 'kremetis bros' | 3 Ιανουαρίου 2012, 11:19

    ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τέλος των μαθημάτων οι καταρτιζόμενοι πρέπει να είναι ικανοί: – Να κατέχουν τα διάφορα εργαλεία χειρός. – Να κατέχουν τα μέρη των οργάνων μέτρησης και να διεξάγουν μετρήσεις με αυτά. – Να χρησιμοποιούν σωστά τα εργαλεία συγκράτησης, κρούσης, κοπής, σύσφιξης κλπ. – Να χειρίζονται τα μηχανήματα και τις εργαλειομηχανές κατεργασίας και διαμόρφωσης υλικών. – Να εφαρμόζουν τα απαραίτητα μέτρα προστασίας κατά τη χρήση των εργαλείων και εργαλειομηχανών. – Να εελέγχουν και να συντηρούν τα εργαλεία τους. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟΥ ΜΕΡΟΥΣ 1. Μετρήσεις – Σφάλματα μετρήσεων. 2. Όργανα μέτρησης και χάραξης. 3. Εργαλεία συγκράτησης. 4. Εργαλεία κρούσης. 5. Εργαλεία κοπής. 6. Εργαλεία σύσφιξης. - Κατσαβίδια – Κλειδιά – Κατσαβίδια καρυδάκια – Κατσαβίδια κρούσης. - Κλειδιά Γερμανικά, Πολύγωνα, Γερμανοπολύγωνα. - Σωληνωτά κλειδιά. - Κλειδιά "Ταύ" καρυδάκια. - Αρθρωτά κλειδιά καρυδάκια. - Κλειδιά με καςτάνια. - Ρακορόκλειδα. - Ρυθμιζόμενα κλειδιά (Γαλλικά). - Καστάνιες και καρυδάκια εξάγωνα, πολύγωνα, Allen, Torx. - Κρουστικά καρυδάκια. 7. Διάφορα εργαλεία. Κουρμπαδόροι - Μέγγενες – Πιρτσιναδόροι - Λιπαντήρες (λαδικά). Σφιχτήρες – Εξωλκείς – Ροπόκλειδα. Ηλεκτρικά εργαλεία και εργαλεία αέρος Δράπανα, κατσαβίδια -Τροχοί πάγκου και φορητοί – Αερόκλειδα - Αεροκαστάνιες - Δράπανα αέρος – Τροχοί αέρος - Τριβεία αέρος και ηλεκτρικά - Πριόνια αέρος και ηλεκτρικά (σέγες) – Ηλεκτρικό πιστόλι ζεστού αέρα. 8. Μηχανουργικά υλικά. Λαμαρίνες – Ράβδοι – Βέργες - Μορφοσίδηρος (προφίλ). Σύρματα Σωλήνες (σίδηρος, χαλκός πλαστικό). 9. Διαμόρφωση υλικών. Διαμόρφωση υλικών εν θερμώ – Κοπή – Κάμψη – Τράβηγμα. Διόγκωση – Τρύπημα. Διαμόρφωση υλικών εν ψυχρώ. Κάμψη -Κυκλική κάμψη. 10. Συνδέσεις - Με κοχλίες – Με ήλους. 11. Συγκολλήσεις – τήξης – πίεσης – ετερογενείς - αυτογενής οξυγονοκολλήσεις ηλεκτροσυγκολλήσεις – ηλεκτρόδια. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ ΜΕΡΟΥΣ 1. Μέτρηση διαστάσεων και ανοχών δεδομένων μηχανολογικών εξαρτημάτων, σύσφιγξη με ροπόκλειδο και καλλιμπράρισμα ροπόκλειδου. 2. Εξαγωγή σπασμένων κοχλιών, επισκευή σπειρωμάτων και αντικατάσταση σπειρώματος (Helicoil). 3. Κατασκευή τυπικού δοκιμίου και συναρμογή δοκιμίων, με χρήση εργαλείων μέτρησης, συγκράτησης, χάραξης και κοπής. 4. Κατασκευή απλού δοκιμίου με χρήση εργαλείων κοπής, κρούσης, διαμόρφωσης εν ψυχρώ, μαλακής συγκόλληςης και πιρτσινιών. 5. Κατασκευή δοκιμίου με οξυγονοκόλληση. 6. Κατασκευή δοκιμίου με ηλεκτροσυγκόλληση με ηλεκτρόδια. 7. Κατασκευή δοκιμίου με ηλεκτροσυγγόλληση αδρανών αερίων. 8. Χρήση συσκευής οξυγόνου για διαςτολή και κοπή μετάλλων. 9. Επίδειξη τόρνου, χρήση, ονοματολογία και εργαλεία κοπής τόρνου. 10. Κατασκευή τυπικού δοκιμίου στο τόρνο. 11. Κατασκευή τυπικού δοκιμίου στην πλάνη. 12. Συγκολλήσεις με τη χρήση συνθετικών υλικών συγκόλλησης (κόλλες). Α’ ΕΞΑΜΗΝΟ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΥΓΙΕΙΝΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ……28./εξάμηνο, ……….2/εβδομάδα ΕΙΔΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Θεωρητικό ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τέλος των μαθημάτων, οι καταρτιζόμενοι πρέπει να είναι ικανοί :  Να κατέχουν τα αίτια των εργατικών ατυχημάτων και ειδικότερα τους κινδύνους στα συνεργεία Μηχανημάτων Έργων και να είναι σε θέση να εφαρμόζουν τα σχετικά μέτρα πρόληψης.  Να είναι σε θέση να εφαρμόζουν τα μέτρα πυροπροστασίας και να χρησιμοποιούν σωστά πυροσβεστήρες σκόνης.  Να κατέχουν τους κυριότερους ρυπαντές και να παίρνουν τα κατάλληλα μέτρα για τον περιορισμό της ρύπανσης.  Να εφαρμόζουν την παροχή Α’ Βοηθειών σε περίπτωση ατυχήματος .  Να εφαρμόζουν οικολογική διαχείριση των αποβλήτων (υδραυλικών υγρών, λιπαντικών, φίλτρων αέρος, φίλτρων λαδιού κ.λ.π.).  Να προστατεύουν το περιβάλλον και να τηρούν τους κανόνες προστασίας του. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1. Ασφάλεια εργασίας. 2. Εργατικά ατυχήματα. 3. Αίτια εργατικών ατυχημάτων. 4. Πρόληψη εργατικών ατυχημάτων. 5. Συνθήκες υγιεινής εργασίας, τάξη και καθαριότητα, αερισμός, εξαερισμός. 6. Ατομικά μέσα προστασίας. Σωστή χρήση αυτών. 7. Σωστή χρήση φορητών εργαλείων χειρός και σταθερών. 8. Κίνδυνοι από ηλεκτρικό ρεύμα - πυρκαγιά από οποιαδήποτε αιτία. 9. Χημικές ουσίες καθαρισμού μηχανών – εξαρτημάτων. 10. Συνέπειες στον άνθρωπο και στο περιβάλλον - τρόποι προφύλαξης . 11. Κίνδυνος από ανύψωση φορτίων (γερανογέφυρες, γρύλους κ.λ.π.). 12. Κίνδυνοι από συγκολλήσεις – κοπή μετάλλων. Τρόποι προφύλαξης. 13. Μέτρα προστασίας διατήρησης και χρήσης αερίων. 14. Επαγγελματικές ασθένειες. Πρόληψη. 15. Περιβάλλον στη ζωή του ανθρώπου. 16. Η έννοια του περιβάλλοντος. 17. Κύκλος οξυγόνου – κύκλος νερού - κύκλος άνθρακα. 18. Ρύπανση – ρυπαντές.  Ρύπανση του αέρα.  Ρύπανση του νερού.  Ρύπανση από καύση – καυσαέρια.  Ηχορύπανση. 19. Μέθοδοι αντιρύπανςης. 20. Νέφος από ρύπους καυσαερίων και επιπτώσεις στον άνθρωπο και στο περιβάλλον. 21. Ανακύκλωση στερεών και υγρών αποβλήτων. 22. Στερεά απόβλητα, μέταλλα, πλαστικά, ελαστικά γυαλί μπαταρίες κ.λ.π. 23. Υγρά απόβλητα, καύσιμα, λιπαντικά, χημικά καθαρισμού, υγρά φρένων, συσσωρευτών και κλιματισμού. 24. Προληπτική ιατρική – πρώτες βοήθειες. Α’ ΕΞΑΜΗΝΟ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΥΛΙΚΩΝ ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ……28./εξάμηνο, ……….2/εβδομάδα ΕΙΔΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Θεωρητικό ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τέλος των μαθημάτων, οι καταρτιζόμενοι πρέπει να είναι ικανοί:  Να αναγνωρίζουν τα συνηθέστερα υλικά και τις βασικές ιδιότητές τους.  Να χρησιμοποιούν και να επιλέγουν τα κατάλληλα υλικά. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1. Δομή και ιδιότητες στερεών υλικών. 2. Μηχανικές ιδιότητες μετάλλων, χάλυβες. 3. Σκληρότητα, στατικοί μέθοδοι ελέγχου και μέτρησης της σκληρότητας (Brinell, Vickers, Rockwell), δυναμικοί μέθοδοι. 4. Επίδραση συνθηκών περιβάλλοντος, θερμοκρασία, υγρασία, οξείδωση. 5. Θερμική κατεργασία χάλυβα, κράματα σιδήρου-άνθρακα, βαφή, λουτρά ψύξης, κλιμακωτή βαφή, επιφανειακή σκλήρυνση χαλύβων, τυποποίηση. 6. Χαλκός, κράματα χαλκού, εφαρμογές. 7. Αλουμίνιο, κράματα αλουμινίου, εφαρμογές. 8. Ψευδάργυρος, μόλυβδος, κασσίτερος, ιδιότητες, κράματα, εφαρμογές. 9. Λοιπά μέταλλα. 10. Κεραμικά υλικά, ιδιότητες, μορφοποίηση, εφαρμογές. 11. Πολυμερή, πλαστικά, ιδιότητες, εφαρμογές. 12. Πλαστικά από ενισχυμένο υαλοβάμβακα. 13. Υλικά κατασκευής καλουπιών. 14. Μοντέρνα συνθετικά. 15. Χρώματα. 16. Μονωτικά υλικά. Α’ ΕΞΑΜΗΝΟ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΑΡΧΕΣ ΜΗΧΑΝΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ……28./εξάμηνο, ……….2/εβδομάδα ΕΙΔΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Θεωρητικό ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τέλος των μαθημάτων οι καταρτιζόμενοι πρέπει να είναι ικανοί: 1. Να κατέχουν βασικές γνώσεις εφαρμοσμένης θερμοδυναμικής, 2. Να κατέχουν τους θεωρητικούς και πραγματικούς κύκλους των Μ.Ε.Κ 3. Να επιλύουν προβλήματα στα προαναφερθέντα.. 4. Να αποσυναρμολογούν Μ.Ε.Κ 5. Να συναρμολογούν Μ.Ε.Κ. 6. Να διακρίνουν τα διάφορα εξαρτήματα που απαρτίζουν τις Μ.ΕΚ. 7. Να εκτελούν μετρήσεις στα εξαρτήματα και στα συστήματα των Μ.Ε.Κ προς διαπίστωση φθορών. 8. Να εκτελούν τον εσωτερικό και εξωτερικό χρονισμό του κινητήρα και των υποσυστημάτων του. 9. Να αναγνωρίζουν το είδος ανώμαλης λειτουργίας των Μ.Ε.Κ και τα πιθανά αίτια που την προκαλούν. 10. Να αποκαθιστούν την ομαλή λειτουργία των Μ.Ε.Κ. με την χρήση κατάλληλων εργαλείων. 11.Να διακρίνουν τις Μ.Ε.Κ σε συμβατικής και αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1. Εισαγωγή - Γενικές γνώσεις θερμοδυναμικής. 2. Καταστάσεις φυσικών αερίων. Αέρια. Ατμοί. Πίεση, απόλυτη πίεση, μονάδες. 3. Θερμοκρασία. 4. Ειδικός όγκος - Ειδικό βάρος – Ειδική θερμότητα αερίων. Νόμοι των αερίων. 5. Έργο - Ενέργεια. 6. Θερμότητα – Μετάδοση θερμότητας. 7. Ισχύς. 8. Μετατροπή της ενέργειας. 9. Α’ Θερμοδυναμικός νόμος. 10. Β’ Θερμοδυναμικός νόμος – Μηχανικό ισοδύναμο. 11. Αλλαγές καταστάσεως αερίων και ατμών. Ισόχωρη αλλαγή. Ισοβαρής αλλαγή. Ισόθερμη αλλαγή. Αδιαβατική αλλαγή. Πολυτροπική αλλαγή. 12. Κυκλικές αλλαγές ή κύκλος. Κύκλος του Carnot. Απόδοση κύκλου. 13. Καύσιμα των Μ.Ε.Κ. και η καύση τους. 14. Λιπαντικά Μ.Ε.Κ. και οι φυσικές και χημικές ιδιότητές τους. 15. Κατάταξη των Μ.Ε.Κ. και οι χρήσεις τους. 16. Θεωρητική και πραγματική λειτουργία τετράχρονου βενζινοκινητήρα. 17. Θεωρητική και πραγματική λειτουργία δίχρονου βενζινοκινητήρα. 18. Θεωρητική και πραγματική λειτουργία τετράχρονου βενζινοκινητήρα Diesel. 19. Θεωρητική και πραγματική λειτουργία δίχρονου βενζινοκινητήρα Diesel. 20. Βαθμός απόδοσης των Μ.Ε.Κ.. 21. Ιπποδύναμη των Μ.Ε.Κ. - Μελέτη καμπύλης στροφών ισχύος Μ.Ε.Κ.. 22. Μελέτη καμπύλης ροπής στροφών Μ.Ε.Κ.. 23. Ειδική κατανάλωση των Μ.Ε.Κ.. 24. Εφαρμογές και υπολογισμοί. Β’ ΕΞΑΜΗΝΟ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΑΓΓΛΙΚΑ - ΤΕΧΝΙΚΗ ΟΡΟΛΟΓΙΑ ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ……42/εξάμηνο, ……….3/εβδομάδα ΕΙΔΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Θεωρητικό ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τέλος των μαθημάτων οι καταρτιζόμενοι πρέπει να είναι ικανοί : 1. Να διαβάζουν, να γράφουν και να μεταφράζουν Αγγλικά. 2. Να μπορούν να διαβάζουν το τεχνικό εγχειρίδιο επισκευής (service manual) των Μηχανημάτων Έργων. 3. Να διαβάζουν το βιβλίο ανταλλακτικών (parts book) των Μηχανημάτων Έργων. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΕΝΙΚΑ ΑΓΓΛΙΚΑ Οι υποψήφιοι επιλέγουν ειδικότητες ανεξάρτητα από το επίπεδο κατάρτισής τους στα αγγλικά. Όπως είναι φυσικό, για κάθε ειδικότητα επιλέγονται σπουδαστές με μικρή, μέτρια, καλή ή άριστη γνώση της αγγλικής. Επομένως, ο διαχωρισμός τους σε αρχάριους και προχωρημένους κρίνεται αναγκαίος, ώστε να μπορούν όλοι οι σπουδαστές να παρακολουθήσουν την τεχνική ορολογία και τα τεχνικά κείμενα των επομένων εξαμήνων. Έτσι, η εβδομαδιαία παρακολούθηση για τους προχωρημέ-νους είναι τρεις (3) ώρες, ενώ για τους αρχάριους έξι (6) ώρες. Το αντικείμενο και των δύο είναι Γενικά Αγγλικά. ΠΡΟΤΑΣΗ: Από το Β΄ Εξάμηνο πιστεύουμε ότι πρέπει να αρχίσει να διδάσκεται η τεχνική ορολογία. Β’ ΕΞΑΜΗΝΟ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΧΡΗΣΗ Η/Υ ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ……28./εξάμηνο, ……….2/εβδομάδα ΕΙΔΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Εργαστηριακό ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τέλος των μαθημάτων οι καταρτιζόμενοι πρέπει να είναι ικανοί : 1. Να χειρίζονται τα προγράμματα των Windows ’95 ή ’98 : WORD, EXCEL και πρόγραμμα που να ανταποκρίνεται για χρήση πελατολογίου, προμηθευτών, αποθήκης ανταλλακτικών. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1. Εισαγωγή στο Excel. Χρησιμότητα αυτού. 2. Εργαλεία. 3. Λογιστικό φύλλο – Βασικές έννοιες. 4. Κελιά, στήλες, σειρές, πίνακας, εισαγωγή δεδομένων. 5. File / Save, Save as. Επιλογές περιοχών. Εφαρμογή στην ειδικότητα των Μηχανημάτων Έργων. 6. Παρεμβολές, μορφοποιήσεις, προεπισκόπηση, επιλογές εκτύπωσης. 7. Διαμορφώσεις. Πράξεις. Συναρτήσεις. Τύποι συναρτήσεως. 8. Αποθήκευση φύλλου σε δισκέτα. Αντιγραφή - Αποκοπή - Επικόλληση. 9. Ασκήσεις εφαρμογής πάνω στην ειδικότητα. 10. Χρήση CD ROM. Άνοιγμα - κλείσιμο Menu. 11. Εισαγωγή στο Internet - E-mail. 12. Τρόποι πρόσβασης στο διαδίκτυο. Αποκοπή πληροφοριών και εύρεση αυτών. 13. Επιχειρηματική συναλλαγή μέσω Internet. 14. Εισαγωγή σε πρόγραμμα διαχείρισης πελατών - προμηθευτών - αποθήκης ανταλλακτικών, θυρίδων, κωδικών ανταλλακτικών, τιμής κόστους, τιμής πώλησης. Β’ ΕΞΑΜΗΝΟ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ……42./εξάμηνο, ……….3/εβδομάδα ΕΙΔΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Εργαστηριακό ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τέλος των μαθημάτων οι καταρτιζόμενοι πρέπει να είναι ικανοί : 1. Να χρησιμοποιούν και να εφαρμόζουν με ευχέρεια τις βασικές γνώσεις των κανονισμών του μηχανολογικού σχεδίου. 2. Να χρησιμοποιούν τα μέσα και τα υλικά σχεδίασης, να σχεδιάζουν σκαριφήματα και απλά σχέδια μηχανολογικών εξαρτημάτων. 3. Να διαβάζουν και να κατανοούν με ευχέρεια σχέδια μεμονωμένων μηχανολογικών εξαρτημάτων. 4. Να διαβάζουν κατασκευαστικά σχέδια από τεχνικά εγχειρίδια και να είναι ικανοί να τα εφαρμόζουν. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1. Έδρανα (ολίσθησης - κύλισης) - Λίπανση- Στεγανοποίηση. 2. ΄Άξονες – Σφήνες. 3. Τροχαλίες - Ιμάντες – Αλυσίδες. 1η ΑΣΚΗΣΗ Σχεδίαση σύνθεσης - άξονα, εδράνων, στεγανοποιητικών, σφηνών και κατάρτιση καταλόγου εξαρτημάτων. 4. Ελατήρια - Είδη αυτών – Σχεδίαση - Συμβολισμοί. 2η ΑΣΚΗΣΗ Σχεδίαση πραγματικού τμήματος των Μηχανημάτων έργων. 5. Σχεδίαση σκαριφήματος ( με ελεύθερο χέρι). Εξαρτήματος από Μηχανήματα έργων. 6. Συνοπτικό σχέδιο - Κατάλογος εξαρτημάτων από Μηχανήματα έργων. 7. Συμβολισμοί υδραυλικών συστημάτων μετάδοσης κίνησης Μηχανημάτων έργων. 8. Κυκλώματα υδραυλικού συστήματος Μηχανημάτων έργων. 9. Σχεδίαση απλού υδραυλικού συστήματος Μηχανημάτων έργων. 10. Συμβολισμοί ηλεκτρικών συστημάτων. 11. Σχεδίαση απλού ηλεκτρικού συστήματος Μηχανημάτων έργων. Β’ ΕΞΑΜΗΝΟ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ……28./εξάμηνο, ……….2/εβδομάδα ΕΙΔΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Θεωρητικό ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τέλος των μαθημάτων οι καταρτιζόμενοι πρέπει να είναι ικανοί: 1. Να αναγνωρίζουν τα διάφορα στοιχεία μηχανών . 2. Να κατέχουν τη χρησιμότητα για όλα τα στοιχεία μηχανών . 3. Να κατέχουν το υλικό με το οποίο κατασκευάζονται. 4. Να κατέχουν την λίπανση των στοιχείων μηχανών . 5. Να κατέχουν το είδος της καταπόνησης των στοιχείων μηχανών . ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1. Στοιχεία αντοχής υλικών. (Εφελκυσμός, κάμψη, στρέψη, δυναμικά φορτία, κόπωση υλικού) 2. Μέσα συνδέσεως - ήλοι, ηλώσεις. 3. Κοχλίες, σπειρώματα. Κοχλίες κίνησης. 4. Συγκολλήσεις, διαμόρφωση, συγκολλητότητα. 5. ΄Άτρακτοι - πείροι – στροφείς. (Εγκάρσιοι και αξονικοί). 6. Σφήνες, ασφάλειες, πολύσφηνα. 7. Σύνδεσμοι, κινητοί – σταθεροί - λυόμενοι. 8. ΄Έδρανα - έδρανα κύλισης (ρουλεμάν). 9. ΄Έδρανα ολίσθησης – λιπαντικά - στεγανοποιητικά. (Τσιμούχες απλές και αυτολίπαντες). 10. Οδοντωτοί τροχοί - είδη οδοντωτών τροχών - πλανητικά συστήματα. 11. Ιμαντοκίνηση - ιμάντες (οδοντωτοί) - τροχαλίες. 12. Αλυσοκίνηση - αλυσίδες - αλυσοτροχοί -λίπανση. 13. Ελατήρια. Παρατήρηση : Στα στοιχεία μηχανών πρέπει να δίνεται έμφαση στα αίτια φθορών των , στη διάγνωση πρόωρων φθορών,στα μέτρα συντήρησης των στοιχείων και στους τρόπους συναρμολόγησης και αποσυναρμολόγησης αυτών. Β’ ΕΞΑΜΗΝΟ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: : ΑΡΧΕΣ ΜΗΧΑΝΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ……56./εξάμηνο, ……….4/εβδομάδα ΕΙΔΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Εργαστηριακό ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τέλος των μαθημάτων οι καταρτιζόμενοι πρέπει να είναι ικανοί: 1. Να κατέχουν βασικές γνώσεις εφαρμοσμένης θερμοδυναμικής, 2. Να κατέχουν τους θεωρητικούς και πραγματικούς κύκλους των Μ.Ε.Κ 3. Να επιλύουν προβλήματα στα προαναφερθέντα.. 4. Να αποσυναρμολογούν Μ.Ε.Κ 5. Να συναρμολογούν Μ.Ε.Κ. 6. Να διακρίνουν τα διάφορα εξαρτήματα που απαρτίζουν τις Μ.ΕΚ. 7. Να εκτελούν μετρήσεις στα εξαρτήματα και στα συστήματα των Μ.Ε.Κ προς διαπίστωση φθορών. 8. Να εκτελούν τον εσωτερικό και εξωτερικό χρονισμό του κινητήρα και των υποσυστημάτων του. 9. Να αναγνωρίζουν το είδος ανώμαλης λειτουργίας των Μ.Ε.Κ και τα πιθανά αίτια που την προκαλούν. 10. Να αποκαθιστούν την ομαλή λειτουργία των Μ.Ε.Κ. με την χρήση κατάλληλων εργαλείων. 11.Να διακρίνουν τις Μ.Ε.Κ σε συμβατικής και αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΥΝΤΟΜΗ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ. 1. Χώρος, εργαλεία και καθαριότητα εργαστηρίου. 2. Κεφαλή Κυλίνδρων κινητήρα. Αποσυναρμολόγηση, Επιθεώρηση, ΄Έλεγχος ρηγμάτων, προθάλαμοι (Πυρόφουσκες ), Βλάβες, Συναρμολόγηση αυτών. Βαλβίδες, Ελατήρια, Έδρες, Ανοχές. Κοκοράκια βαλβίδων(πιανόλα ή πλήκτρα), Φθορές, Συναρμολόγηση. Λείανση. Διάκενο βαλβίδων ( Ρύθμιση ). 3. ΄Έμβολα, Ελατήρια, Διωστήρες ( Μπιέλες ). Μετρήσεις, Ανοχές, Αποσυναρμολόγηση, Συναρμολόγηση Πύρου εμβόλου, Τρόπος τοποθέτησης ελατηρίων εμβόλου. Εργασίες τρίτων (ρεκτιφιέ). Δακτυλίδια διωστήρων, κουζινέτα διωστήρος. 4. Κύλινδροι, χιτώνια. Φθορές, Μετρήσεις, Ανοχές, Κορμός κινητήρος (μπλοκ), Πατούρες χιτωνίων, επαναφορά αυτών. Εργασίες τρίτων (ρεκτιφιέ). 5. Στροφαλοφόρος άξονας. ΄Έλεγχος φθορών, Προδιαγραφές κατασκευαστών, Εργασίες τρίτων (ρεκτιφιέ), Λείανση, Ζυγοστάθμιση στροφαλοφόρου. Καθαρισμός, Τοποθέτηση, Τρόπος τοποθέτησης τσιμούχας, καθρέπτη και χελώνας. Κουζινέτα στροφάλου. 6. Σφόνδυλος ( ΒΟΛΑΝ ). Επιπεδότητα σφονδύλου. Σύνδεση. 7. 8. Ελαιολεκάνη (ΚΑΡΤΕΡ). Αποσυναρμολόγηση, Συναρμολόγηση. Σύστημα εισαγωγής Αέρος. Μέρη συστήματος, Αποσυναρμολόγηση, Καθαρισμός, Συναρμολόγηση Μετρήσεις. Σημεία μέτρησης πίεσης τουρμπίνας. 9. Μέτρηση συμπίεσης κινητήρα. 10. Εκκεντροφόρος. Σύνδεση με στροφαλοφόρο. Δακτυλίδια (κουζινέτα) 11. Σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου. Κεντρική και Βοηθητική αντλία πετρελαίου υψηλής και χαμηλής πιέσεως, σωληνώσεις, εγχυτήρες (μπεκ). Δεξαμενή καυσίμου. 12. Στροβιλοσυμπιεστής ( TURBO ). Αποσυναρμολόγηση, Συναρμολόγηση, Τοποθέτηση. 13. Καυσαέρια. Μέτρηση καυσαερίων. Ρυθμίσεις. 14. Σύστημα ψύξεως. Αποσυναρμολόγηση, καθαρισμός, Συναρμολόγηση, Βλάβες. Ψυγείο νερού και λαδιού κινητήρος. Φτερωτή ( Βιντιλατέρ). Ιμάντες, τροχαλίες. 15. Θερμοστάτης. Αποσυναρμολόγηση, συναρμολόγηση, βλάβες, έλεγχος, τοποθέτηση. 16. Αντλία νερού. Αποσυναρμολόγηση, επισκευή, συναρμολόγηση, βλάβες, τοποθέτηση. 17. Αντλία ελαίου κινητήρος. Αποσυναρμολόγηση, βλάβες, φθορές, επισκευή, συναρμολόγηση, τρόπος τοποθέτησης, φίλτρα ελαίου κινητήρος. 18. Αεροσυμπιεστής (Κομπρεσέρ) Αποσυναρμολόγηση, βλάβες, φθορές, Συναρμολόγηση. Β’ ΕΞΑΜΗΝΟ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΥΔΡΑΥΛΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ……28./εξάμηνο, ……….2/εβδομάδα ΕΙΔΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Μικτό ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τέλος των μαθημάτων, οι καταρτιζόμενοι πρέπει να είναι ικανοί: 1. Να κατέχουν τις βασικές αρχές λειτουργίας των υδραυλικών συστημάτων στα Μηχανήματα έργων. 2. Να περιγράφουν τα υδραυλικά συστήματα και τα υποσυστήματα αυτών στα Μηχανήματα έργων. 3. Να επιθεωρούν τα υδραυλικά συστήματα και τα υποσυστήματα αυτών στα Μηχανήματα έργων. 4. Να επισκευάζουν τα υδραυλικά συστήματα και τα υποσυστήματα στα Μηχανήματα έργων. 5. Να μπορούν να κάνουν μετρήσεις, ρυθμίσεις στα υδραυλικά συστήματα και τα υποσυστήματα στα Μηχανήματα έργων. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟΥ ΜΕΡΟΥΣ 1. Εισαγωγή στα υδραυλικά συστήματα εφαρμοσμένα στα Μηχανήματα έργων. Αναγκαιότητα ύπαρξης των υδραυλικών συστημάτων στα Μηχανήματα έργων. 2. Συμβολισμοί υδραυλικών συστημάτων. 3. Βασικές γνώσεις από τη μηχανική των ρευστών. 4. Υδροστατική- Πίεση (μονάδες μέτρησης)- Αρχή Pascal. 5. Υδροδυναμική. Βασικές γνώσεις, παροχή ταχύτητας ροής. Εξίσωση συνεχείας ροής. Νόμος Bernoulli. 6. Υδραυλικά συστήματα (ανοιχτού και κλειστού κυκλώματος). 7. Συμβολισμοί υδραυλικών εξαρτημάτων. 8. Υδραυλικές αντλίες εφαρμοσμένες στα Μηχανήματα έργων. 8.1 Πτερυγιοφόρες. 8.2 Γραναζωτές. 8.3 Εμβολοφόρες. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ ΜΕΡΟΥΣ 1. Αποσυναρμολόγηση πτερυγιοφόρας αντλίας. 1.1 Διάγνωση βλαβών - φθορών. 1.2 Επισκευή-Συναρμολόγηση. 2. Αποσυναρμολόγηση γραναζωτής αντλίας. 2.1 Διάγνωση βλαβών – φθορών. 2.2 Επισκευή-Συναρμολόγηση. 3. Αποσυναρμολόγηση - Συναρμολόγηση εμβολοφόρας αντλίας. 3.1 Διάγνωση βλαβών, φθορών,επισκευή. 3.2 Ρυθμίσεις . Β’ ΕΞΑΜΗΝΟ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΤΥΠΟΙ ΚΑΙ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ……42./εξάμηνο, ……….3/εβδομάδα ΕΙΔΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Εργαστηριακό ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τέλος των μαθημάτων οι καταρτιζόμενοι, πρέπει να είναι ικανοί : 1. Να κατέχουν τους τύπους των Μηχανημάτων έργων. 2. Να χαρακτηρίζουν τους τύπους των Μηχανημάτων έργων. 3. Να περιγράφουν τους τύπους των Μηχανημάτων έργων. 4. Να κατέχουν την στοιχειώδη νομοθεσία των Μηχανημάτων έργων. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1. Ιστορική εξέλιξη των μηχανημάτων έργων. 2.Φορτωτές (Λαστιχοφόροι - Ερπυστιοφόροι). 3.Υδραυλικοί εκσκαφείς (Λαστιχοφόροι - Ερπυστριοφόροι). Πασαλομπίχτης - Υδραυλικές σφύρες. 4.Προωθητές (Λαστιχοφόροι - Ερπυστιοφόροι). 5. Ισοπεδωτές (GRADER). Αποξέστες (SCRAPERS). 6. Οδοστρωτήρες (κυλινδροφόροι, κατσικοπόδαροι,δονητικοί, στατικοί κ.λ.π.). Διαστρωτήρες (FINISHER). Ασφαλτοδιανομέας (FENDERAL). Ανακυκλωτής ασφάλτου. 7. Γερανοί (5 - 200 τόνων). Ερπυστιοφόροι πλευρικοί γερανοί. 8. Περονοφόρα ανυψωτικά μηχανήματα (LIFT TRUCKS). 9. Γεωτρύπανα. Αεροσυμπιεστές (COMPRESSORS). 10. Εκσκαφέας – Φορτωτής. Εργοταξιακό αυτοκίνητο (DAMBERS). 11. Διατρητικό. Σπαστήρας. 12. Αντλία σκυροδέρματος. Μπετονιέρα αυτοφορτωνόμενη. 13. Ηλεκτροπαραγωγικό ζεύγος. 14. Διαγραμμιστικό. Εκχιονιστικό. 15. Νομοθεσία Μηχανημάτων ΄Έργων. Β’ ΕΞΑΜΗΝΟ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΟΝΟΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ……42./εξάμηνο, ……….3/εβδομάδα ΕΙΔΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Εργαστηριακό ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τέλος των μαθημάτων οι καταρτιζόμενοι πρέπει να είναι ικανοί: 1. Να αναγνωρίζουν τα τμήματα των Μηχανημάτων έργων. 2. Να Περιγράφουν τα τμήματα των Μηχανημάτων έργων. 3. Να χειρίζονται τα Μηχανήματα έργων. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1. Ονοματολογία τμημάτων που αποτελούνται οι λαστιχοφόροι – φορτωτές. Χειρισμός αυτών. 2. Ονοματολογία τμημάτων που αποτελούνται οι ερπυστριοφόροι φορτωτές. Χειρισμός αυτών. 3. Ονοματολογία τμημάτων που αποτελούνται οι υδραυλικοί εκσκαφείς λαστιχοφόροι, ερπυστριοφόροι,. Χειρισμός αυτών. 4. Ονοματολογία τμημάτων που αποτελούνται ο πασαλομπίχτης και οι υδραυλικές σφύρες. Χειρισμός αυτών. 5. Ονοματολογία τμημάτων που αποτελούνται οι λαστιχοφόροι, προωθητές. Χειρισμός αυτών. 6. Ονοματολογία τμημάτων που αποτελούνται οι ερπυστριοφόροι, προωθητές. Χειρισμός αυτών. 7. Ονοματολογία τμημάτων που αποτελούνται οι ισοπεδωτές (GRADER). Χειρισμός αυτών. 8. Ονοματολογία τμημάτων που αποτελούνται οι αποξέστες (SCRAPERS). Χειρισμός αυτών. 9. Ονοματολογία τμημάτων που αποτελούνται οι οδοστρωτήρες, κυλινδροφόροι – κατσικοπόδαροι – δονητικοί, στατικοί. Χειρισμός αυτών. 10. Ονοματολογία τμημάτων που αποτελούνται οι διαστρωτήρες ασφάλτου (FINISHER), ασφαλτοδιανομέας (FEDERAL), ανακυκλωτής ασφάλτου. Χειρισμός αυτών. 11. Ονοματολογία τμημάτων που αποτελούνται οι γερανοί από 5 έως 200 τόνων. Χειρισμός αυτών. 12. Ονοματολογία τμημάτων που αποτελούνται οι ερπυστριοφόροι πλευρικοί γερανοί. Χειρισμός αυτών. 13. Ονοματολογία τμημάτων που αποτελούνται τα περονοφόρα ανυψωτικά μηχανήματα (LIFT TRUCKS) από 1 έως 20 τόνων. Χειρισμός αυτών. Β’ ΕΞΑΜΗΝΟ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΚΥΛΙΣΕΩΣ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ……28./εξάμηνο, ……….2/εβδομάδα ΕΙΔΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Μικτό ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τέλος των μαθημάτων οι καταρτιζόμενοι πρέπει να είναι ικανοί: 1. Να κατέχουν τις βασικές λειτουργίες των συστημάτων κυλίσεως των Μηχανημάτων έργων. 2. Να περιγράφουν τα συστήματα κυλίσεως των Μηχανημάτων έργων. 3. Να επιθεωρούν τα συστήματα κυλίσεως των Μηχανημάτων έργων. 4. Να μετρούν φθορές στα συστήματα κυλίσεως των Μηχανημάτων έργων. 5. Να συντηρούν και να επισκευάζουν τα συστήματα κυλίσεως των Μηχανημάτων έργων. 6. Να κατέχουν τους τύπους των συστημάτων κυλίσεως των Μηχανημάτων έργων. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟΥ ΜΕΡΟΥΣ 1. Εισαγωγή στα συστήματα κυλίσεως Μηχανημάτων έργων. Λόγοι που επέβαλαν την κατασκευή αυτών και ανάγκες που εξυπηρετούν στα Μηχανήματα έργων. 2. Περιγραφή συστημάτων κυλίσεως Μηχανημάτων έργων. Αναφορά στους τύπους συστημάτων κυλίσεως Μηχανημάτων έργων. 3. Ερπύστριες - Τύποι ερπυστριών - Διάκριση ειδών. Πέδιλα ερπυστριών – Τύποι πεδίλων ερπυστριών, διάκριση ειδών, υλικά κατασκευής αυτών - Βίδες πεδίλων, παξιμάδια. 4. Ειδικά μηχανήματα επισκευής - συντήρησης ερπυστριών (πρέσα για αποσυναρμολόγηση - συναρμολόγηση ερπύστριας). Ειδικό υδραυλικό περιστροφικό μηχάνημα αποσυναρμολόγησης – συναρμολόγησης πε-δίλων ερπύστριας, ανέμη τυλίγματος ερπύστριας. 5. Πλαίσιο στήριξης συστημάτων κυλίσεως Μηχανημάτων έργων. - Χρήση εγχειριδίου Συστημάτων Κυλίσεως. ( TRAK SERVICE HAND BOOK). 6. Κάτω ράουλα : μονόδρομα – διπλόδρομα. Άνω ράουλα. Τρόποι μέτρησης φθορών. Εργαλεία μέτρησης φθορών των συστημάτων Κυλίσεως Μηχανημάτων έργων. Υλικά κατασκευής. 7. Αδρανής τροχός (τεμπέλης) Χρησιμότητα αυτού. Τρόποι μέτρησης φθορών. Όργανα μέτρησης φθορών, χρήση αυτών και υλικά κατασκευής. 8. Ειδικά μηχανήματα επισκευής αδρανών τροχών (τεμπέληδων) - ραούλων : α) Πρέσα αποσυναρμολόγησης – συναρμολόγησης αδρανών τροχών (τεμπέληδων) – ραούλων. β) Μηχάνημα επιμετάλλωσης αδρανών τροχών (τεμπέληδων) - ραούλων. Περιγραφή λειτουργίας και σωστή χρήση αυτών. 9. Υδραυλική μπουκάλα γράσου τανύσεως ερπύστριας. Ελατήριο απορρόφησης κραδασμών. Επικινδυνότητα - Χρησιμότητα αυτού. 10. Οδοντωτός τροχός μεταδόσεως κινήσεως σε ερπύστρια (Sprocket). Χρησιμότητα αυτού. Βλάβες – Φθορές. 11. Προηγμένη τεχνολογία συστημάτων κυλίσεως σε τριγωνική διάταξη με δύο αδρανείς τροχούς (τεμπέληδες) και υπερυψωμένο οδοντωτό τροχό μεταδόσεως κινήσεως σε ερπύστρια (Sprocket) εφαρμοσμένο από τους κατασκευαστές για προωθητές. 12. Ανάγκες – Λόγοι που οδήγησαν τους κατασκευαστές στην χρησιμοποίηση και εφαρμογή των προηγμένων αυτών συστημάτων κυ-λίσεως. 13. Ισοζυγιστική δοκός (Παλάντζο – γέφυρα). Χρησιμότητα αυτής. Συνήθεις αιτίες βλαβών – φθορών. Λίπανση στα συστήματα κυλίσεως Μηχανημάτων έργων (όπου κρίνεται απαραίτητη). Τρόπος λίπανσης, συντήρηση και επιπτώσεις κακής συντήρησης. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ ΜΕΡΟΥΣ ΟΙ ΚΑΤΑΡΤΙΖΟΜΕΝΟΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΦΟΡΟΥΝ ΦΟΡΜΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΡΑΝΟΣ. ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ : α. Ηλεκτρουδραυλική Πρέσα αποσυναρμολόγησης – συναρμολόγησης ερπυστριών μετά των παρελκομένων της (Μήτρες η καλούπια, καλίμπρες κ.λ.π.). β. Ειδικό μηχάνημα επιμετάλλωσης ραούλων -αδρανών τροχών (τεμπέληδων). γ. Σταθερή κάθετη Ηλεκτρουδραυλική πρέσα, έως 100 τόνων ηλεκτροκίνητη ή χειροκίνητη. δ. Γερανογέφυρα, 5 τόνων και άνω. ε. Ειδική φορητή πρέσα μετά των εξαρτημάτων της πολλαπλών χρήσεων – ξεπρεσαρίσματος οδοντωτού τροχού μεταδόσεως κινήσεως σε ερπύστρια (Sproket). ζ. Μετατροπέας ροπής κοχλιών και περικοχλιών. 1. Χειρισμός πρέσας αποσυναρμολόγησης – συναρμολόγησης ερπυστριών. 2. Αποσυναρμολόγηση - συναρμολόγηση πέδιλων από ερπύστρια. 3. Αποσυναρμολόγηση - συναρμολόγηση ερπύστριας ξερής με πείρο συνδέσεως και αυτοκούμπωτη. 4. Αποσυναρμολόγηση - συναρμολόγηση ερπύστριας αυτολίπαντης –αυτοκούμπωτης. Τρόπος λίπανσης αυτολίπαντης. 5. Τρόπος αφαίρεσης ερπύστριας ξερής ή αυτοκούμπωτης ή αυτολίπαντης από Μηχανήματα έργων (εκσκαφέα ή προωθητή ή ερπυστριοφόρου φορτωτή). 6. Τρόπος τοποθέτησης ερπύστριας ξερής ή αυτοκούμπωτης ή αυτολίπαντης σε Μηχανήματα έργων (εκσκαφέα ή προωθητή ή ερπυςτριοφόρου φορτωτή). 7. Τρόπος εξαγωγής πλαισίου συγκρατήσεως ραούλων και αδρανών τροχών (τεμπέληδων) (Truck roller frame). Ιδιαίτερη προσοχή στο τακάρισμα (στήριξη του μηχανήματος). 8. Τρόπος επανατοποθετήσεως πλαισίου στήριξης ραούλων και αδρανών τροχών (τεμπέληδων) (Truck roller frame) ερπυστριοφόρων Μηχανημά-των έργων. 9. Επισκευή πλαισίου στήριξης ραούλων και τεμπέληδων ερπυςτριοφόρων Μηχανημάτων έργων. 10. Αποσυναρμολόγηση άνω, κάτω ραούλων, αδρανών τροχών (τεμπέληδων) από το πλαίσιο στήριξης ραούλων και αδρανών τροχών (τεμπέληδων) ερπυστριοφόρων Μηχανημάτων έργων. 11. Συναρμολόγηση άνω, κάτω ραούλων, αδρανών τροχών (Τεμπέληδων) στο πλαίσιο στήριξης ραούλων και αδρανών τροχών (τεμπέληδων) ερπυστριοφόρων Μηχανημάτων έργων. 12. Αποσυναρμολόγηση – συναρμολόγηση μπουκάλας τανύσεως ερπύστριας ερπυστριοφόρων Μηχανημάτων έργων. 13. Αποσυναρμολόγηση - συναρμολόγηση ελατηρίου απορρόφησης κραδασμών. Τρόποι προφύλαξης - Ι Δ Ι Α Ι Τ Ε Ρ Η Π Ρ Ο Σ Ο Χ Η !!!  ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ : ΕΦΙΣΤΑΤΑΙ Η ΠΡΟΣΟΧΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΩΝ ΣΤΗΝ ΑΝΥΨΩΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΒΑΡΕΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ. Γ’ ΕΞΑΜΗΝΟ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΑΓΓΛΙΚΑ - ΤΕΧΝΙΚΗ ΟΡΟΛΟΓΙΑ ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ……42/εξάμηνο, ……….3/εβδομάδα ΕΙΔΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Θεωρητικό ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τέλος των μαθημάτων οι καταρτιζόμενοι πρέπει να είναι ικανοί : 1. Να διαβάζουν, να γράφουν και να μεταφράζουν Αγγλικά. 2. Να μπορούν να διαβάζουν το τεχνικό εγχειρίδιο επισκευής (service manual) των Μηχανημάτων Έργων. 3. Να διαβάζουν το βιβλίο ανταλλακτικών (parts book) των Μηχανημάτων Έργων. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1η - 8η εβδομάδα Ανάγνωση - μετάφραση - τεχνική ορολογία από τεχνικό εγχειρίδιο επισκευής (service manual) του τμήματος κινητήρων και συστημάτων διευθύνσεως, συστημάτων πεδήσεως και συστημάτων αναρτήσεως - γραμματική : συνέχεια του προηγούμενου εξαμήνου. Ανάγνωση - μετάφραση από βιβλίο ανταλλακτικών (Parts book) των Μηχανημάτων έργων. 9η - 14η εβδομάδα Ανάγνωση - μετάφραση - τεχνική ορολογία από τεχνικό εγχειρίδιο επισκευής (service manual) πλαισίων - συστημάτων μεταδόσεως κινήσεως - γραμματική της αγγλικής. Ανάγνωση - μετάφραση από βιβλίο ανταλλακτικών (Parts book) των Μηχανημάτων έργων. Γ’ ΕΞΑΜΗΝΟ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ……28./εξάμηνο, ……….2/εβδομάδα ΕΙΔΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Εργαστηριακό ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τέλος των μαθημάτων οι καταρτιζόμενοι πρέπει να είναι ικανοί : 1. Να χρησιμοποιούν και να εφαρμόζουν με ευχέρεια τις βασικές γνώσεις των κανονισμών του μηχανολογικού σχεδίου. 2. Να χρησιμοποιούν τα μέσα και τα υλικά σχεδίασης, να σχεδιάζουν σκαριφήματα και απλά σχέδια μηχανολογικών εξαρτημάτων. 3. Να διαβάζουν και να κατανοούν με ευχέρεια σχέδια μεμονωμένων μηχανολογικών εξαρτημάτων. 4. Να διαβάζουν κατασκευαστικά σχέδια από τεχνικά εγχειρίδια και να είναι ικανοί να τα εφαρμόζουν. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΕΞΑΡΤΗΜΑΤΩΝ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΑΠΟ ΒΙΒΛΙΟ ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ( PARTS BOOK ) 1. Αντλία νερού κινητήρος Μηχανημάτων έργων. 2. Αντλία μεταφοράς καυσίμου (βοηθητική αντλία Πετρελαίου). 3. Μετρατοπέας ΡΟΠΗΣ (Torque Converter). 4. Τελική κίνηση (FINAL DRIVE) π.χ.CAT D8 προωθητής. 5. Υδραυλική αντλία (τύπου VIKCERS ή Γραναζωτή ή Εμβολοφόρα). 6. Κύλινδρος ανυψώσεως μπούμας π.χ.CAT 988B Λαστιχοφόρου Φορτωτού. 7. Βαλβίδα Ελέγχου διευθύνσεως (STEERING VALVE) . 8. Κιβώτιο ταχυτήτων (POWER SHIFT TRANSMISSION) π.χ. CAT 966 Φορτωτής. 9. Υδραυλικός κινητήρας πορείας (MOTOR TRACK) π.χ. CAT 245 Εκ-σκαφέα. 10. ΑΣΚΗΣΗ 1 11. Σχεδίαση σκαριφήματος απλού υδραυλικού κυκλώματος μετά των συμβολισμών. 12. Διαφορικό προωθητού π.χ. CAT D9. 13. Διαφορικό λαστιχοφόρου φορτωτού π.χ. CAT 992C. 14. Τελική κίνηση π.χ. φορτωτού CAT 950. 15. Σύστημα κυλίσεως ερπυστριοφόρων Μηχανημάτων έργων. Σημείωση: Η αναφορά γίνεται σε μηχανήματα της CATERPILLAR λόγω της ευχέρειας εύρεσης της σχετικής τεχνικής βιβλιογραφίας της συγκεκριμένης εταιρείας. (SERVICE MANUAL).κ.λ.π. Οι ανωτέρω τύποι Μηχανημάτων έρ-γων μπορούν να αντικατασταθούν με οποιονδήποτε τύπο άλλης εταιρείας (π.χ. KOMATSU,JCB, JOHN DEERE, AKERMAN, LIEBHERR, FIAT, HITACHI κλπ.) Γ’ ΕΞΑΜΗΝΟ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΑΡΧΕΣ ΜΗΧΑΝΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ……42./εξάμηνο, ……….3/εβδομάδα ΕΙΔΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Εργαστηριακό ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τέλος των μαθημάτων οι καταρτιζόμενοι πρέπει να είναι ικανοί: 1. Να κατέχουν βασικές γνώσεις εφαρμοσμένης θερμοδυναμικής, 2. Να κατέχουν τους θεωρητικούς και πραγματικούς κύκλους των Μ.Ε.Κ 3. Να επιλύουν προβλήματα στα προαναφερθέντα.. 4. Να αποσυναρμολογούν Μ.Ε.Κ 5. Να συναρμολογούν Μ.Ε.Κ. 6. Να διακρίνουν τα διάφορα εξαρτήματα που απαρτίζουν τις Μ.ΕΚ. 7. Να εκτελούν μετρήσεις στα εξαρτήματα και στα συστήματα των Μ.Ε.Κ προς διαπίστωση φθορών. 8. Να εκτελούν τον εσωτερικό και εξωτερικό χρονισμό του κινητήρα και των υποσυστημάτων του. 9. Να αναγνωρίζουν το είδος ανώμαλης λειτουργίας των Μ.Ε.Κ και τα πιθανά αίτια που την προκαλούν. 10. Να αποκαθιστούν την ομαλή λειτουργία των Μ.Ε.Κ. με την χρήση κατάλληλων εργαλείων. 11. Να διακρίνουν τις Μ.Ε.Κ σε συμβατικής και αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1. Πλήρης αποσυναρμολόγηση κινητήρων εκσκαφέων, τετρακύλινδρου και εξακύλινδρου (Μονομπλοκ). 2. Κεφαλή Κυλίνδρων κινητήρα. Αποσυναρμολόγηση, Επιθεώρηση, ΄Έλεγχος ρηγμάτων, προθάλαμοι ( Πυρόφουσκες ), Βλάβες, Συναρμολόγηση αυτών. Βαλβίδες, Ελατήρια, Έδρες, Ανοχές. Κοκοράκια βαλβίδων(πιανόλα ή πλήκτρα), Φθορές, Συναρμολόγηση. Λείανση. Διάκενο βαλβίδων ( Ρύθμιση ). 3. ΄Έμβολα, Ελατήρια, Διωστήρες ( Μπιέλες ). Μετρήσεις, Ανοχές, Αποσυναρμολόγηση, Συναρμολόγηση Πύρου εμβόλου, Τρόπος τοποθέτησης ελατηρίων εμβόλου. Εργασίες τρίτων (ρεκτιφιέ). Δακτυλίδια διωστήρων, κουζινέτα διωστήρος. 4. Κύλινδροι, χιτώνια. Φθορές, Μετρήσεις, Ανοχές, Κορμός κινητήρος (μπλοκ), Πατούρες χιτωνίων, επαναφορά αυτών. Εργασίες τρίτων (ρεκτιφιέ). 5. Στροφαλοφόρος άξονας. ΄Έλεγχος φθορών, Προδιαγραφές κατασκευαστών, Εργασίες τρίτων (ρεκτιφιέ), Λείανση, Ζυγοστάθμιση στροφαλοφόρου. Καθαρισμός, Τοποθέτηση, Τρόπος τοποθέτησης τσιμούχας, καθρέπτη και χελώνας. Κουζινέτα στροφάλου. 6. Σφόνδυλος ( ΒΟΛΑΝ ). Επιπεδότητα σφονδύλου. Σύνδεση. 7. 8. Ελαιολεκάνη (ΚΑΡΤΕΡ). Αποσυναρμολόγηση, Συναρμολόγηση. Σύστημα εισαγωγής Αέρος. Μέρη συστήματος, Αποσυναρμολόγηση, Καθαρισμός, Συναρμολόγηση Μετρήσεις. Σημεία μέτρησης πίεσης τουρμπίνας. 9. Μέτρηση συμπίεσης κινητήρα. 10. Εκκεντροφόρος. Σύνδεση με στροφαλοφόρο. Δακτυλίδια (κουζινέτα) 11. Σύστημα Τροφοδοσίας καυσίμου. Κεντρική και Βοηθητική αντλία Πετρελαίου υψηλής και χαμηλής πιέσεως, σωληνώσεις, εγχυτήρες( μπεκ). Δεξαμενή καυσίμου. 12. Στροβιλοσυμπιεστής ( TURBO ). Αποσυναρμολόγηση, Συναρμολόγηση, Τοποθέτηση. 13. Καυσαέρια. Μέτρηση καυσαερίων. Ρυθμίσεις. 14. Σύστημα ψύξεως. Αποσυναρμολόγηση, καθαρισμός, Συναρμολόγηση, Βλάβες. Ψυγείο νερού και λαδιού κινητήρος. Φτερωτή ( Βιντιλατέρ). Ιμάντες, τροχαλίες. 15. Θερμοστάτης. Αποσυναρμολόγηση, συναρμολόγηση, βλάβες, έλεγχος, τοποθέτηση. 16. Αντλία νερού. Αποσυναρμολόγηση, επισκευή, συναρμολόγηση, βλάβες, τοποθέτηση. 18. Αεροσυμπιεστής (Κομπρεσέρ) Αποσυναρμολόγηση, βλάβες, φθορές, Συναρμολόγηση. Γ’ ΕΞΑΜΗΝΟ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΥΔΡΑΥΛΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ……28./εξάμηνο, ……….2/εβδομάδα ΕΙΔΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Μικτό ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τέλος των μαθημάτων, οι καταρτιζόμενοι πρέπει να είναι ικανοί: 1. Να κατέχουν τις βασικές αρχές λειτουργίας των υδραυλικών συστημάτων στα Μηχανήματα έργων. 2. Να περιγράφουν τα υδραυλικά συστήματα και τα υποσυστήματα αυτών στα Μηχανήματα έργων. 3. Να επιθεωρούν τα υδραυλικά συστήματα και τα υποσυστήματα αυτών στα Μηχανήματα έργων. 4. Να επισκευάζουν τα υδραυλικά συστήματα και τα υποσυστήματα στα Μηχανήματα έργων. 5. Να μπορούν να κάνουν μετρήσεις, ρυθμίσεις στα υδραυλικά συστήματα και τα υποσυστήματα στα Μηχανήματα έργων. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟΥ ΜΕΡΟΥΣ 1. Υδραυλικά κυκλώματα και συστήματα ρευστών (γενικές αρχές). 1.1 Υδραυλικό κύκλωμα. 1.2 Υδραυλικό σύστημα. 1.3 Πνευματικό σύστημα. 2. Περιγραφή εξαρτημάτων και μηχανισμών υδραυλικού συστήματος. 2.1 Δεξαμενή υδραυλικού. 2.2 Φίλτρα υδραυλικού. 2.3 Μεταλλικοί σωλήνες – Σύνδεσμοι. 2.4 Εύκαμπτοι σωλήνες – Σύνδεσμοι. 2.5 Χειριστήρια. 2.6 Υδραυλικοί κύλινδροι (Μονής & διπλής ενεργείας). 2.7 Υδραυλικές βαλβίδες. 2.8 Υδραυλικοί κινητήρες (πορείας & περιστροφής) εφαρμοσμένοι στους εκσκαφείς (λαστιχοφόρους & ερπυστριοφόρους) 3. Στεγανοποίηση υδραυλικών συστημάτων. 3.1 Σωλήνων. 3.2 Χειριστηρίων. 3.3 Υδραυλικών κυλίνδρων. 4. Μετρήσεις – Ρυθμίσεις. 4.1 Βαλβίδων. 4.2 Χειριστηρίων. 4.3 Κυλίνδρων. 5. Βλάβες υδραυλικών συστημάτων. 5.1 Ρυθμιστικών βαλβίδων. 5.2 Χειριστηρίων. 5.3 Σωλήνων μεταλλικών & ευκάμπτων. 6. Υλικά κατασκευής υδραυλικών συστημάτων. 6.1 Σωλήνες μεταλλικοί & εύκαμπτοι. 6.2 Χειριστήρια. 6.3 Βαλβίδες. 6.4 Υδραυλικοί κύλινδροι. 6.5 Στεγανοποιητικά. 6.6 Υδραυλικές αντλίες. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ ΜΕΡΟΥΣ 1. Αποσυναρμολόγηση υδραυλικού χειριστηρίου. 1.1 Διάγνωση βλαβών - φθορών- επισκευή. 1.2 Συναρμολόγηση. 1.3 Μετρήσεις - Ρυθμίσεις βαλβίδων χειριστηρίου. 2. Αποσυναρμολόγηση υδραυλικού κυλίνδρου α