• Αξιότιμε Υπουργέ, κ. Ρέππα Αξιότιμε Γεν. Γραμματέα, κ. Τσιόκα Σας συγχαίρουμε με για τις αποφάσεις σας σχετικά με την εξυγίανση του θεσμού και του κλάδου των ΚΤΕΟ. Οι προτάσεις σας επιχειρούν βαθιές τομές στο έως σήμερα σαθρό σύστημα τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ στη χώρα μας και διαφαίνεται ότι στοχεύουν σε οριστικές λύσεις στα κρίσιμα ζητήματα που υποβαθμίζουν τον θεσμό, κάτι που δεν τόλμησε κανείς άλλος ομότιμός σας έως και σήμερα. Τα βασικά ζητήματα που αναμένεται να επιλυθούν είναι τα εξής δύο, α)η διαφθορά στα ΚΤΕΟ, πλαστά Δελτία ΚΤΕΟ, εικονικοί έλεγχοι οχημάτων, παραποίηση των πρωτογενών αποτελεσμάτων των μετρήσεων και, β) η αποχή των ιδιοκτητών οχημάτων από τον προβλεπόμενο τεχνικό έλεγχο των οχημάτων τους. Είναι γνωστές οι πιέσεις που άσκησαν (και πιθανόν συνεχίζουν ακόμα...) διάφορες συντεχνίες- κυκλώματα από τον χώρο των ΚΤΕΟ (Δημοσίων & Ιδιωτικών) προκειμένου να δημιουργηθεί πλαίσιο περαιτέρω χαλαρότητας και χάους και έτσι ώστε να είναι εύκολη η καταστρατήγηση του νόμου από αυτούς και παράλληλα αδύνατη η ανίχνευση τους. Δυστυχώς σε όλο αυτό το πάρτι που διαρκεί χρόνια (έως το 2009) διαφαίνεται ότι υποστηρίχθηκε και από τα εκάστοτε υψηλόβαθμα αρμόδια στελέχη του υπουργείου σας. Είναι αυτοί που σακάτεψαν (στην κυριολεξία) τον θεσμό επιχειρώντας να εμπορευματοποιήσουν το κάθε τι, στο πολύ σημαντικό λειτούργημα των ΚΤΕΟ. Επισημαίνω ότι έως σήμερα πωλούνται ακόμη ελεύθερα στα ΚΤΕΟ «σπασμένα» συστήματα μηχανογράφησης και ακατάλληλα μετρητικά συστήματα και δυστυχώς χωρίς να ασχολείται ουσιαστικά ΚΑΝΕΝΑΣ αρμόδιος φορέας της Πολιτείας. Σε περιπτώσεις δε καταγγελιών αυτές χάνονται στα χρονοντούλαπα του υπουργείου. Τα αμαρτήματα του πρόσφατου παρελθόντος (2004-2009) επί Γεν. Διεύθυνσης από πρώηνυπάλληλο του υπουργείου ταλαιπωρούν ακόμη τον θεσμό και δεν του επιτρέπουν να αναπτυχθεί και εξελιχθεί σε κάτι καλύτερο από αυτό που ήταν πριν την έναρξη των ιδιωτικών ΚΤΕΟ. Ως γνωστόν η αδιάβλητη και άρα αξιόπιστη λειτουργία των ΚΤΕΟ βασίζεται σε δύο βασικές παραμέτρους, σε αυτά τα πλαίσια εφιστούμε την ΠΡΟΣΟΧΗ σας σε δύο πολύ σημαντικά θέματα που σχετίζονται με την λειτουργία και την αξιοπιστία των αποτελεσμάτων όλων των ΚΤΕΟ (δημόσιων & Ιδιωτικών), α) Την αξιοπιστία του μηχανογραφικού συστήματος του κάθε ΚΤΕΟ , δηλαδή το «κλείδωμα ασφαλείας» του συστήματος ώστε να αποκλείεται η παρέμβαση στο αποτέλεσμα των μετρήσεων. Το Μ/Σ κάθε ΚΤΕΟ εκτελεί (θεωρητικά) την απευθείας μεταφορά των αποτελεσμάτων των ελέγχων από την αυτόματη γραμμή ελέγχου στον κεντρικό διακομιστή (SERVER) του ΚΤΕΟ και από εκεί στα εκδιδόμενα δελτία ΚΤΕΟ και παράλληλα on line στη βάση του υπουργείου. Αυτό στην πράξη έως σήμερα δεν συμβαίνει σε όλα τα ΚΤΕΟ με αποτέλεσμα δεκάδες Μ/Σ συστήματα να πωλούνται στα ΚΤΕΟ είτε σπασμένα δηλαδή ανοικτά, είτε να χρησιμοποιούν μη προβλεπόμενο μηχανογραφικό εξοπλισμό ενδιάμεσης μεταφοράς δεδομένων, δηλαδή παραλαμβάνονται από την αυτόματη γραμμή και μεταφέρονται με ηλεκτρονικό καλάθι στον κεντρικό διακομιστή. Σε καταγγελίες του συνδέσμου μας σχετικά με αυτό το ζήτημα παρατηρείται το φαινόμενο του στρουθοκαμηλισμού, δηλαδή κανένας δεν αντιλαμβάνεται ή δεν θέλει να αντιληφθεί την σπουδαιότητα του φαινομένου. Γιατί…δεν ασχολείται κανένα στέλεχος του υπουργείου ΥΠΟ.ΜΕ.ΔΙ. , δεν ενδιαφέρει η αξιοπιστία των μηχανογραφικών συστημάτων στα ΚΤΕΟ, πως θα εξασφαλισθεί η νομιμότητα στα ΚΤΕΟ όταν δεν εξασφαλίζονται τα πρωτογενή αποτελέσματα των μετρήσεων ? Προτάσεις: 1. Η καλύτερη περίπτωση θα ήταν να υπάρχει ένα κεντρικό Μ/Σ στο υπουργείο και όλα τα ΚΤΕΟ να συνδέονται πάνω σε αυτό. Με αυτόν τον τρόπο θα ήταν αδύνατη η διάρρηξη του συστήματος και αν αυτό επιχειρούνταν θα μπορούσε να γίνει έγκαιρα και εύκολα αντιληπτό, με αυτόν τον τρόπο το υπουργείο θα ήταν ο θεματοφύλακας του συστήματος και όλα τα ΚΤΕΟ εξουσιοδοτημένοι χρήστες . Σε περιπτώσεις επίσης εντοπισμού παραβατών το υπουργείο με ένα απλό κατέβασμα του διακόπτη θα έπαυε αυτόματα και on time τη λειτουργία κάθε παράτυπου ή παράνομου ΚΤΕΟ. Το όλο πρόγραμμα θα μπορούσε να ενταχθεί στα πλαίσια επιδότησης με προγράμματα ΕΣΠΑ και να κοστίσει ελάχιστα στην Πολιτεία, άλλωστε το υπουργείο είναι μέτοχος στα έσοδα των ΚΤΕΟ και υπό αυτή την έννοια θα μπορούσαμε μα πούμε ότι υποχρεούται να προβεί σε τέτοιες ενέργειες. Το αποτέλεσμα θα ήταν μόνιμο και οριστικό κατά της διαφθοράς και των κινδύνων που συνεπάγονται στην οδική ασφάλεια και το περιβάλλον. 2.Εναλλακτικά. Υποχρέωση διαπίστευσης για όλους τους προμηθευτές μηχανογραφικών συστημάτων και, ανάληψη των ευθυνών που τους αναλογούν όταν διαπιστώνεται ότι το πωλούμενο Μ/Σ λειτουργεί με "ανοικτό" τρόπο. Λόγω του ότι οι πηγαίοι κώδικες του κάθε Μ/Σ ανήκουν στον δημιουργό του καταλήγουμε στην υπόθεση ότι όταν διαπιστώνεται σε κάποιο ΚΤΕΟ να λειτουργεί σπασμένο Μ/Σ τότε στο 99% των περιπτώσεων αυτό συμβαίνει με την συναίνεση του προμηθευτή και άρα θα πρέπει να επιδίδονται ευθύνες και σε αυτόν. Με αυτόν τον τρόπο κάθε προμηθευτής θα υποχρεωθεί από την Πολιτεία να δεσμεύεται για την αδιαβλητότητα των συστημάτων που πωλεί στα ΚΤΕΟ και άρα η προσφορά τέτοιων συστημάτων θα περιορισθεί σημαντικά. Β) Ακατάλληλες αυτόματες γραμμές ελέγχου των ΚΤΕΟ και διάτρητες διαδικασίες διακρίβωσης των ευαίσθητων οργάνων τους. Παρατηρούνται τα εξής φαινόμενα, 1. Προδιαγραφές αυτόματων γραμμών ελέγχου ΚΤΕΟ. Δεν υπάρχουν σαφείς προδιαγραφές μετρητικής ικανότητας μεταξύ των πάμπολλων μετρητικών γραμμών ελέγχου που πωλούνται σήμερα στην αγορά. Αποτέλεσμα είναι το κάθε ΚΤΕΟ να μετρά με τις προδιαγραφές που φέρει ο εξοπλισμός και όχι αυτές που θα έπρεπε να έχει ορίσει το υπουργείο προκειμένου οι μετρήσεις σε όλη τη χώρα να είναι ίδιες. Πρόταση: Να ορισθούν συγκεκριμένες προδιαγραφές μετρητικής ικανότητας και όλα τα μηχανήματα να διακριβώνονται σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα μετρολογίας από διαπιστευμένα εργαστήρια και μόνο, και όχι όπως εξυπηρετεί τον κάθε έναν εμπλεκόμενο στα ΚΤΕΟ. 2. Διακρίβωση των γραμμών ελέγχου. Παρατηρείται το φαινόμενο σε πολλά ΚΤΕΟ η διακρίβωση των ευαίσθητων οργάνων να γίνεται από εργαστήρια μη εξειδικευμένα που δεν διαθέτουν αποδεδειγμένα τεχνογνωσία – μέθοδο, απαιτούμενο πρότυπο εξοπλισμό διακρίβωσης και την διαπίστευση από το ΕΣΥΔ. Διακρίνεται επίσης το φαινόμενο πολλοί δήθεν μετρολόγοι να στέλνουν τα πιστοποιητικά διακριβώσεων «ταχυδρομικά» όπως συμβαίνει αντίστοιχα και με τα ΚΤΕΟ που ελέγχουν οχήματα «δια αλληλογραφίας». 3. Να υποχρεωθούν όλα τα εργαστήρια διακρίβωσης οργάνων ΚΤΕΟ προκειμένου να πραγματοποιούν διακριβώσεις στα ΚΤΕΟ να φέρουν την διαπίστευση του Ε.ΣΥ.Δ. ώστε να επιτηρούνται τακτικά και συστηματικά για την εργασία που εκτελούν. 4.Να υποχρεωθούν όλα τα ΚΤΕΟ που πραγματοποιούν διακρίβωση των οργάνων τους εσωτερικά (μόνα τους) ή σε συνεργασία με μη διαπιστευμένα εξωτερικά εργαστήρια, να τηρούν και δεύτερο πρότυπο ποιότητας ειδικό για εργαστήρια διακριβώσεων όπως το ISO 17025 και παράλληλα με το ISO 17020 πρότυπο ποιότητας για ΚΤΕΟ που απαιτείται για την λειτουργία τους ως ΚΤΕΟ. Με την υλοποίηση των παραπάνω προτάσεων θα εφαρμοσθούν επιπρόσθετες δικλείδες ασφαλείας ώστε να εξασφαλίζεται η τεχνική επάρκεια όλων των εμπλεκομένων στην πολύ σημαντική εργασία μηχανογράφησης των ΚΤΕΟ και διακρίβωσης των ευαίσθητων οργάνων μέτρησης σε αυτά. Τα κέρδη για την κοινωνία μας θα είναι ασφαλέστερα οχήματα, λιγότερα τροχαία, καθαρότερο περιβάλλον και, προστατευμένοι πολίτες από περιπτώσεις επιπόλαιων και παράνομων λειτουργών ΚΤΕΟ. Τα οφέλη για τον κλάδο θα είναι η πάταξη της διαφθοράς και άρα περισσότερο ικανοποιημένοι και προστατευμένοι από τον αθέμιτο ανταγωνισμό Ιδιοκτήτες ΚΤΕΟ. Βρίσκομαι στη διάθεση σας για επιπρόσθετες πληροφορίες και προτάσεις. Με εκτίμηση Κωνσταντίνος Βήκας Πρόεδρος ΔΣ Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ιδιωτικών ΚΤΕΟ Αθήνα, 04/8/2010