• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑ.Σ.Ε.Π.ΠΕ.' | 15 Οκτωβρίου 2016, 08:11

    Άρθρο 9. ΜΗ.Τ.Ε. Πρέπει να είναι γνωστό στο Υπ. Υποδομών ότι τα Μητρώα συντελεστών παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών έργων συνδέονται με το «άνοιγμα του επαγγέλματος του μηχανικού» που αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση του πρώτου μνημονίου και πρέπει να ολοκληρωθεί στα πλαίσια της τρέχουσας 2ης αξιολόγησης. Διαπιστώνουμε ότι οι ρυθμίσεις του Σ/Ν δεν ανταποκρίνονται στην χρονική αυτή υποχρέωση και επιπλέον, διατηρούνται στρεβλώσεις που επισημάνθηκαν από τον ΠΑΣΕΠΠΕ, χωρίς να αρθούν και κατά την ψήφιση του πρόσφατου ν. 4412/2016. Με βάση τα προηγούμενα θεωρούμε ότι στο Σ/Ν πρέπει να περιληφθούν ρυθμίσεις με σαφείς αρχές και κατευθύνσεις για τη σύνταξη των Μητρώων, ώστε να υπάρξει άμεση εφαρμογή. Προς τούτο: • Συμφωνούμε με την ανάθεση στο ΤΕΕ όχι μόνον της διαχείρισης του Μητρώου Φυσικών Προσώπων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά της οργάνωσης του με βάση την έκδοση Κανονισμού που θα εγκρίνεται από το Υπ. Υποδομών το οποίο θα εποπτεύει και την εφαρμογή του. Διαφωνούμε επομένως με τις Επιτροπές ως παρ. 20(α), 20(β) του Άρθρου 9, που θα συγκροτούνται με απόφαση του Υπ. Υποδομών, όπως επίσης και με σχετικές ρυθμίσεις του ΠΔ για την οργάνωση του ΜΗΦΥΠΤΕ, που προβλέπονται στην παρ. 21. Διαφωνούμε επίσης με την Επιτροπή της παρ. 20(ζ) για τα Μητρώα των Τεχνικών Επαγγελμάτων της Γ.Γ. Βιομηχανίας. • Οι υποχρεωτικές στελεχώσεις επιχειρήσεων και η κατάταξη τους σε τάξεις, πιστεύουμε ότι είναι εκτός του πλαισίου των Ευρωπαϊκών Οδηγιών. Ειδικότερα θεωρούμε ότι οι ρυθμίσεις των Οδηγιών και του ν.4412/16, που προβλέπουν συμμετοχή των ΜΜΕ στους διαγωνισμούς με κριτήριο τον ετήσιο κύκλο εργασιών τους παρά τις διακρίσεις σε τάξεις, πρέπει να τα καταστεί υποχρεωτικός όρος στις διακηρύξεις, απαραίτητος στις σημερινές συνθήκες της Ελληνικής Οικονομίας. Χρειάζεται προς τούτο διευκρίνιση σε ποια έτη θα αναφέρεται ο ετήσιος κύκλος εργασιών. Κατά την άποψή μας θα μπορούσε να είναι ο μέσος όρος της τελευταίας δεκαετίας. Γενικότερα πιστεύουμε ότι πρέπει να υπάρχει ευχερής δυνατότητα συμμετοχής οικονομικών φορέων ή συμπράξεών τους σε διαγωνισμούς και κρίση των τεχνικών και οικονομικών δυνατοτήτων τους με τα κριτήρια ανάθεσης, παρά αποκλεισμός τους με τυπικά κριτήρια καταληλλότητας, που σε πολλές περιπτώσεις δημιουργούν διακρίσεις και άνισους όρους ανταγωνισμού. Οι Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/ΕΕ/25 είναι σαφείς στα ζητήματα αυτά και δυστυχώς τούτο δεν συμβαίνει με το ν.4412/16, που προκαταλαμβάνει τις ρυθμίσεις των νέων Μητρώων. Αναμένουμε τις απαιτούμενες τροποποιήσεις και προσθήκες. • Είναι ώριμες οι συνθήκες για σύσταση Μητρώων Μελετητών - Τεχνικών Συμβούλων, Μητρώων Κατασκευαστών και Μητρώων Μελετητών– Κατασκευαστών Επιχειρήσεων τόσο για τα ιδιωτικά όσο και για τα δημόσια έργα. Με την ευκαιρία και δεδομένου ότι στον ΠΑΣΕΠΠΕ συμμετέχουν εξειδικευμένες επιχειρήσεις στο σχεδιασμό και στην κατασκευή έργων προστασίας του περιβάλλοντος, όπως είναι τα έργα καθαρισμού νερού και αποβλήτων, οι εγκαταστάσεις κομποστοποίησης, οι εγκαταστάσεις ξήρανσης βιολογικής λάσπης, τα εργοστάσια μηχανικής ανακύκλωσης στερεών απορριμμάτων κτλ, δραττόμεθα της ευκαιρίας να σχολιάσουμε τις διακρίσεις της παρ. 11 του Άρθρου 9. Κατά την παρ. 12 θ του Άρθρου 9, μία επιχείρηση εξειδικευμένη σ’ ένα εκ των ως άνω αντικειμένων, εγγραφόμενη στα Μητρώα Μελετητικών και Εργοληπτικών Επιχειρήσεων Ιδιωτικών Έργων και δυνάμενη να συμμετέχει σε δημόσιο διαγωνισμό για την κατασκευή αυτού του αντικειμένου, δεν μπορεί να το μελετήσει με ίδια μέσα, αλλά πρέπει να συνεργασθεί υποχρεωτικά με Μελετητή του Μητρώου Μελετητών Δημοσίων Έργων. Θεωρούμε ότι οποιοσδήποτε πρέπει να αντιλαμβάνεται το παράδειγμα, ως παράδειγμα προς αποφυγή. • Με βάση τα προηγούμενα: - Η κατάταξη φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων στα Μητρώα πρέπει να γίνεται με αίτηση τους στις δραστηριότητες του Ευρωπαϊκού Κανονισμού CPV. Η στρέβλωση του CPV με Ελληνικές ονοματοδοσίες, πρέπει ρητά να απαγορεύεται. - Στην περίπτωση των φυσικών προσώπων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης κριτήρια εγγραφής σε κατηγορία ή κατηγορίες δραστηριοτήτων του CPV, πρέπει να είναι το επαγγελματικό περίγραμμα κάθε ενδιαφερόμενου όπως προκύπτει από τον ισχύοντα στη χώρα μας Κώδικα Επαγγελμάτων του Διεθνούς Γραφείο Εργασίας και τα επαγγελματικά προσόντα που το πιστοποιούν. Οι διαδικασίες πιστοποίησης μπορούν να διακρίνονται σύμφωνα με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες, ανάλογα με τη δραστηριότητα (Μελέτη, Κατασκευή, Λειτουργία Τεχνικών Έργων) και πιστοποιημένοι – ενεργοί μηχανικοί σε διακριτές δραστηριότητες δεν υπόκεινται σε πρόσθετες διαδικασίες ελέγχου των επαγγελματικών τους προσόντων. Αρκούν υπεύθυνες δηλώσεις τους συνοδευόμενες από τυποποιημένα βιογραφικά σημειώματα. - Σε περίπτωση Εταιρειών η εγγραφή στα Μητρώα Δημοσίων Έργων πρέπει να γίνεται αυστηρά σύμφωνα με τα Κριτήρια των Ευρωπαϊκών Οδηγιών. Ειδικά για τα Ιδιωτικά Έργα η εγγραφή σε κατηγορία γίνεται ανάλογα με την δήλωση του πιστοποιημένου μηχανικού, που ορίζεται ως ο κύριος τεχνικός υπεύθυνος μιας ενδιαφερόμενης επιχείρησης για τις δραστηριότητες της. Υποχρεωτικές στελεχώσεις και τάξεις δεν μπορούν να ισχύουν για Ιδιωτικές Επιχειρήσεις, που ανά περίπτωση έργου πρέπει να λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα, που θα ικανοποιούν τις απαιτήσεις των πελατών τους. • Απαιτείται σαφής προσδιορισμός τόσο της ευθύνης των δημοσίων αρχών που αναθέτουν μελέτες ή/και κατασκευές δημοσίων έργων, όσο και των υποχρεώσεων των μελετητών και των συμβούλων τους. Σε κάθε περίπτωση δεν είναι δυνατόν οι μελετητές και οι σύμβουλοι να αναλαμβάνουν ευθύνες, που εκ των πραγμάτων ανήκουν στις αναθέτουσες αρχές και βέβαια στους κατασκευαστές όταν με σαφήνεια προδιαγράφεται ο ρόλος τους. Τα ζητήματα αυτά δυστυχώς δεν είναι ξεκάθαρα στο ν.4412/16 και απαιτούνται τροποποιήσεις και προσθήκες σύμφωνα με το πνεύμα και το γράμμα των Ευρωπαϊκών Οδηγιών. Θεωρούμε ότι οι προηγούμενες επισημάνσεις μας πρέπει να τύχουν απάντησης στην Ειδική Έκθεση που πρόκειται να συνοδεύσει το Σ/Ν στη Βουλή και ευελπιστούμε ότι θα ληφθούν υπόψη στις διατάξεις της παρ. 21 που προβλέπει την έκδοση ΠΔ για την εφαρμογή των νέων Μητρώων.