• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΣΥΠ' | 17 Οκτωβρίου 2016, 15:57

    Γενικός σχολιασμός: Τα Άρθρα 5 & 13 του σχεδίου νόμου, αντιβαίνουν στις αρμοδιότητες του Εθνικού Συστήματος Υποδομών Ποιότητας (ΕΣΥΠ) που συμπεριλαμβάνει τις λειτουργικές μονάδες ΕΛΟΤ, ΕΣΥΔ και ΕΙΜ Σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο έχει αναγνωριστεί, θεσμικά, ο ρόλος των οργανισμών τυποποίησης (Καν. 1025/2012) και διαπίστευσης (Καν. 765/2008) και οποιαδήποτε παρέκκλιση από το εν λόγω θεσμικό πλαίσιο στερείται αναγνώρισης, δημιουργεί σπατάλη πόρων και καθώς έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το εθνικό / κοινοτικό δίκαιο, οδηγεί, τεκμηριωμένα, σε παραβίαση των συνθηκών για την τεχνική εναρμόνιση σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Συγκεκριμένα, Άρθρο 5 “Ηλεκτρονικό Σύστημα Προσδιορισμού Κόστους των Συντελεστών Παραγωγής Τεχνικών Έργων (ΣΥ.ΚΟΣ.Π.Ε) – Ηλεκτρονικό Παρατηρητήριο Τιμών (ΗΛ.ΠΑ.Τ) Ηλεκτρονικό Σύστημα Εθνικών Τεχνικών Προδιαγραφών (Σ.Ε.ΤΕ.Π.)” Α. Εθνικές Τεχνικές Προδιαγραφές (Άρθρο 5) Σύμφωνα με την παρ. 3 του Άρθρου 2 του Ν. 372/1976 όπως αυτό έχει τροποποιηθεί με τον Ν. 2642/1998 ορίζεται σαφώς ότι ως ελληνικές εθνικές τεχνικές προδιαγραφές, ορίζονται οι προδιαγραφές εκείνες, οι οποίες εγκρίνονται από τον Ελληνικό Οργανισμό Τυποποίησης (εν προκειμένω ΕΣΥΠ/ΕΛΟΤ). Σύμφωνα με το σημείο β της παρ 5 του Άρθρου 54 του Ν. 4412/2016 όπως αυτό επεξηγείται στο Παράρτημα VII, ως εθνικές τεχνικές προδιαγραφές νοούνται τυποποιητικά έγγραφα τα οποία έχουν εκπονηθεί και εκδοθεί από αναγνωρισμένο φορέα τυποποίησης. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, και κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 27 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1025/2012 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με την ευρωπαϊκή τυποποίηση, ο κατάλογος των αναγνωρισμένων εθνικών φορέων τυποποίησης έχει δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ( http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52013XC0927(02)&rid=1 ). Για την Ελλάδα, ο αναγνωρισμένος εθνικός φορέας τυποποίησης είναι το «ΕΣΥΠ/ΕΛΟΤ - Εθνικό Σύστημα Υποδομών Ποιότητας/Αυτοτελής Λειτουργική Μονάδα Τυποποίησης ΕΛΟΤ». Σε διάφορα σημεία του Άρθρου 5 του εν λόγω σχεδίου νόμου γίνεται λανθασμένη αναφορά σε Εθνικές Τεχνικές Προδιαγραφές (Σ.Ε.ΤΕ.Π) ή σε σύνταξη Εθνικών Τεχνικών Προδιαγραφών (παρ. 15) ή / και σε έγκριση Εθνικών Τεχνικών Προδιαγραφών (σημ. ε, παρ. 23), με κίνδυνο να δημιουργηθεί σύγχυση που θα οδηγήσει και σε εκδίωξη του ΕΣΥΠ/ΕΛΟΤ από την Διεθνή και Ευρωπαϊκή Τυποποίηση. Σε ότι αφορά Εθνικές Τεχνικές Προδιαγραφές, θα πρέπει να αποσαφηνιστεί ότι ο μοναδικός αρμόδιος φορέας για τη σύνταξη, έγκριση και έκδοσή τους είναι ο εθνικός οργανισμός τυποποίησης, ΕΣΥΠ/ΕΛΟΤ. Β. "εθνικά παραδεκτά κείμενα (παρ. 15, Άρθρου 5) Στην παρ. 15 του Άρθρου 5 αναφέρεται ότι " … Στο Σ.Ε.Τ.Ε.Π. αναπτύσσεται Κανονισμός Σύνταξης Τεχνικών Προδιαγραφών, ώστε οι τεχνικές προδιαγραφές να αποτελούν ένα σύνολο τυποποιημένων και εναρμονισμένων αρχών, κανόνων και μεθόδων, βασισμένων σε περιβαλλοντικά και κοινωνικά κριτήρια καθώς και σε Εθνικά Πρότυπα εναρμονισμένα με αντίστοιχα Ευρωπαϊκά Πρότυπα, Ευρωπαϊκές Τεχνικές Εγκρίσεις, κοινές Τεχνικές Προδιαγραφές, και διεθνή Πρότυπα εφ’ όσον δεν υπάρχουν αντίστοιχα Ευρωπαϊκά ή εθνικά παραδεκτά κείμενα". Η πρόβλεψη αυτή ουσιαστικά αποτελεί μεταφορά του σημείου β της παρ 5 του Άρθρου 54 του Ν. 4412/2016 και υπό αυτή την έννοια θα πρέπει να αναπαράγεται, όταν αναφέρεται, χωρίς να αλλοιώνει τις προβλέψεις του Ν. 4412/2016, ο οποίος άλλωστε αποτελεί το εθνικό κείμενο εναρμόνισης των Οδηγιών 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ σχετικά με τις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων. Οι προβλέψεις του Ν. 4412/2016 στο σημείο αυτό είναι σαφείς και συγκεκριμένες. Δεν αναφέρονται γενικώς σε "εθνικά παραδεκτά κείμενα", αναφορά που εκ των πραγμάτων είναι ασαφής, αλλά σε " σε εθνικά πρότυπα, σε εθνικές τεχνικές εγκρίσεις ή σε εθνικές τεχνικές προδιαγραφές", κείμενα δηλαδή που εκπονούνται, εγκρίνονται και εκδίδονται από τους αναγνωρισμένους εθνικούς φορείς τυποποίησης. Ως εκ τούτου, η έκφραση "εθνικά παραδεκτά κείμενα" πρέπει να απαλειφθεί. Η σχετική διατύπωση του Ν. 4412/2016 θα πρέπει να αναπαραχθεί και στο εν λόγω σχέδιο νόμου στο πλαίσιο της παρ.8 του άρθρου 54 του νόμου 4412/2016 όπου καθορίζει ότι ο Υπουργός ΠΟΜΕΔΙ ΜΠΟΡΕΙ να εγκρίνει προδιαγραφές και κανονισμούς που αναφέρονται στο τρόπο κατασκευής των έργων… Δηλαδή πρέπει να είναι σαφές ότι ο ΥΠΟΜΕΔΙ δεν έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα και κατ' ουδένα τρόπο δεν έχει την αρμοδιότητα εκπόνησης και δημοσίευσης των εν λόγω προδιαγραφών και κανονισμών πλην αυτής της εγκρίσεως για την χρήση τους στα Δημόσια Έργα. Με βάση τα παραπάνω ζητάμε την άρση των προαναφερομένων από το σχέδιο νόμου