• Άρθρο 30 Το θέμα της τροποποίησης του ν. 3446/2006, ο οποίος σήμερα παρουσιάζει πολλά κενά για την εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου και αποτελεσματικού συστήματος ελέγχου για την πάταξη της παράνομης μεταφοράς η οποία πλήττει τον κλάδο των οδικών μεταφορών εδώ και δεκαετίες, σημειώνοντας μεγάλες ζημιές τόσο για τους Έλληνες επαγγελματίες οι οποίοι δραστηριοποιούνται σε αυτόν όσο και για την εθνική μας οικονομία, έχει αποτελέσει αντικείμενο πολλών συζητήσεων τα τελευταία έτη μεταξύ των οργάνων της Πολιτείας αλλά και της ΟΦΑΕ, η οποία έχει καταθέσει πολλές σχετικές προτάσεις, καθώς επίσης έχοντας καταθέσει βέλτιστες πρακτικές που ακολουθούν άλλα Κ-Μ, όπου χρησιμοποιούνται σύγχρονες μέθοδοι και ηλεκτρονικοί εξοπλισμοί και vans για την πλέον αποτελεσματική διενέργεια ελέγχων. Παράλληλα, θα πρέπει να αναφερθούμε και στην σημαντική εργασία η οποία έγινε στα πλαίσια λειτουργίας της της Ομάδας Εργασίας η οποία συγκροτήθηκε με την Β4/64236/1862/22-8-2018 (ΑΔΑ: Ω334465ΧΘΞ-ΔΟΔ) απόφαση του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, για την υλοποίηση της Δράσης 18 με τίτλο: «Καθιέρωση ενός στιβαρού συστήματος road enforcement (καθοδόν ελέγχων)» του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Eφοδιαστική και η οποία κατέληξε σε μία τελική εισήγηση την οποία κατέθεσε προς τον Γ.Γ. Μεταφορών στις 6-4-19 και στην οποία περιλαμβάνονται σημαντικές προτάσεις προς την βελτίωση συστήματος καθοδόν ελέγχων και οι οποίες δεν έχουν ληφθεί υπόψη στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο. Επί του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου η ΟΦΑς προτείνει τις κάτωθι αλλαγές ως προς τις τροποποιήσεις του άρθρου 1 του νόμου 3446/2006: Επί της συγκρότησης και της στελέχωσης των Κλιμακίων Ελέγχων (παράγραφοι 2 και 10 του άρθρου 1 του νόμου 3446/2006). η πρόταση της ΟΦΑΕ ως προς την τροποποίηση του Υπό Διαβούλευση άρθρου 1 του νόμου 3446/2006 είναι η εξής (α) Τροποποίηση της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του Νόμου 3446/2006 ώστε η στελέχωση των ΜΚΕ να προβλέπει (i) Έναν (1) εκπρόσωπο της Υπηρεσίας Μεταφορών και Επικοινωνιών ή Κ.Τ.Ε.Ο. της οικείας Περιφερειακής Ενότητας, (ii) ένα (1) όργανο του Τμήματος Τροχαίας ή της υπηρεσίας που ασκεί καθήκοντα Τροχαίας ή ένα όργανο του Λιμενικού Σώματος, εφόσον ο έλεγχος διενεργείται σε περιοχή αρμοδιότητάς του, (iii) έναν (1) τελωνειακό υπάλληλο, ιδίως για τον έλεγχο του χρησιμοποιημένου καυσίμου, δεδομένου ότι παρατηρείται έντονα σε φορτηγά αυτοκίνητα ταξινόμησης τρίτων χωρών και ιδίως των βαλκανικών χωρών και χωρών του πρώην ανατολικού μπλοκ να χρησιμοποιούν πετρέλαιο αφορολόγητο, θέρμανσης, ναυτικό ή με λάδια αντί για πετρέλαιο κίνησης. Καθώς επίσης, και για τον έλεγχο των τελωνειακών εγγράφων που το συνοδεύουν, (iv) έναν (1) εκπρόσωπο του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης (Φυτοπαθολογική υπηρεσία) για τον αντίστοιχο έλεγχο αγροτικών και κτηνιατρικών προϊόντων για την διαπίστωση της τήρησης των κανόνων υγιεινής κατά την μεταφορά και ψύξη αυτών και την αποτροπή βλάβης της δημόσιας υγείας, (v). έναν (1) υπάλληλο Δ.Ο.Υ για τον πλήρη έλεγχο των τιμολογίων και την αντιστοίχιση τους με τα μεταφερόμενα εμπορεύματα, των ΤΠΥ του αυτοκινητιστή (φορτωτική), ή του CMR, κλπ. (vι) .έναν (1) εκπρόσωπο της Επιθεώρησης Εργασίας για τον έλεγχο της νομιμότητας της σχέσης εργασίας οδηγού και εργοδότη, καθώς και (vii). πλήρη ηλεκτρονικό εξοπλισμό με van, όπως ισχύει στις χώρες της Ε.Ε. (β) Κατάργηση της διάταξης της υφιστάμενης παραγράφου 10 του άρθρου 1 του νόμου 3446/2006 ως προς την ειδική συγκρότηση κλιμακίων στις παραμεθόριες περιοχές υπό την αιγίδα των οικείων Δήμων. Επί του τρόπου επιβολής και είσπραξης των προστίμων (παράγραφος 8 – αναριθμιζόμενη παράγραφος 7 του νόμου 3446/2006) Η διάταξη αυτή θα πρέπει να καταργηθεί και να θεσπιστεί αφ’ ενός μεν δυνατότητα επί τόπου καταβολής του προστίμου και αφ΄ ετέρου σε διαφορετική περίπτωση η ακινητοποίηση του οχήματος, όπως δηλαδή συμβαίνει σε όλα τα λοιπά κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χωρίς περαιτέρω να δίδεται δυνατότητα για περαιτέρω εξουσιοδότηση του θέματος και πρόβλεψη λιγότερων ημερών κυκλοφορίας του οχήματος, υπέχοντος η καταλογιστική του προστίμου πράξη θέση στοιχείων κυκλοφορίας. Επιπλέον η απαγόρευση της εξόδου από τη χώρα είναι ρύθμιση κενής περιεχομένου ειδικά ως προς τα αλλοδαπά οχήματα καθώς, όπως πολύ καλά γνωρίζουμε όλοι, το Ελληνικό Κράτος ως κράτος μέλος της ΕΕ έχει πολλές μη φυλασσόμενες διόδους εξόδου, από τις οποίες ένα ΦΔΧ μπορεί να εξέλθει της Ελληνικής Επικράτειας χωρίς να προηγηθεί η καταβολή του επιβληθέντος προστίμου. Το μέτρο της ακινητοποίησης του οχήματος σε περίπτωση παράβασης και καταλογισμού διοικητικού προστίμου θα μπορούσε να έχει αποτελέσματα υπό τρείς προϋποθέσεις (α) ειδικό εξοπλισμό των ΜΚΕ και στελέχωσή τους με υπάλληλο Δ.Ο.Υ που θα έχει αρμοδιότητα επί τόπου είσπραξης του προστίμου, (β) με εξορθολογισμό των ποσών των προστίμων και (γ) με διαμόρφωση / καθορισμό ειδικών χώρων στους οποίους τα ΦΔΧ θα μπορούν να μεταφέρονται μέχρι την πληρωμή των προστίμων. Επίσης θα πρέπει να προβλεφθεί έιτε με την υπό τροποποίηση διάταξη είτε με κατ΄ εξουσιοδότηση ΚΥΑ, η δυνατότητα μεταφόρτωσης των προϊόντων σε περίπτωση μεταφορών ευαλλοίωτων αγαθών. Η επί τόπου καταβολή των επιβληθέντων διοικητικών προστίμων θα πρέπει να ρυθμιστεί ως υποχρεωτική για τα αλλοδαπά οχήματα, όπως συμβαίνει σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ και δυνητικά για τα ελληνικά οχήματα (λόγω της δυνατότητας του Δημοσίου να βεβαιώσει και να εισπράξει μέσω των διαδικασιών διοικητικής εκτέλεσης τα ποσά αυτά και μεταγενέστερα) χωρίς σε κάθε περίπτωση να θίγεται το δικαίωμα όλων των παραβατών να προσφύγουν στα διοικητικά δικαστήρια. Γ. Ποιες αλλαγές προτείνει η ΟΦΑΕ επί του άρθρου 4Α του νόμου 3446/2006 (βλ. κατωτέρω προτάσεις ΟΦΑΕ Δ2) Δ. Ποιες άλλες αλλαγές προτείνει η ΟΦΑΕ επί άλλων άρθρων που δεν έχουν τεθεί Υπό Διαβούλευση Δ1. Επί του άρθρου 2 του νόμου 3446/2006 Λόγω της κατάργησης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων και του ΣΔΟΕ, Θα πρέπει να τροποποιηθεί η περίπτωση (α) της παραγράφου 1 του άρθρου 2 και να δοθεί σχετική αρμοδιότητα στην ΑΑΔΕ καθώς και η περίπτωση (β) της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του νόμου. Επίσης θα πρέπει να καταργηθεί η περίπτωση (στ) της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του νόμου που δίνει σχετική αρμοδιότητα στα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου Δήμων Παραμεθόριων Περιοχών. Δ2. Επί του άρθρου 4Β του νόμου 3446/2006 Το άρθρο 4β προβλέπει την έκδοση μίας σειράς ΚΥΑ που θα προβλέπουν τη συγκεκριμενοποίηση των παραβάσεων που θα υπάγονται στις τέσσερις κατηγορίες που προβλέπονται στο άρθρο 4Α. Επισημαίνεται ότι από το 2008 έως και σήμερα αυτές οι ΚΥΑ δεν έχουν εκδοθεί με αποτέλεσμα, με βάση τη μεταβατική διάταξη της παραγράφου 3 του οικείου άρθρου να εφαρμόζονται το πριν από την τροποποίηση αρχικό άρθρο 4 του νόμου αυτού, το οποίο περιλαμβάνει παρωχημένες διατάξεις που παραπέμπουν σε πάρα πολλές περιπτώσεις σε κατηργημένες διατάξεις της Εθνικής και Ευρωπαικής Έννομης τάξης. Για το λόγο αυτό καθίσταται επιβεβλημένη στο πλαίσιο της οικείας Διαβούλευσης και ταυτόχρονα με την τροποποίηση των οικείων διατάξεων να τεθούν υπό διαβούλευση και οι σχετικές ΚΥΑ του άρθρου 4Β ώστε να ολοκληρωθεί έστω και μετά την πάροδο 14 ετών το κανονιστικό πλαίσιο των παραβάσεων αυτών και να είναι σαφείς και κατανοητές (όχι μόνο από τον κλάδο των οδηγών και αυτοκινητιστών αλλά πρωτίστως από τα μέλη των ελεγκτικών μηχανισμών ) ποια είναι τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις μίας παράβασης που επιφέρει διοικητικές κυρώσεις. Επιπλέον, είναι πολύ σημαντικό να δοθούν σαφείς οδηγίες ως προς την συνυπευθυνότητα του υπεύθυνου φόρτωσης και την επιβολή διοικητικού προστίμου σε αυτόν καθώς στις περιπτώσεις διεθνών μεταφορών κάτι τέτοιο μπορεί εύκολα να αποτελέσει πρόβλημα στην διεκπεραίωση των διοικητικών διαδικασιών και στην καταβολή του προστίμου από τον υπεύθυνο φόρτωσης, καθώς σε περιπτώσεις φορτίων groupage όπου εμπλέκονται πολλοί διαφορετικοί υπεύθυνοι φόρτωσης, οι οποίοι είναι εγκατεστημένοι σε αλλοδαπές χώρες κι επομένως τόσο η επιβολή όσο και η καταβολή του προστίμου καθίσταται δύσκολη ως αδύνατη. Σε αυτές τις περιπτώσεις ζημιωμένος καθισταται ο ιδιοκτήτης του οχήματος, ο οποίος προκειμένου να αποδεσμεύσει το όχημά του και τα νομιμοποιητικά του έγγραφα θα επωμίζεται το κόστος του προστίμου και για λογαριασμό του υπεύθυνου φόρτωσης πέρα από το ποσό που αναλογεί στον ίδιο. Αυτές οι δυσκολίες θα πρέπει να προληφθούν από τις διατάξεις του ν.3446/06 όπως αυτός θα τροποποιηθεί μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου.