• Σχόλιο του χρήστη 'Γεώργιος Κασιμάτης' | 7 Σεπτεμβρίου 2020, 16:23

    Στο άρθρο 50 παρ. 1.α καταργείται μία ολόκληρη εκπαιδευτική μονάδα επιπέδου Διεύθυνσης από την ΑΠΑ και συγχωνεύεται ως μία αρμοδιότητα ενός τμήματος στο Παράτημα Α, κεφάλαιο Η παρ. 1.α. Αυτό σίγουρα είναι λάθος αλλά και αντίθετο με το σκεπτικό της Διεθνούς και Ενωσιακής νομοθεσίας, όπου η εκπαίδευση του προσωπικού των Αρχών περιγράφεται με ιδιαίτερη λεπτομέρεια. Επισημαίνεται ότι η εκπαίδευση και κατάρτιση του προσωπικού των Αρχών αποτελεί ένα από τα βασικά αντικείμενα που εξετάζουν οι Διεθνείς και Ευρωπαϊκοί θεσμοί στο πλαίσιο της διαρκούς εποπτείας του εκάστοτε κράτους-μέλους. Με την παρούσα κατάργηση αλλά και με την ταυτόχρονη ενσωμάτωση στο άρθρο 58 της ΣΠΟΑ στην ΥΠΑ, καλύφθηκε όπως είναι φυσικό η ανάγκη της παροχής εκπαιδεύσεων που αφορούν στην αεροναυτιλία, στη διαχείριση αεροδρομίων και στην πυρασφάλεια αεροσκαφών, που παραμένουν στην ΥΠΑ. Ωστόσο, υπάρχει ένα μέρος του έργου που γίνεται σήμερα στην ΣΠΟΑ της ΥΠΑ, έχοντας σήμερα τον ρόλο ως «Αρχή» και αφορά στο μέρος εκείνο που πρέπει να παραμείνει στην νεοσύστατη ΑΠΑ. Πρόκειται για τις αρχικές και επαναληπτικές εκπαιδεύσεις των επιθεωρητών και του λοιπού προσωπικού της ΑΠΑ, οι αξιολογήσεις/εξετάσεις ιπταμένου προσωπικού, προσωπικού που ασχολείται με θέματα ασφάλειας από έκνομες ενέργειες, κλπ. Το έργο αυτό είναι ιδιαίτερα ογκώδες και απαιτητικό και θα πρέπει να ανατεθεί σε μια αντίστοιχη Σχολή υπό τη μορφή Διεύθυνσης ή Τμήματος, δηλαδή στη Σχολή της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΣΑΠΑ) με την ανάλογη υποδομή και υποστήριξη. Αυτό το έργο αφορά στις εκπαιδεύσεις/πιστοποιήσεις προσωπικού της Αρχής, πχ επιθεωρητών αλλά και προσωπικού τρίτων φορέων βάσει των οποίων εκδίδονται άδειες, πτυχία και πιστοποιητικά επαγγελματικής καταλληλότητας ευρωπαϊκώς αναγνωρισμένα. Τονίζεται ότι στο παρόν σχέδιο νόμου οι εξετάσεις και επαναξιολογήσεις για το ιπτάμενο προσωπικό έχουν ενσωματωθεί στο Τμήμα Γ, Αδειών και Πτυχίων Ιπταμένου προσωπικού/Μηχανικών Αεροσκαφών της Διεύθυνσης Πτητικών Προτύπων, επιβαρύνοντας περαιτέρω το ήδη απαιτητικό έργο του τμήματος. Σημειώνεται ότι αντίστοιχες Σχολές υπάρχουν τόσο στην EASA όσο και σε ΑΠΑ άλλων ευρωπαϊκών χωρών όπως της Γαλλίας, της Αγγλίας και της Ιταλίας. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να προστεθεί μια Διεύθυνση ή Τμήμα Σχολής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας στην ΑΠΑ στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικής Εποπτείας και Διοικητικής Υποστήριξης. ΠΡΟΤΑΣΗ: Προτείνεται να προστεθεί στο άρθρο 23 που αφορά τη δομή της ΑΠΑ, στην πρώτη παράγραφο, περίπτωση δγ) Διεύθυνση (ή Τμήμα) Σχολής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας. Επιπλέον προτείνεται να προστεθεί Κεφάλαιο Θ στο Παράρτημα Α’ ως Διεύθυνση ή στο κεφάλαιο Η’ ως τμήμα ως εξής: Σχολή Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας 1. Η Εκπαιδευτική Μονάδα της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας η οποία ονομάζεται εφεξής Σχολή Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΣΑΠΑ), λειτουργεί ως οργανική μονάδα επιπέδου Διεύθυνσης (ή Τμήματος) και υλοποιεί εκπαιδευτικά προγράμματα και εξετάσεις πιστοποίησης που απευθύνονται στο προσωπικό της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, δημόσιων υπηρεσιών, δημόσιων και ιδιωτικών φορέων με κύριο σκοπό την βελτίωση της ασφάλειας (safety και security) στον χώρο των αερομεταφορών. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα (training programmes) και η διαδικασία των εξετάσεων εκπονούνται από την ΣΑΠΑ και τις αρμόδιες Διευθύνσεις της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και εγκρίνονται από τον Διοικητή της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας. Η επιλογή των εκπαιδευτών και των εξεταστών ανά μάθημα εκπαίδευσης/εξέτασης γίνεται σύμφωνα με την διαδικασία που εισηγείται ο προϊστάμενος της ΣΑΠΑ και εγκρίνει ο Διοικητής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας. Ο προϊστάμενος της ΣΑΠΑ εισηγείται προς έγκριση στον Διοικητή της ΑΠΑ τον Κανονισμό λειτουργίας της ΣΑΠΑ και λειτουργεί την ΣΑΠΑ σύμφωνα με τον ισχύοντα Κανονισμό. Η εφαρμογή του Κανονισμού της ΣΑΠΑ είναι υποχρεωτική και για τις υπόλοιπες Διευθύνσεις της ΑΠΑ. Ο προϊστάμενος της ΣΑΠΑ είναι υπόλογος για την αξιολόγηση του Κανονισμού ετησίως και για την σύνταξη εισηγήσεων για πιθανές αλλαγές ή τροποποιήσεις του κανονισμού. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα και οι εξετάσεις της ΣΑΠΑ υλοποιούνται είτε στις εγκαταστάσεις της ΣΑΠΑ στην Κεντρική Υπηρεσία, είτε στις εγκαταστάσεις των περιφερειακών αερολιμένων, είτε σε χώρους που επιλέγουν οι υπηρεσίες και οι φορείς των οποίων το προσωπικό εκπαιδεύεται είτε τέλος με την χρήση εργαλείων τηλε-εκπαίδευσης. 2. Η ΣΑΠΑ αποτελείται από τα κάτωθι Τμήματα (ή Γραφεία) με τις ακόλουθες αρμοδιότητες: Α) Τμήμα (Γραφείο) Οργάνωσης και Υποστήριξης της ΣΑΠΑ με αρμοδιότητες: α. Την οργάνωση και την υποστήριξη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και των τηλε-εκπαιδεύσεων. β. Την οργάνωση και την υποστήριξη κάθε είδους εξετάσεων που διενεργούνται στα πλαίσια της εκπαιδευτικής μονάδας. γ. Την τήρηση των απαραίτητων αρχείων και την τήρηση του πρωτοκόλλου. δ. Σύνταξη του ετήσιου προγράμματος προμηθειών για την κάλυψη των απαιτήσεων σε υλικοτεχνικό εξοπλισμό των τμημάτων (ή γραφείων) της ΣΑΠΑ. ε. Την τήρηση βιβλιοθήκης Α.Π.Α. στ. Το χειρισμό της υπηρεσιακής αλληλογραφίας, τη γραμματειακή υποστήριξη, την εξυπηρέτηση (πρωτόκολλο διεκπεραίωση εγγράφων), καθώς και τη διακίνηση των πάσης φύσεως εγγράφων. Β) Τμήμα (ή Γραφείο) Εκπαίδευσης φορέων και παρόχων υπηρεσιών αερομεταφορών, με αρμοδιότητες: α. Την υλοποίηση προγραμμάτων εκπαίδευσης επί θεμάτων αεροπορικής ασφάλειας (security) στο προσωπικό των εμπλεκόμενων υπηρεσιών, δημόσιων και ιδιωτικών φορέων, σύμφωνα με την ισχύουσα Εθνική, Ευρωπαϊκή και Διεθνή νομοθεσία. Τη λειτουργία και διαχείριση του/των συστήματος/-ων προσομοίωσης ελέγχου χειραποσκευών, αποσκευών και φορτίου. Τον έλεγχο της καταλληλότητας υποψηφίων εκπαιδευομένων σε θέματα ελέγχου ασφάλειας αερομεταφορών, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Ε.Κ.Α.Π.Α., στις εκάστοτε ισχύουσες Τεχνικές Οδηγίες Ασφάλειας (ΤΟΑ) και Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς β. Την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων βασικής και επαναληπτικής εκπαίδευσης σύμφωνα με τον εν ισχύ Βασικό Κανονισμό Επίγειας Εξυπηρέτησης και την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία, του προσωπικού των φορέων επίγειας εξυπηρέτησης. γ. Την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και προγραμμάτων επιμόρφωσης των υπευθύνων καθώς και των εκπαιδευτών, υπηρεσιών και δημόσιων και ιδιωτικών φορέων επί θεμάτων διαχείρισης καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης σε αεροδρόμια. δ. Την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και προγραμμάτων επιμόρφωσης προσωπικού φορέων διαχείρισης αεροδρομίων, επί θεμάτων λειτουργίας αεροδρομίων. ε. Την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων γενικού αεροπορικού ενδιαφέροντος σε προσωπικό υπηρεσιών και δημόσιων και ιδιωτικών φορέων. στ. Την διενέργεια εξετάσεων, επαναξιολογήσεων και σύνταξη εισήγησης για την έκδοση τίτλων σπουδών και πιστοποιητικών επαγγελματικής κατάρτισης, ανάλογα με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα. ζ. Την εκπόνηση και υπογραφή συμβάσεων και αποφάσεων σχετικά με την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων στα αντικείμενα του τμήματος (γραφείου). Γ) Τμήμα (ή γραφείο) εκπαίδευσης και πιστοποίησης προσωπικού Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, με αρμοδιότητες: α. Την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων όλων των φάσεων εισαγωγικής εκπαίδευσης, εξειδίκευσης και επιμόρφωσης σε θέματα συναφή με το έργο, τις αρμοδιότητες και την επαγγελματική εξέλιξη του προσωπικού της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας β. Την υλοποίηση όλων των εκπαιδευτικών προγραμμάτων για την εκπαίδευση και πιστοποίηση επιθεωρητών της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας σε συνεργασία με την αρμόδια εποπτική Διεύθυνση. γ. Την οργάνωση των προγραμμάτων εισαγωγικής εκπαίδευσης, διαρκούς επιμόρφωσης ειδικού ή και γενικού ενδιαφέροντος, σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Δημοσίας Διοίκησης για το προσωπικό της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας. δ. Την έκδοση αποφάσεων μετεκπαίδευσης των υπαλλήλων της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας στις περιπτώσεις που αυτή προβλέπεται από διεθνείς κανονισμούς ή από πρωτόκολλα συνεργασίας της Αρχής με κρατικούς φορείς ή με διεθνείς οργανισμούς. ε. Την εισήγηση για την εκπόνηση και υπογραφή συμβάσεων και αποφάσεων σχετικά με την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για το προσωπικό της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας σε εκπαιδευτικούς φορείς της ημεδαπής και της αλλοδαπής. Δ) Τμήμα (ή γραφείο) Πτυχίων και Αδειών, με αρμοδιότητες: α. Τον προγραμματισμό, την προετοιμασία και τη διενέργεια γραπτών και προφορικών εξετάσεων/επανεξετάσεων του ιπταμένου προσωπικού και προσωπικού εδάφους, για την απόκτηση των σχετικών πτυχίων και αδειών της πολιτικής αεροπορίας, σε συνεργασία με την Διεύθυνση Κανονισμών και Εποπτείας Πτητικών Προτύπων. β. Τη μέριμνα για τον ορισμό εξεταστών, ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες των διαφόρων τύπων εξετάσεων και η εισήγηση για την επικαιροποίηση καταλόγων εξεταστών/εκπαιδευτών. γ. Τη μέριμνα για την εκπόνηση, τον εμπλουτισμό και την επικαιροποίηση ερωτηματολογίων, για τα διάφορα είδη εξετάσεων. δ. Τη διαχείριση των αυτοματοποιημένων συστημάτων εξετάσεων.