• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΣΑΥΠΑ' | 7 Σεπτεμβρίου 2020, 19:53

    ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ 1 Άρθρο 4, Κεφάλαιο Γ’ του Παραρτήματος Α’, άρθρο 7 παρ. 2 ΣΚΕΠΤΙΚΟ 1 Σύμφωνα με το άρθρο 4 αποστολή της ΑΠΑ είναι η επιβολή του νόμου, δηλαδή ασφαλώς των Αερολιμενικών Διατάξεων στους αερολιμένες. Αυτό είναι αδύνατο να γίνει επιτόπου στους αερολιμένες, αφού καταργούνται οι Αεροπορικές Αρχές, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην Αιτιολογική Έκθεση του Νόμου. Η ύπαρξη και δράση Αεροπορικής Αρχής στους αερολιμένες προβλέπεται τόσο στο νόμο περί κυρώσεως της Σύμβασης για το Διεθνή Αερολιμένα των Σπάτων, όσο και στις δύο συμβάσεις παραχώρησης με τη Fraport (παράγραφο 5 του άρθρου 229 Ν. 4389/2016) αλλά και στη Σύμβαση του Ηρακλείου (παράγραφος 3.1.103Β Σύμβασης Ηρακλείου που κυρώθηκε με το πρώτο άρθρο του Ν. 4612/2019). Συνεπώς οι ιδιωτικοί φορείς διαχείρισης αντιλαμβάνονται την ανάγκη και δέχονται την ύπαρξη και δραστηριοποίηση κρατικού εποπτικού μηχανισμού στους αερολιμένες διαχειρίζονται και μάλιστα με δωρεάν παραχώρηση χώρου και εξόδων λειτουργίας ενώ η κυβέρνηση στο παρόν σχέδιο καταργεί τις αεροπορικές αρχές αεροδρομίων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την μη εκπλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων του Κράτους έναντι του Επενδυτή αλλά κυρίως έναντι του ελληνικού λαού και του ξένου επιβάτη για τη διασφάλιση της ασφάλειάς του, της προστασίας του και των δικαιωμάτων του. Συγκεκριμένα, στις Συμβάσεις ορίζεται η Κρατική Αεροπορική Αρχή ορίζεται ως η μονάδα της ΥΠΑ (μετέπειτα ΑΠΑ) που είναι εγκατεστημένη στο Αεροδρόμιο και ασκεί εποπτικό και ρυθμιστικό ρόλο σε θέματα σχετικά με την εφαρμογή των κανόνων του αεροπορικού δικαίου, συμπεριλαμβανομένου του αερολιμενικού ελέγχου και της συστηματικής διενέργειας επιτόπιων επιθεωρήσεων ασφαλείας και προστασίας των πτήσεων και του αεροδρομίου. Επιθεωρήσεις με επισκέψεις στα αεροδρόμια μια φορά κάθε δύο ή τρία ή τέσσερα χρόνια είναι ένα μέτρο τυπικής διαχείρισης και όχι ουσιαστικού εποπτικού έργου. Όμως υπάρχει πληθώρα ελέγχων και έργου που ήδη διεξάγεται στους αερολιμένες από προσωπικό που υπηρετεί στις κατά τόπους αεροπορικές αρχές το οποίο έχει ως στόχο τόσο στην συνδρομή των κεντρικών υπηρεσιών λόγω του νησιωτικού χαρακτήρα της χώρας μας όσο και στην διασφάλιση της εθνικής, ευρωπαϊκής και διεθνούς νομοθεσίας στον αεροπορικό χώρο. Η λίστα είναι μεγάλη και για αυτό θα κρατήσουμε μόνο τα σημαντικότερα και θα τα χωρίσουμε σε τομείς: Ασφάλεια (safety)  Συμμετοχή στην επιτόπια αυτοψία για την αδειοδότηση πεδίων προσγείωσης, ελικοδρομίων και υδατοδρομίων (λόγω γειτνίασης αεροδρομίων με αυτά).  Συμμετοχή σε ομάδα επιθεώρησης του οικείου αεροδρομίου ή γειτονικού αυτού στο πλαίσιο της κατά EASA εποπτείας και διαρκούς παρακολούθησης συμμόρφωσης.  Συμμετοχή σε ομάδα επιθεώρησης των φορέων παροχής υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης και αυτοεξυπηρετούμενων χρηστών του οικείου αεροδρομίου ή γειτονικού αυτού.  Συνδρομή στην κεντρική υπηρεσία για την αποκατάσταση ευρημάτων.  Εποπτεία Κατασκευών εντός Αερολιμένων, Γνωματεύσεις Εγκατάστασης Κεραιών εντός Αερολιμένων, Γνωματεύσεις Οικοδομών και Συνήθων Κατασκευών πέριξ αεροπορικών εγκαταστάσεων οικείου αερολιμένα.  Εισήγηση για την έκδοση γνωματεύσεων για χρήσεις γης σχετικά με την ασφάλεια των πτήσεων και την ομαλή λειτουργία των αερολιμένων για περιπτώσεις σε ακτίνα οκτώ (8) και (13) χιλιομέτρων από το σημείο αναφοράς του αεροδρομίου.  Εποπτεία διαδικασιών επίγειας εξυπηρέτησης αεροπορικών εταιρειών και επιβατών, ανεφοδιασμού αεροσκαφών κ.λ.π.  Εποπτεία και εφαρμογή κανονισμού μη επανδρωμένων αεροσκαφών (drones).  Συμμετοχή σε συναφείς επιτροπές αεροδρομίων για θέματα Αποφυγής Πρόσκρουσης Πτηνών και Ζώων επί αεροσκαφών.  Έλεγχο πτυχίων-αδειών και υγειονομικών ιπταμένου προσωπικού.  Συμμετοχή σε επιθεωρήσεις SAFA, SACA, SANA σε αεροσκάφη.  Αλκοομετρήσεις σε ιπτάμενο προσωπικό (EU 965) και στο προσωπικό που δραστηριοποιείται στον αερολιμένα. Ασφάλεια από έκνομες ενέργειες (security) - Έλεγχο ιστορικού εργαζομένων σε κάθε αερολιμένα (αίτηση + παραλαβή ποινικού μητρώου δικαστικής χρήσης και δειγματοληπτικός έλεγχος προηγούμενης απασχόλησης σε εργοδότες, ΟΑΕΔ, εκπαιδευτικά ιδρύματα, κλπ - απαίτηση ΕΕ για προηγούμενη 5ετία) - Συμμετοχή σε ομάδα επιθεώρησης του οικείου αεροδρομίου ή γειτονικού αυτού στο πλαίσιο της εποπτείας και διαρκούς παρακολούθησης συμμόρφωσης. - Έλεγχοι ασφάλειας και προστασίας αεροσκαφών στα πλαίσια του κεφ 3 του EU 1998. - Έγκριση off airport check in. Παρακολούθηση της εφαρμογής του Προγράμματος Ασφαλείας του αερολιμένα. - Παρακολούθηση της εφαρμογής του εθνικού και ευρωπαϊκού νομικού και κανονιστικού πλαισίου του ισχύοντος, των τροποποιήσεων και των νεότερων εξελίξεων. - Συμμετοχή στην Επιτροπή Ασφαλείας από έκνομες ενέργειες του αερολιμένα. - Εποπτεία εκπαιδευομένων του νεοπροσλαμβανόμενου προσωπικού ασφαλείας. - Έγκριση και παρακολούθηση των Γνωστών Προμηθευτών Προμηθειών Αερολιμένα και πτήσης (catering) Επιτόπια τήρηση του νόμου:  Εποπτεία της τήρησης των Αερολιμενικών Διατάξεων.  Επίλυση θεμάτων σχετικών με τον Βασικό Κανονισμό Επίγειας Εξυπηρέτησης, των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα όταν ταξιδεύουν αεροπορικώς.  Έλεγχος των δικαιωμάτων των επιβατών (πχ σε ακυρώσεις πτήσεων, σε άρνηση επιβίβασης) και λειτουργία γραφείου «παραπόνων» καθ’ όλη την διάρκεια λειτουργίας του αερολιμένα.  Επιβολή διοικητικών-οικονομικών κυρώσεων (χρηματικών προστίμων) στους αερομεταφορείς για παράτυπη μεταφορά πολιτών τρίτων χωρών, περί μη διαβίβασης/μη ορθής διαβίβασης δεδομένων API (advance passenger information) και PNR (passenger name record) σε εφαρμογή δικαίου EE για τη υλοποίηση δημόσιας πολιτικής για την καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης, την πρόληψη, διερεύνηση και δίωξη τρομοκρατικών και σοβαρών εγκλημάτων.  Χορήγηση προσωρινής έγκρισης αυτοεξυπηρέτησης στην κατηγορία 8 (Υπηρεσίες Συντήρησης) σε ένα αερολιμένα, υπό προϋποθέσεις κατά τις μη εργάσιμες ώρες και ημέρες. Συνδρομή σε έκτακτα περιστατικά ή ατυχήματα  Συνδρομή στο έργο της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (ΕΔΑΑΠ) μέχρι την άφιξή της.  Διενέργεια προανακρίσεων σε περιπτώσεις ατυχημάτων με τραυματισμό ή θάνατο, σύνταξη εκθέσεων για εισαγγελική και ασφαλιστική χρήση.  Έλεγχος σχεδίων ΠΣΕΑ και συνδρομή των παραχωρησιούχων σε παραχωρημένους αερολιμένες για την λειτουργία αυτών σε περιπτώσεις εφαρμογής των σχεδίων, πχ σε καιρό πολέμου με κατάλληλα εξουσιοδοτημένους και εκπαιδευμένους υπαλλήλους. Για τους ανωτέρω λόγους πολλές χώρες της ΕΕ, οι οποίες, αν και δεν έχουν το νησιωτικό χαρακτήρα της Ελλάδος, έχουν θεσπίσει περιφερειακές εποπτικές μονάδες των αντίστοιχων υπηρεσιών εντός των αερολιμένων. Το ίδιο εφαρμόζεται και σε άλλες υπηρεσίες και αρχές στην χώρα μας:  Το Λιμενικό Σώμα σε κάθε λιμάνι διαθέτει ικανό αριθμό Λιμενικών (7600 σύνολο λιμενικών υπαλλήλων σε 130 λιμάνια).  Η Τροχαία διαθέτει πολυάριθμους τροχονόμους σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας μας και επιλαμβάνεται της οδικής ασφάλειας και της εφαρμογής του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.  Η Αρχή Διαφάνειας διαθέτει 6 περιφερειακά γραφεία για κάθε Διεύθυνσή της (Διεύθυνση Επιθεωρήσεων και Ελέγχων, Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης).  Ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων διαθέτει 13 Περιφερειακές Διευθύνσεις σε όλη την Ελλάδα που προστίθενται στις υπόλοιπες 5 Κεντρικές Διευθύνσεις των Αθηνών. Συνεπώς, γίνεται σαφές ότι η ύπαρξη εξειδικευμένου και εκπαιδευμένου προσωπικού επιτόπου στους αερολιμένες που ήδη υφίσταται, είναι απαραίτητη γιατί ο χώρος της αεροπορίας απαιτεί ουσιαστική εποπτεία και άμεση ανταπόκριση μέσα σε ελάχιστο χρόνο. Η συγκεκριμένη αιτιολόγηση στο νόμο περί «μετάβασης από ένα αποκεντρωμένο σύστημα ελέγχου σε μία κεντρική δομή» και περί «επιθεωρητών που βρίσκονται στην Αθήνα και που θα αναλαμβάνουν την διενέργεια επί τόπου επιθεωρήσεων στην Χώρα», σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνεται σε ένα σύστημα πραγματικού και ουσιαστικού ελέγχου, δημιουργεί πολύ μεγάλα κανονιστικά και νομικά προβλήματα, αφού οι Αεροπορικές Αρχές και τα Γραφεία Αερολιμενικού Ελέγχου των αεροδρομίων υπεισέρχονται σε μια μεγάλη σειρά κανονιστικών ρυθμίσεων και αερολιμενικών διατάξεων και δεν επιτρέπονται τέτοιες προσεγγίσεις στην σημερινή εποχή της τηλεργασίας/τηλεδιασκέψεων καθώς και δυνατότητας χρήσης σύγχρονων πληροφοριακών συστημάτων με ενιαίες και ασφαλείς διαδικτυακές βάσεις δεδομένων και με ενιαίες πλατφόρμες εργασίας. Για τους ανωτέρω λόγους πρέπει να διατηρηθεί και να αξιοποιηθεί το κατάλληλα εκπαιδευμένο και έμπειρο προσωπικό που ήδη υπηρετεί στους κατά τόπους αερολιμένες και ιδιαίτερα σε αυτούς που πραγματοποιούνται διεθνείς πτήσεις. Αυτό μπορεί να γίνει:  είτε με την δημιουργία ενός επιπλέον τμήματος στην κεντρική υπηρεσία που θα συντονίζει το έργο των περιφερειακών γραφείων αεροδρομίων,  είτε με την δημιουργία τμημάτων ή αυτοτελών γραφείων στους κατά τόπους αερολιμένες. ΠΡΟΤΑΣΗ 1 Α. Προτείνεται να προστεθεί παράγραφος ΣΤ) στο Κεφάλαιο Γ’ του Παραρτήματος Α’ (αναφέρεται ως ΣΤ λαμβανομένης υπόψη της τροπολογίας 12 παρακάτω) όπου να αναφέρεται: ΣΤ) Τμήματα ή αυτοτελή γραφεία (ανάλογα με την επιβατική κίνηση) Κρατικής Αεροπορικής Αρχής σε κάθε αεροδρόμιο όπου κατά την ψήφιση του παρόντος λειτουργεί είτε μονάδα Αερολιμενικού Ελέγχου της ΥΠΑ (Κρατικοί- μη παραχωρημένοι Αερολιμένες) είτε μονάδα Αεροπορικής Αρχής (παραχωρημένοι Αερολιμένες). Κρατική Αεροπορική Αρχή ορίζεται ως η μονάδα της ΑΠΑ που είναι εγκατεστημένη στο Αεροδρόμιο και ασκεί εποπτικό και ρυθμιστικό ρόλο σε θέματα σχετικά με την εφαρμογή των κανόνων του αεροπορικού δικαίου, σύμφωνα με την ισχύουσα εθνική, ενωσιακή και διεθνή νομοθεσία, συμπεριλαμβανομένου του αερολιμενικού ελέγχου και της συστηματικής διενέργειας επιτόπιων επιθεωρήσεων ασφαλείας και προστασίας των πτήσεων και του αεροδρομίου. Τα αντικείμενα αρμοδιότητάς Αεροπορικής Αρχής ενδεικτικά είναι: Ασφάλεια (safety)  Συμμετοχή στην επιτόπια αυτοψία για την αδειοδότηση πεδίων προσγείωσης, ελικοδρομίων και υδατοδρομίων (λόγω γειτνίασης αεροδρομίων με αυτά).  Συμμετοχή σε ομάδα επιθεώρησης του οικείου αεροδρομίου ή γειτονικού αυτού στο πλαίσιο της κατά EASA εποπτείας και διαρκούς παρακολούθησης συμμόρφωσης.  Συμμετοχή σε ομάδα επιθεώρησης των φορέων παροχής υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης και αυτοεξυπηρετούμενων χρηστών του οικείου αεροδρομίου ή γειτονικού αυτού.  Συνδρομή στην κεντρική υπηρεσία για την αποκατάσταση ευρημάτων.  Εποπτεία Κατασκευών εντός Αερολιμένων, Γνωματεύσεις Εγκατάστασης Κεραιών εντός Αερολιμένων, Γνωματεύσεις Οικοδομών και Συνήθων Κατασκευών πέριξ αεροπορικών εγκαταστάσεων οικείου αερολιμένα.  Εισήγηση για την έκδοση γνωματεύσεων για χρήσεις γης σχετικά με την ασφάλεια των πτήσεων και την ομαλή λειτουργία των αερολιμένων για περιπτώσεις σε ακτίνα οκτώ (8) και (13) χιλιομέτρων από το σημείο αναφοράς του αεροδρομίου.  Εποπτεία διαδικασιών επίγειας εξυπηρέτησης αεροπορικών εταιρειών και επιβατών, ανεφοδιασμού αεροσκαφών κ.λ.π.  Εποπτεία και εφαρμογή κανονισμού μη επανδρωμένων αεροσκαφών (drones).  Συμμετοχή σε συναφείς επιτροπές αεροδρομίων για θέματα Αποφυγής Πρόσκρουσης Πτηνών και Ζώων επί αεροσκαφών.  Έλεγχο πτυχίων-αδειών και υγειονομικών ιπταμένου προσωπικού.  Συμμετοχή σε επιθεωρήσεις SAFA, SACA, SANA σε αεροσκάφη.  Αλκοομετρήσεις σε ιπτάμενο προσωπικό (EU 965) και στο προσωπικό που δραστηριοποιείται στον αερολιμένα. Ασφάλεια από έκνομες ενέργειες (security) - Έλεγχο ιστορικού εργαζομένων σε κάθε αερολιμένα (αίτηση + παραλαβή ποινικού μητρώου δικαστικής χρήσης και δειγματοληπτικός έλεγχος προηγούμενης απασχόλησης σε εργοδότες, ΟΑΕΔ, εκπαιδευτικά ιδρύματα, κλπ - απαίτηση ΕΕ για προηγούμενη 5ετία) - Συμμετοχή σε ομάδα επιθεώρησης του οικείου αεροδρομίου ή γειτονικού αυτού στο πλαίσιο της εποπτείας και διαρκούς παρακολούθησης συμμόρφωσης. - Έλεγχοι ασφάλειας και προστασίας αεροσκαφών στα πλαίσια του κεφ 3 του EU 1998. - Έγκριση off airport check in. Παρακολούθηση της εφαρμογής του Προγράμματος Ασφαλείας του αερολιμένα. - Παρακολούθηση της εφαρμογής του εθνικού και ευρωπαϊκού νομικού και κανονιστικού πλαισίου του ισχύοντος, των τροποποιήσεων και των νεότερων εξελίξεων. - Συμμετοχή στην Επιτροπή Ασφαλείας από έκνομες ενέργειες του αερολιμένα. - Εποπτεία εκπαιδευομένων του νεοπροσλαμβανόμενου προσωπικού ασφαλείας. - Έγκριση και παρακολούθηση των Γνωστών Προμηθευτών Προμηθειών Αερολιμένα και πτήσης (catering) Επιτόπια τήρηση του νόμου:  Εποπτεία της τήρησης των Αερολιμενικών Διατάξεων.  Επίλυση θεμάτων σχετικών με τον Βασικό Κανονισμό Επίγειας Εξυπηρέτησης, των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα όταν ταξιδεύουν αεροπορικώς.  Έλεγχος των δικαιωμάτων των επιβατών (πχ σε ακυρώσεις πτήσεων, σε άρνηση επιβίβασης) και λειτουργία γραφείου «παραπόνων» καθ’ όλη την διάρκεια λειτουργίας του αερολιμένα.  Επιβολή διοικητικών-οικονομικών κυρώσεων (χρηματικών προστίμων) στους αερομεταφορείς για παράτυπη μεταφορά πολιτών τρίτων χωρών, περί μη διαβίβασης/μη ορθής διαβίβασης δεδομένων API (advance passenger information) και PNR (passenger name record) σε εφαρμογή δικαίου EE για τη υλοποίηση δημόσιας πολιτικής για την καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης, την πρόληψη, διερεύνηση και δίωξη τρομοκρατικών και σοβαρών εγκλημάτων.  Χορήγηση προσωρινής έγκρισης αυτοεξυπηρέτησης στην κατηγορία 8 (Υπηρεσίες Συντήρησης) σε ένα αερολιμένα, υπό προϋποθέσεις κατά τις μη εργάσιμες ώρες και ημέρες. Συνδρομή σε έκτακτα περιστατικά ή ατυχήματα  Συνδρομή στο έργο της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (ΕΔΑΑΠ) μέχρι την άφιξή της.  Διενέργεια προανακρίσεων σε περιπτώσεις ατυχημάτων με τραυματισμό ή θάνατο, σύνταξη εκθέσεων για εισαγγελική και ασφαλιστική χρήση.  Έλεγχος σχεδίων ΠΣΕΑ και συνδρομή των παραχωρησιούχων σε παραχωρημένους αερολιμένες για την λειτουργία αυτών σε περιπτώσεις εφαρμογής των σχεδίων, πχ σε καιρό πολέμου με κατάλληλα εξουσιοδοτημένους και εκπαιδευμένους υπαλλήλους. Β. Στο ίδιο πλαίσιο προτείνεται ο προαναφερόμενος ορισμός της Κρατικής Αεροπορικής Αρχής να εισαχθεί στο άρθρο 7 παρ. 2 όπου είναι και οι υπόλοιποι ορισμοί της ΑΠΑ.