• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ' | 8 Σεπτεμβρίου 2020, 14:28

    Απόψεις Συλλόγου Διπλωματούχων Μηχανικών της ΥΠΑ αναφορικά με το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο: «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας» Α. ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΜΕΡΟΥΣ Α' «ΣΥΣΤΑΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΑΡΧΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ (Α.Π.Α.)» Από το αναρτηθέν στη διαβούλευση Σχέδιο Νόμου "Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας" ΜΕΡΟΣ Α' ΣΥΣΤΑΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΑΡΧΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ, απουσιάζουν πολύ σημαντικές αρμοδιότητες της ΑΠΑ, η άσκηση των οποίων προβλέπεται ρητά από διατάξεις νόμων και ασκούνται μέχρι σήμερα από τους Μηχανικούς της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της ΥΠΑ. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, δεν προβλέπεται η άσκηση των αρμοδιοτήτων: 1. εποπτείας και παρακολούθησης της υλοποίησης των Συμβάσεων Παραχώρησης των αεροδρομίων και αφορούν: I. στον Νέο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (Ν.2338/1995-ΦΕΚ Α' 202/14.09.1995), Ενδεικτικά, αναφέρουμε μερικές από αυτές τις υποχρεώσεις για εποπτεία και παρακολούθηση: την Τροποποίηση του Χωροταξικού Σχεδίου, την Έγκριση των Γενικών Μελετών (υποκαθιστώντας την Ανεξάρτητη Επιτροπή Αναθεώ¬ρησης), τον έλεγχο των Μελετών Εφαρμογής, την παρακολούθηση της κατασκευής, την τήρηση των Προτύπων, την παρακολούθηση της χρήσης - κίνησης - συντήρησης - λειτουργίας - αποδοτικότητας του Αεροδρομίου, την επέκταση του Αεροδρομίου και άλλα. II. στα 14 παραχωρημένα αεροδρόμια στη Fraport Greece (Ν.4389/2016 – ΦΕΚ Α' 94/27.05.2016) Ενδεικτικά, αναφέρουμε μερικές από αυτές τις υποχρεώσεις: διατύπωση παρατηρήσεων/ενστάσεων επί των Μελετών Εφαρμογής (των πεδίων κίνησης αεροσκαφών, των οπτικών βοηθημάτων, της φωτοσήμανσης αεροδρομίων, των αεροσταθμών και λοιπών κτιριακών εγκαταστάσεων, των Η/Μ εγκαταστάσεων κ.λ.π.), έλεγχος και έγκριση των Master Plan, συμμετοχή στη διαδικασία επίλυσης των τεχνικών διαφορών, συμμετοχή στις επιθεωρήσεις για τη διαπίστωση της ουσιώδους ολοκλήρωσης των επικείμενων έργων, τακτικές επιθεωρήσεις για τη διασφάλιση συμμόρφωσης των 14 αεροδρομίων με τις Συμβάσεις Παραχώρησης, επιθεωρήσεις σχετικές με τη λειτουργία και τη συντήρηση των 14 παραχωρημένων αεροδρομίων. III. στον Νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης (Ν.4612/2019 – ΦΕΚ Α' 77/23.05.2019). Άρθρο 17.2.Α.3 Έλεγχος και έγκριση του Βασικού Σχεδίου Ανάπτυξης Αεροδρομίου από την ΥΠΑ, Άρθρο 17.2.Α.8 Τροποποίηση του Βασικού Σχεδίου Ανάπτυξης Αεροδρομίου από την ΥΠΑ, Άρθρο 17.4.2 Διατύπωση σχολίων ή αντιρρήσεων της ΥΠΑ επί των εγκεκριμένων, από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό, Μελετών, Άρθρο 18.3.1 Συμμετοχή της ΥΠΑ για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης των Μελετών και των Κατασκευών Περιόδου Τ1 με τις Προδιαγραφές και της διευκόλυνσης της Πιστοποίησης του Αεροδρομίου, Άρθρο 18.5.1 Επιθεωρήσεις της ΥΠΑ για τη διαπίστωση της ολοκλήρωσης του Έργου. Υποβολή παρατηρήσεων ΥΠΑ, Άρθρο 23 Α.8.2 Έλεγχος δυναμικότητας Αεροδρομίου – Επικαιροποίηση MASTER PLAN κάθε πενταετία ή νωρίτερα αν απαιτηθεί. 2. Εποπτείας, ελέγχου και πιστοποίησης των μη παραχωρημένων Αεροδρομίων. 3. Πολεοδομικής αρχής για την έκδοση οικοδομικών αδειών κτιριακών υποδομών και εγκαταστάσεων εντός αεροδρομίων και εγκαταστάσεων ραδιοβοηθημάτων που απορρέουν από: Την υπουργική απόφαση με αρ. Γ2/Β/26970/1469/10.8.1998 ΦΕΚ 597Δ' 16-08-1988 (Όροι και διαδικασία έκδοσης οικοδομικών αδειών για εκτέλεση έργων και εγκαταστάσεων της ΥΠΑ). Τις Συμβάσεις Παραχώρησης των αεροδρομίων (Ν.4389/2016 – ΦΕΚ Α' 94/27.05.2016, παράγραφος 17.7.6.) σύμφωνα με την οποία «προς αποφυγή αμφιβολίας, η ΥΠΑ θα συνεχίσει να είναι η Αρμόδια Αρχή για την έκδοση των Αδειών που απαιτούνται για την κατασκευή και εκτέλεση Έργων εντός των Περιοχών Παραχώρησης, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση αρ. Γ2/Β/26970/1469/10.8.1998.» Τον Ν.4495/2017 άρθρο 29 παρ. 7 (όπως αναριθμήθηκε με την Παρ.19 Άρθρο 34 του Ν.4546/2018 και ισχύει από 12/6/2018) σύμφωνα με το οποίο: «Με απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται οι όροι και η διαδικασία έκδοσης άδειας δόμησης, από την Υ.Π.Α. και μετά την έκδοση του προεδρικού διατάγματος του άρθρου 66 του Ν.4427/2016 από την Α.Π.Α., για την εκτέλεση έργων ή εγκαταστάσεων στους χώρους των πολιτικών αεροδρομίων, των εγκαταστάσεων ραδιοβοηθημάτων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και των χώρων των ζωνών λιμένων, ως και κάθε σχετική λεπτομέρεια.» H αρμοδιότητα αυτή, η οποία παρά το γεγονός ότι εντάσσεται στις προβλεπόμενες αρμοδιότητες της ΑΠΑ του Άρθρου 7, παρ.3.ε στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, δεν περιέχεται σε καμία δομή από τις προβλεπόμενες του Άρθρου 23 του ιδίου σχεδίου νόμου. Oι αρμοδιότητες αυτές των ανωτέρω παραγράφων 1, 2 & 3, τεχνικής φύσεως συνδέονται με την εξασφάλιση των οικονομικών συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου και ασκούνται έως σήμερα με επιστημονική αρτιότητα και πληρότητα από το εξειδικευμένο, έμπειρο και εκπαιδευμένο τεχνικό προσωπικό της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της ΥΠΑ. Το προσωπικό αυτό, ανταπεξέρχεται με επιτυχία στο βαρύτατο αυτό έργο εγκαίρως και επιτυχώς, κάτω από αντίξοες συνθήκες και εντός των προβλεπόμενων ασφυκτικών προθεσμιών, παράλληλα με την άσκηση των λοιπών καθηκόντων που απορρέουν από ισχύουσες οργανικές και λοιπές διατάξεις. Περαιτέρω αναφέρουμε ότι με την ουσιαστική/απαραίτητη συμμετοχή των Διπλωματούχων Μηχανικών της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών, έχει επιτευχθεί η Πιστοποίηση των 14 παραχωρημένων Αεροδρομίων και του ΔΑΑ, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 139/2014 της EASA. Οι ανωτέρω αρμοδιότητες θεωρούμε ότι θα πρέπει απαραιτήτως να συμπεριληφθούν στις αρμοδιότητες του παρόντος Σχέδιο Νόμου, που βρίσκεται σε διαβούλευση και ειδικότερα στο Μέρος Α' αυτού, αφού άλλωστε εμπίπτουν στον σκοπό και στην αποστολή της ΑΠΑ, όπως αυτά περιγράφονται στο Σχέδιο Νόμου και την Αιτιολογική Έκθεση αυτού. Για την αποτελεσματική άσκηση των τεχνικών αυτών αρμοδιοτήτων, θεωρούμε ότι θα πρέπει να δημιουργηθεί αυτοτελής Οργανική Μονάδα επιπέδου Διεύθυνσης, στο πλαίσιο της Γενικής Διεύθυνσης Αεροπορικών Δραστηριοτήτων, με αντικείμενο την Εποπτεία Υποδομών και εγκαταστάσεων Αεροδρομίων. Στη Διεύθυνση αυτή μπορεί να ενταχθεί και το αντικείμενο του Τμήματος Προστασίας Περιβάλλοντος από Δραστηριότητες Πολιτικής Αεροπορίας λόγω συνάφειας του με έργο Μηχανικού. Συνακόλουθα, απαιτείται η εξασφάλιση του απαιτούμενου αριθμού Διπλωματούχων Μηχανικών στην ΑΠΑ. Επίσης προτείνεται να διερευνηθούν οι οργανικές μονάδες και να αυξηθεί ο αριθμός των υπαλλήλων ανάλογα με τις ανάγκες στη Γενική Διεύθυνση Αεροπορικών Δραστηριοτήτων που αφορούν στους κανονισμούς και εποπτεία αεροδρομίων και υδατοδρομίων, υποδομών και εξοπλισμών, ώστε να διαχειρίζονται αποτελεσματικά και με σύγχρονες μεθόδους και έξυπνες τεχνολογίες τα αντίστοιχα αντικείμενα, όπως αποτελεσματικά και με επιτυχία ασκείται έως σήμερα από το εξειδικευμένο και έμπειρο τεχνικό προσωπικό της Υπηρεσίας μας, και όπως ήδη έχει ληφθεί υπόψη στο εν λόγω αναρτηθέν στη διαβούλευση Σχέδιο Νόμου για άλλες Διευθύνσεις της ΑΠΑ, όπως η Διεύθυνση Πτητικών Προτύπων. Ειδικές Παρατηρήσεις επί του Άρθρου 26 "Επιθεωρητές και ελεγκτική διαδικασία" 1. Στις σχετικές διατάξεις του εθνικού και ενωσιακού δικαίου, θα πρέπει να προστεθεί και ο Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 139/2014. 2. Στις δύο πρώτες παραγράφους του άρθρου 26 προκύπτει ότι οι έλεγχοι γίνονται μόνον στους τομείς της ασφάλειας και προστασίας από έκνομες ενέργειες, καθώς και της οικονομικής ικανότητας των εποπτευόμενων φορέων. Θα πρέπει να γίνει αναφορά σε όλα τα πεδία ελέγχων, συμπεριλαμβανομένων των επιθεωρήσεων και γνωμοδοτήσεων επί υποδομών και εγκαταστάσεων αεροπορίας, στις οποίες ανήκουν και αυτές που απαιτούνται για την πιστοποίηση αεροδρομίων. Εναλλακτικά, μπορεί να γίνει αναφορά στον βασικό κανονισμό ΕΕ 1139/2018, όπως αυτός εφαρμόζεται και αναθεωρείται. Β. ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΜΕΡΟΥΣ Β' – ΡΥΘΜΙΣΗ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ (Υ.Π.Α.) 1. Ο Σύλλογος Διπλωματούχων Μηχανικών ΥΠΑ διαφωνεί με τη λειτουργία της ΥΠΑ ως Ν.Π.Δ.Δ. 2. Δεν γίνεται αντιληπτή η σκοπιμότητα μετατροπής της ΥΠΑ σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και δεν προκύπτει, η μέσω της τροποποίησης αυτής, βελτίωση της λειτουργίας της ΥΠΑ, απεναντίας θα δημιουργήσει προβλήματα στις εργασιακές σχέσεις και τα δικαιώματα των εργαζομένων σε αυτήν. 3. Περαιτέρω, θεωρούμε ότι οι περιεχόμενες στο Σχέδιο Νόμου νομοθετικές μεταβολές δεν συνάδουν με τις λοιπές διατηρούμενες διατάξεις του Ν.4427/2016, που αφορούν την ΥΠΑ και ειδικότερα με τις αφορώσες στην διοικητική/οργανωτική διάρθρωση αυτής και το οργανόγραμμά της. 4. Δημιουργούνται έτσι κενά, ασυμβατότητες και ερωτηματικά ως προς την δυνατότητα λειτουργίας της ΥΠΑ, σε συνδυασμό με τις διατηρούμενες διατάξεις περί ΥΠΑ, τις εισαγόμενες νομοθετικές μεταβολές και δημιουργείται η εντύπωση ότι δεν πρόκειται για συνολική και ενιαία ρύθμιση για την λειτουργία της ΥΠΑ, το σύνολο των ρυθμίσεων και τροποποιήσεων της οποίας θα πρέπει να θεσπιστούν ταυτόχρονα με τις ρυθμίσεις/αλλαγές στην ΑΠΑ καθώς και με τροποποίηση του ΠΔ 85/2018. Επισυνάπτεται Παράρτημα με τις επικαλούμενες διατάξεις. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Προς υποστήριξη των ανωτέρω, παραθέτουμε ενδεικτικά άρθρα, σύμφωνα με τις Συμβάσεις Παραχώρησης των αεροδρομίων. 1. Συμβάσεις παραχώρησης των 14 Αεροδρομίων (FRAPORT) (Ν.4389/2016 – ΦΕΚ Α' 94/27.05.2016) Άρθρο 18.4.2 Έλεγχος μελετών και υποβολή τυχόν παρατηρήσεων ή ενστάσεων από την ΥΠΑ στον Ανεξάρτητο Μηχανικό. Άρθρο 18.4.4 Παραπομπή του θέματος στην Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών, σε περίπτωση που η ΥΠΑ αμφισβητήσει τις αποφάσεις του Ανεξάρτητου Μηχανικού . Άρθρο 18.11.3 Η ΥΠΑ θα επιθεωρεί όποτε κρίνει σκόπιμο την εξέλιξη των έργων. Άρθρο 18.12.3 Ο Ανεξάρτητος Μηχανικός, ο Παραχωρησιούχος και η ΥΠΑ θα επιθεωρήσουν παρουσία του εργολάβου τα Εποπτευόμενα Έργα, ώστε να εξακριβωθεί ότι τα εν λόγω έργα είναι ουσιωδώς ολοκληρωμένα. Άρθρο 18.12.5 Παραπομπή του θέματος στην Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών, σε περίπτωση που η ΥΠΑ διαφωνήσει με την απόφαση του Ανεξάρτητου Μηχανικού. Άρθρο 20.2 Εκτίμηση χωρητικότητας Α/Δ, υποβολή στην ΥΠΑ. Επικαιροποίηση MASTER PLAN και έγκριση από την ΥΠΑ. Άρθρο 20.3 Επισκόπηση και Έγκριση Σχεδίων Αποκατάστασης και Ρυθμιστικών σχεδίων. Διαδικασία και χρονοδιάγραμμα άρθρο 20.3.1 έως 20.3.5. Έλεγχος μελετών και υποβολή τυχόν παρατηρήσεων ή ενστάσεων στον Ανεξάρτητο Μηχανικό. Άρθρο 20.5.3 Έλεγχος Σχεδίου Υλοποίησης Ανακαίνισης και υποβολή τυχόν παρατηρήσεων από την ΥΠΑ στον Ανεξάρτητο Μηχανικό. Άρθρο 20.5.4 Παραπομπή του θέματος στην Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών, σε περίπτωση που η ΥΠΑ αμφισβητήσει την απόφαση του Ανεξάρτητου Μηχανικού. Άρθρο 26.1.7 Εκτέλεση τακτικών επιθεωρήσεων από την ΥΠΑ, για τη διασφάλιση συμμόρφωσης των 14 αεροδρομίων με τις Συμβάσεις Παραχώρησης. Άρθρο 26.2.5 Διεξαγωγή επιθεωρήσεων από την ΥΠΑ σε όλα τα ουσιώδη ζητήματα που σχετίζονται με τη λειτουργία και τη συντήρηση του Περιφερειακού Αεροδρομίου κατά την περίοδο παραχώρησης. 2. Σύμβαση Νέου Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης (Ν.4612/2019 – ΦΕΚ Α' 77/23.05.2019). Άρθρο 17.2.Α.3 Έλεγχος και έγκριση του Βασικού Σχεδίου Ανάπτυξης Αεροδρομίου από την ΥΠΑ. Άρθρο 17.2.Α.8 Τροποποίηση του Βασικού Σχεδίου Ανάπτυξης Αεροδρομίου από την ΥΠΑ. Άρθρο 17.4.2 Διατύπωση σχολίων ή αντιρρήσεων της ΥΠΑ επί των εγκεκριμένων, από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό, Μελετών. Άρθρο 18.3.1 Συμμετοχή της ΥΠΑ για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης των Μελετών και των Κατασκευών Περιόδου Τ1 με τις Προδιαγραφές και της διευκόλυνσης της Πιστοποίησης του Αεροδρομίου. Άρθρο 18.5.1 Επιθεωρήσεις της ΥΠΑ για τη διαπίστωση της ολοκλήρωσης του Έργου. Υποβολή παρατηρήσεων ΥΠΑ. Άρθρο 23 Α.8.2 Έλεγχος δυναμικότητας Αεροδρομίου – Επικαιροποίηση MASTER PLAN κάθε πενταετία ή νωρίτερα αν απαιτηθεί. 3. Σύμβαση Νέου Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (Ν.2338/1995-ΦΕΚ Α' 202/14.09.1995) Διυπουργική απόφαση Υπουργών Οικονομίας & Οικονομικών και Μεταφορών & Επικοινωνιών Α.Π 2916/48231/7-11-2007 4. ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ EASA-ICAO- ΕΘΝΙΚΩΝ. Κανονισμοί EASA 1139/2018, 139/2014, ICAO ΑΝΝΕΧ 14 κ.τ.λ.