• Σχόλιο του χρήστη 'Νίκος Π.' | 9 Σεπτεμβρίου 2020, 02:50

    Η αυξανόμενη αεροπορική κίνηση στους αερολιμένες τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει ναι μεν ύφεση φέτος λόγω της πανδημίας ωστόσο εκτιμάται ότι θα επανέλθει και μάλιστα δριμύτερη εν καιρώ. Για τον λόγο αυτό ο ICAO επιβάλλει την συνεχή παρακολούθηση των επιδόσεων ασφάλειας βάσει δεικτών οι οποίοι ορίζονται από το State Safety Program (SSP) (ΦΕΚ Β’ /976/08-04-2016), αλλά και δεικτών προερχόμενων από την εφαρμογή του συστήματος διαχείρισης ασφάλειας αεροδρομίου που στηρίζονται σε μία πλειάδα συμβάντων που απειλούν ανθρώπινες ζωές και περιουσίες. Ενδεικτικά τέτοια συμβάντα είναι μεταξύ άλλων: - Καταστάσεις ανάγκης για τις οποίες απαιτείται η ενεργοποίηση του σχεδίου αντιμετώπισης τους (EMERGENCY PLAN) - Ατυχήματα όπου προκαλούνται ζημιές σε αεροσκάφη - Προσκρούσεις αεροσκαφών σε άγρια πανίδα - Ατυχήματα που προκαλούν τραυματισμό φυσικού προσώπου - Ατυχήματα και συμβάντα με επικίνδυνα υλικά - Διαρροές καυσίμου, λαδιών, λιπαντικών, υδραυλικών υγρών - Ζημιές ή τραυματισμοί εξαιτίας έκθεσης σε εκτόνωση καυσαερίων αεροσκάφους ή ρεύμα αέρα ελικοφόρου α/φους ή κατώρευμα ελικοπτέρου - Ζημιές από FOD - Τροχαία ατυχήματα στην πίστα - Καταστρατήγηση διαδικασιών ασφάλειας που πιθανόν να οδηγεί σε επικίνδυνες καταστάσεις - Φωτιά οπουδήποτε στο χώρο στάθμευσης αεροσκαφών Στατιστικά έχει υπολογιστεί ότι περίπου 35% του συνολικού αριθμού των συμβάντων δεν αναφέρονται εκούσια (συγκάλυψη) ή ακούσια (έλλειψη κουλτούρας ασφάλειας ) στην αρμόδια αρχή και συνεπώς δεν τηρούνται στοιχεία για αυτά . Υπολογίζεται επίσης ότι 75% λαμβάνουν χώρα στο διάστημα από 07:00-18:59 και 25% λαμβάνουν χώρα από τις 19:00 έως 06:59 το πρωί. Στα αεροδρόμια πάρα πολλά σοβαρά συμβάντα και ατυχήματα διερευνώνται τοπικά από την Αεροπορική αρχή δεδομένου ότι είναι ανθρωπίνως αδύνατο για την ΕΔΑΑΠ ( Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων ) να ασχολείται με τόσο μεγάλο όγκο συμβάντων στα αεροδρόμια αφού δίνει προτεραιότητα στα μείζονα αεροπορικά ατυχήματα. Βάσει των ανωτέρω είναι πρόδηλη η ανάγκη παρακολούθησης των πάσης φύσεως δραστηριοτήτων στο airside όλο το εικοσιτετράωρο από αρμόδιους υπαλλήλους της κρατικής αεροπορικής αρχής για την μείωση των ατυχημάτων/συμβάντων στο χώρο αυτό. Επιπλέον η παρουσία αρμόδιου υπαλλήλου της τωρινής ΥΠΑ και μελλοντικά της ΑΠΑ είναι απαραίτητη για την διαφύλαξη και διατήρηση τεκμηρίων σε περίπτωση κατάστασης ανάγκης ή ατυχήματος/συμβάντος βάσει των Ν. 1815/1988 άρθρο 159 , Ν.2668/98 άρθρο 27 και Π.Δ. 258/1986 , τα οποία τον ορίζουν αυτεπάγγελτα ανακριτικό υπάλληλο αλλά και υπόχρεο επιβολής κυρώσεων και ποινών αν αυτό απαιτείται σύμφωνα με τις αερολιμενικές διατάξεις. Ενδεικτικά οι ενέργειες και τα τεκμήρια/στοιχεία που πρέπει να συλλεχθούν άμεσα από την στιγμή που υπάρξει ειδοποίηση για ατύχημα ή συμβάν είναι: • Ενεργοποίηση του σχεδίου αντιμετώπισης εκτάκτων καταστάσεων ανάγκης (EMERGENCY PLAN ) αν κρίνεται απαραίτητο • Ενεργοποίηση του σχεδίου μετακίνησης ακινητοποιημένου αεροσκάφους (REMOVAL PLAN) • Οριοθέτηση περιοχής ατυχήματος/συμβάντος με την ειδική ταινία σήμανσης • Καταγραφή ζημιών ή τραυματισμών • Λήψη φωτογραφιών από διάφορες οπτικές γωνίες και βίντεο • Διενέργεια προανάκρισης -λήψη αρχικών καταθέσεων από εμπλεκόμενους και αυτόπτες μάρτυρες • Άμεση διενέργεια αλκοτέστ αν πρόκειται για σοβαρό συμβάν (αεροπορικό ή τροχαίο ) ή υπάρχουν υπόνοιες ότι οι εμπλεκόμενοι βρίσκονται υπό την επήρεια αλκοόλ βάσει των τοπικών διαδικασιών και του ΦΕΚ Β’ /1380-03/08/2007 • Παραπομπή για τοξικολογικές εξετάσεις αν υπάρχει υποψία ότι οι εμπλεκόμενοι βρίσκονται υπό την επήρεια ψυχοτρόπων ουσιών • Σχεδίαση ιχνογραφήματος του συμβάντος βάσει των μαρτυριών που θα δίνει μία πρώτη εικόνα για το πώς έλαβε χώρα το συμβάν • Εντοπισμός και δέσμευση αποσπάσματος βίντεο του συμβάντος από το CCTV του Αερολιμένα • Δέσμευση συνομιλιών από τις συχνότητες VHF του αεροδρομίου • Δέσμευση απαραίτητων για τη διερεύνηση εγγράφων ή ψηφιακών δεδομένων των εμπλεκόμενων οχημάτων ή αεροσκαφών ή προσωπικού • Δέσμευση επιγείων μέσων προκειμένου να εξεταστούν από διερευνητές ή ειδικούς πραγματογνώμονες για την καταλληλόλητα της χρήσης τους • Ενέργειες για καθαρισμό της περιοχής του συμβάντος αν χρειάζεται και συντονισμός εμπλεκομένων για επαναφορά κανονικής λειτουργίας στον Αερολιμένα • Καταγραφή στο βιβλίο συμβάντων • Ενημέρωση της Διοίκησης (ιεραρχικά) Η κυριότερη ωστόσο ευθύνη όπως προαναφέρθηκε για τους υπαλλήλους της κρατικής αεροπορικής αρχής είναι η φυσική παρουσία τους συνεχώς και αδιαλείπτως στην περιοχή κίνησης αεροσκαφών η οποία θα λειτουργεί προληπτικά αλλά και αποτρεπτικά για ενδεχόμενα συμβάντα . Ο λόγος είναι ότι έχουν την υποχρέωση διενέργειας συνεχών ελέγχων τήρησης νομοθεσίας και επιθεωρήσεων διαδικασιών στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους και επιβολής κυρώσεων σε περίπτωση που οι ανωτέρω καταστρατηγούνται. Ενδεικτικά υποχρεούνται να διεξάγουν συστηματικά καθ’ όλο το 24ωρο ελέγχους : - συμμόρφωσης με τις συστάσεις ασφάλειας διερευνήσεων ατυχημάτων /συμβάντων ώστε να αποτραπεί επανάληψη παρόμοιων ατυχημάτων / συμβάντων στο μέλλον. -της επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών χωρίς εκπτώσεις στην ασφάλεια, βάσει του ΒΚΕΕ -επάρκειας προσωπικού και επίγειων μέσων για όλους τους χρήστες, βάσει του ΒΚΕΕ -τροχαίας κίνησης στο χώρο στάθμευσης αεροσκαφών βάσει της Αερολιμενικής διάταξης 1 και του Ν.2668/98 άρθρο 27 -συμμόρφωσης του αεροδρομίου με τις απαιτήσεις της EASA βάσει του EU 139/2014 -δειγματοληπτικά ή μετά από καταγγελία, αλκοτέστ στον χώρο airside βάσει των SOPs και του κανονισμού περί ελέγχου προσώπων που ασχολούνται με συντήρηση ,προετοιμασία και πτήση πολιτικών αεροσκαφών για την διαπίστωση οινοπνεύματος ουσιών ή φαρμάκων στον οργανισμό τους (ΦΕΚ Β’ /1380-03/08/2007) -ανεφοδιασμού αεροσκαφών βάσει του εθνικού κανονισμού ανεφοδιασμού αεροσκαφών -κανονισμού πυρασφάλειας αεροδρομίου -σχεδίου εκκένωσης κτιρίου σε περίπτωση ανάγκης -πτυχίων, αδειών οδήγησης και πιστοποιητικών επάρκειας οδηγών και χειριστών οχημάτων και επιγείων μέσων -πτυχίων και αδειών πληρωμάτων αεροσκαφών και λοιπού προσωπικού άμεσα ή έμμεσα συνδεδεμένο με τις πτήσεις -SAFA,SACA,SANA στο πλαίσιο του προγράμματος ramp inspections της EASA βάσει του EU 965/2012 -πιστοποιητικών αεροσκαφών ,δηλωτικών μεταφοράς φορτίου, ταχυδρομείου και επιβατών -μεταφοράς επικίνδυνων υλικών, όπλων και πυρομαχικών από αεροσκάφη -τήρησης διεθνών ευρωπαϊκών και εθνικών κανονισμών καθώς και αδειών τεχνικής και εμπορικής εκμετάλλευσης σε αεροπορικές εταιρίες, οργανισμούς εκπαίδευσης χειριστών κτλ. -παραβίασης κανονισμού για πτήσεις μη επανδρωμένων αεροσκαφών (ΣΜηΕΑ) στη γειτνίαση αεροδρομίων (NO FLY ZONES) -κανονισμού περί δικαιωμάτων επιβατών -κανονισμού διευκολύνσεων ατόμων με μειωμένη κινητικότητα (PRM) -νομοθετικών διατάξεων περί ανεπιθύμητων και απελαθέντων επιβατών -χρήσεων γης στην γειτνίαση του αεροδρομίου και παράνομων οικοδομικών δραστηριοτήτων στις επιφάνειες περιορισμού εμποδίων του -περιβαλλοντικών ελέγχων (στάθμες θορύβου αεροσκαφών),εκπομπή ρύπων κτλ. -τεχνικών οδηγιών για τον έλεγχο πανίδας από τον διαχειριστή του αεροδρομίου -τεκμηρίωσης του συστήματος διαχείρισης ασφάλειας αεροδρομίου (SMS) -προϋποθέσεων για κράτηση ή απαγόρευση απογείωσης αεροσκάφους σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία -προϋποθέσεων άρσης πλοϊμότητας αεροσκάφους σε περίπτωση σοβαρού τεχνικού προβλήματος ή συμβάντος -τυχόν παραβάσεων λοιπών αερολιμενικών διατάξεων/ΒΚΕΕ και επιβολή πειθαρχικών ποινών Οι Αερολιμενικοί υπάλληλοι της ΥΠΑ είναι οι καθ΄ ύλην αρμόδιοι να στελεχώσουν τις αεροπορικές αρχές της ΑΠΑ αεροδρομίων. Πρέπει να γίνει κατανοητό απ’ όλους ότι ο κλάδος των Αερολιμενικών δεν είναι σώμα ασφαλείας που μπορεί να υποκατασταθεί από την ΕΛΑΣ που εδρεύει στα αεροδρόμια. Είναι υπάλληλοι που από την πρώτη μέρα της πρόσληψής τους ασκούν επιθεωρητικό και εποπτικό έργο και εφαρμόζουν τους νόμους του κράτους με ευθύνη χωρίς να προβαίνουν σε καταστολή. Η φυσική παρουσία τους είναι εγγύηση για την ομαλή λειτουργία των αερομεταφορών σε ένα αεροδρόμιο καθώς και για την προστασία και τα δικαιώματα των επιβατών ως καταναλωτών αεροπορικών υπηρεσιών. Κύριοι της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης: Τα αεροδρόμια δεν είναι δυνατόν να εποπτεύονται εκ του μακρόθεν από μία Αθηνοκεντρική ΑΠΑ και ούτε είναι δυνατόν να μπουν στον αυτόματο πιλότο. Οι Αερολιμενικοί είναι και πρέπει να παραμείνουν ως στελέχη της ΑΠΑ πλέον, οι θεματοφύλακες της ασφάλειας και της ευνομίας στις σπουδαιότερες πύλες εισόδου της χώρας μας. Η παρουσία τους στα αεροδρόμια είναι όχι μόνο απαραίτητη αλλά απαιτητή από την Σύμβαση του Σικάγο που αποτελεί το ιδρυτικό νομοθέτημα της παγκόσμιας πολιτικής αεροπορίας. Για τον λόγο αυτό κατοχυρώστε την παρουσία των Αερολιμενικών ως εκπροσώπων ΑΠΑ αεροδρομίων και μη γίνετε αυτουργοί της θυσίας της ασφάλειας στο βωμό του κέρδους και της ανεξέλεγκτης λειτουργίας τους.