• Σχόλιο του χρήστη 'ΤΕΕ / Π.Τ. Κεντρικής & Δυτικής Θεσσαλίας' | 2 Δεκεμβρίου 2020, 14:47

    Στην παρ. 1. αναφέρει πώς "Σκοπός των ΣΒΑΚ είναι η δημιουργία βιώσιμων συστημάτων αστικών μεταφορών μέσω α) ….έως θ)…", τα οποία αναφέρονταν επίσης (αν και περισσότερο συνοπτικά ) στην παρ.1 του άρθρου 22. Ωστόσο, στο υπό κατάργηση άρθρο 22, σε συνέχεια των παραπάνω αναφερόταν και επίσης πώς: "Κατά την κατάρτιση του ΣΒΑΚ εξετάζονται……. ο βιοκλιματικός σχεδιασμός του δημόσιου χώρου, και δίδεται έμφαση στη διεύρυνση των δικτύων ήπιας κυκλοφορίας σε συνδυασμό με την αντίστοιχη διεύρυνση των δικτύων των ελεύθερων, κοινόχρηστων - κοινωφελών, αστικών χώρων, συνδυάζοντας την πεζή κινητικότητα με δίκτυα πράσινων υποδομών, των δικτύων νερού (ρέματα, ποτάμια, παράκτιες ζώνες) και διαδρομών και την ολοκληρωμένη διαχείριση του δημόσιου χώρου". Το υπό κατάργηση άρθρο 22, συνδύαζε τον σχεδιασμό της βιώσιμης κινητικότητας με τα συνολικά θέματα οργάνωσης και σχεδιασμού του χώρου και ήταν σύμφωνο με τους στόχους των ΣΒΑΚ όπως προκύπτουν από τις Οδηγίες ELTIS, σύμφωνα με τις οποίες ένας εκ των στόχων του ΣΒΑΚ είναι η "συμβολή στην ενίσχυση της ελκυστικότητας και της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος και του αστικού σχεδιασμού". Στη συνέχεια και στην παράγραφο 2.δ) του άρθρου 3, αναφέρει πώς το ΣΒΑΚ "Συνεκτιμά στρατηγικά κείμενα …., τον χωρικό σχεδιασμό, την προώθηση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, ….". Τα παραπάνω αναφέρονταν (επίσης συνοπτικά) στην παρ. 1 του άρθρου 22. Ωστόσο στη παρ.1 του υπό κατάργηση άρθρου 22 (Ν.4599/2019) για τα ΣΒΑΚ διευκρινιζόταν επίσης πώς "Το ΣΒΑΚ στηρίζεται στις υφιστάμενες πρακτικές πολεοδομικού και κυκλοφοριακού σχεδιασμού, στα εγκεκριμένα πολεοδομικά σχέδια όλων των βαθμίδων …. καθώς και όλες τις στρατηγικές μελέτες που συσχετίζονται με αυτά…". Δεν είναι σαφές γιατί καταργείται η περισσότερο αναλυτική διατύπωση του άρθρου 22, και δεν αναφέρεται ξεκάθαρα στο Σχέδιο Νόμου ότι τα ΣΒΑΚ θα πρέπει όχι μόνο να συνεκτιμούν αλλά και να στηρίζονται στον υφιστάμενο πολεοδομικό και χωροταξικό σχεδιασμό καθώς και τις εγκεκριμένες χρήσεις γης της περιοχής παρέμβασης. Επισημαίνεται πώς το σημείο αυτό είναι ιδιαίτερης σημασίας, διότι όπως έχει προκύψει από την μελέτη- αξιολόγηση των ήδη εκπονηθέντων ΣΒΑΚ στη χώρα, η μη αναφορά και σύνδεση του ΣΒΑΚ με τον υφιστάμενο πολεοδομικό σχεδιασμό, δημιουργεί πλείστα σοβαρά προβλήματα στην μετέπειτα εφαρμογή τους. Θα περίμενε κανείς το νέο σχέδιο νόμου να είναι περισσότερο σαφές από το καταργούμενο άρθρο και όχι να αποτελεί περίληψή του, αφαιρώντας μάλιστα ουσιώδη σημεία. Συνολικά, από το άρθρο 3, παρατηρείται μια έμφαση των ΣΒΑΚ αποκλειστικά στα θέματα οργάνωσης της κυκλοφορίας παραβλέποντας πώς ο ουσιώδης χαρακτήρας τους προκύπτει από τον συνολικό σχεδιασμό του χώρου.