• Σχόλιο του χρήστη 'Βασίλειος Γκουζάνης, δικηγόρος' | 23 Μαΐου 2021, 01:52

    ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ Εισαγωγικά τονίζεται πως σε επίπεδο ευρωπαϊκού κοινοτικού δικαίου, και κοινοτικής εναρμόνισης, ο μοναδικός ορισμός του οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος που υπάρχει σήμερα είναι εκείνος της Οδηγίας 2014/45/ΕΕ για τον περιοδικό τεχνικό έλεγχο των μηχανοκίνητων οχημάτων (βλ. την § 7 του άρθρου 3: «3. Ορισμοί: Οι ακόλουθοι ορισμοί ισχύουν αποκλειστικά για τους σκοπούς της παρούσας Οδηγίας: 7) όχημα ιστορικού ενδιαφέροντος: κάθε όχημα το οποίο θεωρείται ιστορικού ενδιαφέροντος από το κράτος μέλος στο οποίο έχει ταξινομηθεί ή από έναν από τους εγκεκριμένους οργανισμούς που έχει ορίσει το κράτος αυτό και πληροί όλες τις κάτωθι προϋποθέσεις: (α) κατασκευάσθηκε ή ταξινομήθηκε για πρώτη φορά τουλάχιστον πριν από 30 έτη, (β) ο ειδικός τύπος του, σύμφωνα με το σχετικό ενωσιακό ή εθνικό δίκαιο, δεν κατασκευάζεται πλέον (γ) από ιστορικής απόψεως συντηρείται και διατηρείται στην αρχική του κατάσταση και δεν έχει υποστεί ουσιαστική αλλαγή στα τεχνικά χαρακτηριστικά των κατασκευαστικών του στοιχείων». Έτσι οι τρεις προϋποθέσεις της Οδηγίας είναι δεσμευτικές για τα κράτη μέλη, τα οποία μπορούν ωστόσο να προσθέτουν και άλλες προϋποθέσεις για την αναγνώριση ενός ΟΙΕ. Η Οδηγία ενσωματώθηκε στην ελληνική νομοθεσία, με την Υ.Α. 49372/3352 της 7-7-2017 ΦΕΚ 2726Β η οποία επαναλαμβάνει τον ίδιο ορισμό στο άρθρο 3 § 2. Ενόψει του ότι, με τη συνθήκη προσχωρήσεως της Ελλάδος στην Ε.Ο.Κ., η οποία κυρώθηκε με το Ν. 945/1979, η Ελλάδα απεδέχθη το «κοινοτικό κεκτημένο» (Acquis Communautaire) και απέκτησε τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του Κράτους Μέλους. Στην έννοια του «κοινοτικού κεκτημένου» περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων, κοινές δράσεις, κοινές θέσεις, συμβάσεις που υπογράφονται, ψηφίσματα, δηλώσεις και άλλες πράξεις που συμφωνούνται στο πλαίσιο της συνεργασίας σε θέματα δικαιοσύνης και εσωτερικών υποθέσεων, οι οποίες κατά συνέπεια και έκτοτε συνιστούν κανόνες δικαίου με ισχύ υπέρτερη του Νόμου. Εφόσον λοιπόν υφίσταται Κοινοτικό Κεκτημένο από την ανωτέρω Οδηγία που οριοθετεί τις ελάχιστες προϋποθέσεις αναγνώρισης ενός οχήματος ως ΟΙΕ, δεν μπορεί να αφίσταται ο ορισμός του ΟΙΕ στην εθνική μας νομοθεσία. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ: Προτείνεται η τροποποίηση της § 3 του άρθρου 3 ως εξής: «3. Όχημα Ιστορικού Ενδιαφέροντος» (Ο.Ι.Ε.): Κάθε όχημα κανονικής ή ειδικής χρήσης, που εκπληρώνει τις ακόλουθες προϋποθέσεις: (α1) Κατασκευάσθηκε ή ταξινομήθηκε για πρώτη φορά τουλάχιστον πριν από 30 έτη, (α2) Ο ειδικός τύπος του, σύμφωνα με το σχετικό ενωσιακό ή εθνικό δίκαιο, δεν κατασκευάζεται πλέον, (α3) από ιστορικής απόψεως συντηρείται και διατηρείται στην αρχική του κατάσταση ή σε κατάσταση αντίστοιχη της εποχής που κατασκευάστηκε , και δεν έχει υποστεί ουσιαστική αλλαγή στα τεχνικά χαρακτηριστικά των κατασκευαστικών του στοιχείων ή (β) Είναι «μεμονωμένο όχημα ειδικής κατασκευής» (ΜΟΙΚ) όπως ορίζεται στο άρθρο 2 της Υπουργικής Απόφασης 33692/2202 της 5ης Νοεμβρίου 2014 (ΦΕΚ 3134 τ. Β΄ της 21ης Νοεμβρίου 2014) όπως εκάστοτε ισχύει.» ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ: 1. «Κανονικής ή ειδικής χρήσης»: Αυτός ο ορισμός καλύπτει μία μεγάλη κατηγρία συλλεκτικών αυτοκινήτων που περιλαμβάνει ασθενοφόρα, πυροσβεστικά οχήματα, γερανούς και νεκροφόρες. Η ενεστώσα ΚΥΑ δεν συμπεριλαμβάνει κανένα όχημα ειδικής χρήσης στα ΟΙΕ, ωστόσο η πραγματικότητα είναι πως όχι μόνο υπάρχει μεγάλος αριθμός ΟΙΕ που εντάσονται στα οχήματα ειδικής χρήσης (κατά την κοινοτική ορολογία) αλλά και είναι αναγνωρισμένα ήδη ως ΟΙΕ. 2. «ή σε κατάσταση αντίστοιχη της εποχής που κατασκευάστηκε»: Στα ΟΙΕ περιλαμβάνονται όχι μόνον τα οχήματα που διατηρήθηκαν αυτούσια (matching numbers, ideal restoration) αλλά και όσα οχήματα έχουν υποστεί μετατροπές που είτε έγιναν, είτε μπορούσαν να είχαν γίνει, την εποχή που κατασκευάστηκαν π.χ. αντικατάσταση ταμπούρων από δισκόφρενα σε σκαραβαίο, βελτίωση ανάρτησης με ανταλλακτικά τότε διαθέσιμα, αλλαγμένα καρμπυρατέρ Stromberg με SU, μετατροπή σε historic racer, κ.ο.κ. Οι φορείς που αναγνωρίζουν την αυθεντικότητα των ΟΙΕ αναγνωρίζουν και τέτοια οχήματα, επομένως για ασφάλεια δικαίου πρέπει ΚΑΙ στον νομοθετικό ορισμό να περιλαμβάνονται για να μην κατηγορηθούν οι φορείς πιστοποίησης ότι βεβαιώνουν ψευδώς την ιστορικότητα ενός ΟΙΕ. 3. Ως «όχημα ειδικής κατασκευής» εδώ νοείται η REPLICA. Πέρα από κάθε συζήτηση σχετική με το originality των κάθε είδους REPLICA, εφόσον το Υπουργείο Μεταοφορών ήδη τις έχει αναγνωρίσει, πρέπει να συμπεριληφθούν ειδάλλως προσβάλλεται η δικαιολογημένη εμπιστοσύνη όσων αγόρασαν ή κατασκευάζουν τέτοια οχήματα, στην Διοίκηση.. Το Υπουργείο Μεταφορών το έχει κάνει ήδη, πλην όμως η ενεστώσα ΚΥΑ έχει ΞΕΧΑΣΕΙ τις REPLICA: Σύμφωνα με την ΚΥΑ 33692/2202 της 5ης Νοεμβρίου 2014 όπως ισχύει, η REPLICA μπορεί να πιστοποιηθεί ως αντίγραφο αυτοκινήτου ιστορικού ενδιαφέροντος είτε από το εργοστάσιο κατασκευής του αυθεντικού οχήματος [π.χ. για μία Jaguar E-type] ή από Φορέα που έχει δικαίωμα να ορίζει καθορίζει και να χαρακτηρίζει τα παλαιά αυτοκίνητα σύμφωνα με την παράγραφο Ε της ΥΑ ΣΤ/1831/78 (ΦΕΚ 72 Β/31-1-1978) όπως ισχύει και ήδη με την τωρινή ΚΥΑ Α οικ. 94748-4130 (π.χ. για μία Porsche 356 της Replicar την οποία πιστοποιεί η ΦΙΛΠΑ, ή μία JAGUAR D-TYPE REPLICA που κατασκευάζει και πιστοποιεί η ίδια η Jaguar).