• Σχόλιο του χρήστη 'Παναγιώτης-Πήτερ Καλλιφίδας' | 26 Μαΐου 2021, 00:33

    Η εξαίρεση των λεγομένων οχημάτων «ειδικού τύπου» από την υποχρέωση απόκτησης κρατικών στοιχείων κυκλοφορίας, όπως αυτή αναφέρεται στο σχέδιο νομού, δηλαδή των πυροσβεστικών και στρατιωτικών οχηματων, χρήζει εξειδίκευσης προς αποφυγή παρερμηνειών που θα οδηγήσουν σε αδικίες και θα θέσουν θέματα αντισυνταγματικότητας. Δεδομένου ότι η συντριπτική πλειοψηφία των στρατιωτικών οχημάτων που βρίσκονται σε χέρια ιδιωτών είναι jeep (τζιπ), δηλαδή οχήματα κυκλοφορίας που χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό μεταπολεμικά, ως κανονικά οχήματα κυκλοφορίας πολιτών/ιδιωτών, είναι προφανές ότι δεν μπορεί να είναι στις προθέσεις του νομοθέτη να διαφοροποιήσει τη μεταχείριση ενός «στρατιωτικου» τζιπ σε σχέση με τη πολιτική έκδοση του ιδίου τζιπ (π.χ. ενος Willys MB και ενός CJ2) αφού πρόκειται για ακριβώς το ίδιο όχημα (με πιθανώς διαφορετική εμφάνιση, π.χ. στο χρώμα, στα υφάσματα ή στους τύπους καθισμάτων κλπ). Κάθε διαφορετική μεταχείριση ίδιων οχημάτων θα ήταν εντελώς άδικη και παράλογη (και κατ’ επέκταση αντισυνταγματική). Επομένως, το σχέδιο νόμου πρέπει τροποποιηθεί ώστε να προβλέπει, συγκεκριμένα και όχι αφηρημένα, τους τύπους στρατιωτικών οχημάτων που εξαιρούνται από τη χορήγηση κρατικών στοιχείων κυκλοφορίας, π.χ. των ερπυστριοφόρων. Όλα τα υπόλοιπα «στρατιωτικού» τύπου/εμφάνισης ιστορικά οχήματα (π.χ. τα τζιπ) θα μπορούν να λαμβάνουν κανονικά κρατικά στοιχεία κυκλοφορίας όπως όλα τα άλλα ιστορικά οχήματα. Επιπροσθέτως ή/και εναλλακτικά, μπορεί να δίνεται στον ιδιόκτητη/κάτοχο ιστορικού «στρατιωτικού» οχήματος η επιλογή για την απόκτηση ή μη κρατικών στοιχείων κυκλοφορίας. Τέλος, δεδομένου ότι δεν είναι όλα τα ιστορικά οχήματα καταχωρημένα στο Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (αφού δεν έχουν λάβει όλα τα ιστορικά οχήματα «συμβατικές» πινακίδες κυκλοφορίας από το Υπουργείο, πολλά ιστορικά οχήματα έχουν εισαχθεί ή αγοραστεί χωρίς να ταξινομηθούν κλπ), προτείνεται να τροποποιηθεί η σχετική διάταξη του σχεδίου νόμου ώστε να προβλέπει (ως προϋπόθεση για τη χορήγηση κρατικών στοιχείων κυκλοφορίας) την οριστική διαγραφή από το εν λόγω Μητρώο μόνο όσων ιστορικών οχημάτων είναι πράγματι καταχωρημένα σε αυτό. Επιπλέον, δεδομένου ότι οι φερόμενοι ως ιδιοκτήτες στο Μητρώο του Υπουργείου μπορεί να μην είναι οι αληθινοί τωρινοί ιδιοκτήτες (π.χ. πολλές μεταβιβάσεις ιστορικών οχημάτων έχουν λάβει χώρα με υπεύθυνες δηλώσεις, πολλά οχήματα έχουν βρεθεί εγκαταλελειμμένα κλπ) η διαγραφή θα μπορεί να γίνει και από τον κάτοχο του ιστορικού οχήματος, παρόλο που μπορεί να μην είναι ο φερόμενος ως ιδιοκτήτης στο Μητρώο του Υπουργείου, με την επίδειξη της Βεβαίωσης ή Πιστοποιητικού Καταχώρησης του ιστορικού οχήματος όπως αυτό έχει εκδοθεί από τις οικίες Ομοσπονδίες ιστορικών Οχημάτων (π.χ. ΕΛΠΑ, ΕΟΟΕ, ΦΙΛΠΑ). Παναγιώτης-Πήτερ Καλλιφίδας Δικηγόρος, Νομικός Σύμβουλος Πολιτιστικού Συλλόγου Ιστορικής Αναβίωσης