• Σχόλιο του χρήστη 'Λαζαριδης Ιωαννης' | 27 Μαΐου 2021, 09:58

    Το ν/σ θα έπρεπε να προβλέπει την πλήρη ψηφιοποίηση της διαδικασίας από την αρχική αίτηση μέχρι την αποστολή της άδειας οδήγησης στον πολίτη, αφαιρώντας το έργο αυτό από τις Δνσεις Μεταφορών, με κεντρική διαχείριση από τις Γενικές Δνσεις Οδικής Ασφάλειας και Πληροφορικής του ΥΥΜ. Α. Διαδικασία χορήγησης νέας Άδειας Οδήγησης Το ν/σ του ΥΥΜ δεν προβλέπει : • -παρακολούθηση της εκπαίδευσης των υποψηφίων οδηγών και τη μεταφορά άμεσα ψηφιακά του αποτελέσματος της εξέτασης (θεωρητικής και πρακτικής) στην ηλεκτρονική κάρτα του υποψηφίου και αυτόματα ψηφιακά τον έλεγχο μέσω του συστήματος Resper και την αποστολή στην Υπηρεσία του Υπ. Προστασίας του Πολίτη για την έκδοσή της. Το πόσο σημαντικό για την οδική ασφάλεια είναι το θέμα της παρακολούθησης του έργου της εκπαίδευσης ,αναλύεται παρακάτω: Η κατάσταση που επικρατεί σήμερα είναι σχεδόν η παντελής έλλειψη ή ελλειμματική παροχή θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης από τις Σχολές που εξασφαλίζει τις αναγκαίες γνώσεις στον υποψήφιο οδηγό. Η αντικειμενική εξέταση από μόνη της ,δεν εξασφαλίζει την προυπόθεση πρόσκτησης από τον υποψήφιο των αναγκαίων γνώσεων, γιατί: Η συνήθης πρακτική που ακολουθεί η πλειοψηφία των υποψηφίων , είναι μαθήματα από συγγενείς σε αλάνες και σε αστικές οδούς ελάχιστης κυκλοφορίας και στη συνέχεια ελάχιστα μαθήματα σε Σχολή για εκμάθηση των απαιτήσεων βασικά των ειδικών δοκιμασιών. Έτσι και σε συνδυασμό ,η κακή ελλιπής σηματοδότηση των Ελληνικών δρόμων, ο μικρός αριθμός (σε είδος) πινακίδων ρύθμισης οδικής κυκλοφορίας που συναντάς συνήθως σε αυτούς , η έλλειψη θεωρητικής εκπαίδευσης σε θέματα κανόνων οδικής κυκλοφορίας και τεχνικής οδήγησης (προσπέρασμα ,δυνατότητες φορτωμένου οχήματος, ολισθηρό οδόστρωμα ,στροφές, αποστάσεις ασφαλείας, αλκοόλ, κλπ.) και η παντελής έλλειψη παιδείας οδικής ασφάλειας στην Αβάθμια και Ββάθμια εκπαίδευση, οδηγούν σε ημιμαθείς νέους οδηγούς, επικίνδυνους για την οδική ασφάλεια, γεγονός που κάθε ημέρα διαπιστώνεται από το είδος και τον μεγάλο σε σχέση με το μέσο όρο των Χωρών της ΕΕ αριθμό τροχαίων ατυχημάτων. Η άποψη ότι σε άλλες Χώρες της ΕΕ δεν παρακολουθεί το Κράτος την πραγματοποίηση της εκπαίδευσης, δεν ευσταθεί σαν αιτιολογία για ανάλογη πολιτική και στη Χώρα μας ,μιας και στις Χώρες αυτές υφίσταται διαφορετική κουλτούρα ,διαθέτουν παιδεία οδικής ασφάλειας και οι Σχολές τους πραγματοποιούν και ελέγχουν απόλυτα το αναγκαίο εκπαιδευτικό έργο. Ο έλεγχος της παρεχόμενης εκπαίδευσης είναι απαίτηση της συντριπτικής πλειοψηφίας των Εκπαιδευτών, που γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα το μέγεθος του προβλήματος κακής κουλτούρας που έχει αναπτυχθεί διαχρονικά στις Σχολές και πρωτευόντως στους πολίτες, από την παντελή έλλειψη ελέγχων από το Κράτος. Η προτεινόμενη παρακολούθηση της εκπαίδευσης ,δεν επιβαρύνει γραφειοκρατικά Υπηρεσίες ,μιας και μπορεί να είναι απόλυτα ψηφιακή και υπό την ευθύνη της Αρχής Διαφάνειας και της αρμόδιας Δνσης του ΥΥΜ. Για το σκοπό αυτό η Γενική Δνση Οδικής Ασφάλειας έχει έτοιμες από το 2015 προδιαγραφές για την «Ανάπτυξη και Λειτουργία Μηχανογραφικού Συστήματος Σχολών Εκπαίδευσης Υποψηφίων Οδηγών και Επαγγελματιών Οδηγών» (ΜΗΣΚΑΧΕΠΕ) , οι οποίες χρήζουν σήμερα τροποποιήσεων και συμπληρώσεων, ειδικότερα στο θέμα που αφορά τη διασύνδεσή τους με τα υπόλοιπα προτεινόμενα πληροφοριακά υποσυστήματα και το Κεντρικό Πληροφοριακό Σύστημα (ΚΠΣ). Η προσπάθεια της Υπηρεσίας τότε , μη έχοντας την υποστήριξη της πολιτικής ηγεσίας ,ήταν η ανάπτυξη των επί μέρους πληροφοριακών υποσυστημάτων που είχαν σχεδιασθεί το 2011 (σχετικό το «Τεχνικό Δελτίο Προτεινόμενης Πράξης ΕΤΠΑ- Ταμείου Συνοχής» που σας παρέδωσα) και στα πλαίσια αυτά με εσωτερική εργασία των Υπηρεσιών του ΥΥΜ ,ολοκληρώθηκε το ΜΗΣΚΑ το οποίο χρησιμοποιείται σήμερα για τη χορήγηση της προσωρινής άδειας οδήγησης». • ψηφιακή διαδικασία ορισμού εξεταστών και ενημέρωσή τους για το χρόνο ,τόπο και υποψήφιο προς εξέταση. • ψηφιακή ενημέρωση άμεσα κατά το χρόνο διενέργειας της πρακτικής εξέτασης του υφιστάμενου και ήδη λειτουργούντος μηχ/κού υποσυστήματος ΜΗΣΚΑ για τα αποτελέσματα της εξέτασης, που δημιουργήθηκε για τον έλεγχο της ποιότητας εξετάσεων και εξεταστών • αφήνει το μεγαλύτερο μέρος του έργου στις Δνσεις Μεταφορών, διατηρώντας την αχρείαστη γραφειοκρατία και την αδιαφάνεια. Γενικά τα οφέλη που προκύπτουν από την πλήρη ψηφιοποίηση της διαδικασίας , που δυστυχώς στο ν/σ δεν προβλέπεται ,είναι πολύ σημαντικά για τα ζητούμενα της ψηφιοποίησης που είναι: 1. ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ -Επιτυγχάνεται πλήρως η επιθυμητή διαφάνεια στο σύνολο των διαδικασιών μιας και είναι διακριτός ο ρόλος κάθε παράγοντα που επικοινωνεί και καταχωρεί στο μηχανογραφικό σύστημα -Ελέγχεται η πρακτική εξέταση μέσω καταγραφής της με διπλή κάμερα που περιλαμβάνει εικόνα εκτός του οχήματος εξέτασης και εντός του χώρου υποψηφίου οδηγού και συνοδηγού, των ομιλιών ,της θέσης του οχήματος κάθε φορά μέσω GPS και του χρόνου διεξαγωγής της. 2. ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ Μηδενίζεται μέσω της ψηφιοποίησης η γραφειοκρατία και αφαιρείται το σχετικό έργο από τις Δνσεις Μεταφορών, με χορήγηση της άδειας οδήγησης το αργότερο εννέα ημέρες μετά την επιτυχή εξέταση. Σήμερα η κατάσταση στις Δνσεις Μεταφορών λόγω έλλειψης προσωπικού είναι δραματική, με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται πολύμηνες καθυστερήσεις στη χορήγηση των αδειών οδήγησης. Εκτιμάται ότι με την πλήρη ψηφιοποίηση των διαδικασιών θα επιτευχθεί μεγάλη οικονομία σε πόρους, συγκεκριμένα: -το προσωπικό που σήμερα απασχολείται πανελλαδικά με τις άδειες οδήγησης ανέρχεται σε 350 άτομα περίπου και δεν επαρκεί ,με τη ψηφιοποίηση απαλλάσσεται από το έργο και μπορεί να διατεθεί για το υπόλοιπο έργο των Δνσεων Μεταφορών ,όπου και εκεί παρουσιάζεται λειψανδρία. Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρόβλημα ελλειπούς στελέχωσης των Υπηρεσιών αυτών αναμένεται να πολλαπλασιασθεί μιας και αναμένεται συνταξιοδότηση σημαντικού αριθμού υπαλλήλων τους ενός τετραετίας. Για τη λειτουργία του κεντρικού ψηφιακού συστήματος που αναλαμβάνει το όλο έργο των αδειών οδήγησης αλλά και για την εποπτεία , θα απαιτηθεί μικρός αριθμός υπαλλήλων στις Γενικές Δνσεις Οδικής Ασφάλειας και Πληροφορικής του ΥΥΜ, που θα εκτιμηθεί κατά την ανάλυση των συστημάτων. -μηδενίζονται οι μετακινήσεις πολιτών και εκπαιδευτών προς τις Δνσεις Μεταφορών με πολλαπλά οφέλη για τους εκπαιδευτές (χάσιμο χρόνου) και το περιβάλλον (μείωση διανυόμενων οχηματοχιλιομέτρων).Σήμερα για την έκδοση μιας άδειας απαιτούνται τουλάχιστον 4 παρουσίες στη Δνση Μεταφορών, με μετακινήσεις πολλές από τις οποίες είναι υπεραστικές, με τη ψηφιοποίηση παραμένουν μόνο οι μετακινήσεις για τις εξετάσεις. -αποδεσμεύει τις Υπηρεσίες από την υποχρέωση διατήρησης φακέλων για κάθε υποψήφιο και κατά συνέπεια αποθηκευτικών χώρων φύλαξής των. 3. ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ Μέσω της ψηφιοποίησης της διαδικασίας θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης που δυστυχώς στο ν/σ δεν προβλέπεται,εξασφαλίζεται η εποπτεία της και κατά συνέπεια η πραγματοποίησή της. Η σωστή ολοκληρωμένη εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών είναι ο σημαντικότερος παράγοντας βελτίωσης της Οδικής Ασφάλειας στη Χώρα μας. Η προτεινόμενη δημιουργία μηχανογραφικού αρχείου καταχώρησης των ιατρικών πιστοποιήσεων υποψηφίων οδηγών, κάθε ιατρού ,που δίνει τη δυνατότητα στατιστικής επεξεργασίας και κατά συνέπεια εποπτείας , από Τριτοβάθμια Ιατρική Επιτροπή (η σύστασή της δεν προβλέπεται στο ν/σ) που θα εδρεύει στο ΥΥΜ ,θα εξαλείψει το σημερινό φαινόμενο που σχεδόν όλοι οι υποψήφιοι κρίνονται ιατρικώς κατάλληλοι για οδήγηση (η πρόταση συζητήθηκε σε συνάντηση με τον Υπουργό κο Πιερρακάκη ,κρίθηκε σημαντική και δόθηκε άμεσα εντολή σχεδίασής της στα πλαίσια του υπό ανάπτυξη σχετικού συστήματος καταχώρησης των ιατρικών πιστοποιήσεων). Β. Ανανεώσεις αδειών οδήγησης Στο ν/σ δεν προβλέπει την πλήρη ψηφιοποίηση της διαδικασίας και απαλλαγή των Δνσεων Μεταφορών από το σχετικό έργο. Γ. Άλλα ζητήματα Θέση εκπαιδευτή στο όχημα κατά την πρακτική εξέταση Η πρόβλεψη για τοποθέτηση του εκπαιδευτή στο πίσω κάθισμα και του εξεταστή στου συνοδηγού κατά την πρακτική εξέταση, είναι αχρείαστη και προβληματική γιατί: • οι εξεταστές δεν έχουν την κατάλληλη εκπαίδευση και δε γνωρίζουν τις δυνατότητες του υποψηφίου οδηγού και την οδηγητική του συμπεριφορά, • οδηγεί σε σημαντικό επασφάλιστρο, σε βάρος των υποψηφίων • η οπτική καταγραφή του χώρου οδηγού και συνοδηγού με 2η κάμερα, καλύπτει απόλυτα τη διαφάνεια της εξέτασης. Επόπτες πρακτικής εξέτασης Αναφορικά με την πρόβλεψη του ν/σ του ΥΥΜ για ανάθεση εποπτικού ρόλου και σε αστυνομικούς είναι και αυτή άστοχη και λανθασμένη γιατί: • οι αστυνομικοί δε γνωρίζουν τη διαδικασία της πρακτικής εξέτασης • είναι γνωστή η λειψανδρία του Υπ. Προστασίας του πολίτη και θα είναι μεγάλη έκπληξη εάν ρωτήθηκε σχετικά και έχει συναινέσει. • Η ψηφιοποίηση του συστήματος με ανάθεση του έργου στην Αρχή Διαφάνειας και στους υπαλλήλους ΠΕ και ΤΕ (έμπειροι παλιοί εξεταστές και εκπαιδευτές του συνόλου των υφιστάμενων εξεταστών) εξασφαλίζουν απόλυτα τη διαφάνεια και την ποιότητα των εξετάσεων. Εγχειρίδια θεωρητικής εκπαίδευσης Από το Ευγενίδειο Ίδρυμα έχει από τα τέλη του 2014 ολοκληρωθεί η συγγραφή των νέων εγχειριδίων εκπαίδευσης ,όλων των κατηγοριών, με επικαιροποίηση της ύλης τους βάσει των αλλαγών στον ΚΟΚ στο ίδιο χρονικό διάστημα,των τεχνολογικών εξελίξεων των οχημάτων και με διορθωμένα ,εμπλουτισμένα ερωτηματολόγια για τη θεωρητική εξέταση. Τα εγχειρίδια είναι από πλευράς περιεχομένου και κεφαλοποίησης αντίστοιχα με τα εγχειρίδια άλλων χωρών της ΕΕ με προηγμένη οδική ασφάλεια και παιδεία. Έξη χρόνια από την ολοκλήρωσή τους παραμένουν στα συρτάρια του Υπουργείου με ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας του και χωρίς καμμία αιτιολόγηση της απαξίωσής τους και με ανάθεση και πάλι στο Ευγενίδειο Ίδρυμα ,καλείται ο ελληνικός λαός να ξαναπληρώσει για νέα βιβλία(πολύ καλό βέβαια για τους γνωστούς –άγνωστους που επί πληρωμή θα τα αναλάβουν). Με δεδομένο ότι η συγγραφή νέων εγχειριδίων σε συνδυασμό με την αναγκαία επανασχεδίαση του ψηφιακού συστήματος θεωρητικών εξετάσεων (ΜΣΘΕΥΟ) σε hardware & software, απαιτεί σημαντικό χρόνο που ξεπερνά τα 3 χρόνια ,η θεωρητική εκπαίδευση στη Χώρα μας θα παραμείνει για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα στα παλιά ελλειπή εγχειρίδια και ερωτηματολόγια. Το ν/σ του ΥΥΜ, επιλύει ελάχιστα από τα υφιστάμενα διαχρονικά τεράστια προβλήματα , διαιωνίζοντάς τα. Η Γενική Δ/νση Οδικής Ασφάλειας του ΥΥΜ ,από το 2010 ξεκίνησε την προσπάθεια ολοκληρώνοντας τους σχεδιασμούς της το 2014 για τη ρύθμιση του μείζονος θέματος για την ελληνική κοινωνία των αδειών οδήγησης και που με ευθύνη διαχρονικά της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας του ΥΥΜ ,δεν κατέστη δυνατό να ευοδωθεί. Το ν/σ είναι προιόν αγνώστων συντακτών και όχι της αρμόδιας όπως προβλέπεται από τον Οργανισμό του ΥΥΜ Γενικής Δ/νσης Οδικής Ασφάλειας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της ασχετοσύνης των συντακτών του είναι η λεπτομερής αναφορά τεχνικών προδιαγραφών που καταλαμβάνουν το 1/3 περίπου του ν/σ ,που επιβάλλεται και προβλέπεται και από το Σύνταγμα ,να περιέχονται σε υπουργικές αποφάσεις κατ’ εξουσιοδότηση του νόμου. Νομοθετική δυνατότητα που επιτρέπει αλλαγές στις προδιαγραφές με τροποποίηση της υ.α. αντί με διάταξη νόμου. Δημιούργημα του Γραφείου του Υφυπουργού Μεταφορών και χωρίς τη συμμετοχή έστω και της ειδικής επιτροπής που είχε συστήσει για το σκοπό αυτό ο Υπουργός ΥΜ. Δημιούργημα αγνώστων συντακτών ήταν και ο σχετικός νόμος της προηγούμενης Κυβέρνησης ,που καταργήθηκε μιας και ήταν ανεφάρμοστος. Το Υπουργείο ΥΜ έχει ικανότατα υπηρεσιακά στελέχη που δυστυχώς αγνοούνται και την ατυχία διαχρονικά κακών πολιτικά προισταμένων, με αποκορύφωμα τους δυο τελευταίους Υπουργούς της προηγούμενης και της τωρινής Κυβέρνησης. Είναι ακόμα πιο θλιβερό το γεγονός ότι δεν πήρα καμία απάντηση μέχρι σήμερα από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου στο σ/ν που τους υπέβαλα το Σεπτέμβριο του 2019 ,όντας συνταξιούχος ,σ/ν που επιλύει με την ψηφιοποίηση όλων των διαδικασιών, ριζικά το τεράστιο πρόβλημα των αδειών οδήγησης και που μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας στη Χώρα μας. Λαζαρίδης Ιωάννης Τέως Προιστάμενος Γενικής Δ/νσης Οδικής Ασφάλειας ΥΥΜ και νυν συνταξιούχος