• ΠΑΓΚΡΗΤΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΕΠΟΧΗΣ Εξω Λακώνια-Άγιος Νικόλαος Κρήτης. ΤΚ72100-Τηλ 6977796129. www.pasoe.gr ΕΠΙΣΤΟΛΗ Του Παγκρήτιου Συλλόγου Οχημάτων Εποχής (ΠΑ.Σ.Ο.Ε.) ΓΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ Εκπροσωπώντας ογδόντα περίπου ενεργά μέλη, ιδιοκτήτες ιστορικών οχημάτων στην Κρήτη, επιτρέψτε μας να κάνουμε την παρέμβασή μας, όσον αφορά το νέο νομοσχέδιο, που έχει γνωστοποιηθεί για διαβούλευση. 1. Δεν υπάρχει καμιά απολύτως αναφορά για τα οχήματα ιδιαίτερου συλλεκτικού ενδιαφέροντος, τα οποία στερούνται εγγράφων ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Θα πρέπει να γνωρίζετε, ότι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, εφόσον όπως γνωρίζουμε πρόθεση του Υπουργείου είναι η εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, όπως π.χ στην Γερμανία, αυτό το πρόβλημα δεν υπάρχει και με συγκεκριμένη τεχνοκρατική μεθοδολογία υπερακοντίζονται νόμιμα όλα τα προβλήματα και το όχημα αν δεν βρεθεί ο κάτοχός του, κατοχυρώνεται νομότυπα στον ιδιοκτήτη, που θέλει να το ανακατασκευάσει. Αν για οποιοδήποτε λόγο η παραπάνω εφαρμοζόμενη σε άλλες χώρες μεθοδολογία σας είναι δύσκολη, υπάρχει η νομότυπη δυνατότητα με συμβολαιογραφική πράξη, ο κάτοχος ιστορικού οχήματος να πωλήσει το εν λόγω όχημα «άνευ εγγράφων» σε κάποιον, που θέλει να το αγοράσει, με την απόλυτη και εγνωσμένη βάσει των συνεπειών του νόμου περί ψευδούς δηλώσεως διαβεβαίωση, ότι το πωλούμενον όχημα δεν είναι προϊόν κλοπής. Καλό και δίκαιο θα είναι λοιπόν, να μην αγνοηθούν εκατοντάδες τέτοια οχήματα, τα οποία είναι τις περισσότερες φορές και ιδιαιτέρου συλλεκτικού ενδιαφέροντος και αποτελούν σημαντικότατα αντικείμενα βιομηχανικής αρχαιολογίας και ιδιαίτερης αξίας ως μουσειακά εκθέματα. 2. Το νομοσχέδιο δεν αναφέρει συγκεκριμένα, τί θα γίνει με τα οχήματα που είναι ήδη χαρακτηρισμένα ως ιστορικά από τις ήδη υπάρχουσες ομοσπονδίες και αν η πιστοποίησή τους ισχύει για την χορήγηση ιστορικών πινακίδων ή θα πρέπει εξ αρχής να επαναπιστοποιηθούν, πράγμα το οποίο σημαίνει νέα έξοδα και νέα ταλαιπωρία για την εκ νέου πιστοποίησή τους. Καλό θα ήταν αυτές οι πτυχές του νομοσχεδίου, που προωθείται, να είναι ευδιάκριτες και συγκεκριμένες 3. Το νομοσχέδιο επιχειρεί μια de facto δημιουργία ενός μονοπωλιακού καθεστώτος, όσον αφορά τις ομοσπονδίες και την πιστοποίηση της ιστορικότητας ενός οχήματος, που και στο σημείο αυτό το νομοσχέδιο δεν συμβαδίζει με τα ευρωπαϊκά δεδομένα, όπου ακόμα και μεγάλες Λέσχες και όχι απόλυτα Ομοσπονδίες γνωμοδοτούν για την ιστορικότητα ενός ιστορικού οχήματος. Γιατί λοιπόν αυτή η διαφορά και γιατί, αφού εσείς αποφασίσατε, ότι μόνο ο εκπρόσωπος της FIVΑ (ιδιωτικής οργάνωσης προστασίας ιστορικών οχημάτων) στην Ελλάδα θα μπορεί να πιστοποιεί ένα όχημα, γιατί επαναλαμβάνουμε δεν προχωρείτε και στην κοστολόγηση αυτής της πιστοποίησης, να είναι μία και ενιαία για όλους τους ιδιοκτήτες, χωρίς να υπάρχουν διακρίσεις και χωρίς να υπάρχει αισχροκέρδεια, ώστε να μας προστατεύσετε ως ιδιοκτήτες ιστορικών οχημάτων. Έχετε φανταστεί σε τι ποσά μπορεί να ανέλθει αυτή η πιστοποίηση, αν νομικά αφεθεί ελεύθερο το κοστολόγιό της σε ένα και μόνο φορέα πιστοποίησης; Δυστυχώς ζούμε στην Ελλάδα και βιώνουμε περίτρανα όσα γίνονται σε ανάλογες περιπτώσεις. 4. Μια άλλη πτυχή της πιστοποίησης, που βλέπουμε ότι απουσιάζει εντελώς, είναι, ότι κάλλιστα και χωρίς καμία εξ ανάγκης πιστοποίηση από ευρωπαϊκό εκπρόσωπο ιδιωτικής οργάνωσης προστασίας παλαιών αυτοκινήτων, η πιστοποίηση θα μπορούσε να γίνεται πάρα πολύ εύκολα και με πολύ απλό τρόπο με τα ΚΤΕΟ σε συνεργασία ακόμα και με τους κατά τόπους νόμιμους συλλόγους ιστορικών οχημάτων, αφού ούτως ή άλλως τα οχήματά μας πλέον θα έχουν υποχρεωτικό τον έλεγχο του ΚΤΕΟ. Η παραπάνω πρότασή μας φυσικά αφορά τα οχήματα που είναι όντως ιστορικά και που δεν τα ενδιαφέρει η ένταξή τους σε κάποια κατηγορία ιστορικότητας για την διεξαγωγή κάποιων ράλι κ.ο.κ. Γιατί αυτή η εμμονή, ότι ένα ιστορικό όχημα υποχρεωτικά θα πρέπει να ενταχθεί σε κάποια κατηγορία από ένα ευρωπαϊκό φορέα πιστοποίησης, που στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι μια ιδιωτική οργάνωση και που δεν υπάρχει καμία πανευρωπαϊκή διακρατική συμφωνία που να την ανακηρύσσει ως μία και μοναδική αρχή πιστοποίησης ενός ιστορικού αυτοκινήτου και να μη μας ενδιαφέρει αυτή καθαυτή η ιστορικότητα ενός οχήματος αποκλειστικά και μόνον ως ένα όχημα που έχει αφήσει την δική του σφραγίδα στην τοπική ιστορία ενός τόπου αλλά και στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία; 5. Σχετικά με το ΚΤΕΟ δεν υπάρχει αντίρρηση αλλά καλό θα ήταν να μας συγκεκριμενοποιήσει ο νομοθέτης, ποια σημεία θα αφορά ο έλεγχος αυτών των οχημάτων, γιατί όπως αντιλαμβανόμαστε αν π.χ επιχειρήσουμε να περάσουμε από τον έλεγχο καυσαερίων μια Rolls Roys του 1943, δεν θα είναι εφικτό, προκειμένου ο φορέας να προχωρήσει σε περαιτέρω έλεγχο του οχήματος. Το ίδιο θα συμβεί βάζοντας και σε ένα αμορτισερόμετρο ένα οποιοδήποτε στρατιωτικό όχημα. Καλό θα ήταν λοιπόν όλη αυτή η συντεταγμένη προσπάθειά σας να συνοδεύεται και από συγκεκριμένες οδηγίες, στο πώς και τί θα ελέγχει ένα ΚΤΕΟ σε ένα ιστορικό όχημα. 6. Φλέγον και ακατανόητο ζήτημα αποτελεί το προαπαιτούμενο της οριστικής διαγραφής του οχήματος από το μητρώο του Υπ. Μεταφορών προκειμένου να αποκτήσει τις πινακίδες ιστορικού. Η πρότασή μας εδράζεται στην λογική της διατήρησης του δικαιώματος, να μπορεί ο κάτοχός του να επαναφέρει στο προηγούμενο status με τις κανονικές πινακίδες το όχημά του, αν για κάποιους λόγους μη προβλέψιμους θελήσει να πάψει την χρήση του ως ιστορικό, είναι δίκαιο να του δίδεται η δυνατότητα, όπως μέχρι σήμερα, να το πράξει. Προτείνουμε λοιπόν να νομοθετηθεί «προσωρινή κατάθεση πινακίδων και όχι οριστική διαγραφή». Καλό θα ήταν λοιπόν όλη αυτή η συντεταγμένη προσπάθειά σας να συνοδεύεται και από συγκεκριμένες οδηγίες, στο πώς και τί θα ελέγχει ένα ΚΤΕΟ σε ένα ιστορικό όχημα. Θερμή παράκλησή μας, να λάβετε σοβαρά υπόψιν σας τις θέσεις μας για μια πραγματικά σωστή αντιμετώπιση του ιστορικού αυτοκινήτου στην Ελλάδα αλλά και μια σωστή εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Εκ μέρους του ΔΣ και των μελών του Παγκρήτιου Συλλόγου Οχημάτων Εποχής. Ο Πρόεδρος Νίκος Τζιρης