• Μεγάλη ανησυχία έχει προκαλέσει στον κλάδο των εκπαιδευτών το νέο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Οδηγώντας με ασφάλεια:  εκσυγχρονισμός πλαισίου εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών και οδηγών…» και συγκεκριμένα η παράγραφος 4 που αναφέρει «Η πρακτική δοκιμασία όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης διενεργείται από έναν εξεταστή. Κατά τη διενέργεια πρακτικής δοκιμασίας υποψήφιων οδηγών και οδηγών αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων, παρίστανται μέσα στο όχημα ο εξεταστής, η θέση του οποίου βρίσκεται στο μπροστινό τμήμα του οχήματος, στη θέση του συνοδηγού, και ο εκπαιδευτής του εκάστοτε υποψήφιου οδηγού, η θέση του οποίου βρίσκεται στο οπίσθιο τμήμα του οχήματος…» και βρίσκεται σε διαβούλευση και αφορά στον τρόπο της πρακτικής εξέτασης υποψηφίων οδηγών. Καταρχήν να διευκρινίσουμε ότι ο κλάδος μας είναι σύμφωνος με την εφαρμογή όλων των υπολοίπων άρθρων του συγκεκριμένου Νομοσχεδίου γιατί θεωρούμε ότι βρίσκονται στην σωστή κατεύθυνση. Ένας παρόμοιος νόμος είχε φέρει τον κλάδο μας σε απόγνωση επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ. Τότε μέσω της Ομοσπονδίας μας (Π.Ο.Ε.Ο.) εισακούστηκαν οι ενστάσεις του κλάδου μας από το νυν υπουργό, και όντας αντιπολίτευση μας διαβεβαίωσε ότι με την αλλαγή της Κυβέρνησης θα το αλλάξει. Αυτή την υπόσχεση την τήρησε και άμεσα ανέστειλε το νόμο 4599/19 μόλις ανέλαβε τα υπουργικά του καθήκοντα. Το νέο νομοσχέδιο που το Υπουργείο έχει φέρει προς διαβούλευση τοποθετεί τον εκπαιδευτή στο πίσω κάθισμα. Αλήθεια τι εξυπηρετεί αυτό; Μπορεί να επέμβει σε περίπτωση ανάγκης από το πίσω κάθισμα; Θα σας θυμίσουμε ότι κατά τη διάρκεια της εφαρμογής του νόμου 4599/2019 που οι οδηγοί άνω των 74 ετών ήταν υπόχρεοι να περάσουν από πρακτική δοκιμασία για την ανανέωση των διπλωμάτων τους, παρότι οδηγοί πολλών ετών, με εκατοντάδες χιλιάδες χιλιομέτρων στο ιστορικό τους, κάτω από την βάσανο των εξετάσεων ενεπλάκησαν και δημιούργησαν ατυχήματα. Εδώ θα σας τονίσουμε ότι από το 1959 πού ιδρύθηκε το πρώτο σωματείο Εκπαιδευτών Οδήγησης στην Ελλάδα μέχρι και σήμερα με τον εκπαιδευτή στη θέση του συνοδηγού, κατά την ώρα των εξετάσεων τα ατυχήματα είναι μηδενικά. Ο εκπαιδευτής πρέπει και επιβάλλεται, να είναι σε μία και μόνο θέση, στη θέση του συνοδηγού για τον κύριο λόγο ότι είναι ο μόνος που έχει την απαιτούμενη εμπειρία να ακινητοποιήσει το όχημα προς αποφυγή τροχαίου ατυχήματος, προστατεύοντας τις ζωές των επιβαινόντων στο όχημα, των λοιπών χρηστών της οδού, την περιουσία του και φυσικά την περιουσία τρίτων. Ο εκπαιδευτής είναι επίσης ο μόνος που γνωρίζει την πραγματική εικόνα και συμπεριφορά του υποψηφίου μαθητή του, ενώ ο εξεταστής, όπως είναι λογικό (βλέποντας τον για πρώτη φορά) θα είναι στην κυριολεξία με τα πόδια πάνω στο φρένο, χωρίς να διαθέτει την απαραίτητη γνώση και εμπειρία χειρισμού οχήματος από τη θέση του συνοδηγού. Η χρήση των βοηθητικών πεντάλ από μη επαγγελματία εκπαιδευτή μπορεί να αποβεί εξίσου επικίνδυνη. Εμείς εδώ και πολλά χρόνια ζητήσαμε και προτείναμε τις κάμερες καταγραφής στην καμπίνα του οχήματος για τους λόγους που όλοι γνωρίζουμε… Δική μας πρόταση είναι… Εμείς το ζητήσαμε, το προτείναμε και το θέλουμε… Θα είναι ένα σύστημα διαφάνειας που θα επιτρέψει στους σωστούς επαγγελματίες εκπαιδευτές να δουλέψουν και να εκπαιδεύσουν σωστούς οδηγούς συμβάλλοντας στη μείωση των ατυχημάτων και στη διαμόρφωση μιας καλύτερης οδικής παιδείας στη χώρα μας. Ζητάμε το αυτονόητο, να δοθεί στον εκπαιδευτή η θέση που αρμόζει στο λειτούργημά του και επιβάλλουν οι στοιχειώδεις κανόνες ασφαλείας και όχι το «πίσω» κάθισμα. Αυτό άλλωστε ισχύει και στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε Αυτό που πραγματικά λείπει από την ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης των νέων υποψήφιων οδηγών είναι περισσότερη και καλύτερη εκπαίδευση σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας. Η διαφάνεια και η αυστηροποίηση της διαδικασίας εξέτασης μέσω καμερών και άλλων ελέγχων θα είναι ένα βήμα, μια αρχή προς αυτήν την κατεύθυνση. Η απομάκρυνση του εκπαιδευτή από τη θέση του συνοδηγού θα δημιουργήσει μόνο προβλήματα και κινδύνους. Θεωρούμε ότι τα επιχειρήματά μας είναι τεκμηριωμένα και ουσιαστικά, πιστεύουμε ότι γίνεται σαφές ότι αποζητούμε τη διαφάνεια για την αναβάθμιση του κλάδου μας και κυρίως της οδικής παιδείας των Ελλήνων και προσβλέπουμε στη θετική σας ανταπόκριση. Ένα σύστημα ελέγχου και διαφάνειας, υποστηριζόμενο και από τις νέες τεχνολογίες, εφόσον εφαρμοστεί, θα καταστήσει περιττή την «ούτως ή άλλως επικίνδυνη» συζήτηση περί θέσης του εκπαιδευτή, εντός ή εκτός του οχήματος, στο εμπρός ή το πίσω κάθισμα. Για την Πανελλήνια Ομοσπονδία Εκπαιδευτών Οδήγησης. ο Πρόεδρος ο Γ. Γραμματέας Διαμαντής Ηλιάδης Παναγιώτης Χαρμπής