• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ' | 20 Απριλίου 2010, 16:12

    Επί των βασικών αξόνων του σχεδίου νόμου για την δημιουργία «Μητρώου Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων – Ορισμός του Επαγγελματία Αγρότη» σας καταθέτω τις παρακάτω παρατηρήσεις και προτάσεις μου. Ι. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ: Α. Στην ανακοίνωση του ΥΠΑΑΤ, με την οποία γνωστοποιείται η έναρξη διαβούλευσης των βασικών αξόνων του Σχεδίου Νόμου για την δημιουργία του ΜΑΑΕ, αναγράφεται ότι το Μητρώο θα περιλαμβάνει «… τόσο αλφαριθμητικές όσο και χαρτογραφικές πληροφορίες».Από την παραπάνω διατύπωση προκύπτει η πρόθεση του ΥΠΑΑΤ περί δημιουργίας αγροτικού κτηματολογίου, πρόθεση που έχει πολλές φορές ανακοινωθεί, αλλά και έχει θεσμοθετηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση. Το εγχείρημα είναι μεγάλο και δύσκολο , αλλά το σπουδαιότερο είναι ότι επικαλύπτεται από αρμοδιότητες άλλων φορέων. Συγκεκριμένα το αγροτικό κτηματολόγιο, ως τμήμα του εθνικού κτηματολογίου, είναι αρμοδιότητα των φορέων δημιουργίας και τήρησης αυτού (ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. και ΟΚΧΕ). Γιατί συνεπώς δημιουργείται η παραπάνω επικάλυψη, που σημαίνει επί πλέον σπατάλη χρημάτων, με αμφίβολο αποτέλεσμα; Αν όμως το ΜΑΑΕ προτίθεται να καλύψει μόνο τους αγρότες του ΟΣΔΕ - που δεν αποσαφηνίζεται στο υπό διαβούλευση κείμενο- τότε όλα τα σχετικά με τις χαρτογραφικές πληροφορίες καλύπτονται από το ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ ΑΓΡΟΤΕΜΑΧΙΩΝ του ΟΣΔΕ (το γνωστό LPIS) και συνεπώς δεν απαιτείται καμία νομοθετική ρύθμιση. Β. Στον πρώτο βασικό άξονα «Υποχρεωτικότητα εγγραφής» αναγράφεται, ότι θεσπίζεται ως υποχρεωτική η εγγραφή στο ΜΑΑΕ των επαγγελματιών αγροτών ως και των κάθε είδους κατόχων αγροτικής εκμετάλλευσης, νομικών και φυσικών προσώπων. Ενώ στον επόμενο άξονα καθορίζονται τα κριτήρια , που πρέπει να εκπληρώνει ένας αγρότης, για να χαρακτηρισθεί επαγγελματίας. Έτσι και χωρίς να διαφαίνεται κανένας ουσιαστικός λόγος, διαχωρίζουμε τους αγρότες σε δύο τάξεις: τους επαγγελματίες και τους μη επαγγελματίες. Μα ούτε η Ε.Ε. δεν χρησιμοποιεί τέτοιου είδους διακρίσεις! Φοβάμαι πως το σχέδιο νόμου θα εξελιχθεί σε ταξικό , χωρίς να υπάρχει κανένας λόγος. Γ. Περαιτέρω και όσον αφορά τα κριτήρια , που πρέπει να πληροί ένας αγρότης, για να χαρακτηρισθεί επαγγελματίας, αυτά είναι καθαρά τυπικά και σε καμία περίπτωση δεν καλύπτουν την έννοια του επαγγελματισμού. Επαγγελματίας αγρότης είναι εκείνος π.χ. που τηρεί τους περιορισμός κατά το ράντισμα των αγροτικών του προϊόντων, σέβεται το περιβάλλον διατηρώντας την γη του σε καλή κατάσταση, τηρεί τους περιορισμούς για την αλόγιστη χρήση λιπασμάτων και συμμορφώνεται με τις σχετικές εγκυκλίους που έχει κατά καιρούς εκδώσει το ΥΠΑΑΤ. Ειδικότερα τα ποσοστά που καθορίζονται (αγροτική δραστηριότητα κατά 30% και να λαμβάνει από αυτή το 35% του συνολικού ετήσιου εισοδήματός τους ) είναι αυθαίρετα και δεν νομίζω ότι έχουν προκύψει από καμία εμπεριστατωμένη ανάλυση. Υπάρχει κίνδυνος, ο κατά τα παραπάνω οριζόμενος επαγγελματίας αγρότης να μην υπερβαίνει τους περιορισμούς του κανονισμού (ΕΕ) 73/2009 και τελικά να μην δικαιούται ενισχύσεων (π.χ. αν διαθέτει συνολική έκταση κάτω των 10 στρεμμάτων- δυστυχώς υπάρχουν και τέτοιες περιπτώσεις στην χώρα μας). Έτσι θα προκύψει το παράδοξο ,ο επαγγελματίας αγρότης να μην δικαιούται ενισχύσεων. Δ. Όσον αφορά στην διαδικασία εγγραφής των αγροτών στο ΜΑΑΕ, προβλέπεται η υποβολή μηχανογραφικού έντυπου αίτησης από τον ενδιαφερόμενο στα κατά τόπους παραρτήματα του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. ταυτόχρονα με την υποβολή της αίτησης για ενεργοποίηση δικαιωμάτων ενιαίας ενίσχυσης. Επί πλέον προβλέπεται , ότι για την εγγραφή του ενδιαφερόμενου, διενεργείται διασταύρωση με τα στοιχεία του ψηφιακού υποβάθρου του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. όσον αφορά στις δηλούμενες εκτάσεις και εκμεταλλεύσεις. Από τα παραπάνω προκύπτει , ότι το ΜΑΑΕ θα καλύψει μόνο τους αγρότες του ΟΣΔΕ. Δηλαδή οι εκτός ΟΣΔΕ αγρότες δεν θα έχουν δικαίωμα εγγραφής σ’ αυτό; Έχω την άποψη ότι το ΟΣΔΕ δεν καλύπτει το σύνολο των αγροτών. ΙΙ. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ: Με τις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου δόθηκε εντολή για νέα διακυβέρνηση και όχι για συνέχιση της προηγούμενης πολιτικής. Το παρόν σχέδιο νόμου δεν βοηθά σε τίποτα , αλλά απλά συνεχίζει τις προηγούμενες πολιτικές. Αντί του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου προτείνονται τα παρακάτω: 1.Το Μητρώο αγροτών να καλύψει απλά και μόνο τις απαιτήσεις της παραγράφου 1(στ) του άρθρου 15 του κανονισμού (ΕΕ) 73/2009 , σύμφωνα με την οποία συστατικό στοιχειό του ΟΣΔΕ είναι ένα «ενιαίο σύστημα καταγραφής της ταυτότητας κάθε γεωργού που υποβάλλει αίτηση ενίσχυσης»,όπου ο όρος του γεωργού προσδιορίζεται σαφώς στο παραπάνω κανονισμό και φυσικά δεν γίνεται καμία διάκριση σε επαγγελματίες και μη αγρότες. 2. Είναι προτιμότερο το ΥΠΑΑΤ να προσανατολισθεί στην αναβάθμιση του ΟΣΔΕ (π.χ. βελτίωση του συστήματος υποβοήθησης των αγροτών κατά την συμπλήρωση των αιτήσεων τους, βελτίωση του ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ ΤΩΝ ΑΓΡΟΤΕΜΑΧΙΩΝ), για να αποφύγει τα πρόστιμα, που ετησίως μας επιβάλλονται από την ΕΕ, παρά να αναλωθεί σε ενέργειες αμφιβόλου αποτελέσματος. Δυστυχώς οι επιδόσεις μας στο τομέα του ΟΣΔΕ είναι αρνητικές. 3. Να ενεργοποιηθεί το ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΑΡΟΧΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ΣΕ ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΕΙΣ , που θεσπίζεται με το κεφάλαιο 3 του τίτλου ΙΙ του κανονισμού (ΕΕ) 73/2009. Με την ενεργοποίηση του συστήματος αυτού, οι αγρότες μας θα αποκτήσουν ένα σύμμαχο, που θα τους κατευθύνει στις αποφάσεις τους και στις ενέργειες τους, ώστε τελικά τα ελληνικά προϊόντα να αποκτήσουν την χαμένη τους ανταγωνιστικότητα σε συνδυασμό με την προστασία του περιβάλλοντος, στα πλαίσια μιας πράσινης ανάπτυξης. Έτσι θα ενισχυθεί ο επαγγελματισμός των αγροτών μας , χωρίς την χορήγηση τυπικών πιστοποιητικών, που μπορεί να αποδειχθούν άνευ αξίας. Αθήνα 20 Απριλίου 2010 ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΤΟΠΟΓΡΑΦΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ πρώην Δ/ντης της Δ/νσης Τοπογραφικής του ΥΠΑΑΤ