• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΕΣΑΣΕ' | 22 Απριλίου 2010, 07:01

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΓΕΣΑΣΕ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ « ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΑΓΡΟΤΩΝ ΚΑΙ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΕΩΝ-ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑ ΑΓΡΟΤΗ» Μία από τις βασικές αιτίες που εξηγούν την αναποτελεσματικότητα των μέτρων πολιτικής για την ανάπτυξη του αγροτικού τομέα και της υπαίθρου, είναι η έλλειψη εφαρμογής στοχευμένων μέτρων που απευθύνονται σε συγκεκριμένες ομάδες του αγροτικού κόσμου , έχουν δηλαδή συγκεκριμένους αποδέκτες. Η λογική « μοιράστε ότι έχουμε σε όλους» για να μην έχουμε πολιτικό κόστος , υπονομεύει την αναπτυξιακή προσπάθεια , δεν δημιουργεί προστιθέμενη αξία και πολλαπλασιαστικά οφέλη, δεν υποστηρίζει με επάρκεια ούτε σηματοδοτεί τις διαρθρωτικές αλλαγές που υποτίθεται ότι έχουν σχεδιαστεί. Έτσι πολύ συχνά , το τελικό αποτέλεσμα ενός μέτρου πολιτικής είναι εντελώς διαφορετικό από τον αρχικό σκοπό του. Η δημιουργία Μητρώου Αγροτών και αγροτικών εκμεταλλεύσεων και η συστηματική ενημέρωσή του , αποτελεί βασικό προαπαιτούμενο αντιμετώπισης των παραπάνω φαινομένων. Η αναγκαιότητα αυτή ενισχύεται και από το γεγονός ότι πολύ σύντομα , οι διαπραγματεύσεις για την μετά του 2013 ΚΑΠ, ίσως οδηγηθούν και στον υπολογισμό του μεγέθους του αγροτικού τομέα κάθε χώρας-μέλος, των διαρθρωτικών γνωρισμάτων του κλπ. Κατά τη γνώμη της ΓΕΣΑΣΕ το ΜΑΑΕ δεν μπορεί να ταυτίζεται με το «Μητρώο Επαγγελματιών Αγροτών» . Στο ΜΑΑΕ πρέπει να καταγραφούν όσοι είναι οικονομικά ενεργοί στον αγροτικό τομέα, όλα τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που είναι κάτοχοι αγροτικών εκμεταλλεύσεων, τα συμβοηθούντα μη αμοιβόμενα μέλη της οικογένειας το ποσοστό εισοδήματος και απασχόλησης που αντλούν από την αγροτική ή άλλη ενασχόληση ή πηγή εισοδήματος, το είδος της άλλης ενασχόλησης. Πρέπει επίσης να καταγραφούν όλα τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που κατέχουν αγροτική γή,δασικές εκτάσεις, βοσκότοπους , κλπ, ανεξάρτητα εάν αυτά αποτελούν συγκροτημένη αγροτική εκμετάλλευση που νοικιάζεται, παραμένει ανεκμετάλλευτη , σε αγρανάπαυση κλπ. Έχοντας διαμορφώσει μία καθολική , αξιόπιστη και συνεχώς ενημερωμένη ηλεκτρονική βάση δεδομένων, θα καταστεί δυνατό να γνωρίζουμε εκ των προτέρων και να υπολογίζουμε το αποτέλεσμα μιας πολιτικής . Για παράδειγμα, όσοι θα έχουν πρόσβαση στην κατανομή κάποιου εθνικού αποθέματος ή στην ενίσχυση υλοποίησης ενός επενδυτικού σχεδίου , θα πρέπει να είναι εντελώς διαφορετικοί από τους αποδέκτες ενός κοινωνικού μέτρου όπως του πετρελαίου θέρμανσης , ή τους χρήστες μίας υποδομής στην ύπαιθρο. Συνεπώς με την υλοποίηση του Μητρώου θα γνωρίζουμε όσους σχετίζονται με τον αγροτικό τομέα, τους εν γένει ενεργούς αγρότες , όσους αντλούν εισόδημα κυρίως από την αγροτική ενασχόληση , όσους έχουν αποκλειστικά αγροτικό εισόδημα, όσους κατέχουν αγροτική γη, αγροτικό κεφάλαιο και υποδομές, πώς τα αξιοποιούν , τα αλφαριθμητικά και χαρτογραφικά δεδομένα κλπ. Ταυτόχρονα θα προσδιορισθούν και οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, με αντικειμενικά κριτήρια , που κατά τη γνώμη της ΓΕΣΑΣΕ πρέπει να είναι ασφάλιση στον ΟΓΑ και επιπλέον τουλάχιστον το 50% της απασχόλησης ή του ατομικού εισοδήματος να προέρχεται από την αγροτική δραστηριότητα ή η ιδιότητα του αγρότη να εμφανίζεται ως κύριο επάγγελμα στη φορολογική δήλωση. Με τον τρόπο αυτό θα επιλέγονται κατά περίπτωση οι κατηγορίες «αποδεκτών» ενός συγκεκριμένου μέτρου. Μία δεύτερη παρατήρηση επί του κειμένου διαβούλευσης , αφορά την διαχείριση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και τη λειτουργία αγροτουριστικών μονάδων. Με βάση το Προσχέδιο Νόμου οι εν λόγω δράσεις αποτελούν αγροτική δραστηριότητα , τα παραγόμενα προϊόντα ή υπηρεσίες θεωρούνται αγροτικά προϊόντα, και τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που εμπλέκονται στην παραγωγή τους μπορούν εύκολα να θεωρηθούν επαγγελματίες αγρότες , με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Έτσι για παράδειγμα , ένας ελεύθερος επαγγελματίας ή νομικό πρόσωπο, που δραστηριοποιείται σε άσχετο αντικείμενο και κατέχει πέντε στρέμματα αγροτικής γης στα οποία θα εγκαταστήσει φωτοβολταικά , θα θεωρηθεί με ιδιαίτερη ευκολία επαγγελματίας αγρότης. Μάλιστα , εάν από την αρχική επαγγελματική του δραστηριότητα συνεχίζει να αντλεί τουλάχιστον το 70% του εισοδήματός του και το 65% της απασχόλησής του , θα θεωρείται «μικτή αγροτική εκμετάλλευση». Τα ίδια ακριβώς ισχύουν και για τη λεγόμενη αγροτουριστική δραστηριότητα. Έτσι με ιδιαίτερη ευκολία , οι ιδιοκτήτες των ξενοδοχειακών μονάδων που είναι εγκατεστημένες στην ύπαιθρο θα θεωρηθούν επαγγελματίες αγρότες κ.λ.π.. Κατά τη γνώμη της ΓΕΣΑΣΕ οι εν λόγω ενασχολήσεις πρέπει να αποτελούν συμπληρωματική δραστηριότητα των υφισταμένων αγροτικών εκμεταλλεύσεων . Ο αγρότης πρέπει να είναι κατά βάση παραγωγός τροφίμων και βιομηχανικών φυτών και όχι παραγωγός ενέργειας. Επιπλέον η αγροτουριστική δραστηριότητα πρέπει να σχετίζεται άμεσα και αποδεδειγμένα με τον παραγωγικό προσανατολισμό της υφιστάμενης αγροτικής εκμετάλλευσης. Συνεπώς πρέπει επιτέλους και στη χώρα μας να ορισθεί νομικά η πραγματική αγροτουριστική δραστηριότητα , να συγκεντρωθούν οι διαθέσιμοι πόροι στους πραγματικούς αγρότες που αποφασίζουν να επεκτείνουν τη δράση τους και στον τριτογενή τομέα , να σταματήσει η διασπάθιση δημοσίων πόρων που ενώ απευθύνονται σε αγρότες , τελικά καταλήγουν σε ετεροεπαγγελματίες και εταιρικά σχήματα. Τέλος , εξυπακούεται ότι το Μητρώο αποτελεί αναπτυξιακό εργαλείο του Κράτους. Συνεπώς το κόστος δημιουργίας και συστηματικής συμπλήρωσής του αποτελεί αποκλειστικά δημόσια δαπάνη.