• Σχόλιο του χρήστη 'ΟΜΙΛΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΙΤΑ' | 28 Σεπτεμβρίου 2011, 16:02

    Στο άρθρο 2, παράγραφος 2 προβλέπεται η έκδοση Υ.Α που θα καθορίζει όλες τις λεπτομέρειες εφαρμογής της διαδικασίας παραχώρησης των εκτάσεων. Η εν λόγω ΥΑ θα πρέπει να λάβει υπόψη και να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά, τα προβλήματα τα οποία παρατηρούνται με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, κατά την εφαρμογή της διαδικασίας παραχώρησης εκτάσεων κατά χρήση για εγκαταστάσεις ΑΠΕ. Ειδικότερα, για εγκαταστάσεις ΑΠΕ: - Η χρονική διάρκεια της μίσθωσης θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 20ετής, με δυνατότητα ανανέωσης έως τα 25 έτη, ώστε να συμπίπτει με τη χρονική διάρκεια της σύμβασης πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας. Με τον τρόπο αυτό, η διάρκεια της μίσθωσης θα συμπίπτει με το χρονικό ορίζοντα λειτουργίας της επένδυσης και δεν θα ανακύπτουν προβλήματα στη χρηματοδότηση των έργων. - Με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, για την εκμίσθωση εκτάσεων για εγκαταστάσεις ΑΠΕ (και όχι μόνο) ζητείται η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΕΠΟ), σύμφωνα με τις προβλέψεις της ΥΑ 73/2005. Ειδικά για τις ΑΠΕ ωστόσο, ήδη με το Ν. 3851/2010 (Άρθρο 3 Παρ. 3) προβλέπεται ότι η διαδικασία εξασφάλισης του δικαιώματος χρήσης δημοσίων εκτάσεων και η διαδικασία έκδοσης ΕΠΟ πραγματοποιούνται παράλληλα. Η πρόβλεψη αυτή έχει γίνει με σκοπό να επιταχυνθούν οι διαδικασίες αδειοδότησης έργων ΑΠΕ, λόγω του κοινωφελούς τους χαρακτήρα. Ως εκ τούτου, στην νέα ΥΑ θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η συγκεκριμένη ιδιαιτερότητα των έργων ΑΠΕ και η διαδικασία εκμίσθωσης να μην θέτει ως προαπαιτούμενο την έκδοση ΕΠΟ, αφού κάτι τέτοιο έρχεται σε αντίθεση με το Ν. 3851/2010. Απόφαση ΕΠΟ ούτως ή άλλως πρέπει να εκδοθεί από τον ενδιαφερόμενο, απλά παράλληλα με τη διαδικασία εκμίσθωσης, καθώς είναι απαραίτητη προκειμένου να επιτραπεί η εγκατάσταση και λειτουργία του έργου. - Στα πλαίσια εξέτασης των αιτημάτων για εκμίσθωση εκτάσεων, απαιτείται και ο προσδιορισμός χρήσης γης βάσει του Άρθρου 3, παρ. 1 του Ν. 1512/1985. Κατά την εφαρμογή της εν λόγω διαδικασίας παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις εξαιτίας διαφόρων εγκυκλίων, οι οποίες είναι πλέον παρωχημένες καθώς δε λαμβάνουν υπόψη τις αλλαγές που έχουν υπάρξει στο καθεστώς αδειοδότησης των έργων από την έκδοσή τους μέχρι σήμερα. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι βάσει της εγκυκλίου 78266/4048/30/09.07.93 ζητείται να έχει προηγουμένως τηρηθεί η διαδικασία προέγκρισης χωροθέτησης, όταν αυτή έχει ήδη αντικατασταθεί με το Ν. 3010/ΦΕΚ 91/Α/2002 από την «Προκαταρκτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση και Αξιολόγηση», ενώ πλέον τόσο για τις ΑΠΕ (Ν. 3851/2010) όσο και γενικότερα για όλα τα έργα σύμφωνα με το νέο περιβαλλοντικό νόμο (2011), η Προκαταρκτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση και Αξιολόγηση καταργήθηκε εντελώς ως διαδικασία. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα και οι υπηρεσίες να ταλαιπωρούνται μέχρι να διευκρινιστούν τα θέματα που ανακύπτουν και οι διαδικασίες να καθυστερούν χωρίς λόγο. Ως εκ τούτου θα πρέπει όλες αυτές οι αντικρουόμενες εγκύκλιοι και διατάξεις να καταργηθούν και η προβλεπόμενη διαδικασία, με όποιες υποπεριπτώσεις αυτή περιλαμβάνει, να περιγράφεται σε μία μόνο ΥΑ στην οποία θα μπορούν να ανατρέχουν και οι υπηρεσίες και οι ενδιαφερόμενοι.