• Σχόλιο του χρήστη 'Γιώργος Μιχαλόπουλος' | 9 Ιανουαρίου 2013, 00:49

    1. Εισαγωγικό σχόλιο Εκτός από το τμήμα Η για τις "ειδικές περιοχές" του άρθρου 12 της οδ. 128:2009 η ελαχιστοποίηση ή ακόμα και αποφυγή χρήσης των ΦΠΠ με χρήση μη-χημικών μέσων και μεθόδων ολοκληρωμένης και βιολογικής αντιμετώπισης θα πρέπει να ενθαρρυνθεί με έμφαση σε όλο το Σχέδιο Δράσης, σύμφωνα άλλωστε με το πνεύμα που διαπνέει τον Καν. 1107:2009 και την οδηγία 128:2009. Τα ΦΠΠ είναι πολυτιμότατα μέσα παραγωγής και προκειμένου να μη φθείρεται η δυνατότητα αξιοποίησής τους (ανθεκτικότητα, δαιμονοποίηση από το κοινό) οφείλει η χρήση τους να περιορίζεται στο εντελώς αναγκαίο. Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο προτείνεται να διευρυνθεί το αντικείμενο του Σχεδίου Δράσης ώστε να αφορά την: Ορθολογική Φυτοπροστασία και Χρήση των Γεωργικών Φαρμάκων Μία τέτοια διεύρυνση έχει την δυνατότητα να μετατοπίσει το οικονομικό κόστος της φυτοπροστασίας από τις (εισαγόμενες) εισροές, προς τις εγχώριες υπηρεσίες, δηλαδή σε καλύτερη αξιοποίηση του γεωπονικού δυναμικού της χώρας και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Αν δεν υιοθετηθεί αυτή η διεύρυνση, υφίσταται ο κίνδυνος να ερμηνευθεί από τους παραγωγούς ως επίσημη θέση του ΥΠΑΑΤ ότι η εξάρτηση από τις εισροές ΦΠΠ είναι σε κάθε περίπτωση αναπόφευκτη (πράγμα ανακριβές). Υπό την παρούσα οικονομική συγκυρία μια τέτοια θέση θα απογοήτευε τους παραγωγούς (και τους καταναλωτές). 2. Υπάρχουσα κατάσταση (πίνακας στις σελ. 4/45 και 5/45). Προτείνεται η προσθήκη μιάς ακόμα σειράς, ως εξής: Αριστερή στήλη: Δεν έχει ποτέ αναληφθεί από κανένα επαρκή φορέα η εκπαίδευση των παραγωγών στις μη-χημικές μεθόδους φυτοπροστασίας. Ακόμα και η εκπαίδευση των γεωπόνων στον τομέα αυτόν είναι από ανύπαρκτη έως μη αποτελεσματική. Δεξιά στήλη: Απαιτείται να αρχίσει να δομείται συστηματικά μία Υπηρεσία Επιστημονικής Αναφοράς (π.χ. το ΜΦΙ) που θα συνθέτει -μέσω συνεργασιών- ένα «σώμα γνώσεων και πληροφοριών» το οποίο θα αποτελεί τη βάση για την εκπαίδευση γεωπόνων και παραγωγών στην μη-χημική / βιολογική φυτοπροστασία. Ο λόγος για αυτήν την προσθήκη είναι ότι η έλλειψη γνώσεων και πληροφοριών, η έλλειψη μιας υπηρεσίας αναφοράς (ιδιωτικής ή δημόσιας) για φυτοπροστασία έχει ως πολύ συχνή επίπτωση την υποβάθμιση της ποιότητας των βιολογικών προϊόντων, την αύξηση του κόστους παραγωγής τους, ή ακόμα και την απώλεια της σοδειάς. Το δε όφελος από μια τέτοια εκπαίδευση δεν περιορίζεται στους βιοκαλλιεργητές, αλλά θα ωφελήσει ουσιαστικά και την Ολοκληρωμένη Φυτοπροστασία. 4. Σχεδιασμός συστήματος κατάρτισης και χορήγησης πιστοποιητικού: (Σελ. 6/45, επαναλαμβάνεται σε: #5.2 στη σελ. 9/45, # 6.6 στη σελ. 13 /45 και # 8.3 στην σελ. 17). Προτείνεται να διευρυνθεί ο όρος «Δομές κατάρτισης» ώς εξής (άπαξ αναφορά): «Ως δομές κατάρτισης είναι οι οργανικές μονάδες που διαθέτουν επαρκή δομή και οργάνωση π.χ. εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό, κατάλληλη κτιριακή και υλικοτεχνική υποδομή κλπ για παροχή κατάρτισης και συναφών προς αυτήν δραστηριοτήτων.» Ο λόγος για αυτήν την τροποποίηση είναι να αναιρεθεί ο περιοριστικός χαρακτήρας του ορισμού, ώστε να μην απαιτείται μεταβολή της νομοθεσίας για να εξεταστεί από το ΥΠΑΑΤ η επάρκεια νέων /μελλοντικών σχημάτων και τεχνολογιών εκπαίδευσης. Για παράδειγμα κινητές μονάδες, ηλεκτρονική τεχνολογία κλπ μπορεί να είναι πιό αποτελεσματικά και μικρότερου κόστους λειτουργίας, χωρίς να στηρίζονται π.χ. σε μόνιμες κτιριακές υποδομές. Για την ολοκληρωμένη φυτοπροστασία πιό σημαντική είναι η δυνατότητα επίσκεψης καλλιεργειών παρά η κτιριακή υποδομή. Ως προς τα κριτήρια επάρκειας των δομών, εναπόκειται να καθορίζονται από το ΥΠΑΑΤ με βάση την προσδοκώμενη αποτελεσματικότητά τους και το κόστος της κατάρτισης. 5. Υποσύστημα Α.: «Κατάρτιση Εκπαιδευτών ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων» (σελ. 8/45). Προτείνεται να διευρυνθεί ο σκοπός ως εξής 5.1. Σκοπός Το υποσύστημα κατάρτισης εκπαιδευτών ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων είναι αναγκαίο, καθώς πρέπει να διασφαλιστεί η υψηλού επιστημονικού επιπέδου κατάρτιση ανθρώπινου δυναμικού (εκπαιδευτών) σε όλα τα θέματα ασφάλειας της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος από τους κινδύνους των γεωργικών φαρμάκων ταυτόχρονα με τη διασφάλιση της υψηλής ποιότητας γεωργικών προϊόντων, των υψηλών αποδόσεων και του χαμηλότερου δυνατού κόστους παραγωγής τους. Ο λόγος για αυτήν την προσθήκη είναι να εξισοροπείται η κατάρτιση, ώστε να μην στοχεύει μόνο αμυντικά, αλλά και επιθετικά για ανταγωνιστικότερα προϊόντα. Σε αυτό κατατείνει και η διεύρυνση του αντικειμένου του Σχεδίου Δράσης ώστε το κέντρο βάρους της κατάρτισης να είναι η ορθολογική Φυτοπροστασία, χωρίς να πέφτει όλο το βάρος στην χρήση των γεωργικών φαρμάκων. Αυτή δεν είναι αυτοσκοπός, ούτε τα οφέλη από την χρήση τους είναι αυτονόητα! 5. Υποσύστημα Α.: «Κατάρτιση Εκπαιδευτών ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων» Η παρακάτω παράγραφος (# 5.7 σελ. 10, και επαναλαμβάνεται σε: #6.10 στην σελ. 14, #7.3 στην σελ. 16 και #8.4 στην σελ.18) χρειάζεται να απαλειφθεί: Οι δομές που συμμετέχουν στο υποσύστημα κατάρτισης εκπαιδευτών ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων δύναται να ζητούν από τους ενδιαφερόμενους προς κατάρτιση την καταβολή αντίτιμου για τη χρήση της συγκεκριμένης δομής. Ο λόγος για τον οποίο προτείνεται να απαλειφθεί είναι ότι η δυνητικά δωρεάν παροχή υπηρεσιών από τις δομές υποδηλώνει αδιαφανή χρηματοδότησή τους για την παροχή του έργου της κατάρτισης. Εάν π.χ. χρηματοδοτείται η δομή άμεσα ή έμμεσα από την εμπορία γεωργικών φαρμάκων, τότε είναι προφανές ότι δεν θα έχει ενδιαφέρον για ισόρροπη κατάρτιση που να καλύπτει και την βιολογική /μη-χημική φυτοπροστασία. 6. Υποσύστημα Β. «Κατάρτιση ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων» Θεωρητική κατάρτιση (σελ.11) Προτείνεται να προστεθεί η παρακάτω φράση: • Μη χημικοί τρόποι Φυτοπροστασίας, Ολοκληρωμένη Φυτοπροστασία, ουδοί οικονομικότητας, τρόποι μέτρησης της αποτελεσματικότητας της εφαρμογής γεωργικών φαρμάκων. Ο λόγος για την προσθήκη είναι ότι η κατάρτιση οφείλει να ξεκινάει από την αιτιολόγηση της προσφυγής σε γεωργικά φάρμακα και να καταλήγει στο αποτέλεσμα. Πρακτική κατάρτιση (σελ. 12) Προτείνεται να προστεθούν οι δύο ακόλουθες φράσεις: • Μέτρηση του βαθμού προσβολής και της κατανομής της στην καλλιέργεια. • Αναγνώριση των κύριων ωφέλιμων οργανισμών στην καλλιέργεια. Ο λόγος για την πρώτη προσθήκη είναι να παροτρύνονται οι χρήστες των γεωργικών φαρμάκων να εξετάζουν τον άριστο χρόνο εφαρμογής, ώστε να επιτυγχάνουν την μέγιστη αποτελεσματικότητα, καθώς και τη δυνατότητα τοπικών εφαρμογών, για τη μείωση του κόστους φυτοπροστασίας και των επιπτώσεων στο περιβάλλον. Ο λόγος για την δεύτερη προσθήκη –στο πλαίσιο των δεικτών βιοποικιλότητας- είναι να δοθεί η δυνατότητα στους χρήστες των γεωργικών φαρμάκων να τα διαχειρίζονται επωφελώς, λαμβάνοντας υπόψιν την -κάθε φορά- παρούσα ωφέλιμη πανίδα.