• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΕΩΤΕΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ' | 10 Ιανουαρίου 2013, 14:04

    Θέμα: «Προτάσεις του παραρτήματος μας στην διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την ορθολογική χρήση των γεωργικών φαρμάκων» Το Παράρτημα Ανατολικής Μακεδονίας του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, επιτελώντας τον κυριότερο θεσμοθετημένο ρόλο του που είναι αυτός του συμβούλου της πολιτείας σε θέματα πρωτογενούς παραγωγής και προστασίας περιβάλλοντος (Ν1474/1984), συμμετέχει ενεργά στη διαβούλευση για την κατάρτιση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την ορθολογική χρήση των γεωργικών φαρμάκων. Η κατάρτιση του εν λόγω Εθνικού Σχεδίου Δράσης προβλέπεται από το άρθρο 32 του Ν.4036/2012. Προκειμένου λοιπόν το παράρτημα μας να σας καταθέσει όσο γίνεται πληρέστερα τις προτάσεις του για το θέμα, συγκάλεσε σε σύσκεψη συναδέλφους Γεωπόνους που ασχολούνται με το αντικείμενο είτε στον ιδιωτικό είτε στον δημόσιο τομέα. Να σημειώσουμε ότι με τον ίδιο είχαμε ενεργήσει και κατά τη διαβούλευση του Ν.4036/2012 όπου σας είχαμε καταθέσει και εκεί ολοκληρωμένα τις προτάσεις μας. Το κείμενο της πρότασης που κατατέθηκε λοιπόν προς δημόσια διαβούλευση σε γενικές γραμμές είναι περιεκτικό. Προκειμένου όμως να επιτελέσει τους σκοπούς σύνταξής του χρήζει βελτιώσεων, διορθώσεων και προσθηκών, τις οποίες ακροθιγώς σας παραθέτουμε και τις οποίες μπορούμε να σας αναπτύξουμε όποτε μας ζητηθεί: 1) Το τμήμα Α του κειμένου που αφορά την κατάρτιση αναφέρεται σε επαγγελματίες χρήστες. Επαγγελματίες χρήστες στη χώρα μας είναι όλοι οι αγρότες καταγεγραμμένοι στο μητρώο αγροτών και στο μητρώο κατόχων γεωργικών εκμεταλλεύσεων παρά το ότι στο σχέδιο αναφέρεται ότι δεν είναι καταγεγραμμένοι. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η πώληση των γεωργικών φαρμάκων προς τους αγρότες είναι πώληση χονδρικής προς επαγγελματίες και για αυτό συνοδεύεται με την έκδοση τιμολογίου (σύμφωνα με τον Κ.Β.Σ.). Συνεπώς θα πρέπει να καταρτιστούν όλοι αυτοί που ανέρχονται σε έναν μεγάλο αριθμό άνω των 600.000 γεωργών. Η κατάρτιση όμως αυτή για να είναι επιτυχημένη και να καταστεί υποχρεωτική για όλους θα πρέπει να συνδυαστεί και με την δήλωση του ΟΣΔΕ. Άλλωστε η ορθή χρήση των γεωργικών φαρμάκων αποτελεί σημαντικό κομμάτι της πολλαπλής συμμόρφωσης. Θα πρέπει να θεσπιστεί ο έλεγχος της υλοποίησης της εκπαίδευσης μέσω της εφαρμογής του ΟΣΔΕ. Με τη σειρά της και η πολλαπλή συμμόρφωση θέτει κανόνες και στόχους που συμπίπτουν με τους στόχους και τις επιδιώξεις του παρόντος Εθνικού σχεδίου δράσης. Όσον αφορά την εκπαίδευση ενός τόσο μεγάλου αριθμού χρηστών (άνω των 600.000) πρόκειται για ένα δύσκολο εγχείρημα, το οποίο για να επιτύχει θα πρέπει καταρχήν να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του. Συνεπώς θα πρέπει να διερευνηθεί η δυνατότητα αξιοποίησης των χρημάτων που παρακρατούνται από τις επιδοτήσεις μέσω της διαφοροποίησης. Όπως προβλέπεται θα πρέπει επίσης να αξιοποιηθούν και τα χρήματα από το ΕΓΤΑΑ και το ΕΣΠΑ (μετά το 2013) ενώ η συμμετοχή του αγρότη θα πρέπει να περιοριστεί σε συμβολικό μόνο επίπεδο (κόστος εγγραφής). 2) Ο ρόλος των Γεωπόνων ως εκπαιδευτών στην ορθολογική χρήση των γεωργικών φαρμάκων είναι πολύ σημαντικός. Προέχει λοιπόν η εκπαίδευση των εκπαιδευτών. 3) Οι τωρινοί κάτοχοι αδείας πώλησης γεωργικών φαρμάκων θα πρέπει να εξαιρεθούν από την αρχική εκπαίδευση, λόγω επαρκούς επίπεδου γνώσεων και εμπειρίας για τη διευκόλυνση της έναρξης εφαρμογής του παρόντος συστήματος. Ταυτόχρονα όμως θα πρέπει να υπάρχει εκπαίδευση Γεωπόνων και απόφοιτων ΤΕΙ Φυτ. Παρ., εφόσον αιτούνται νέας άδειας πώλησης γεωργικών φαρμάκων μετά την έγκριση του παρόντος σχεδίου. 4) Στην παράγραφο 3.3. που αφορά τους Συμβούλους και καθορίζει τους 3 στόχους του σχεδίου στον τομέα αυτό, πιστεύουμε ότι θα πρέπει να καταργηθεί ο 2ος στόχος που προβλέπει την χορήγηση πιστοποιητικού συμβούλου σε αυτούς που δεν έχουν τους προβλεπόμενους τίτλους σπουδών, όπως ορίζει το άρθρο 35 παρ. 13 του Ν.4036/2012. Πρόκειται για μια ασαφή και αντιεπιστημονική διάταξη η οποία εγκυμονεί κινδύνους για τη δημόσια υγεία και ασφάλεια των καταναλωτών και του περιβάλλοντος. 5) Για τους ίδιους λόγους πρέπει να αφαιρεθεί τελείως και η παράγραφος 6.9. διότι δεν δύναται να υπάρξει σύμβουλος ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων που δεν διαθέτει πτυχίο γεωπόνου ή έστω τεχνολόγου φυτ. παραγωγής (όπως ορίζεται στο Π.Δ. 109/1989). Είναι αδιανόητο, αντιεπιστημονικό και επικίνδυνο για τη δημόσια υγεία, την ασφάλεια των καταναλωτών και το περιβάλλον κάτι τέτοιο και δεν συμβαδίζει με το πνεύμα του υπόλοιπου σχεδίου δράσης. Επιπλέον έρχεται και σε αντίθεση τόσο με το πνεύμα του Ν. 4036 όσο και με το Π.Δ. 109/1989. 6) Επιπλέον, και για τους ίδιους λόγους με τα παραπάνω, στον πίνακα 1 του κεφαλαίου 4 θα πρέπει να αφαιρεθούν από το υποσύστημα κατάρτισης Ο.Χ.Γ.Φ. ως καταρτιζόμενοι σύμβουλοι οι μη κάτοχοι οριζόμενου τίτλου σπουδών. Αυτό θα πρέπει να γίνει για τους ίδιους λόγους που σας αναφέρουμε παραπάνω (4 και 5). Συνεπώς για να μη δημιουργηθούν τα προβλήματα που προαναφέραμε, πιστεύουμε ότι Σύμβουλοι θα πρέπει να είναι οι κάτοχοι τίτλου σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και σύμφωνα με το Π.Δ 109/1989, να έχουν τα προσόντα και να πληρούν τις προϋποθέσεις για να αποκτήσουν άδεια εμπορίας γεωργικών φαρμάκων (χωρίς να είναι όμως κάτοχοι). 7) Στον ίδιο πίνακα 1 προτείνουμε στο υποσύστημα κατάρτισης Ο.Χ.Γ.Φ. στους φορείς να μπει και το ΓΕΩΤ.Ε.Ε.. 8) Όσον αφορά τους εκπαιδευτές, προτείνουμε αυτοί να προέρχονται από το μητρώο εκπαιδευτών ενηλίκων του ΕΟΠΠΕΠ και από το μητρώο εκπαιδευτών του Ε.Κ.Δ.Δ.. Τονίζουμε για μια ακόμα φορά ότι είναι επιτακτική ανάγκη να δοθεί η δυνατότητα της ένταξης και άλλων Γεωτεχνικών στα ανωτέρω μητρώα παρά την κωλυσιεργία που παρουσιάζεται τα τελευταία χρόνια. 9) Στο τμήμα Α και στην παράγραφο 6.8 Β και Γ προτείνουμε να υπάρχει και η επιβολή ικανού χρηματικού προστίμου. Ενώ στο Δ. της ίδιας παραγράφου να αλλαχτεί η λέξη «δύναται» για τα ΠΚΠΦ& ΠΕ με την λέξη «οφείλουν». 10) Στην παράγραφο 8.4 προτείνουμε το κόστος χορήγησης πιστοποιητικού να είναι συμβολικό και η διάρκεια ισχύος του τα 5 χρόνια. Θα πρέπει όμως να διευκρινιστεί η διαδικασία της ανανέωσης του πιστοποιητικού μετά την λήξη του. Θα χρειαστεί καινούργια επιμόρφωση; 11) Στο τμήμα Β σχετικά με τις πωλήσεις φυτοπροστατευτικών προϊόντων, προτείνουμε στο τέλος να προστεθεί παράγραφος όπου θα αναφέρει ότι «απαιτείται η έκδοση γραπτής οδηγίας «εφαρμογής φυτοπροστασίας» και η απόδειξη παροχής υπηρεσιών του συμβούλου προκειμένου να επιτραπεί η λιανική πώληση γεωργικών φαρμάκων», για λόγους τεκμηρίωσης, δυνατότητας ελέγχου και τήρησης της φορολογικής νομιμότητας. 12) Στο τμήμα Δ προτείνεται ο συντονισμός των ΣΤΕΕΕΓΦ και των ΠΥΑΑΜ να ανατεθεί στα ΠΚΠΦ & ΠΕ, διότι είναι οι μόνες αποκεντρωμένες υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ με ανάλογα αντικείμενα. 13) Στο Τμήμα Ζ, που αφορά τα ειδικά μέτρα για την προστασία του Υδάτινου Περιβάλλοντος και του Πόσιμου Νερού, δεν γίνεται καμία μνεία και δεν λαμβάνεται ουδεμία μέριμνα για τη δημιουργία κατάλληλων υποδομών που σχετίζονται με τα συλλογικά σημεία γέμισης των ψεκαστικών μηχανημάτων. Αυτά τα σημεία είναι σημαντικοί παράγοντες σημειακής ρύπανσης και θα πρέπει να δοθεί μέριμνα και να γίνει ο απαραίτητος σχεδιασμός για τον περιορισμό αυτού του είδους της ρύπανσης. Επίσης, άλλο ένα είδος σημειακής ρύπανσης αφορά το πλύσιμο των ψεκαστικών μηχανημάτων, όπου και εκεί δεν δίνεται μέριμνα για τη δημιουργία υποδομών προκειμένου να έχουμε μείωση αυτής της μορφής ρύπανσης. Δεν γίνεται ουδεμία αναφορά για τις βιοκλίνες, υποδομή η οποία κρίνεται απολύτως απαραίτητη για τη μείωση αυτής της μορφής ρύπανσης. Για τη δημιουργία των υποδομών συλλογικών σημείων γέμισης των ψεκαστικών μηχανημάτων και χώρων πλυσίματος (βιοκλίνες), αλλά και λοιπών υποδομών (ασφαλής διαχείριση κενών συσκευασίας-ενημέρωση κοινού-ευαισθητοποίηση) απαραίτητη είναι και η θεσμική συμμετοχή των Τ.Ο.Ε.Β. (όπου υπάρχουν) ή της τοπικής Αυτοδιοίκησης. Κλείνοντας τις προτάσεις μας, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε όλους τους αξιόλογους επιστήμονες συναδέλφους που συνέβαλαν στο να διατυπώσουμε τις ανωτέρω απόψεις, είτε συμμετέχοντας στη σχετική σύσκεψη που διοργανώσαμε, είτε αποστέλλοντας μας γραπτώς τις προτάσεις ή τις παρατηρήσεις τους. Παραμένουμε στη διάθεση σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση η πληροφορία. Ο Πρόεδρος της Δ.Ε. του ΓΕΩΤΕ.Ε. Ανατολικής Μακεδονίας Ζαφείρης Μυστακίδης