• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΙΑΝΝΑΚΟΣΚΩΝ/ΝΟΣ' | 10 Ιανουαρίου 2013, 14:08

    Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την υπηρεσία που εκφώνησε το συγκεκριμένο σχέδιο. Η οδηγία 128/2009 γεφυρώνει τις ήδη εναρμονισμένες σε κοινοτικό επίπεδο διαδικασίες έγκρισης και ελέγχου της διάθεσης στην αγορά των φυτοπροστατευτικών προϊόντων (φπ) και των φυτικών προϊόντων που παράγονται με την χρήση τους, προσπαθώντας να εναρμονίσει το πλέον ετερογενές στάδιο. Πράγματι οι διαφορετικές αγρονομικές και κοινωνικοοικονομικές συνθήκες (όπως καλλιέργειες, εχθροί και ασθένειες, κλίμα, μέγεθος κλήρου και άλλες οικονομικές συνθήκες) στα διάφορα Κράτη Μέλη (ΚΜ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) δημιουργούν ένα ανομοιογενές και δαιδαλώδες τοπίο, εξαιτίας του οποίου η εναρμόνιση του σταδίου δεν είναι σκόπιμο να φτάσει το επίπεδο εναρμόνισης των εγκρίσεων ή των ελέγχων της αγοράς. Γι’ αυτό τον σκοπό η εν λόγω οδηγία είναι οδηγία ‘πλαίσιο’, επιτρέποντας στα ΚΜ να προσεγγίσουν το θέμα βάσει περισσότερο αρχών και λιγότερο συγκεκριμένων άτεγκτων διαδικασιών. Οι δέκα κοινές δράσεις που εισάγει η οδηγία στα κεφάλαια ΙΙ έως και IV δεν είναι καινοφανείς στα διάφορα ΚΜ της ΕΕ, αλλά κάθε ΚΜ έχει ‘επενδύσει’ σε διαφορετικό βαθμό σε κάθε μία από αυτές, λαμβάνοντας προφανώς υπόψη τις προαναφερόμενες κατά τόπους διαφοροποιήσεις. Είναι σκόπιμο λοιπόν για κάθε ΚΜ, κοστολογώντας το Εθνικό Σχέδιο Δράσης (ΕΣΔ), να κεφαλαιοποιήσει τις προηγούμενες ‘επενδύσεις’ του στο έπακρο, ειδικότερα όταν αυτές υπερτερούν πολύ των οριζόμενων ως ελάχιστων υποχρεώσεων από την οδηγία, και παράλληλα να ‘ρίξει το βάρος’ των προσπαθειών του στις δράσεις αυτές που υστερεί. Για την χώρα μας η κύρια ‘επένδυση’ έγκειται στην υποχρεωτική διάθεση, εδώ και δεκαετίες, των φπ από πτυχιούχους γεωπόνους που λειτουργούν ως σύμβουλοι του αγρότη - επαγγελματία χρήστη, με την οποία υπερκαλύπτεται η υποχρέωση για ορθά αιτιολογημένη χρήση των φπ που στην ουσία εισάγουν τα άρθρα της κατάρτισης (5ο), της πώλησης (6ο) αλλά και της ολοκληρωμένης διαχείρισης (13ο). Γύρω από αυτό το συγκεκριμένο πλεονέκτημά μας θα μπορούσαμε άνετα να δομήσουμε ένα ΕΣΔ βασισμένο στην επιστημονική γνώση και εφαρμογή. Θεωρούμε την ‘αρχική’ εκπαίδευση του γεωπόνου ικανή να στηρίξει την δια βίου ενημέρωσή του, όπως συμβαίνει άλλωστε με όλους τους επιστήμονες πτυχιούχους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μέσω των πολυποίκιλων μεθόδων που είναι διαθέσιμες στη σημερινή ψηφιοποιημένη κοινωνία, αλλά και συμβατικότερων μεθόδων όπως ημερίδες υπό την αιγίδα των κατά τόπους παραρτημάτων του Επιμελητηρίου. Ενώ όσον αφορά στον σύμβουλο θεωρούμε ως ικανό προσόν το πτυχίο του γεωπόνου και μόνο αυτό.(Πλέον υπάρχει και η συνεχής ενημέρωση από τον ιδιωτικό τομέα και το Υ.Γ.) Το θέμα της κατάρτισης των, πολυπληθών στη χώρα μας, αγροτών, θα πρέπει επίσης να βασιστεί στην σχέση που έχει αναπτυχθεί μέσα στα χρόνια μεταξύ του αγροτικού πληθυσμού και του γεωπονικού κλάδου. Άλλωστε ποια είναι αλήθεια η διαφορά της παροχής συμβουλών, την οποία δύναται ή και υποχρεούται να παρέχει αν πουλάει φπ ο γεωπόνος, από την κατάρτιση στην χρήση των φπ; Κάθε γεωπόνος με βάσει το πτυχίο του και μια επικαιροποίηση των γνώσεών του με την χρήση των προαναφερόμενων μεθόδων και χωρίς προσχηματικά εμπόδια όπως το ΕΚΕΠΙΣ, δύναται να αναλάβει την κατάρτιση οποιουδήποτε αγρότη, ώστε να είναι ο ίδιος ο χρήστης των φπ στις καλλιέργειές του. Η περαιτέρω δέσμευση του ‘δασκάλου’ - γεωπόνου στην ολοκληρωμένη διαχείριση των καλλιεργειών θα ενταθεί, ενώ η επιτόπια συνεχής παρουσία του στο πλευρό του ‘μαθητή’ – αγρότη θα εξασφαλίσει την έννοια της αξιολόγησης των προσφερόμενων γνώσεων και της ανατροφοδότησης από πραγματικές συνθήκες αγρού. Επιπλέον είναι σκόπιμο να καθιερωθεί μεγαλύτερη βαθμίδα ‘αμιγώς επαγγελματία χρήστη’, με ευρύτερη και πιστοποιημένη σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία για την δια βίου μάθηση κατάρτιση, ο οποίος θα δύναται να προσφέρει τις υπηρεσίες ως χρήστης φπ σε όσους αγρότες το επιθυμούν. Με την παραπάνω πρόταση ‘μπολιάζουμε’ την αγροτική παραγωγή με την ιδέα του επαγγελματισμού, την οποία μπορούμε στο μέλλον να επεκτείνουμε. Είναι τέλος αυταπόδεικτο ότι σε κάθε περίπτωση ο γεωπόνος, αφού δύναται να είναι εκπαιδευτής στην ορθολογική χρήση των φπ, θα πρέπει να δύναται ο ίδιος να θεωρηθεί ακόμα και ‘αμιγώς επαγγελματίας χρήστης’. Δράσεις του ΕΣΔ στις οποίες η χώρα μας πρέπει να ‘ρίξει το βάρος’ των προσπαθειών του, είναι κατά την γνώμη μας: Ο έλεγχος των μηχανημάτων εφαρμογής των φπ, για τον οποίο η συμβολή των κατά τόπους γεωπόνων αποτελεί κατά την γνώμη μας επίσης μια λύση την οποία η χώρα μας, ιδιαίτερα υπό τις σημερινές συνθήκες, δεν μπορεί να αγνοήσει. Με τυποποιημένη μεθοδολογία και ανάλογη προσιτή υποδομή κάθε γεωπόνος πρέπει να δύναται, ίσως και μέσα στα πλαίσια μιας ολοκληρωμένης υπηρεσίας προς τον αγρότη, να ελέγξει και να πιστοποιήσει την σωστή λειτουργία ενός μηχανήματος εφαρμογής των φπ. Η διαχείριση των κενών συσκευασίας, για την οποία θα πρέπει να δραστηριοποιηθούν οι αρμόδιες αρχές του ΥΠΕΚΑ, ώστε να συμπεριληφθούν οι περιέκτες των φπ σε ανάλογες πλατφόρμες ανακύκλωσης, με δεδομένο και τονισμένο στην κατάρτιση των αγροτών ότι το τριπλό ξέπλυμα τους καθιστά μη επικίνδυνα απόβλητα. Ενώ και σε αυτή την δράση, η συμβολή των επαγγελματιών (κυρίως) γεωπόνων μπορεί κατά περίπτωση και/ή περιοχή να είναι ανεκτίμητη. Η υιοθέτηση μέτρων διαχείρισης του κινδύνου, όπως οι αψέκαστες ζώνες, η χρήση φυτοφρακτών, ή και άλλα, κατά περίπτωση απαιτούμενων από την έγκριση κάθε φπ μέτρων προσωπικής προστασίας. Έχοντας κατά νου ότι στην πραγματικότητα της χώρας μας τα απαραίτητα εξαρτήματα για την εφαρμογή των παραπάνω μέτρων διαχείρισης του κίνδυνου, επίσης διατίθενται στην αγορά από τα τα μαγαζιά γεωργικών εφοδίων. Η ανάπτυξη τυποποιημένων διαδικασιών για την διαχείριση των καταλοίπων του ψεκαστικού υγρού και του νερού ξεπλύματος των βυτίων, με απαρχή την σωστή κατάρτιση και τη δημιουργία υποδομών,η οποία και θα μειώσει στο ελάχιστο την ύπαρξη καταλοίπων. Η καταγραφή των στοιχείων των πωλήσεων, με προτεραιότητα την εξυπηρέτηση της οδηγίας και όχι του ελεγκτικού μηχανισμού της αγοράς των φπ. Ώστε τα στοιχεία να χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό των δεικτών αξιολόγησης της επίτευξης των στόχων της οδηγίας και όχι ως μια υπερβολική διαδικασία, το άχθος της γραφειοκρατικής εφαρμογής της οποίας κρίνουμε ότι δεν αντισταθμίζεται από τα προσδοκώμενα οφέλη της ως εργαλείου του ελεγκτικού μηχανισμού. Η επιβράβευση των μέχρι σήμερα προσπαθειών ολοκληρωμένης φυτοπροστασίας, με την συμπερίληψή τους στο ΕΣΔ, ίσως μετά από ελαφριές προσαρμογές στις αναφερόμενες στην οδηγία γενικές αρχές, χωρίς όμως να διακινδυνεύσει η δυνατότητα επιδότησής τους (χωρίς δηλαδή να γίνονται κομμάτι της πολλαπλής συμμόρφωσης) ως εθελοντική εφαρμογή της ολοκληρωμένης φυτοπροστασίας σε συγκεκριμένες καλλιέργειες, που είναι άλλωστε και συμβατή με τους σκοπούς της οδηγίας. Από την ευρύτητα των παραπάνω είναι προφανές ότι το ΕΣΔ δεν μπορεί να είναι ένα στατικό κείμενο, θα πρέπει συχνά να τροποποιείται και μάλιστα σύμφωνα με τις επιταγές της οδηγίας αλλά και του νόμου 4036/2012 που την εναρμόνισε, μέσω διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς. Δυστυχώς από το προτεινόμενο ΕΣΔ λείπει η θεσμοθέτηση μια σχετικής ομάδας εργασίας που με διαφάνεια και απροσχημάτιστα θα ανατροφοδοτεί το ΕΣΔ και θα κατευθύνει τον αναγκαίο και συνεχή, μικρότερο ή μεγαλύτερο, συντονισμό με τις διακυμάνσεις των αναγκών φυτοπροστασίας της πραγματικής γεωργίας. Απο ότι φαίνεται: - πρέπει να κάνουμε μία κλιμακωτή εφαρμογή του σχεδίου και να βελτιώσουμε τα δεδομένα που ισχύουν. -Πρέπει να αναδείξουμε τα μέχρι τώρα συγκριτικά πλεονεκτήματα και να μην αναλωθούμε σε παλαιότερες αποτυχημένες μεθόδους εφαρμογής σχεδίων. -Εν τέλει πρέπει να δημιουργήσουμε ένα εφαρμόσιμο σχέδιο στην πράξη,που να μην το χαρακτηριζει η πολυπλοκότητα και το οικονομικό μέγεθος. -Γενικότερα συμφωνούμε για την εφαρμογή του σχεδίου και σε διάφορα επίπεδα θα πρέπει να βελτιωθεί,λαμβάνοντας υπόψιν μετά από συζητήσεις,τις εισηγήσεις των εμπλεκομένων.(Δεν γνωρίζουμε πόσο έχει ληφθεί υπόψιν η θέση του αγρότη με δεδομένου ότι αναλογικά έχουμε πολύ μεγαλύτερο αριθμό αγροτών από όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες) Πρόεδρος των Γεωπόνων ιδιωτικών υπαλλήλων Κ.Ελλάδας,μέλος της ομάδας εργασίας του ΓΕΩΤΕΕ για τη διαμόρφωση άποψης του επιμελητηρίου επί του Σ/Ν. -Διάθεση φυτοπροστατευτικών προϊόντων στην αγορά -Ορθολογική χρήση των γεωργικών φαρμάκων -Άλλες διατάξεις Μέλος της επιτροπής διαχείρισης κρίσεων στην Περιφέρεια Θεσσαλίας