• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΣΕΓΕΣ' | 10 Ιανουαρίου 2013, 14:05

    Συμμετοχή της ΠΑΣΕΓΕΣ στη δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την ορθολογική χρήση των γεωργικών φαρμάκων, (σε εφαρμογή της Οδηγίας 2009/128/ΕΚ και την προστασία του ανθρώπου και του περιβάλλοντος) Τμήμα Α 1) Σε ότι αφορά στο σχέδιο ΕΣΔ για την «κατάρτιση επαγγελματιών χρηστών στην ορθολογική χρήση των φ/π προϊόντων», προτείνεται • Η διαδικασία της χορήγησης πιστοποιητικών να είναι ανεξάρτητη από τη διαδικασία κατάρτισης και να υλοποιηθεί μέσω ανεξάρτητων Φορέων Πιστοποίησης Προσώπων (ΦΠΠ) οι οποίοι θα είναι διαπιστευμένοι σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Ευρωπαϊκού προτύπου ΕΝ ISO/IEC 17024. • Η ευθύνη της διαπίστευσης και εποπτείας των ΦΠΠ να ανήκει στο Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ), φορέας που λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος και εποπτεύει όλες τις διαδικασίες πιστοποίησης στη χώρα μας.  Η ανάπτυξη του απαιτούμενου σχήματος πιστοποίησης, που περιλαμβάνει τις απαιτήσεις, τα κριτήρια για αξιολόγηση, πιστοποίηση, επαναπιστοποίηση και συνεχή αξιολόγηση των επαγγελματιών χρηστών, να πραγματοποιηθεί με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων μερών (ΥΠΑΑΤ, ΠΑΣΕΓΕΣ, Πανεπιστήμια, ΕΣΥΦ, Επιστημονικοί φορείς). Με βάση τα παραπάνω, κατά την άποψή μας: • Απλοποιείται η διαδικασία υλοποίησης, αξιοποιώντας με βέλτιστο τρόπο τους υφιστάμενους οργανισμούς του Δημοσίου (ΕΣΥΔ) ενώ παράλληλα αποφεύγεται η ανάγκη δημιουργίας νέων δομών και διαδικασιών και η αντίστοιχη επιβάρυνση των δαπανών του κράτους. • Εξασφαλίζεται η διεθνής αναγνώριση των πιστοποιητικών, εφόσον πληρούνται οι απαιτήσεις του Ευρωπαϊκού προτύπου ΕΝ ISO / IEC 17024 που διασφαλίζουν την αμεροληψία και την αξιοπιστία της διαδικασίας πιστοποίησης. • Ο ρόλος του ΥΠΑΑΤ είναι ρυθμιστικός- εποπτικός και όχι επιχειρησιακός. • Διασφαλίζεται η βιωσιμότητα του συστήματος πιστοποίησης , δεδομένου ότι την ανάπτυξη, λειτουργία και συντήρηση του συστήματος επωμίζονται οι Φορείς Πιστοποίησης Προσώπων. Τμήμα Α 2) Οι επαγγελματίες χρήστες θα πρέπει να απογράφονται στην ετήσια αίτηση ενιαίας ενίσχυσης του παραγωγού , η οποία είναι συνδεδεμένη με το Μητρώο αγροτών και αγροτικών εκμεταλλεύσεων, ώστε τα στοιχεία τους να είναι στη διάθεση του ΥΠΑΑΤ τόσο για να είναι γνωστό το πλήθος τους όσο και για τη διευκόλυνση της κατάρτισής τους. Προτείνεται επίσης η σύνδεση του αριθμού πιστοποιητικού κατάρτισης του χρήστη με τον ΑΦΜ αυτού. Τμήμα Α 3) Προτεραιότητα θα πρέπει να δοθεί στην κατάρτιση των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών Τμήμα Α 4) Το παρόν ΕΣΔ για την κατάρτιση , προβλέπει πολλαπλή οικονομική επιβάρυνση των καταρτιζόμενων χρηστών φ/π προϊόντων (1. από τις δομές κατάρτισης κατά την αρχική κατάρτιση του χρήστη αλλά προφανώς και ανά τριετία σε κάθε συμπληρωματική κατάρτιση 2. από τις δομές – εξεταστικά κέντρα για τη χρήση του εξεταστικού κέντρου - ανά τριετία και 3. προβλέπεται η καταβολή τέλους κατά τη συμμετοχή του χρήστη στις εξετάσεις - ανά τριετία). Θεωρούμε ότι το κόστος της κατάρτισης και πιστοποίησης των επαγγελματιών χρηστών φ/π , δεδομένης και της συγκυρίας της οικονομικής κρίσης , δεν θα πρέπει να βαρύνει τους αγρότες. 5) Ειδικά μέτρα για την προστασία του υδάτινου περιβάλλοντος και του πόσιμου νερού (Τμήμα Ζ) . Στις ζώνες ασφαλείας για τα επιφανειακά και υπόγεια ύδατα που χρησιμοποιούνται για την άντληση πόσιμου νερού, να μην επιτρέπεται η χρήση ή η αποθήκευση γεωργικών φαρμάκων ή η έκπλυση εξοπλισμού εφαρμογής. 6) Διαχείριση ληγμένων προϊόντων και κενών συσκευασιών (Τμήμα Θ) Δε γίνεται καμία αναφορά στο σημαντικό πρόβλημα της διαχείρισης των ληγμένων φ/π προϊόντων, για το οποίο δεν υπάρχει θεσμικό πλαίσιο. Θεωρούμε δεν θα πρέπει το κόστος αυτής της διαχείρισης να βαρύνει τους αγρότες ή τα καταστήματα λιανικής. Προτείνουμε στην παρούσα φάση να θεσπιστεί η υποχρέωση του παραγωγού φ/π ή του εισαγωγέα – διανομέα φ/π να παραλαμβάνει τα ληγμένα φ/π προϊόντα των πελατών του (καταστήματα λιανικής, χονδρικής) και να μεριμνά για την καταστροφή τους. Ως προς τη διαχείριση των κενών συσκευασιών, προτείνουμε τη διερεύνηση της διαχείρισης- αξιοποίησης των κενών συσκευασιών με προεργασία (ώστε να μη χαρακτηρίζονται πια ως επικίνδυνα) και ανακύκλωση, ενώ το μη ανακυκλώσιμο ρεύμα θα οδηγείται σε ενεργοβόρες παραγωγικές βιομηχανίες που εξασφαλίζουν ταυτόχρονα υψηλές θερμοκρασίες και μεγάλους χρόνους παραμονής. 7) Δείκτες (Τμήμα Κ) Στους δείκτες να περιληφθούν και οι κατάλληλοι για την χρόνια τοξίκωση οργανισμών μη στόχων και προτεραιότητα να δοθεί για την περίπτωση των μελισσών, των οποίων ο πληθυσμός ήδη υφίσταται σημαντικές απώλειες.