• Σχόλιο του χρήστη 'ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ' | 11 Φεβρουαρίου 2013, 12:30

    1) Στο άρθρο 14 στο τέλος της παρ.1 προτείνεται να προστεθεί: « Κάθε μέλος της Επιτροπής δεν μπορεί να συμμετέχει ταυτόχρονα σε περισσότερες από μια Επιτροπές που έχουν συγκροτηθεί στην Περιφέρεια » Αυτό προτείνεται προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα όπου ενώ, προκειμένου να μειωθεί ο όγκος εργασίας και ο χρόνος διεκπεραίωσης, έχουν συσταθεί Επιτροπές σε διαφορετικές Περιφερειακές ενότητες εντός της ίδιας Περιφέρειας, παραδόξως κάποια από τα μέλη από την Επιτροπή μιας Περιφερειακής Ενότητας να ορίζονται μέλη και σε Επιτροπή άλλης Περιφερειακής Ενότητας. 2) Ως προς τις τροποποιήσεις του άρθρο 4 του ν. 4061/2012 προτείνεται: Σε οποιαδήποτε πράξη παραχώρησης κατά χρήση ανεξαρτήτως της χρονικής διάρκειας αυτής καθώς και πράξη κατάτμησης να ζητείται πρώτα από την αρμόδια πολεοδομική αρχή-Γραφείο Δόμησης η σύμφωνη γνώμη ως προς τις προβλεπόμενες Χρήσεις Γης, τους όρους δόμησης και την μορφή της προτεινόμενης κατάτμησης. Παράλληλα με την ίδια ενέργεια θα πρέπει να ενημερώνονται οι υπηρεσίες της Περιφέρειας για πιθανές πολεοδομικές-χωροταξικές ρυθμίσεις που έχουν γίνει ή έπεται να γίνουν (όρια οικισμών με απόφαση Νομάρχη, επεκτάσεις, πολεοδομήσεις, ΓΠΣ κλπ) και επηρεάζουν άμεσα την χρήση και την μορφή του προς παραχώρηση και κατάτμηση ακινήτου. Ως προς την παράγραφο 7 της ίδιας τροποποίησης σε περίπτωση παραχώρησης μόνο για αγροτική χρήση εάν το ακίνητο βρίσκεται π.χ. σε περιοχή NATURA δεν θα πρέπει να γίνεται πράξη κατάτμησης βάσει των όσων ισχύουν για τις περιοχές NATURA??? 4)Ως προς τα άρθρα 4, 5, 6 και άρθρο 7 για παραχωρήσεις ακινήτων κατά χρήση προτείνεται να διευκρινιστεί για το εάν, τα ακίνητα του ΥΠΑΑΤ που είναι εντός Διανομών αγροκτημάτων και Αναδασμών και εμπίπτουν πλέον στα όρια οικισμών με απόφαση Νομάρχη, ή σε επεκτάσεις πόλεων, διατίθενται για τους σκοπούς των άρθρων αυτών . Παράλληλα από την αρμόδια πολεοδομική αρχή-Γραφείο Δόμησης θα πρέπει να ενημερώνεται η υπηρεσία για πιθανές πολεοδομικές-χωροταξικές ρυθμίσεις που έχουν γίνει ή έπεται να γίνουν (όρια οικισμών με απόφαση Νομάρχη, επεκτάσεις, πολεοδομήσεις, ΓΠΣ κλπ) και επηρεάζουν άμεσα την χρήση και την μορφή του προς παραχώρηση ακινήτου 5) Ως προς τις τροποποιήσεις του άρθρου 22 (Νέα παράγραφος 7) Στην νέα παράγραφο 7αα και 7ββ προτείνεται να προστεθεί ότι οι Δήμοι (περίπτωση 7αα) και οι Μητροπόλεις (περίπτωση 7ββ) αντίστοιχα, οφείλουν να καταθέτουν στην Περιφέρεια τοπογραφικά διαγράμματα όπου θα απεικονίζονται οι κατεχόμενες εκτάσεις, η υφιστάμενη κατάσταση και η χρήση τους , ο αναγκαίος προαύλιος χώρος(περίπτωση 7ββ) κατά θέση, εμβαδόν και συντεταγμένες στο ελληνικό γεωδαιτικό σύστημα αναφοράς συσχετισμένο πάντα με τα κυρωμένα διαγράμματα διανομών και με συντεταγμένες τουλάχιστον ως προς τις κορυφές του ακινήτου τόσο στο ΕΓΣΑ87 όσο και στο γεωδαιτικό σύστημα αναφοράς της κυρωμένης διανομής. Στην παράγραφο 7β προτείνεται να κατατίθεται από τον ενδιαφερόμενο φορέα (Δήμοι- Μητροπόλεις) αντίστοιχα τοπογραφικά διαγράμματα όπως και στην προηγούμενη παράγραφο με επιπλέον την πρόταση κατάτμησης επί του συνόλου του ακινήτου η οποία θα είναι σύμφωνη με τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις. 6) Ως προς τις τροποποιήσεις του άρθρου 22 (Νέα παράγραφος 8) Πολλοί από τους δρόμους των κυρωμένων διανομών εδώ και πολλά χρόνια έχουν μεταβιβαστεί στους Δήμους. Οι Δήμοι οι οποίοι είχαν και έχουν την κυριότητα και διαχείριση οφείλουν να προστατεύουν και να τηρούν την μορφή και την κυριότητά τους. Οι Δήμοι εκδίδανε και εκδίδουν οικοδομικές άδειες και εκτελούν πολεοδομικές και χωροταξικές ρυθμίσεις που επηρέαζαν και επηρεάζουν άμεσα και την πραγματική κατάσταση των δρόμων. Συνεπώς οι υπηρεσίες των Περιφερειών δεν μπορούν και δεν πρέπει να προχωρήσουν σε διαπιστώσεις και τροποποιήσεις επί εκτάσεων(δρόμων που ανήκουν στους Δήμους) που δεν είναι στην κυριότητα του ΥΠΑΑΤ και έχουν τροποποιηθεί με πιθανές πολεοδομικές και χωροταξικές παρεμβάσεις. Παράλληλα οι οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί νόμιμα από τις πολεοδομικές υπηρεσίες των Δήμων διαμορφώνουν μια υφιστάμενη κατάσταση που μόνο οι Δήμοι μπορούν να πιστοποιήσουν(αφού διαθέτουν τις οικοδ. άδειες) και δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας ως προς τις εκτάσεις που δεν ανήκουν στο ΥΠΑΑΤ Το συμπέρασμα είναι ότι για τους δρόμους που μεταβιβάστηκαν και μεταβιβάζονται στους Δήμους οι μόνοι αρμόδιοι για να αποφανθούν για την πραγματική κατάστασή τους και για την προστασία τους είναι οι Δήμοι και οι Τεχνικές τους υπηρεσίες , στις οποίες μπορούν να διατεθούν τα τεχνικά στοιχεία των κυρωμένων Διανομών για την υλοποίηση και έλεγχο των δρόμων που μεταβιβάστηκε σε αυτούς. 7) Σχετικά με το άρθρο 12(παρ. β) Ως προς την παράγραφο β και συγκεκριμένα την διόρθωση των τεχνικών σφαλμάτων θα πρέπει να σημειωθεί ότι οποιαδήποτε διαπίστωση τεχνικού σφάλματος που πιθανόν επιφέρει ουσιώδη μεταβολή γεωμετρικών στοιχείων και κατ’ επέκταση μεταβολή διαστάσεων και εμβαδού αυτή με τη σειρά της προκαλεί άμεσα και μια σειρά από παρενέργειες όπως : α) η ουσιώδη μεταβολή εμβαδού που μεταβάλει και το παραχωρητήριο συμπαρασύρει και τα μεταγενέστερα συμβόλαια που βασίστηκαν σε αυτό. β) ένα ακίνητο μπορεί να καταστεί μη άρτιο και μη οικοδομήσιμο. γ) ένα ακίνητο μπορεί να μην έχει πλέον επαρκές πρόσωπο. δ) ένα ακίνητο που είναι ήδη κτισμένο ή έχει εκδοθεί οικοδομική άδεια μπορεί μετά τις διορθώσεις να μην τηρεί τα ελάχιστα απαιτούμενα όρια βάσει της κείμενης πολεοδομικής νομοθεσίας . ε) η μεταβολή του παραχωρητηρίου ως προς το εμβαδόν λόγω διόρθωσης των τεχνικών στοιχείων και η έκδοση νέου παραχωρητηρίου σημαίνει και δημιουργία νέου ακινήτου?? (ο χρόνος δημιουργίας ενός ακινήτου παίζει καθοριστικό ρόλο ως προς το εάν είναι άρτιο και οικοδομήσιμο ) Όλα αυτά κάνουν σαφές ότι μια διόρθωση ενός τεχνικού σφάλματος το οποίο επιφέρει μεταβολές σε εμβαδά, διαστάσεις και παραχωρητήρια δεν είναι μονοσήμαντη αλλά πρέπει να αντιμετωπίζεται σε σχέση και με τις συμβολαιογραφικές και πολεοδομικές επιπτώσεις που αυτή συνεπάγετε και να αντιμετωπίζεται σε συνεργασία με τις πολεοδομικές υπηρεσίες τουλάχιστον. Μια λύση τεχνικού σφάλματος, που επιφέρει τις παραπάνω, οι κάποιες από τις παραπάνω μεταβολές και δυσλειτουργίες θα πρέπει να παρέχει και τα «νομικά» εργαλεία που αφενός θα κατοχυρώνουν νομικά και θεσμικά την υπηρεσία που τις επιφέρει και αφετέρου θα καλύπτουν και θα διορθώνουν νομικά – πολεοδομικά κενά που συνεπάγονται στις ιδιοκτησίες των πολιτών οι οποίοι βρίσκονται ζημιωμένοι – εκτεθειμένοι. Παράλληλα οποιαδήποτε αίτηση για διόρθωση τεχνικού σφάλματος θα πρέπει να συνοδεύεται από αναλυτική τεχνική έκθεση αρμόδιου μηχανικού και Τοπογραφικά διαγράμματα ευρύτερης έκτασης που θα καθορίζεται από την υπηρεσία τόσο στο τρέχον εθνικό γεωδαιτικό σύστημα αναφοράς όσο και σε αυτό που αναφέρεται η κυρωμένη Διανομή ή Αναδασμός εντός του οποίου εντοπίζεται το τεχνικό σφάλμα. Τέλος οποιοδήποτε συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει η υπηρεσία θα πρέπει για λόγους διαφάνειας να αναρτάται στους Δήμους και να δημοσιεύεται ή κοινοποιείται στους όμορους και εμπλεκόμενους για εύλογο χρονικό διάστημα ώστε να μπορεί να προσφύγει ο κάθε ενδιαφερόμενος που θίγεται. 8) Παρατηρήσεις σχετικά με τα άρθρα 22,23,24 Οποιαδήποτε απόφαση των Επιτροπών Θεμάτων Γης και Επίλυσης Διαφορών που αφορά τουλάχιστον τα άρθρα 22,23,24 είναι απαραίτητο για λόγους διαφάνειας και ενημέρωσης να προβλεφθεί να αναρτάται τουλάχιστον στους Δήμους και να δημοσιεύεται (έστω περίληψη) σε μια Τοπική και μια Αθηναϊκή εφημερίδα. Έτσι θα δίνεται η δυνατότητα εγκαίρως να υποβάλλονται ενστάσεις. Παράλληλα θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα στους πολίτες που κατέχουν νέα στοιχεία να προσφεύγουν-επανέρχονται απευθείας με αίτηση στις Επιτροπές Θεμάτων Γης και Επίλυσης Διαφορών σε δεύτερο βαθμό για επανεξέταση των υποθέσεων τους βάσει νέων δεδομένων που ανατρέπουν παλαιά απόφαση. 9) Επισημάνσεις ως προς τις μπασταινουχικές εκτάσεις: Με αφορμή τα όσα ειπώθηκαν στην ημερίδα που έγινε στα Ιωάννινα στα πλαίσια εφαρμογής του Ν4061/2012 και όσον αφορά το θέμα των μπάσταινων στην Ήπειρο θα ήταν πολύ χρήσιμο να δοθούν κάποιες οδηγίες ως προς τον τρόπο χειρισμού τους. Οι μπάσταινες στην Ήπειρο είναι εκτάσεις για τις οποίες εκδόθηκαν τίτλοι χωρίς ποτέ να συσχετιστούν με κάποιο χαρτογραφικό υπόβαθρο ή έστω σκαρίφημα. Έτσι σήμερα είναι πολύ δύσκολο να ταυτοποιηθούν και κυρίως να διασταυρωθεί το εάν οι εκτάσεις που απεικονίζονται στα τοπογραφικά διαγράμματα που κατατίθενται στα πλαίσια εφαρμογής των άρθρων 22, 23 του Ν4061/2012 και επικαλούνται τους «μπασταινουχικούς» τίτλους είναι σωστά τοποθετημένες και δεν εμπίπτουν σε εκτάσεις που ήταν ανέκαθεν δασικές ή εκτάσεις της κτηματικής. Λόγω της συγκεκριμένης ιδιαιτερότητας θα ήταν χρήσιμο για τις συγκεκριμένες εκτάσεις που εξετάζονται με το άρθρο 22 να προβλέπεται η προσκόμιση και σε αυτές των βεβαιώσεων που προβλέπονται στο άρθρο 23. Παράλληλα θα ήταν πολύ χρήσιμο για τις συγκεκριμένες εκτάσεις να προβλεφθεί επιπλέον και συνεργασία (π.χ. κοινή αυτοψία και έκθεση αυτοψίας) με τα κατά τόπους Δασαρχεία και τις Κτηματικές υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου. Μια ακόμη πιο ορθή προσέγγιση θα ήταν ανά Κτηματική περιφέρεια με ενέργειες του Δήμου να προσκληθούν οι δημότες συνολικά να προσκομίσουν σε εύλογο χρονικό διάστημα τους μπασταινουχικούς τίτλους που κατέχουν με συνημμένα τοπογραφικά διαγράμματα, όλα αυτά να αναρτηθούν και μετά από εξέταση των τίτλων και των διαγραμμάτων και σε συνεργασία με τις υπηρεσίες της Περιφέρειας, της Κτηματικής και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης (π.χ. Δασαρχεία) να προκύψουν τα τελικά διαγράμματα ανά κτηματική περιφέρεια χωροθέτησης των εν λόγω τίτλων.