• Σχόλιο του χρήστη 'Αθανάσιος Μαχιάς,Διευθυντής Ερευνών' | 11 Φεβρουαρίου 2018, 09:24

    Η βασική δομή για την γεωργική έρευνα και την παραγωγή καινοτομίας στον τομέα αυτόν είναι τα Ινστιτούτα του ΕΘΙΑΓΕ. Το βασικό ερώτημα που προκύπτει (και) από το παρόν νομοσχέδιο είναι γιατί η γεωργική έρευνα ΔΕΝ ακολουθεί το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει και εφαρμόζεται σε όλη την υπόλοιπη έρευνα; Επιπλέον η βασική πολιτική της παρούσας κυβέρνησης αλλά και όλων των προηγούμενων, διακηρυκτικά τουλάχιστον, είναι ο Ενιαίος Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας. Οι δύο αυτοί στόχοι είναι αδύνατον να υλοποιηθούν μέσα από το «θολό» θεσμικό πλαίσιο που ουσιαστικά εισηγείται το νομοσχέδιο και οδηγεί στη μη διακριτή δομή και λειτουργία του ΕΘΙΑΓΕ. Οι ιδιαιτερότητες της έρευνας δεν μπορούν να γίνουν κατανοητές, ο ρόλος των ερευνητών υποβαθμίζεται (μέσω της μη διακριτής θεσμικής παρουσία τους στα όργανα) και τελικά ο ρόλος της έρευνας εκφυλίζεται από την παραγωγή νέας γνώσης και ερευνητικής καινοτομίας,... στην παροχή υπηρεσιών. Η έρευνα χαρακτηρίζεται από πληθώρα ιδιαιτεροτήτων που δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τις συνήθεις ρυθμίσεις. Εκτός όλων των άλλων ο προορισμός των Ερευνητικών Κέντρων είναι να αποτελέσουν δομές εντατικής και στοχευμένης έρευνας, συγκέντρωσης, διατήρησης, οργάνωσης και αναπαραγωγής της πληροφορίας και ερευνητικών «γραμμών παραγωγής». Με άλλα λόγια μπορούν εύκολα να αναδιατάξουν τους στόχους και τις προτεραιότητές τους, παρακολουθώντας τον επιστημονικό τους χώρο. Ενδεικτικό της αντίφασης του παρόντος νομοσχεδίου είναι ότι ταυτόχρονα έχουν κατατεθεί σε άλλο νομοσχέδιο τροπολογίες με τις οποίες γίνεται προσπάθεια μερικής εναρμόνισης (όσον αφορά την εκλογή ερευνητών) με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για την έρευνα. Επιπλέον δεν υπάρχει καμιά διάταξη που να προάγει στην θεσμική διασύνδεση της έρευνας στο ΕΘΙΑΓΕ με την Ανώτατη Εκπαίδευση, και αφήνεται ουσιαστικά στην καλή προαίρεση των Ερευνητών και Καθηγητών. Ο στόχος του Ενιαίου Χώρου Α.Ε. και έρευνας (που αποτελεί διακομματική προσπάθεια αλλά και κεντρική πολιτική της παρούσας κυβέρνησης) είναι στρατηγικής σημασίας γιατί επιδιώκει να συνδυάσει την παραγωγή νέας γνώσης που παράγεται στα Ερευνητικά ιδρύματα (που είναι μονιμότερη, συνεχής, στρατηγική, δεν εξαντλείται ούτε ανακόπτεται από το χρόνο παρουσίας του ερευνητικού προσωπικού) με τον χώρο που αυτή μεταδίδεται δηλαδή τα ΑΕΙ της χώρας. Το πραγματικό ερώτημα που προκύπτει είναι γιατί κάθε ξεχωριστό Υπουργείο και Υπηρεσία πρέπει κάθε φορά να «ανακαλύπτει την Αμερική»; Το θεσμικό πλαίσιο για την έρευνα είναι υπαρκτό, θεσμοθετημένο, λειτουργικό και χαίρει διακοματικής αποδοχής, δεδομένου ότι έχει διαμορφωθεί με αλληλοσυμπληρώσεις τεσσάρων διαδοχικών κυβερνήσεων. Γιατί το θεσμικό πλαίσιο της έρευνας, όπως έχει διαμορφωθεί και από την παρούσα κυβέρνηση δεν εφαρμόζεται άμεσα και στο ΕΘΙΑΓΕ; Γιατί επιλέγεται η πολυδιάσπαση του θεσμικού πλαισίου που παράγει συνεχώς την ανάγκη πρόσθετων νομοθετικών προσαρμογών για τα Κέντρα που δεν εντάσσονται σε αυτό; Γιατί η Γεωργική έρευνα κρατιέται έξω από την κυβερνητική πολιτική του Ενιαίου χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και έρευνας; Οι αλλεπάλληλες και ανεξάρτητες ρυθμίσεις και νομοθετήματα αποτυπώνουν μια απουσία ενιαίας πολιτικής και συντονισμού μεταξύ των διαφορετικών διοικητικών δομών. Οι προτάσεις που με ευκολία μπορούν να διατυπωθούν είναι 1. Υπαγωγή όλων των Ερευνητικών Κέντρων και φορέων σε μια Ενιαία Διοικητική αρχή με ένα Ενιαίο Θεσμικό Πλαίσιο. Άρση του κατακερματισμού και της πολυδιάσπασης του Ερευνητικού χώρου. Στο πλαίσιο μιας τέτοιας πολιτικής το θεσμικό πλαίσιο του ΕΘΙΑΓΕ θα παίξει καθοριστικό ρόλο. 2. Απόσπαση του ΕΘΙΑΓΕ από το Δήμητρα, το οποίο στην συνέχεια να υπάχθεί πλήρως στο θεσμικό πλαίσιο της έρευνας, όπως αυτό έχει νομοθετηθεί για τα άλλα Ερευνητικά Κέντρα της χώρας. 3. Ένταξη του ΕΘΙΑΓΕ στις ρυθμίσεις και τους σχεδιασμούς για τον Ενιαίο Χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης και έρευνας, μέσω του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου για την έρευνα. Θανάσης Μαχιάς, Διευθυντής Ερευνών