• Σχόλιο του χρήστη 'Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις: ΑΝΙΜΑ, ΑΡΧΕΛΩΝ, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, Καλλιστώ, Greenpeace, MEDASSET, MOm' | 16 Σεπτεμβρίου 2018, 16:34

    Το παρόν αποτελεί το κείμενο παρατηρήσεων των περιβαλλοντικών οργανώσεων ΑΝΙΜΑ, ΑΡΧΕΛΩΝ, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, Καλλιστώ, Greenpeace, MEDASSET, MOm στη δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου Νόμου «Ρυθμίσεις για την ίδρυση και λειτουργία κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων». Γενικές παρατηρήσεις - Αιτιολόγηση ενδιαφέροντος: Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, στα πλαίσια υλοποίησης του εκ των καταστατικών τους απορρέοντος σκοπού τους, περί προστασίας του φυσικού πλούτου της χώρα μας, αναπόσπαστο κομμάτι του οποίου αποτελεί η άγρια χλωρίδα και πανίδα, λειτουργούν Κέντρα Περίθαλψης Ειδών Άγριας Πανίδας (ΚΕ.Π.Ε.Α.Π.), με στόχο την περίθαλψη τραυματισμένων ή άρρωστων άγριων ζώων (στην πλειοψηφία τους απειλούμενα με εξαφάνιση και προστατευόμενα σύμφωνα με την εθνική, ευρωπαϊκή και διεθνή νομοθεσία), την αποθεραπεία τους και την επανένταξη στο φυσικό τους περιβάλλον. Ενδεικτικώς αναφέρονται τα κάτωθι Κέντρα Περίθαλψης: Κέντρο Περίθαλψης Θαλασσίων Χελωνών του ΑΡΧΕΛΩΝ στη Γλυφάδα Αττικής (έτος ίδρυσης 1994), Σταθμός Πρώτων Βοηθειών της ΑΝΙΜΑ στην Καλλιθέα Αττικής (έτος ίδρυσης 2005) και Σταθμός Επανένταξης της ΑΝΙΜΑ στον Δήμο Σαρωνικού (έτος ίδρυσης 2007). Το νομικό πλαίσιο που ισχύει για τα Κέντρα Περίθαλψης Ειδών Άγριας Πανίδας είναι η Υπουργική Απόφαση (Υ.Α.) 336//2000 (ΥΑ 336107, ΦΕΚ Β 223/2000), η οποία στο άρθρο 8 παρ. 2, ως προς τις θέσεις ίδρυσης και λειτουργίας αξίωνε να πληρούνται οι διατάξεις του άρθρου 2 της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (Κ.Υ.Α.) Y1β/2000/29.3.1995 «Υγειονομική διάταξη περί όρων ιδρύσεως και λειτουργίας πτηνο-κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων» (ΦΕΚ Β 343/1995), δηλ. η τήρηση ελάχιστων αποστάσεων από κατοικημένες περιοχές. Στη συνέχεια, με το άρθρο 19 παρ. 1, περίπτωση δ του Νόμου 4056/2012 «Ρυθμίσεις για την κτηνοτροφία και τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Β 52/2012), καταργήθηκε το άρθρο 2 της Κ.Υ.Α. Y1β/2000/29.3.1995. Ωστόσο ο Ν. 4056/2012, μέσω των άρθρων 5 και 20 εισήγαγε νέους περιορισμούς για τις θέσεις και τις ελάχιστες αποστάσεις των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων από κατοικημένες περιοχές. Ο Ν. 4056/2012 αναμένεται να αντικατασταθεί από το υπό διαβούλευση παρόν σχέδιο Νόμου. Σύμφωνα με τα άρθρα 1 και 2 της Υ.Α. 336//2000, τα ΚΕ.Π.Ε.Α.Π. συμβάλλουν στην επίτευξη της περίθαλψης και επανένταξης άγριων ζώων. Ως περίθαλψη και επανένταξη αγρίων ζώων ορίζονται οι πρώτες βοήθειες, η κτηνιατρική περίθαλψη και η προσωρινή φροντίδα σε συνθήκες αιχμαλωσίας με επιστημονικές μεθόδους ειδών της άγριας πανίδας, μη ικανών να επιβιώσουν μόνα τους χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, ήτοι τραυματισμένων, ορφανών (ενώ ακόμα εξαρτώνται από τους γονείς τους), άρρωστων, εξαντλημένων, χαμένων και ευρισκόμενων εκτός βιοτόπου, παράνομα αιχμαλωτισμένων άγριων ζώων με πρώτιστο στόχο την επιτυχή επανένταξή τους στον κατάλληλο για αυτά βιότοπο όταν είναι υγιή ικανά να επιβιώσουν και να αναπαραχθούν και δεν αποτελούν κίνδυνο για τον άγριο ιθαγενή πληθυσμό. Αποκλειστικοί δε σκοποί των ΚΕ.Π.Ε.Α.Π. είναι: (α) Η αύξηση της βιωσιμότητας των άγριων ζώων , που δεν μπορούν να επιβιώσουν μόνα τους, η αποκατάσταση της υγείας τους και η επανένταξή τους στο φυσικό περιβάλλον, εφόσον αυτό είναι δυνατό, ενώ για τα μη απελευθερώσιμα ζώα η μέριμνα για την ευζωία τους. (β) Η υπεύθυνη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού για τα προβλήματα και απειλές που αντιμετωπίζουν τα είδη της άγριας πανίδας με σκοπό την πρόληψη ανθρωπογενών πιέσεων και την προστασία των ειδών και των βιοτόπων. (γ) Η συλλογή στοιχείων σχετικών με την περίθαλψη, τη βιολογία και τη συμπεριφορά των ειδών της άγριας πανίδας, καθώς και την επανένταξή τους στο φυσικό περιβάλλον, με στόχο την περαιτέρω μελέτη και διατύπωση προτάσεων για την αποτελεσματικότερη περίθαλψη και προστασία. Από τους παραπάνω ορισμούς των ΚΕ.Π.Ε.Α.Π. και των σκοπών που αυτά επιτελούν, προκύπτει χωρίς αμφιβολία ότι είναι σαφώς διακριτά από τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις. Για τον λόγο αυτό προτείνουμε τις κάτωθι αλλαγές στο υπό διαβούλευση σχέδιο Νόμου: Άρθρο 05 – Θέσεις, ελάχιστη έκταση, ελάχιστες αποστάσεις κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων και τρόπος μέτρησης αυτών: Λόγω της ισχύουσας σύνδεσης μεταξύ ΚΕ.Π.Ε.Α.Π. και κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, ισχύουν και για τα ΚΕ.Π.Ε.Α.Π. οι ελάχιστες αποστάσεις λειτουργίας από κατοικημένες περιοχές. Προτείνουμε να προστεθεί ρητή εξαίρεση στο τέλος της παραγράφου 3 [δηλαδή κάτω από τις εξαιρέσεις (α) και (β)], όπου θα προβλέπεται ότι: «(γ) Οι ελάχιστες αποστάσεις του παραρτήματος του άρθρου 15 του παρόντος δεν ισχύουν για τα Κέντρα Περίθαλψης Ειδών της Άγριας Πανίδας (ΚΕ.Π.Ε.Α.Π.) της Υ.Α. 336//2000 (ΥΑ 336107, ΦΕΚ Β 223/2000)». Σημειώνεται ότι όπου στο παρόν άρθρο γίνεται αναφορά στο παράρτημα του άρθρου 19 του υπό διαβούλευση σχεδίου Νόμου, πρόκειται προφανώς από παραδρομή και εννοείται το άρθρο 15. Εναλλακτικώς προτείνουμε να προστεθεί ρητή εξαίρεση κάτω από τις παραγράφους 6 και 7, όπου θα προβλέπεται ότι: «Με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση της Αδειοδοτούσας Αρχής, οι ελάχιστες αποστάσεις του παραρτήματος του άρθρου 15 του παρόντος δεν ισχύουν για τα Κέντρα Περίθαλψης Ειδών της Άγριας Πανίδας (ΚΕ.Π.Ε.Α.Π.) της Υ.Α. 336//2000 (ΥΑ 336107, ΦΕΚ Β 223/2000)». Οι ανωτέρω προτεινόμενες εξαιρέσεις ως προς τις ελάχιστες αποστάσεις του παραρτήματος του άρθρου 15 του υπό διαβούλευση σχεδίου Νόμου, εναρμονίζονται απόλυτα με την αναλυτικώς ανωτέρω περιγραφόμενη διαφοροποίηση μεταξύ των ΚΕ.Π.Ε.Α.Π. και των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων. Άλλωστε αιτιολογική διάταξη για τη θέσπιση των ελάχιστων αποστάσεων από κατοικημένες περιοχές στις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις είναι η προστασία της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος από τη μαζική εκτροφή ζώων με σκοπό τη διάθεση προς κατανάλωση, γεγονός το οποίο συνεπάγεται μακροχρόνια ή και μόνιμη παραμονή/ παρουσία ζώων εντός των εγκαταστάσεων. Αντίθετα στις περιπτώσεις των ΚΕ.Π.Ε.Α.Π. τα ζώα της άγριας πανίδας παραμένουν εντός των Κέντρων μόνο κατά τη διάρκεια της θεραπείας τους, ενώ αμέσως μετά την ολοκλήρωση αυτής επανεντάσσονται στο φυσικό τους περιβάλλον. Επίσης, οι προτεινόμενες εξαιρέσεις ως προς τις ελάχιστες αποστάσεις θα διευκολύνουν την επίτευξη του σκοπού των ΚΕ.Π.Ε.Α.Π. ως προς την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού, καθώς η εύκολη προσβασιμότητα του κοινού είναι καθοριστικής σημασίας για την επισκεψιμότητα των Κέντρων Περίθαλψης. Τέλος, πρέπει να σημειωθεί ότι, λόγω της σύνδεσης μεταξύ ΚΕ.Π.Ε.Α.Π. και κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, στην πράξη η δημόσια Διοίκηση αξιώνει από τα ΚΕ.Π.Ε.Α.Π. να πληρούν τις προϋποθέσεις των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων ως προς την ελάχιστη έκταση του γηπέδου της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου (η οποία παραπέμπει στην εφαρμογή των διατάξεων του «Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού» και της πολεοδομικής νομοθεσίας). Η εν λόγω σύνδεση των ΚΕ.Π.Ε.Α.Π. με τις ελάχιστες εκτάσεις των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, εκτός του ότι δεν ευρίσκει ουδέν έρεισμα και ουδεμιά νομική βάση στην Υ.Α. 336//2000 (ΥΑ 336107, ΦΕΚ Β 223/2000), καθώς το άρθρο 8 παρ. 2 αυτής αναφέρει μόνο την τήρηση των ελάχιστων αποστάσεων, δεν έχει και ουδεμία ουσιαστική αιτιολογική βάση, καθώς η δυναμικότητα των ΚΕ.Π.Ε.Α.Π. σε περιθαλπόμενα ζώα είναι εκ φύσεως (δηλ. λόγω της δυναμικής των πληθυσμών π.χ. των θαλασσίων χελωνών, των προστατευόμενων αρπακτικών, της μεσογειακής φώκιας κλπ) πολύ μικρότερη από τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις.