• Σχόλιο του χρήστη 'Τριανταφύλλου Κώστας' | 18 Αυγούστου 2013, 00:55

    Διαβάζοντας το άρθρο 26 παρ. 10 του προσχεδίου προσπάθησα να το αποκρυπτογραφήσω γιατί η διατύπωση είναι ασαφής και δεν διευκρινίζει κάποια βασικά σημεία. Συγκεκριμένα αναφέρει : "Ο διευθυντής του Σ.Ε.Κ. και του Ι.Ε.Κ., όπου λειτουργεί εργαστήριο, τοποθετεί τους υπεύθυνους των τομέων των εργαστηρίων, καθώς και τους υπεύθυνους των εργαστηρίων κατεύθυνσης. Οι εκπαιδευτικοί που τοποθετούνται ως υπεύθυνοι τομέων και εργαστηρίων σε Σ.Ε.Κ. και Ι.Ε.Κ. πρέπει να ανήκουν σε κλάδο ή ειδικότητα, που προβλέπεται για το εργαστήριο." Τι εννοεί ο νομοθέτης "όπου λειτουργεί εργαστήριο"; Αναφέρεται στα εργαστήρια των υπαρχόντων Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων (Σ.Ε.Κ.); Παρεμπιπτόντως είναι ατυχέστατη η ταύτιση των ακρώνυμων Σ.Ε.Κ. για δύο διαφορετικές εκπαιδευτικές δομές: τις Σ.Ε.Κ. (Σχολές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης) και των Σ.Ε.Κ. (Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα), που δημιουργούν σύγχυση ακόμη και σε εμάς τους εκπαιδευτικούς της Τεχνικής Εκπαίδευσης, εκτός αν ήδη έχει δρομολογηθεί η κατάργηση των Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων σε κάποιο άρθρο που θα δούμε στο τέλος του νομοσχεδίου (μεταβατικές - καταργούμενες διατάξεις) και αυτή τη στιγμή δεν είναι ορατό. Σε αυτή την περίπτωση θα διαπραχθεί, κατά την ταπεινή μου άποψη, μεγάλο λάθος που θα έχει καταστροφικά αποτελέσματα για την λειτουργία των εργαστηρίων αλλά και των ΕΠΑ.Λ. που σχεδιάζονται με αυτόν τον νόμο, για τους εξής λόγους: α) Είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα υπάρξουν συγκρούσεις ωραρίων εργαστηριακής εκπαίδευσης - κατάρτισης των μαθητών των ΕΠΑ.Λ. με τους σπουδαστές των Ι.Ε.Κ. και Σ.Ε.Κ. σε πρωινό - απογευματινό - εσπερινό ωράριο. Σε αυτές τις περιπτώσεις, με ποιά κριτήρια και ποιός θα αποφασίσει ποιοί μαθητές - σπουδαστές θα μείνουν εκτός εργαστηρίων ή ακόμα καλύτερα ποιό τμήμα ποιας ειδικότητας δεν θα λειτουργήσει αρχικά, λόγω έλλειψης εργαστηριακού χώρου ή χρόνου διάθεσης των εργαστηρίων. Υποψιάζομαι με βάση τα γραφόμενα στην παράγραφο 10 του άρθρου 26, ότι ο εκάστοτε διευθυντής της νέας ενοποιημένης δομής μη τυπικής εκπαίδευσης Σ.Ε.Κ. - Ι.Ε.Κ. θα απορρίπτει την λειτουργία τμημάτων ή ειδικοτήτων μονάδων τυπικής εκπαίδευσης, όπως είναι τα ΕΠΑ.Λ, εάν δεν επαρκούν οι διαθέσιμες εργαστηριακές ώρες. Η διαφορά μεταξύ δομών τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης αλλά και οι υποχρεώσεις της πολιτείας απέναντί τους, είναι γνωστές. Δεν αναφέρω καθόλου τις περιπτώσεις αξιοποίησης των εργαστηρίων για άλλες δράσεις (όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα) π.χ. επιμόρφωσης εκπαιδευτικών Β' επιπέδου κ.α. β) Τα Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα με τη μορφή που έχουν σήμερα ιδρύθηκαν με το νόμο 1566/1985 και λειτουργούν υποδειγματικά 28 χρόνια, πετυχαίνοντας συγκέντρωση και μέγιστη αξιοποίηση εργαστηριακού εξοπλισμού και κάνοντας χρονοχρέωσή του σε πολλές εκπαιδευτικές μονάδες. Η κατάργηση της υφιστάμενης δομής διοίκησης τους (αυτόνομη Διεύθυνση – Υποδιευθυντής – Υπεύθυνοι Τομέων – Υπεύθυνοι Εργαστηρίων) θα μας επιστρέψει σε εποχές και προβλήματα προ του 1985. Ήδη τα Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα δέχθηκαν ένα πλήγμα με την πρόσφατη κατάργηση των ειδικοτήτων του κλάδου Δ.Ε.01 (τεχνιτών - αρχιτεχνιτών). Οι συνάδελφοι αυτών των κλάδων συντηρούσαν τον εργαστηριακό εξοπλισμό και υποβοηθούσαν την εκτέλεση της εργαστηριακής εκπαίδευσης των μαθητών. Πολλά από τα 124 ΣΕΚ πανελλαδικά λειτουργούν από τις 08:15 πμ έως τις 10:45 μμ εξυπηρετώντας πλήθος σχολικών μονάδων (το ΣΕΚ που υπηρετώ εξυπηρετεί εργαστηριακά 5 σχολικές μονάδες σε αυτό το ωράριο). Αλήθεια έχει ληφθεί πρόνοια πως θα λειτουργεί το νέο σχήμα σε αυτά τα ωράρια, πως θα προγραμματίζονται και θα καλύπτονται οι εύλογες απαιτήσεις των σχολικών μονάδων τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης, πως θα προετοιμάζονται και θα λειτουργούν επιπλέον δράσεις στα εργαστήρια, πως θα συντηρείται και θα αναβαθμίζεται ο εργαστηριακός εξοπλισμός και πολλά άλλα ζητήματα που προκύπτουν από στις 12 και πλέον ώρες λειτουργίας αυτών των σχολείων; Αν όχι είναι προτιμότερο να αφήσετε την δοκιμασμένη δομή διοίκησης και λειτουργίας των Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων. Το γράφω με το χέρι στην καρδιά και με την εκπαιδευτική - εργαστηριακή εμπειρία της τρίτης δεκαετίας που διανύω, έχοντας υπηρετήσει σε έξη ΣΕΚ της Αττικής, ότι αν υλοποιήσετε τα αναγραφόμενα στο άρθρο αυτό, τότε σε σύντομο χρονικό διάστημα τα εργαστήρια θα βρεθούν εκτός λειτουργίας.