• Σχόλιο του χρήστη 'Χατζηδάκης Ιωάννης' | 19 Αυγούστου 2013, 22:41

    H Χημεία είναι μία από τις βασικές Επιστήμες (όπως και η Φυσική) που μαζί με τα Μαθηματικά μπορούν να «κατακτηθούν» μόνο μέχρι τα μαθητικά χρόνια. Η βαθιά γνώση Χημείας είναι προαπαιτούμενη και μεγάλα κενά της δεν αναπληρώνονται όπως δεν αναπληρώνονται μεγάλα κενά στην Φυσική και στα Μαθηματικά. Υπάρχουν δεκάδες παραδείγματα φοιτητών που εγκατέλειψαν τα τμήματά τους λόγω της ανεπάρκειας στη Χημεία (για τους γνωστούς λόγους του προηγούμενου συστήματος). Ξέρω 2 τέτοια παραδείγματα ΜΟΝΟ από τους Μηχ. Ορυκτών Πόρων που επειδή ανήκει σε Πολυτεχνείο προτιμήθηκε από πολλά παιδια της Τεχνολογικής Κατ/σης. Επίσης γνωρίζω -και γνωρίζετε- ΧΙΛΙΑΔΕΣ απόφοιτους Τμημάτων Πληροφορικής που κατάφεραν να διαπρέψουν στην στον τομέα τους χωρίς ΚΑΜΙΑ πρότερη γνώση, ούτε καν δεξιότητα, σε υπολογιστές ( η γενιά φοιτητών των δεκετιών ’80 και ’90, κάποιοι καθηγητές των ΑΕΙ και ΤΕΙ σήμερα). Φαντάζεστε ποια θα ήταν η –θεωρητική-πιθανότητα ένας φοιτητής να αποφοιτήσει από τμήμα Χημικού χωρίς ΚΑΜΙΑ προηγούμενη επαφή με Χημεία; Η απάντηση: μηδενική. Να σας δώσω κι άλλα παραδείγματα. Γνώρισα πολλούς Βιολόγους (σημερινούς 40άρηδες και πλέον) που έκαναν μεταπτυχιακά και διδακτορικά σε Βιοπληροφορική και έγιναν ικανότατοι προγραμματιστές, με ελάχιστη προηγούμενη επαφή με την πληροφορική ακόμα και στις προπτυχιακές τους σπουδές. Δεν γνώρισα κανέναν Βιολόγο που να μπόρεσε να κάνει μεταπτυχιακό στη Φυσική, στη βασική Χημεία ή ακόμη περισσότερο στα Μαθηματικά. Γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί η Πληροφορική μπορεί να κατακτηθεί από το μηδέν και η Χημεία όχι; Η απάντηση (η δική μου βέβαια) είναι ότι η Πληροφορική βασίζεται στη Λογική που έχει ήδη εν πολλοίς εμπεδώσει ένας επαρκής 18χρονος μαθητής, από την τριβή του με τα Μαθηματικά και τις Επιστήμες. Με εφόδιο την Λογική (που δεν διαφέρει θεμελιωδώς από την «προγραματιστική» λογική) μπορεί εύκολα να προγραμματίσει όταν εξοικειωθεί με τις ιδιαιτερότητες της κάθε γλώσσας προγραμματισμού. Οι περισσότερες Επιστήμες (Sciences) σε επίπεδο τριτοβάθμιας εκπ/σης απαιτούν πρότερη μεγάλη εξοικείωση με τη λειτουργία του φυσικού κόσμου και αυτό μπορεί να γίνει μόνο σταδιακά, από νωρίς, και με την κατάκτηση τόσο των αντίστοιχων νοητικών αναπαραστάσεων και εννοιών αλλά και με την απαραίτητη εντατική χρήση του εκτεταμένου φορμαλισμού που είναι συμφυής με την αυστηρότητα των Επιστημών και των Μαθηματικών. ΥΓ Ίσως παρατηρήσατε ότι δεν χρησιμοποιώ τον όρο «επιστήμη» για την Πληροφορική. Μαχητό είναι αν η Πληροφορική είναι ή δεν είναι Επιστήμη. Με τον ορισμό της «συστηματικής και τυποποιημένης γνώσης» κάλλιστα είναι, με άλλους ορισμούς –στενότερους-όχι. Συνήθως πληροί και το κριτήριο του testable. Θα την έλεγα «discipline” όχι για να την υποβιβάσω αλλά επειδή ουσιαστικά είναι ένα ανθρώπινο τέχνημα (artifact). Πηγές: 1. Wikipedia «Science (from Latin scientia, meaning "knowledge") is a systematic enterprise that builds and organizes knowledge in the form of testable explanations and predictions about the universe” και 2. ο ίδιος ο Vinton Cerf αναρωτάται στο άρθρο του «Where is the science in computer science?» όπου λέει μεταξύ άλλων «That software is an artifact seems obvious.» Με τιμή Ι. Χατζηδάκης, B.Sc. Χημείας, Μ.Sc., Ph.D. Βιολογίας