• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΣΑΒΒΑΚΗΣ' | 20 Αυγούστου 2013, 10:32

    Στο πλαίσιο του διαλόγου που έχει ανοίξει το Υπουργείο Παιδείας για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, και ειδικότερα όσον αφορά τον τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, θα ήθελα να θέσω δύο βασικά ζητήματα που αφορούν την διδασκαλία των οικονομικών μαθημάτων στο Λύκειο. Το πρώτο ζήτημα αφορά την δημιουργία Κατεύθυνσης Οικονομικών Σπουδών που επιτέλους μετά από 13 χρόνια(από το 2000 ως σήμερα) όπως αναφέρεται στο σχέδιο νόμου θα δημιουργηθεί. Από το 2000 μέχρι σήμερα οι περίπου 30.000 μαθητές που εισάγονται στα 120 Οικονομικά τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ κάθε έτος , δεν διδάσκονται τα βασικά μαθήματα της επιστήμης που επιλέγουν για την μόρφωσή τους και την επαγγελματική τους αποκατάσταση. Αυτό θα συνεχιστεί και για τα επόμενα 2 χρόνια, (ευτυχώς μόνο γι’ αυτά) γιατί με το νέο σχέδιο θα αλλάξει αυτή η νοσηρή κατάσταση να εισάγονται στα οικονομικά τμήματα μαθητές που εξετάζονται στη Φυσική και στα Μαθηματικά θετικής κατεύθυνσης όπως και οι μαθητές που επιλέγουν Φυσικομαθηματικές και Πολυτεχνικές Σχολές ή να εξετάζονται στον προγραμματισμό, την Βιοχημεία και την Ηλεκτρολογία (αυτό πρέπει να αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία). Είναι αστείο το μάθημα Πολιτική Οικονομία που ονομάζεται σήμερα Αρχές Οικονομικής θεωρίας να είναι επιλογής και όχι το βασικό μιας δέσμης Οικονομικών μαθημάτων που θα επιλέγουν οι υποψήφιοι των 120 περίπου Οικονομικών τμημάτων. Επιπλέον είναι παράλογο να μην διδάσκεται καθόλου το μάθημα Αρχές Οικονομικής Θεωρίας στη Β’ τάξη Λυκείου, ενώ διδάσκεται στην Α’ τάξη του Ενιαίου Λυκείου. Αποτέλεσμα αυτού είναι να εισάγονται μαθητές στα Οικονομικής Κατεύθυνσης ΑΕΙ και ΤΕΙ με ελάχιστες έως ανύπαρκτες γνώσεις οικονομικών, δυσκολεύοντας την κατανόηση του αντικειμένου και την επιτυχή συνέχιση των σπουδών τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Το νέο σχέδιο προσπαθεί να βάλει μια τάξη στα παραπάνω αλλά έχει κάποια κενά, όπως ότι δεν υπάρχει η οικονομική κατεύθυνση στη Β΄ Λυκείου ώστε να προετοιμάζει καλύτερα τους μαθητές. Θα μπορούσε η κατεύθυνση αυτή στη Β΄ Λυκείου να έχει τα μαθήματα:  Αρχές Οικονομικής Θεωρίας,  Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης επιχειρήσεων και  Αρχές Λογιστικής. Το δεύτερο ζήτημα αφορά τα μαθήματα που θα εξετάζονται οι μαθητές της Κατεύθυνσης Οικονομικών Σπουδών. Πιστεύω ότι οι μαθητές αυτής της κατεύθυνσης θα πρέπει να εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα, αλλά με διαφορετικούς συντελεστές βαρύτητας. Τα τέσσερα αυτά μαθήματα θα μπορούσαν να είναι:  Πολιτική Οικονομία (Μικροοικονομική και Μακροοικονομική θεωρία), 8 ώρες ως μάθημα αυξημένης βαρύτητας,  Μαθηματικά και στοιχεία στατιστικής 6 ώρες,  Λογιστική 6 ώρες και  Νεοελληνική γλώσσα. Το μάθημα Πολιτική Οικονομία, θα πρέπει να έχει αυξημένο συντελεστή βαρύτητας, γιατί είναι μάθημα που έχουν τα προγράμματα σπουδών όλων σχεδόν των σχολών οικονομικής κατεύθυνσης. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να τονίσω την αναγκαιότητα ένταξης του μαθήματος της Λογιστικής στην κατεύθυνση οικονομικών σπουδών του Ενιαίου Λυκείου. Η Λογιστική όπως και η Πολιτική Οικονομία αποτελεί ένα από τα βασικά μαθήματα των 120 Οικονομικών τμημάτων ΑΕΙ - ΤΕΙ που φοιτούν περίπου 30000 φοιτητές. Οι μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ), διδάσκονται το μάθημα της Λογιστικής δύο χρονιές, σε αντίθεση με αυτούς των Ενιαίων Λυκείων που δεν το διδάσκονται καθόλου. Οι μαθητές των Ενιαίων Λυκείων όμως και όχι των ΕΠΑΛ, εισάγονται στα τμήματα οικονομικής κατεύθυνσης και δεν έχουν διδαχθεί καθόλου ένα τόσο βασικό μάθημα της επιστήμης που επέλεξαν. Οι Πανεπιστημιακοί καθηγητές αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα προβλήματα στην αναγκαία σήμερα εμβάθυνση των λογιστικών εφαρμογών αφού οι φοιτητές τους δεν έχουν διδαχθεί τις βασικές αρχές των μαθημάτων αυτών. Πιστεύω ότι το Υπουργείο θα εξετάσει θετικά τα παραπάνω θέματα και με την ευκαιρία της μεταρρύθμισης, θα δημιουργήσει την δέσμη εκείνη των οικονομικών μαθημάτων που θα παρέχει ουσιαστικά εφόδια στους μαθητές να συνεχίσουν τις σπουδές τους στα Οικονομικά τμήματα με απώτερο σκοπό την ευκολότερη πρόσβαση στην απαιτητική και εξόχως ανταγωνιστική αγορά εργασίας. Με εκτίμηση Αριστείδης Σαββάκης Οικονομολόγος Καθηγητής