• Σχόλιο του χρήστη 'Ειρήνη' | 20 Αυγούστου 2013, 10:37

    Καλή σας μέρα, Η συμμετοχή μου στη δημόσια διαβούλευση του προς ψήφιση νομοσχεδίου για το νέο εκπαιδευτικό σύστημα δεν σημαίνει αποδοχή των μέχρι σήμερα ενεργειών που αφορούν την εκπαιδευτική κοινότητα στο σύνολό της (εκπαιδευτικούς, μαθητές, κηδεμόνες, εκπαιδευτικούς φορείς, κτλ). Η κατάθεση μερικών σχολίων πηγάζει από την αγάπη μου για την παιδεία. Γενικά σχόλια επί του κειμένου: Στο σύνολο του κειμένου δεν τηρείται ομοιόμορφη ορολογία και χρήση ακρωνυμίων, ενώ συχνά δεν χρησιμοποιείται η καθιερωμένη ορολογία. Εισάγονται νέες επωνυμίες χωρίς προφανή λόγο, ασκοπες μετονομασίες που δημιουργούν σύγχιση ενώ απαιτούν πρόσθετες δαπάνες για αλλαγή σφραγίδων, λογότυπων, επιγραφών, κα ... Προτείνεται η καταγραφή των όρων-ακρωνυμίων σε συμπληρωματικό πίνακα -υπόμνημα στην αρχή ή στο τέλος του νομοσχεδίου και η τήρηση της υπάρχουσας ορολογίας όπου δεν υπάρχει ουσιαστικός λόγος αλλαγής. Ενδεικτικά αναφέρω: 1. Η επαγγελματική σχολή ΕΠΑΣ μετονομάζεται σε σχολή επαγγελματικής κατάρτισης ΣΕΚ, ενώ μέχρι τώρα ΣΕΚ σημαίνει Σχολικό Εκπαιδευτικό Κέντρο –ανεξάρτητη σχολική μονάδα με διεύθυνση, υποδιευθυντή, σύλλογο διδασκόντων κτλ. Δεν αναφέρεται στο προτεινόμενο νομοσχέδιο η εξέλιξη ή κατάργιση ή διατήρηση του υπάρχοντος ΣΕΚ . 2. Ο όρος ΤΕΙ υποδηλοί τα Ανώτατα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα δηλ ΑΤΕΙ ή κάτι διαφορετικό; 3. Ας καθιερωθεί ενιαίος όρος για το Υπουργείο Παιδείας, λεκτικός και ακρωνύμιο, εκτός εαν ο κάθε όρος παραπέμπει στην νομοθεσία της αντίστοιχης χρονικής περιόδου, αλλά αυτό καλύπτεται με την απλή αναφορά αριθμού εγκυκλίου, απόφασης, νομοθεσίας κτλ... 4. Ενιαίοι όροι για κάθε υπουργείο και φορέα. 5. Μέχρι σήμερα στις σχολικές μονάδες τυπικής εκπαίδευσης τα όργανα διοίκησης είναι διευθυντής, υποδιευθυντής (ή –ντες) και ο Σύλλογος Διδασκόντων με νομικά θεσμοθετημένες αρμοδιότητες. Στο νομοσχέδιο αναφέρεται η Συνέλευση διδασκόντων. Τροποποιείται ο θεσμός ή απλά είναι νέα ονομασία; Να ακολουθήσει παράλληλα με το νομοσχέδιο η εγκύκλιος με τα κριτήρια επιλογής σχολείων ως πειραματικά, να καθοριστούν τα κριτήρια, οι προυποθέσεις και το χρονοδιάγραμμα για να χαρακτηριστεί ένα σχολείο πρότυπο, που αναφέρεται στο άρθρο 5 παρ 3. Ο Εθνικός οργανισμός ΕΟΠΠΕΠ και ο Εθνικός οργανισμός εξετάσεων ΕΟΕ συνιστώνται ως νέες ανεξάρτητες διοικητικές αρχές, εποπτευόμενες από τον υπουργό και διοικούνται από διοικητικά συμβούλια με μέλη κυρίως στελέχη του Υπουργείου Παιδείας. Μπορείτε να επεκτείνετε τις αρμοδιότητες και τις συνεργασίες του Υπουργείου Παιδείας με τις ανάλογες διευθύνσεις και φορείς και τις αντίστοιχες διευθύνσεις και φορείς των άλλων υπουργείων. Σε μια περίοδο έντονης κινητικότητας προσωπικού, μειώσης μισθών και συντάξεων δεν τεκμηριώνεται η δημιουργία νέων φορέων, ανεξάρτητων αρχών κτλ. Θα ακολουθήσει νέα εγκύκλιος με τις αρμοδιότητες του ΕΟΕ και της Διεύθυνσης Εξετάσεων του Υπουργείου Παιδείας; Διοικείται από 10μελές συμβούλιο εκ των οποίων οι 8 είναι πρόσωπα του Υπουργείου! Η χρηστή διοίκηση επιτυγχάνεται με διαμόρφωση οργανογραμμάτων με στόχο την αναβάθμιση της συλλογικής λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης και διασφάλιση της συνέχειας. Σχετικά με τις αμοιβές προσωπικού και αποζημιώσεις επιτροπών θα έπρεπε να υπάρχει ενιαία εθνική αντιμετώπιση στα πλαίσια του ενιαίου μισθολογίου. Η εμπειρία οδηγεί και στην πρόταση να υπάρχει πλαφόν συνεδριάσεων και αμοιβών. Σχολιασμός επι των άρθρων: Αρθρο 1 και 6 Οι σκοποί του Λυκείου (Γενικού και Επαγγελματικού) αν κατ΄ αρχήν είναι οι ίδιοι, τότε το άρθρο 1 και 6 χρήζουν τροποποίησης. Στο άρθρο 1 να αναφέρονται οι παράγραφοι α έως θ ως εχει, και να διαγραφεί το ι. Καμία δράση ή μάθημα ή πρόγραμμα του Γενικού όπως ισχύει τώρα δεν καλλιεργεί δεξιότητες που θα διευκολύνουν στην αγορά εργασίας των αποφοίτων. Στο άρθρο 6 να επαναλαμβάνονται οι παράγραφοι α έως θ, όπως του άρθρου 1 και να προστεθούν οι δ, ζ του 6 με νέα αρίθμηση ή κάτι σχετικό. Εαν οι σκοποί των δύο τύπων λυκείου είναι διαφορετικοί, τότε να αναφερθεί το κριτήριο επιλογής μαθητών πχ οι καλοί μαθητές φοιτούν στο γενικό και οι κακοί στο επαγγελματικό και να ποσοτικοποιηθούν τα κριτήρια. Άρθρο 2 και 9 Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Ανάγκη άμεσων διευκρινήσεων, τόσο τυπικών, όσο και ουσιαστικών προκειμένου να εκτιμηθούν οι λειτουργικές εκπαιδευτικές ανάγκες των σχολικών μονάδων και να σχεδιαστεί ο προγραμματισμός. Πχ οι 6 ώρες φυσικών επιστημών στο άρθρο 2 παρ 1γ πως κατανέμονται 4 και 2, ή 2 και 2 και 2; Παρ 1 στ αν διδάσκεται δεύτερη γλώσσα πως και πότε διδάσκεται η πρώτη; Η ειδική διαθεματική εργασία (ΕΘΕ) της Β τάξης ΕΠΑΛ χαρακτηρίστηκε περισσότερο αναγκαία από την Ερευνητική εργασία της Α τάξης. Ο σημερινός σχεδιασμός ανατρέπει αυτή την διαπίστωση, διατηρεί την Ερευνητική εργασία στην Α και καταργεί την ΕΘΕ, εκτός αν προβλέπεται στην υπό έκδοση υπουργική απόφαση που αναφέρεται στο άρθρο 9 παρ 2β. Στην Α τάξη του ΕΠΑΛ προβλέπονται 4 ομάδες προσανατολισμού. Θα πρέπει να λειτουργούν σε όλα τα ΕΠΑΛ. Η ομάδα ναυτιλιακών επαγγελμάτων έχει συρρικνωθεί. Τουλάχιστον ο τομέας μηχανικός εμπορικού ναυτικού θα πρέπει να περιλαμβάνεται στα ΕΠΑΛ που λειτουργεί τομέας μηχανολογίας από την Ομάδα προσανατολισμού Τεχνολογικών εφαρμογών. Με ποιά κριτήρια θα γίνει τυχόν επιλογή λειτουργίας και σημαντικότερο με τι ενημέρωση, γνώσεις, κριτήρια θα επιλεγούνν οι μαθητές; Το μάθημα τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνιών προβλέπεται να διδαχθεί 4 ώρες εβδομαδιαία στην ομάδα προσανατολισμού Διοίκησης κ Οικονομίας και δύο (2) ώρες στις υπόλοιπες ομάδες. Θα δοθούν τα ίδια βιβλία; Αν ναι, πότε θα γίνει η συγγραφή τους, πως θα επιλεγεί η διδακτέα ύλη; Δεν μπορεί να γίνει συνδιδασκαλία του συγκεκριμένου μαθήματος μεταξύ μαθητών που επιλέγουν διαφορετική ομάδα προσανατολισμού. Οι μαθητές των ΕΠΑΛ υποχρεώνονται να επιλέξουν Ομάδα Προσανατολισμού δηλαδή να προδιαγράψουν την Ειδικότητα επιλογής τους από την Α τάξη, δηλαδή με τις γνώσεις του Γυμνασίου. Δεν έχουν δυνατότητα αλλαγής τύπου σχολείο. Στους μαθητές των Γενικών Λυκείων δίνεται η δυνατότητα αλλαγής, δηλαδή να φοιτήσουν στην Β ΕΠΑΛ. Μέχρι σήμερα υπήρχε η δυνατότητα μετακίνησης μαθητών απόφοιτων της Α από Γενικό σε Επαγγελματικό και αντίστροφα. Στο ΕΠΑΛ θα λειτουργούν από 1η Σεπτεμβρίου μέχρι 30 Ιουνίου: Α τάξη με 4 ομάδες προσανατολισμού, Β τάξη με επιλογή από 9 τομείς, Γ τάξη επιλογή από 27=17 και 3 και 5 και 2 ειδικότητες Επίσης από 1η Σεπτεμβρίου μέχρι 30 Αυγούστου εισάγεται και θα λειτουργεί προαιρετικά για τους μαθητές του ΕΠΑΛ, υποχρεωτικά για άλλους, η Δ τάξη μαθητείας, Για τα ΕΠΑΛ δεν αναφέρεται διοικητική υποστήριξη ούτε γραμματεία όπως ρητά αναφέρεται στο άρθρο 26 παρ 27 του προτεινόμενου νομοσχεδίου. Επίσης ο Διευθυντής του ΕΠΑΛ έχει 1) επι πλέον των αρμοδιοτήτων του άρθρου 26 παρ 7 του παρόντος, 2) με την κατάργηση του σχολικού φύλακα και επιστάτη αυξάνεται η ευθύνη επιστασίας και φύλαξης του σχολικού συγκροτήματος, ας σημειωθεί ότι οι μαθητές του ΕΠΑΛ είναι ανήλικοι και εποπτεύονται, εκτός αν υπάρξει νέα τροποποίηση. 3) δεν επικουρείται από διοικητικό προσωπικό, ούτε δίνεται δυνατότητα συμπλήρωσης ωραρίου εκπαιδευτικού με διοικητικό έργο 4) έχει την επικοινωνία με τους γονείς και κηδεμόνες 5) διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων 6) σχολικά προγράμματα –δραστηριότητες, εκπαιδευτικές επισκέψεις, εκδρομές 5) λειτουργεί 12 μήνες η σχολική μονάδα ευθύνης του 6) και τέλος δεν απαλλάσσεται από διδακτικά καθἠκοντα, μάλιστα αυξήθηκε το διδακτικό υποχρεωτικό του ωράριο! Αρθρο 3 και 11 Η αξιολόγηση, προαγωγή και απόλυση των μαθητών λυκείου γενικού και επαγγελματικού αντίστοιχα. Χρήζει ανάλυσης και διευκρίνησης η πρόταση λ, παρ 3, 4, 5 ως προς την δημιουργία τράπεζας θεμάτων, επιλογή θεμάτων, διόρθωση γραπτών κα. Μπορεί να προβλεφθεί έστω δειγματοληπτική διόρθωση γραπτών με την διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων. Να γίνει προσπάθεια αντικειμενικότερης βαθμολόγησης ώστε να μην πιέζονται οι εκπαιδευτικοί και να βαθμολογούν ευνοικά μαθητές από την Α τάξη; Παρ 5.1 Η επανάληψη των πανελλαδικών εξετάσεων δύο φορές τον χρόνο ευνοεί τους μαθητές χαμηλότερης βαθμολογίας. Παρ 4. Ο ΒΠΑ και ο βαθμός πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (σταθμισμένοι μέσοι όροι, όχι απλά μέσοι όροι) χρήζουν μεγαλύτερης επεξεργασίας για να είναι παιδαγωγικά και γνωστικά πληρέστεροι. Παρ 3, 4, 5. Ο βαθμός 10 αφορά το κάθε μάθημα ή τον μέσο όρο. Ισχύει το 9,5 υπερ του μαθητή; Άρθρο 5 Ιδρυση ΕΠΑΛ Παρ2, ενημερώθηκα ότι έχει γίνει ήδη μεγάλη συζήτηση για το όριο ηλικίας. Το 20 έτος είναι σωστό και λάθος. Η εφαρμογή του είναι αναδαφική για την περιφέρεια και τα νησιά και δύσκολη για την Αττική λόγω των πολλών ειδικοτήτων. Όπου είναι δυνατόν πρέπει να εφαρμοστεί. Μια εύκολη πρόταση, όπου δεν μπορεί να εφαρμοστεί, είναι να γίνεται σχετική αιτιολογημένη εισήγηση στον διευθυντή διεύθυνσης, η δυνατότητα δημιουργίας τάξεων και τμημάτων εσπερινών ή ημερησίων λυκείων ... Αρθρο 8 Ομάδες προσανατολισμού ... Χρήζει επισταμένης μελέτης και επανασχεδιασμού. Ενδεικτικά: Ομάδα προσανατολισμού τεχνολογικών εφαρμογών τομέας πληροφορικής τεχνικός Η/Υ σε σύγκριση με τομέα ηλεκτρολογίας κτλ τεχνικός ηλεκτρονικών συστημάτων & υπολογιστικών μονάδων Υπάλληλος διοίκησης και οικονομικών υπηρεσιών και υπάλληλος διοίκησης και οικονομίας στον τουρισμό. Μπορεί το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα να υποστηρίξει τόση εξειδίκευση τόσο από εκπαιδευτικό προσωπικό, υλικό, εργαστήρια, θέσεις μαθητείας, αγορά εργασίας αλλά και ικανό αριθμό μαθητών ώστε να δημιουργούνται τμήματα; Αρθρο 9 Παρ 3 Τάξη μαθητείας Ο μαθητής θα παρακολουθεί 2 ημέρες στο σχολείο και θα εργάζεται 5 στο χώρο εργασίας. Ο μαθητής ή θα εργάζεται 7 ημέρες την εβδομάδα ή τις 2 ημέρες θα μοιράζεται μεταξύ εργασίας και σχολείου. Παρακαλώ να διευκρινήσετε πως θα λειτουργήσει στους δύο χώρους ο μαθητής και πως ο εργοδότης ή ο προγραμματιστής του σχολείου. Στις τάξεις θα είναι συμμαθητές απόφοιτοι των ΓΕΛ, και ΣΕΚ; Θα υπάρχουν κοινά σημεία στις διδακτικές ανάγκες; Αρθρο 13 Πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Δεν τηρούνται χρηστές αναλογίες μεταξύ των μαθητών των διαφορετικών λυκείων. Αξίζει να εξεταστεί το ενδεχόμενο μαθητής ΕΠΑΛ να συνεχίσει με κάποια διαδικασία σε ΑΕΙ, ή απόφοιτος του ΓΕΛ να ειδικεύεται και στη συνέχεια να συμμετέχει σε εξετάσεις μα αποφοίτους ΕΠΑΛ. Επεξήγηση της παρ. 3 Αρθρο 14 Να ισχύει και για τους ανασφάλιστους μαθητές προκειμένου να εγγράφονται καταθέτοντας πιστοποιητικά ιατρού. Αρθρο 16 Παρ 4 ε Οι συνθήκες της κρίσης δίνουν ευκαιρία να οριστεί πλαφόν αμοιβών ή αριθμού συνεδριάσεων. Αρθρο 17 Οι φορείς μη τυπικής εκπαίδευσης αυξάνουν την πολυπλοκότητα του συστήματος, δεν διευκρινίζεται ποιός εγγράφεται που, ισοτιμία των παρεχόμενων τίτλων κτλ. Οι διευθυντές θα είναι παντελώς αδύναμοι να ενημερώσουν γονείς και μαθητές τον Σεπτέμβριο. Αρθρο 19 Ασαφείς ενότητες με άστοχες επαναλήψεις προηγούμενων εδαφίων. Αρθρο 23 Οι απόφοιτοι ΓΕΛ θα μπορούν να εγγραφούν σε ΕΠΑΛ για ειδικότητα; Αρθρο 24 Τα ΣΕΚ θα είναι μόνο δημόσια; Παρ 3. Μόνο ΙΕΚ ειδικής αγωγής είναι δημόσια και ιδιωτικά, όλα τα πειραματικά είναι δημόσια. Ποιά η αναγκαιότητα; Παρ 4, 5 Δεν επεξηγείται η πρακτική άσκηση, ασάφεια ως προς την εποπτεία. Παρ 7. Εργαστηριακό μάθημα με 30 μαθητές δεν μπορεί να είναι λειτουργικό. Προβλέπεται και δεύτερος εκπαιδευτικός; Αρθρο 26 Διοίκηση Δημόσιων φορέων.... Πως επιλέγεται ο διευθυντής; Παρ 2 γ. Η συνέλευση διδασκόντων είναι ίδια ή διαφορετική του Συλλόγου Διδασκόντων; Παρ 3 Υποδιευθυντής τοποθετείται στα ΣΕΚ και ΙΕΚ που φοιτούν περισσότεροι από 180 σπουδαστές. Ανεξάρτητα των αριθμών τμημάτων; Οι 180 μαθητές μπορούν να είναι 6 ή 7 τμήματα οικονομίας διοίκησης και πληροφορικής. Μπορεί 150 μαθητές να κατανέμονται σε 10 τμήματα εφαρμοσμένων τεχνών, υγείας και επικοινωνίας! Παρ 9. Η επανάληψη της νομοθεσίας χορήγησης αδείας είναι απαραίτητη;Δεν ισχύουν οι κείμενες κατά περίπτωση προσωπικού διατάξεις; Παρ 24 Ανάλυση και διευκρινήσεις Αρθρο 36 Δινόταν η δυνατότητα αναβάθμισης του σχεδιασμού του εκπαιδευτικού συστήματος... Παρ 16 Να διευκρινηστούν οι αναθέσεις και η προτεραιότητα στα σχετικά μαθήματα πχ ΠΕ04 όλων των ειδικοτήτων, ΠΕ12 μερικών ειδικοτήτων μονίμων, με διάθεση, με οργανική κτλ ... Αρθρο 38 Παρ 1 Είναι σύννομη; Πως εφαρμόζεται η χρηστή οικονομική διαχείριση; Χρειάζεται ουσιαστική μελέτη α) της δομής του ιδρύματος και του φορέα, η νέα αρχή προσκολλάται σε ένα ινστιτούτο και δεν εξετάζεται η επέκταση αρμοδιοτήτων της αντίστοιχης διεύθυνσης του υπουργείου; β) των αρμοδιοτήτων της αρχής με τυχόν επικαλύψεις με τις υπάρχουσες υπηρεσίες και γ) των αποζημιώσεων και οδοιπορικών.