• Σχόλιο του χρήστη 'Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού και Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικου' | 20 Αυγούστου 2013, 10:47

    Ο φορέας του Ειδικού και Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (ΕΕΔΙΠ) ιδρύθηκε το 2000 και προσφέρει διδακτικό έργο στα Πανεπιστήμια, είτε στα Ειδικά Μαθήματα, όπως Ξένες γλώσσες, Φυσική Αγωγή, Σχέδιο κ.λ.π., είτε στα Εργαστηριακά μαθήματα και στην Πρακτική Άσκηση των φοιτητών στα μαθήματα κορμού των πανεπιστημίων. Με το νόμο 4009/2011, οι θέσεις των δύο κλάδων, του Κλάδου Ι των Ειδικών Μαθημάτων και του Κλάδου ΙΙ των Εργαστηριακών, μετατρέπονται σε θέσεις των νέων κατηγοριών προσωπικού που ιδρύονται με τον νόμο αυτό, του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (ΕΔΙΠ) αντίστοιχα, με προσφερόμενο έργο ταυτόσημο με το έργο των κλάδων Ι και ΙΙ του ΕΕΔΙΠ. 1) Ενώ όμως το προσφερόμενο έργο δεν μεταβάλλεται, τα προσόντα πρόσληψης στις νέες κατηγορίες προσωπικού διαφοροποιούνται. Έτσι στη θέση του πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και υποχρεωτικής τριετούς επαγγελματικής ή διδακτικής προϋπηρεσίας ή μεταπτυχιακού διπλώματος ή μονογραφιών, ως υποχρεωτικά τυπικά προσόντα για το ΕΕΔΙΠ, απαιτείται πλέον κατοχή πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και διδακτορικός ή μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών για τα μέλη ΕΕΠ και ΕΔΙΠ αντίστοιχα. Αν και σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις του νόμου 4009/2011 (άρθρο 79) είναι μάλλον προφανές ότι τα υπηρετούντα μέλη ΕΕΔΙΠ εντάσσονται στις νέες κατηγορίες προσωπικού με την έκδοση των Προεδρικών Διαταγμάτων που πρόκειται να εκδοθούν, εν τούτοις, επειδή ο νόμος αναφέρει ότι οι θέσεις ΕΕΔΙΠ Κλάδου Ι και ΙΙ μετατρέπονται σε θέσεις των νέων κατηγοριών προσωπικού ΕΕΠ και ΕΔΙΠ αντίστοιχα, χωρίς να αναφέρει ρητώς ότι τις θέσεις που μετατρέπονται τις καταλαμβάνουν αυτοδίκαια τα ήδη υπηρετούντα μέλη, θεωρούμε ότι υπάρχει ο κίνδυνος δημιουργίας παρερμηνειών για το κατά πόσο τα υπηρετούντα μέλη ΕΕΔΙΠ, που δεν πληρούν τα διαφοροποιημένα προσόντα, εντάσσονται αυτοδίκαια στις νέες κατηγορίες προσωπικού που ιδρύονται. Αντίθετα, για άλλες κατηγορίες προσωπικού, όπως π.χ. για τους καθηγητές εφαρμογών των ΤΕΙ, κατηγορία προσωπικού με παρόμοια με τα δικά μας προσόντα, ο νόμος είναι αρκετά σαφέστερος και δικαιότερος, αφού όχι μόνο αναφέρει ότι τα μέλη που υπηρετούν εντάσσονται αυτοδίκαια σε βαθμίδα που καταργείται, αλλά δίνει και τη δυνατότητα εξέλιξης σε περίπτωση απόκτησης των τυπικών προσόντων και προβλέπει μάλιστα διευκολύνσεις και χρονοδιάγραμμα για την απόκτηση των προσόντων αυτών. Επιπρόσθετα, αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τα πρώτα έτη λειτουργίας του φορέα ΕΕΔΙΠ, με την ίδρυσή του, εντάχθηκαν σε αυτόν, μέσω κρίσης μέλη του Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού (ΕΤΕΠ) και μέλη μόνιμου προσωπικού και υπαλλήλων ΙΔΑΧ, που είχαν τις τυπικές και ουσιαστικές προϋποθέσεις. Έτσι, είναι τουλάχιστον παράλογο το γεγονός της ενδεχόμενης μη αυτοδίκαιης ένταξής τους σήμερα στις νέες κατηγορίες προσωπικού, αφού αν δεν είχαν ενταχθεί τότε στο ΕΕΔΙΠ τότε, δε θα κινδύνευαν σήμερα, μετά από ένα 10ετή κύκλο ένταξης και εξέλιξης μέσω αυστηρών κρίσεων, να βρεθούν αιωρούμενοι, επειδή ξαφνικά αποφασίστηκε να αλλάξουν τα τυπικά προσόντα. Τέλος, θα ήταν παράλογο, να μην ενταχθούν τα υπηρετούντα μέλη στις νέες κατρηγορίες προσωπικού, αφού κάθε τροποποίηση προσόντων δεν μπορεί να έχει αναδρομική ισχύ. Η επισήμανση αυτής της ασάφειας του ν.4009/2011, τέθηκε υπόψη του σημερινού Υπουργού τον Μάιο του 2012, όταν ήταν Αναπληρωτής Υπουργός (κυβέρνηση Παπαδήμου) και η σχετική του υπόδειξη για διευθέτηση του θέματος προς τον τότε συνεργάτη του και νυν Γ.Γ. του Υπουργείου κ. Αθ. Κυριαζή, οδήγησε στην έκδοση του εγγράφου με αριθ. πρωτ. 58602/25-5-2012, το οποίο καταθέτουμε ως συνημμένο στα πρακτικά της Επιτροπής. Στο συγκεκριμένο έγγραφο προς τις υπηρεσίες του ΥΠΔΒΜΘ, ο τότε Ε.Γ. του Υπουργείου κ. Β. Παπάζογλου, δηλ. ένας από τους συντάκτες του ν.4009/2011, διατυπώνει τη βούλησή του για αυτοδίκαιη ένταξη των, κατά τη δημοσίευση του νόμου, υπηρετούντων μελών Ε.Ε.ΔΙ.Π. Κλάδου Ι και ΙΙ, σε θέσεις Ε.Ε.Π. και Ε.ΔΙ.Π. αντίστοιχα και προτρέπει την προσθήκη σχετικής διάταξης στο Π.Δ., που προβλέπεται να εκδοθεί σύμφωνα με το άρθρο 29, παρ. 6 του ιδίου νόμου. Επομένως, το θέμα που θέτουμε υπόψη σας δεν αποτελεί συντεχνιακό αίτημα, αλλά υπενθύμιση ότι στο παρόν νομοσχέδιο πρέπει να διευθετηθεί η ασάφεια του νόμου. Ζητάμε δηλ. αυτό που έχει εκδώσει ήδη το Υπουργείο σε εσωτερικό του έγγραφό, όπως αναφέρθηκε, να διατυπωθεί με σαφήνεια στον παρόντα νόμο προς αποφυγή πάσης φύσεως παρερμηνειών. 2) Επιπλέον, στον νόμο 4115/30-1-2013 περιλαμβάνεται διάταξη που υποβαθμίζει το ρόλο των ξένων γλωσσών στα προγράμματα σπουδών των Πανεπιστημίων. Ειδικότερα, στην παράγραφο 8 του άρθρου 34: «Θέματα ΑΕΙ» αναφέρεται ότι: Η παράγραφος 4 του άρθρου 32 του ν. 4009/2011 (ΦΕΚ Α΄ 195/6.9.2011 σ.σ. όπου ορίζεται ως υποχρεωτική η εκμάθηση τουλάχιστον μίας ξένης γλώσσας) αντικαθίσταται ως εξής: «4. Τα προγράμματα σπουδών πρώτου κύκλου δύνανται να περιλαμβάνουν μαθήματα για την εκμάθηση ξένων γλωσσών.». Η συγκεκριμένη ρύθμιση εγείρει εύλογα ερωτηματικά σχετικά με τη σκοπιμότητα που εξυπηρετεί, ιδιαίτερα αν αναλογιστεί κανείς ότι το σαφώς διακηρυγμένο εθνικό διακύβευμα (βλ. αιτιολογική έκθεση του ν. 4009/2011) «… για την Ελλάδα του 21ου αιώνα, για την Ελλάδα της εξωστρέφειας, της καινοτομίας, των ευκαιριών, της ποιότητας και της αριστείας…» είναι να «…εξασφαλίσουμε μια πρωτοπόρα θέση ανάμεσα στις κοινωνίες και οικονομίες εντάσεως γνώσης». Επιπλέον, είναι νωπές ακόμη οι επίμονες προτροπές της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΔΒΜΘ για την ενίσχυση της εξωστρέφειας, της κινητικότητας και της ερευνητικής προσπάθειας στο ελληνικό πανεπιστήμιο. Ζητάμε την αφαίρεση της συγκεκριμένης διάταξης από το σχέδιο νόμου. 3) Επίσης, στο υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου περιλαμβάνεται διάταξη που χρήζει διευκρίνησης για την αποφυγή παρερμηνειών. Συγκεκριμένα η διάταξη 19 του άρθρου 39 δίνει τη δυνατότητα ένταξης στο ΕΔΙΠ και διδακτόρων μονίμων υπαλλήλων, εκτός πλέον των διδακτόρων Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου που όριζε ο νόμος 4009/2001. Η γενική φράση όμως «…οι μόνιμα υπηρετούντες στο Ίδρυμα…» μπορεί να δημιουργήσει παρερμηνείες ως προς το ποιους εννοεί, συνεπώς προτείνουμε την αντικατάστασή της με τη φράση «…οι μόνιμα υπηρετούντες στο Ίδρυμα Διοικητικοί υπάλληλοι…». Γενικότερα, σχετικά με το ζήτημα της ένταξης άλλων κατηγοριών προσωπικού στο ΕΔΙΠ, θεωρούμε ότι θα πρέπει να γίνει μετά από κρίση στις περιπτώσεις που υπάρχει πραγματική εκπαιδευτική ανάγκη, να καλύψει δηλ. τις κενές θέσεις ΕΕΔΙΠ. 4) Τέλος, στο υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου περιλαμβάνεται διάταξη (άρθρο 39, παρ. 25), σύμφωνα με την οποία στα μέλη ΕΔΙΠ και ΕΤΕΠ δύναται, με απόφαση του Συμβουλίου, η οποία εκδίδεται μετά από εισήγηση της Συνέλευσης του οικείου Τμήματος, να ανατίθεται αυτοδύναμο διδακτικό έργο. Θεωρούμε άστοχη τη διάταξη αυτή, τόσο ως προς την εμπλοκή ενός διοικητικού οργάνου, όπως είναι το Συμβούλιο σε ακαδημαϊκά ζητήματα, όσο και ως προς την ανάθεση διδακτικού έργου σε φορέα επιφορτισμένο με το τεχνικό έργο στα πανεπιστήμια (ΕΤΕΠ - Ειδικό Τεχνικό Προσωπικό). Προτείνουμε, η απόφαση να αφορά μόνο στο ΕΔΙΠ και να λαμβάνεται από την Κοσμητεία της σχολής, ύστερα από αιτιολογημένη εισήγηση του τμήματος. 5) Εκτός των ανωτέρων, σας ενημερώνουμε ότι βρίσκονται υπό καθεστώς αναμονής τοποθέτησης 17-20 μέλη ΕΕΔΙΠ, από τα οποία το αρχαιότερο μέλος έχει εκλεγεί από το Δεκέμβριο του 2009. Επειδή οι ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό εντείνονται σταδιακά, ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα λόγω συνταξιοδότησης των μελών ΕΕΔΙΠ, αλλά και για την αναλογική ισόρροπη μεταχείριση με άλλες κατηγορίες προσωπικού, παρακαλούμε να συμπεριληφθεί σχετική διάταξη για τον άμεσο διορισμό των μελών ΕΕΔΙΠ, εντός του 2013, δεδομένου και του μικρού κόστους που προκύπτει από το χαμηλό μισθολόγιο του ΕΕΔΙΠ. Επίσης, επειδή τα μέλη αυτά έχουν εκλεγεί στο ΕΕΔΙΠ, πρέπει να ληφθεί πρόνοια τοποθέτησής τους στο ΕΕΠ ή στο ΕΔΙΠ, αν η τοποθέτηση αυτή γίνει μετά την έκδοση των ΠΔ που προβλέπονται στο άρθρο 29, παρ. 6 του ν.4009/11, με τα οποία ουσιαστικά ο φορέας ΕΕΔΙΠ δίνει τη θέση του στις κατηγορίες προσωπικού ΕΕΠ και ΕΔΙΠ. Τέλος, αν εν τω μεταξύ έχει καταργηθεί το Τμήμα στο οποίο έχουν εκλεγεί, θα πρέπει να τους δοθεί η δυνατότητα να τοποθετηθούν σε παρεμφερές Τμήμα του ίδιου πανεπιστημίου, το οποίο θα καλύπτει το γνωστικό αντικείμενο για το οποίο έχουν εκλεγεί. Στο επόμενο μέρος του κειμένου κατατίθενται τα παραπάνω υπό μορφή τροπολογιών και σύντομης αιτιολόγησης τους και επισυνάπτεται το με αριθ. πρωτ. 58602/25-5-2012 που αφορά στην αυτοδίκαιη ένταξη. Ευχαριστούμε πολύ Η Ε.Γ. της ΠΟΣΕΕΔΙΠ ΑΕΙ