• Επίσημη θέση ΣΑΤΕΑ: Παρά τη ρητή αναφορά στο άρθρο 16 για το Εκπαιδευτικό Προσωπικό του παρόντος νόμου ότι: «Η στελέχωση των ΣΜΕΑΕ, των ΤΕ, των προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης, των προγραμμάτων παράλληλης στήριξης και παροχής διδασκαλίας στο σπίτι κατόπιν γνωμάτευσης του ΚΕΔΔΥ γίνεται από εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με σπουδές στην ΕΑΕ, οι οποίοι τοποθετούνται με τα ισχύοντα κριτήρια της γενικής εκπαίδευσης με μετάθεση, διορισμό, απόσπαση ή αναπλήρωση» (η υπογράμμιση δική μας) το άρθρο 21 ανατρέπει αυτά τα ισχύοντα κριτήρια και καθιστά την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση πάλι μια «κατάσταση εξαίρεσης» στο χώρο της εκπαίδευσης (αναφορικά με τη στελέχωση). Ως ΣΑΤΕΑ έχουμε ήδη σχολιάσει (στο άρθρο 20) ότι δε θα πρέπει να προηγούμαστε στις μεταθέσεις-αποσπάσεις των συναδέλφων μας εκπαιδευτικών αποφοίτων των Διδασκαλείων. Η διατύπωση δε της παρ.1 πρέπει ν’ αλλάξει και στο σημείο όπου αναφέρεται «που ανήκουν οργανικά σε σχολικές μονάδες της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης» να γίνει «που ανήκουν οργανικά σε δομές της ειδικής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης». Η «κατάστασης εξαίρεσης» στη στελέχωση της ΕΑΕ αναδεικνύεται πιο έντονα στο ζήτημα των μελλοντικών διορισμών και στον πίνακα αναπληρωτών (άρθρο 22 του παρόντος σχεδίου νόμου). Η μοριοδότηση/κατάταξη, που θα υπάρχει μετά το μελλοντικό διαγωνισμό ΑΣΕΠ Ειδικής Αγωγής για τους εκπαιδευτικούς ΠΕ61-ΠΕ71, δε θα είναι ίδια με αυτή που θα ισχύσει για όλους τους άλλους εκπαιδευτικούς (ν.3848/2010, άρθρο 3). Συγκεκριμένα η παράγραφος 3 του παρόντος σχεδίου νόμου αναφέρει: «Στις απομένουσες μετά τις μεταθέσεις κενές οργανικές θέσεις διορίζονται κατά σειρά: οι περιλαμβανόμενοι στους πίνακες επιτυχόντων διαγωνισμού κλάδων εκπαιδευτικών ΕΑΕ του παρόντος νόμου, ο οποίος διαγωνισμός διεξάγεται από το ΑΣΕΠ, σύμφωνα με το ν. 3848/2010 άρθρο 2 και 3 όπως αυτό έχει αντικατασταθεί στην παρ 1 εδαφ. β,γ,δ με τη μοριοδότηση του παρόντος νόμου άρθρο 21 παρ 3.i, 3.ii και 3iii κατά σειρά επιτυχίας των εχόντων τα ειδικά τυπικά προσόντα των κλάδων εκπαιδευτικών ΕΑΕ ΠΕ61, ΠΕ71, ΠΕ11.01 και όλων των κλάδων ΠΕ (Καθηγητών Δευτεροβάθμιας ΕΑΕ) όλων των ειδικοτήτων, με τον ισχύοντα κωδικό τους και προέκταση « .50», εκτός του κλάδου ΠΕ11.01.» Πέρα από το λάθος της διατύπωσης (θα έπρεπε να γράφει «όπως αυτό έχει αντικατασταθεί στην παρ.1 εδαφ. β, γ, δ με τη μοριοδότηση του παρόντος νόμου άρθρο 22») το πραγματικό ζήτημα είναι η νέα μοριοδότηση του άρθρου 22: αυτή είναι ΤΕΛΕΙΩΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ σε σχέση με το ν.3848/2010 που (θα) ισχύει για όλους τους (άλλους) εκπαιδευτικούς. Για παράδειγμα: - Στο ν.3848/2010, άρ. 3, το διδακτορικό θα μοριοδοτείται με 3 μόρια για διορισμό/πρόσληψη αναπληρωτή. Στην ΕΑΕ το διδακτορικό θα μοριοδοτείται με 6 μόρια. - Η προϋπηρεσία για κάθε μήνα στην ΕΑΕ (σύμφωνα με το παρόν σχέδιο νόμου) μοριοδοτείται 0,20 μόρια ανά μήνα, ενώ στο ν.3848/2010 υπάρχει κλιμάκωση και το μέγιστο προϋπηρεσίας που μοριοδοτείται είναι (κακώς) οι 60 μήνες (οι αναπληρωτές ΕΑΕ έχουν συμπληρώσει ακόμα και 100 μήνες). - Ενώ στο ν.3848/2010 δε μοριοδοτούνται τα σεμινάρια, τώρα στην Ειδική Αγωγή επιστρέφουν. - Στα κοινωνικά κριτήρια, η επ’ αόριστον αναπηρία του εκπαιδευτικού ΕΑΕ μοριοδοτείται με 3 μόρια στο παρόν σχέδιο νόμου, τη στιγμή που για έναν άλλο εκπαιδευτικό η αναπηρία μοριοδοτείται (σύμφωνα με το ν.3848/2010) με 7 μόρια. Τα παραπάνω είναι λίγα μόνο παραδείγματα, για να καταλάβουμε ότι η ΕΑΕ αντιμετωπίζεται νομοθετικά –ως προς τη στελέχωση- με διαφορετικό τρόπο. Εδώ και χρόνια, η θέση των ΣΑΤΕΑ είναι μία: να ισχύει στη στελέχωση της ΕΑΕ ό,τι ισχύει και στους άλλους κλάδους εκπαιδευτικών. Δυσκολευόμαστε να κατανοήσουμε το σκεπτικό του νομοθέτη, όταν θέτει διαφορετικά μόρια σε ίδια κριτήρια π.χ. στην προϋπηρεσία στην εκπαίδευση ή στην αναπηρία του εκπαιδευτικού ή στο διδακτορικό κτλ. Ακόμα και αν θεωρούμε άδικο το ν.3848/2010 ως προς την απαξίωση της προϋπηρεσίας μετά τους 60 μήνες (οι ΣΑΤΕΑ είχαν κάνει σφοδρή κριτική), δεν μπορούμε να καταλάβουμε, γιατί οι εκπαιδευτικοί ΕΑΕ πρέπει να μοριοδοτούνται διαφορετικά από τους άλλους εκπαιδευτικούς στα ίδια κριτήρια. Στο δε ζήτημα του πίνακα αναπληρωτών είμαστε σαφείς: να συγκροτείται ο πίνακας με βάση το πτυχίο/κλάδο και την προϋπηρεσία (όπως ισχύει τώρα για όλους τους εκπαιδευτικούς) και μέχρι την εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου που προϋποθέτει τη διεξαγωγή διαγωνισμού ΑΣΕΠ. Η (μελλοντική) μοριοδότηση να αφορά τον κάθε κλάδο/πίνακα αναπληρωτών και να μην υπάρχει ένας πίνακας αναπληρωτών για «δύο» κλάδους: διότι αυτό το τελευταίο θεσμοθετείται με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου και, ακόμα χειρότερα, δημιουργείται -στο άρθρο 22- ένας πίνακας αναπληρωτών, όπου άλλα κριτήρια θα ισχύουν για τους εκπαιδευτικούς ΠΕ61-ΠΕ71 και άλλα κριτήρια για τους εκπαιδευτικούς ΠΕ70.50-ΠΕ60.50, φέρνοντας έτσι τους εκπαιδευτικούς σε ανταγωνισμό μεταξύ τους. Όλα τα παραπάνω λύνονται με την πρόταση των ΣΑΤΕΑ, η οποία είναι και η μόνη που πραγματικά εναρμονίζει το καθεστώς στελέχωσης της γενικής εκπαίδευσης με την ειδική εκπαίδευση. Είναι το τρίπτυχο: α) να υπάρχουν ξεχωριστοί πίνακες αναπληρωτών με βάση τον κλάδο/βασικό τίτλο σπουδών π.χ. πίνακας για τους ΠΕ71-ΠΕ61 και επικουρικός πίνακας προσλήψεων για τους ΠΕ70-ΠΕ60 με σπουδές (διδακτορικό ή μεταπτυχιακό) στην ΕΑΕ. Η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών ΠΕ60 και ΠΕ70 θα πρέπει να προσμετράται στον κλάδο τους, β) η κατάταξη στους πίνακες να γίνεται με βάση την προϋπηρεσία και την επιτυχία ή όχι (βαθμός) στον ΑΣΕΠ (ισχύον καθεστώς για όλους τους εκπαιδευτικούς), γ) μετά τη διεξαγωγή διαγωνισμών ΑΣΕΠ για τους εκπαιδευτικούς, η κατάταξη των εκπαιδευτικών να γίνεται με μοριοδότηση ανά κλάδο/πίνακα αναπληρωτών (μελλοντικό καθεστώς σύμφωνα με το ν.3848/2010 για όλους τους εκπαιδευτικούς). Ό, τι ισχύει (ή θα ισχύσει) για όλους τους άλλους κλάδους εκπαιδευτικών να ισχύσει και για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Αυτή είναι η πραγματική εναρμόνιση του θεσμικού πλαισίου που ψηφίστηκε πριν λίγους μήνες στο άρθρο 28, παρ.2α, ν.4186/2013. Συνεχίζοντας το σχολιασμό του παρόντος άρθρου 21 του σχεδίου νόμου, έχουμε να πούμε ακόμα τα εξής: α) δεν αποσαφηνίζεται τι είδους διαγωνισμό ΑΣΕΠ θα δώσουν οι εκπαιδευτικοί με κωδικό ΠΕ70.50-ΠΕ60.50 (Γενικής ή Ειδικής Αγωγής). Μέρος των ΠΕ70.50-ΠΕ60.50 είναι ήδη διορισμένοι (απόφοιτοι Διδασκαλείων). β) Ενώ οι θέσεις της ΕΑΕ έχουν μετονομαστεί σε θέσεις ΠΕ61-ΠΕ71, οι εκπαιδευτικοί ΠΕ60.50-ΠΕ70.50 έχουν δικαίωμα μετάθεσης-απόσπασης. Θεωρούμε ότι αυτό το δικαίωμα πρέπει να το έχουν μόνο οι απόφοιτοι των διδασκαλείων. Ήδη έχουμε εκφράσει τη διαφωνία μας με τη συγκρότηση των κλάδων ΠΕ60.50-ΠΕ70.50 στο σχολιασμό του άρθρου 20 και για μία ακόμη φορά αναφέρουμε ότι δεν θεωρούμε ισότιμη και αντίστοιχη με τη διετή δημόσια μετεκπαίδευση τη διδακτορική έρευνα και την πληθώρα των μεταπτυχιακών ειδικής αγωγής, πόσο μάλλον σχολικής ψυχολογίας. Περαιτέρω ανάλυση της θέσης μας αυτής θα βρείτε στο σχολιασμό του άρθρου 27. γ) Οι τοποθετημένοι οργανικά εκπαιδευτικοί ΕΑΕ στις ΣΜΕΑΕ και τα ΚΕΔΔΥ θα πρέπει να μπορούν να πάρουν μετάθεση ή απόσπαση, συμπληρώνοντας τον ίδιο χρόνο υπηρεσίας που απαιτείται και στη Γενική Εκπαίδευση. δ) Σε περίπτωση που ένας εκπαιδευτικός ΕΑΕ κριθεί υπεράριθμος στην οργανική του θέση, δε θα πρέπει να τοποθετείται εκτός της περιοχής μετάθεσης στην οποία υπηρετεί. ε) Μετά από επικοινωνία με πολλούς συναδέλφους μας Κωφούς, τυφλούς και με κινητικές αναπηρίες διαφωνούμε με τη διάταξη που αναφέρει ότι οι συνάδελφοι «τοποθετούνται με μετάθεση, διορισμό, απόσπαση και αναπληρωτές πλήρους ή μειωμένου ωραρίου με σχέση ιδιωτικού δικαίου, μόνο σε αντίστοιχες σχολικές μονάδες τυφλών, κωφών και με κινητική αναπηρία σε ποσοστό 30% ανά κλάδο και ειδικότητα, κατά προτεραιότητα». Πιστεύουμε ότι οι συνάδελφοι θα πρέπει να έχουν «δικαίωμα» και όχι «αποκλειστικό περιορισμό» να εργάζονται σε σχετικό με την αναπηρίας τους πλαίσιο. Όπως και οι ίδιοι αναφέρουν: «Το πού θα τοποθετηθεί κάθε εκπαιδευτικός θα πρέπει να αποτελεί μέριμνα της εκάστοτε διεύθυνσης εκπαίδευσης. Η επιλογή για την τοποθέτηση του είναι ανάγκη να λαμβάνει υπ’ όψιν το είδος της αναπηρίας του καθενός καθώς και το πού θα μπορούσε να αποδώσει ο εκπαιδευτικός τα μέγιστα και όχι να γίνεται ελαφρά τη καρδία. Χρειαζόμαστε μια ποιοτική προσέγγιση της αναπηρίας».