• Σχόλιο του χρήστη 'Ελένη Κοντοζήση' | 1 Δεκεμβρίου 2009, 19:26

    Καταρχήν είναι αναγκαία η τήρηση της κείμενης νομοθεσίας ως προς την επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης σε όλα τα επίπεδα της ιεραρχίας, μέσα από αδιάβλητες και αξιοκρατικές διαδικασίες με την ταυτόχρονη εξουδετέρωση του συνδικαλιστικού και κομματικού παρεμβατισμού. Έτσι θα διασφαλιστεί η επιλογή των ικανότερων για τις διοικητικές θέσεις εκπαιδευτικών με συνέπεια την εύρυθμη και αποτελεσματική διοίκηση του χώρου της εκπαίδευσης. Επίσης ένα άλλο θετικό βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση θα ήταν η σύνθεση των Συμβουλίων Επιλογής από ειδικούς επιστήμονες της Οργάνωσης και Διοίκησης της Εκπαίδευσης και εκπαιδευτικούς με αντίστοιχες μεταπτυχιακές σπουδές, αμφότερους με μακρόχρονη εμπειρία σε διοικητικές θέσεις στην εκπαίδευση. Απαραίτητη είναι επίσης η θεσμοθέτηση και η υλοποίηση προγραμμάτων διαρκούς τακτικής επιμόρφωσης σε θέματα Οργάνωσης και Διοίκησης Εκπαιδευτικών Οργανισμών τόσο με θεωρητικό όσο και με πρακτικό περιεχόμενο σχεδιασμένο με βάση τις πραγματικές επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε διοικητικές θέσεις. Προϋπόθεση για την αποτελεσματικότητα αυτών των προγραμμάτων είναι αφενός μεν η συχνή διαπίστωση των ουσιαστικών επιμορφωτικών αναγκών των εν λόγω εκπαιδευτικών μέσα από συχνές έρευνες με προσεκτικά σχεδιασμένα ερωτηματολόγια ανοικτού τύπου, αφετέρου δε η πλήρης εναρμόνισή τους με τις αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων. Επίσης είναι απαραίτητη η αξιολόγηση αυτών των προγραμμάτων με στόχο τη διαρκή βελτίωσή τους. Είναι φανερό ότι για να λειτουργήσουν οι παραπάνω προϋποθέσεις χρειάζεται να ανατεθεί ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των προτεινόμενων προγραμμάτων σε ειδικούς επιστήμονες και ερευνητές του χώρου της Οργάνωσης και Διοίκησης Εκπαιδευτικών Οργανισμών σε συνεργασία με έμπειρους ειδικούς του επιστημονικού τομέα της Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Η παρακολούθηση των προτεινόμενων επιμορφωτικών προγραμμάτων χρειάζεται να είναι υποχρεωτική τουλάχιστον ως προς τους βασικούς θεματικούς τομείς για όλα τα διοικητικά στελέχη της εκπαίδευσης και κατάλληλα προσαρμοσμένα στις ανάγκες κάθε διαφορετικής βαθμίδας της ιεραρχίας καθώς και εκπαιδευτικής βαθμίδας. Για να γίνει αυτό χρειάζεται στον προγραμματισμό τους να γνωμοδοτούν και οι ίδιοι οι συμμετέχοντες, έτσι ώστε να έχουν όλοι τη δυνατότητα να είναι συνεπείς στις συναντήσεις. Επίσης είναι θετικό να δίνονται στους εκπαιδευτικούς που κατέχουν διοικητικές θέσεις αξιόλογα κίνητρα για την παρακολούθηση αυτών των επιμορφωτικών προγραμμάτων (εξέλιξης, θετικής αξιολόγησης, οικονομικά, κ.ά). Ειδικότερα όσον αφορά τα ανώτερα διοικητικά στελέχη (διευθυντές και προϊσταμένους γραφείων και διευθύνσεων) ενδείκνυται τα προγράμματα αυτά να υλοποιούνται σε επίπεδο περιφέρειας. Κάτι τέτοιο μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη για αυτά τα στελέχη, γιατί αφενός ευνοεί τη δημιουργία σχέσεων επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ τους, αφετέρου δημιουργεί το πλαίσιο για την ένταξη τοπικών ιδιαιτεροτήτων με σκοπό την αποτελεσματική διοικητική τους προσέγγιση όπου και όποτε αυτό κριθεί αναγκαίο. Όσον αφορά τις γυναίκες που κατέχουν ανώτερες διοικητικές θέσεις θα ήταν πολύ χρήσιμη – πάντα σε συνδυασμό με την υποχρεωτική τους τακτική επιμόρφωση - η ενημέρωσή τους μέσω ειδικών επιμορφώσεων για το πώς μπορούν να αναλάβουν συμβουλευτικό και καθοδηγητικό ρόλο απέναντι στις συναδέλφους τους γυναίκες εκπαιδευτικούς των σχολείων της αρμοδιότητάς τους με στόχο να τις ενθαρρύνουν μεθοδικά προς την διεκδίκηση της ανέλιξής τους στη διοικητική ιεραρχία και να συμβάλλουν στην ανατροπή του φαινομένου της υποεκπροσώπησης των γυναικών στις ανώτερες διοικητικές θέσεις.