• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΑΡΑΝΑΣΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ' | 2 Δεκεμβρίου 2009, 16:34

    Κ. Υπουργέ, Είναι κατάντια κάθε φορά οι επιλογές των στελεχών στην εκπαίδευση να γίνονται ανάλογα με το πολιτικό τοπίο, που επικρατεί, ενισχύοντας κάθε φορά το δυνατό του σημείο για την επιλογή των ¨φίλων¨ - κολλητών. Όλα τα νομοσχέδια έχουν ένα κοινό σκεπτικό: το όφελος το μικροπολιτικό, το συνδικαλιστικό και τη διεύρυνση των δημόσιων σχέσεων ( είναι γνωστά σ΄ όλους τα επιτεύγματα των εξουσιών και τα επιχειρήματα για το λιγότερο ή το περισσότερο κακό, που ακούγεται κάθε φορά από τις αντιμαχόμενες ομάδες νομής της εξουσίας, ή ότι το επόμενο σχέδιο νόμου θα είναι αξιοκρατικό. Όλα αυτά είναι για τους αφελείς και λέγονται από τους ¨επαγγελματίες¨ συνδικαλιστές και τους ¨επαγγελματίες¨ πολιτικούς των γραφείων για να γίνονται όλα κατόπιν ενεργειών τους... ο χείριστος τρόπος νομής της εξουσίας… Αυτή η τακτική προσβάλλει την ίδια την Εκπαίδευση, τους μάχιμους εκπαιδευτικούς τάξης, τα στελέχη, που έχουν τις ικανότητες. Απαξιώνουν γενικώς την αξιοκρατία στη χώρα μας και τους θεσμούς, που είναι εδώ και χρόνια αρρωστημένοι. Είναι υποκρισία, το σχολείο να λέει ότι διδάσκει αξίες, αξιοκρατία … και να μην εφαρμόζεται η αξιοκρατία και η αξιολόγηση στον κατ΄ εξοχήν χώρο, της Αγωγής και της Παιδείας… Αυτό το παιχνίδι με τους θεσμούς, πρέπει κάποτε να τελειώσει και πρέπει να τελειώσει από αυτούς, που έχουν την πολιτική βούληση, να τελειώσει επιτέλους αυτή τη βαρβαρότητα… Επιβάλλεται κ. Υπουργέ να θεσπίσετε ένα διαφανές, αξιοκρατικό και αντικειμενικό σύστημα κρίσης και επιλογής στελεχών στην εκπαίδευση, που να αντέξει στο χρόνο και να βοηθήσει την Εκπαίδευση. Επιβάλλεται : 1. Να υπηρετεί το Σκοπό και τους Στόχους της Εκπαίδευσης – αυτό έχει απαξιωθεί σε κάθε επιλογή, αλλά και σε κάθε διαδικασία, ιδιαίτερα στην πράξη... 2. Να υπάρξει ξεκάθαρο σύστημα συλλογικής και ατομικής αξιολόγησης στην εκπαίδευση, για να γνωρίζει ο υποψήφιος, το έργο του στη θέση ευθύνης. Αλλά και οι συντελεστές της εκπαιδευτικής διαδικασίας, πρέπει να γνωρίζουν για ποιο λόγο γίνεται η αξιολόγηση στην εκπαίδευση για να είναι καθαρό το παιχνίδι. 3. Να υπάρξει συνδυασμός εξετάσεων, δεξιοτήτων και αντικειμενικών κριτηρίων. Οι εμπειρίες έχουν δείξει, ότι τα πολλά πτυχία δεν κάνουν και τα ικανά στελέχη, σίγουρα βοηθούν. Επιβάλλεται να γίνονται ψυχοτεχνικά τεστ – για το ψυχολογικό προφίλ του υποψηφίου, για την ψυχολογική επάρκεια του υποψηφίου. Οι θέσεις ευθύνης απαιτούν την παραπάνω διαδικασία. Επιβάλλεται να γίνονται εξετάσεις των υποψηφίων από αξιόπιστη Αρχή σε καθορισμένα πεδία εξετάσεων – από ΑΣΕΠ, Σχολή Δημόσιας Διοίκησης, ή κάτι άλλο που να είναι αξιόπιστο. Η φοίτηση σε αντίστοιχη σχολή για απόκτηση δεξιοτήτων – καθοδήγησης, διοίκησης. Η φοίτηση πρέπει να είναι υποχρεωτική και να διαρκεί ένα χρόνο – στα πρότυπα της δημόσιας διοίκησης. Η διαδικασία αυτή πρέπει να ξεκινήσει άμεσα για Σχολικούς Συμβούλους, Διευθυντές Εκπαίδευσης και Προϊσταμένους Γραφείων. Να ακολουθήσει μία πιο ευέλικτη διαδικασία για τους Διευθυντές Σχολείων – με το ίδιο σκεπτικό, γιατί είναι καθοριστικοί παράγοντες σε κάθε αλλαγή στο χώρο της εκπαίδευσης. Στις εξετάσεις συμμετέχουν, όσοι επιθυμούν να εμπλακούν στη διαδικασία της επιλογής και εφ΄ όσον έχουν διδακτική εμπειρία τουλάχιστον μία δεκαετία. Επιβάλλεται, το συνηγορούν οι εμπειρίες, για να γίνει κάποιος Σχολικός Σύμβουλος, ή Διευθυντής Εκπαίδευσης, ή Προϊστάμενος να έχει μία θητεία σε θέση Διευθυντή σχολείου, είναι πολύ σημαντικό για τον ίδιο, αλλά και για την απαίτηση της θέσης.. Ο αριθμός εισαγωγής υποψηφίων να καθορισθεί από πριν, σύμφωνα με τις ανάγκες των επιλογών – να υπολογισθούν όλες οι τυχόν ανάγκες και οι πτυχές του θέματος κάλυψης. 4. Όταν τελειώσει η φοίτηση στη Σχολή Στελεχών, να γίνονται οι αιτήσεις επιλογής. Θα ακολουθούν τα μετρήσιμα κριτήρια κοινής αποδοχής. Στη συνέχεια της διαδικασίας να καταγράφονται όλα τα προσόντα – Μορφωτικά ( ακαδημαϊκά ), Υπηρεσιακά, Εκπαιδευτικά, Διδακτικά και ο βαθμός αποφοίτησης στη Σχολή Στελεχών. Η μοριοδότηση – είναι σχετικά εύκολη, όταν υπάρξουν οι προηγούμενες ασφαλιστικές δικλείδες, ίσως και άλλες, που θα προταθούν στην πορεία, για να εκλείψουν οι γνωστές φωτογραφίσεις κολλητών, να κοπεί ο ομφάλιος λώρος με το κόμμα και με τους ¨κολλητούς¨ , για να υπάρξει επιτέλους, όσον το δυνατόν μία ορθολογιστική μοριοδότηση των παραπάνω κριτηρίων. Πρέπει ΟΛΑ τα προσόντα να μετριούνται ισόρροπα, να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της θέσης και να είναι συναφή με την εκπαίδευση – επιμορφώσεις, μετεκπαιδεύσεις, πτυχία, μεταπτυχιακά, διδακτορικά, συγγραφικό, διοικητικά και καθοδηγητικά καθήκοντα, υπηρεσιακά, κ.λ.. Αφήνονται προσόντα έξω από το ¨τεχνητό¨ πίνακα μοριοδότησης και μπαίνουν άλλα ¨φωτογραφικά¨, ή βαπτίζονται άλλα συναφή με τη θέση, ανάλογα το τι συμφέρει την ομάδα – π.χ. μοριοδοτείται ο επιμορφούμενος και ο επιμορφωτής όχι, ή επιβραβεύει διακριτικά τον κομματικό φίλο, που τον τοποθέτησαν στα Συμβούλια Επιλογής με μόρια πτυχίου, για να συνεχίζεται το γαϊτανάκι επιβράβευσης των αποστολών τους …, ή… Το ίδιο πνεύμα φαίνεται να επικρατεί και πάλι, ο καθένας φωτογραφίζει τον εαυτόν του. Αυτά λύνονται, όταν υπάρχει σοβαρός διάλογος και αρχές. 5. Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Στελεχών. Το οποίο εξετάζει λεπτομερειακά όλα τα στοιχεία της αίτησης των υποψηφίων και τις ενστάσεις. Η συζήτηση θα αφορά και θέματα ενστάσεων για τα μετρήσιμα κριτήρια. Πλήρης αιτιολόγηση για τυχόν αλλαγές. Όχι στη συνέντευξη και στις νέες θεωρίες για τράπεζες ερωτήσεων. Γιατί; Οι ελληνικές συνεντεύξεις απαξιώθηκαν απ΄ όλους. Ακόμη και πρακτικά να κρατηθούν, η συνειδητή απόκλιση των μελών, ακόμη και μέσα στα οριζόμενα πλαίσια, για να μην έχουν προβλήματα, θα είναι καθοριστικότατη στην τελική επιλογή. Όσο για τις ερωτήσεις από τράπεζα ερωτήσεων θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα, γιατί οι ¨κολλητοί¨ με την ικανότητα του αρουραίου, θα έχουν και πάλι τη γνωστή πρόσβαση. Όχι στις ερωτήσεις και στην αξιολόγηση των αιρετών. Οι αιρετοί δεν πρέπει να κάνουν ερωτήσεις και να αξιολογούν – ο ρόλος τους στα συμβούλια επιλογής είναι για το σύννομο της διαδικασίας – έχουν επωμισθεί τον αυστηρό έλεγχο τήρησης της διαδικασίας… 6.Σε επόμενη επιλογή δε θα γίνονται εξετάσεις και ψυχοτεχνικά τεστ, μόνο αν το απαιτεί η Αξιολόγησή του κατά τη διάρκεια της θητείας του. Πιστεύω, ότι μία τέτοια διαδικασία σε πρώτο επίπεδο ΘΑ ΞΕΚΑΘΑΡΙΣΕΙ ΤΟ ΤΟΠΙΟ ΤΩΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ, θα απελευθερώσει εκπαιδευτικές δυνάμεις και θα επιλεγούν στελέχη, σε μεγάλο βαθμό, που θα είναι συγκροτημένα. Θα βοηθήσει την αξιοκρατία στον ευαίσθητο χώρο της εκπαίδευσης και θα επαναφέρει την εμπιστοσύνη, γι΄ αυτό χρειάζεται ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗΣΗ. Όσο για την ικανότητα των στελεχών σε ρόλους καθοδήγησης και διοίκησης, έχει να κάνει με την αλλαγή της νοοτροπίας στην εκπαίδευση. ‘Oσα πτυχία και αν αποκτηθούν, ή φοιτήσουν σε σχολές στελεχών, ή δώσουν εξετάσεις, σίγουρα αυτά βοηθούν, χρειάζονται ΡΙΖΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ, που θέλουν ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗΣΗ. Υπάρχει μία ισοπέδωση, αδιαφορία, αυτοσχεδιασμοί, παραπαιδεία και ¨το δε βαριέσαι¨. Υπάρχει όμως και το φιλότιμο και η ικανότητα, που χάνονται μέσα σ΄ αυτό το μπάχαλο. Οι εμπειρίες λένε, ότι οι ¨ικανότητες¨ των στελεχών επηρεάζονται και εξαρτώνται σημαντικά από πολλούς παράγοντες, όσο και καλές προθέσεις να έχουν. Η αλλαγή κλίματος από το μπάχαλο, την αποδόμηση του συστήματος στην νοικοκυρεμένη εκπαίδευση, απαιτεί πολύ κόπο, ουσιαστικό διάλογο, συγκρούσεις με παλαιές νοοτροπίες εντός και εκτός των πυλών, κίνητρα, ορθολογική χρηματοδότηση, για να ανεβάσουν οι αλλαγές ποιοτικά την εκπαίδευση. Οι παραπάνω αλλαγές στην επιλογή στελεχών, όπως και άλλες αλλαγές στο χώρο της εκπαίδευσης, ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ να γίνουν για το καλό της ταλαιπωρημένης Δημόσιας και Δωρεάν Εκπαίδευσης. Καλές οι διαβουλεύσεις, οι διάλογοι και οι θεωρίες, αλλά χρειάζεται ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗΣΗ. Με εκτίμηση ΚΑΡΑΝΑΣΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ - ΔΑΣΚΑΛΟΣ gkaranasios24@mail.com