• Σχόλιο του χρήστη 'Γιώργος' | 2 Δεκεμβρίου 2009, 21:21

    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΣΤΕΛΕΧΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Αρχικά θα ήθελα να συγχαρώ όλους όσους είχαν την ιδέα της δημόσιας διαβούλευσης των σχεδίων νόμου, μια και αυτό θέτει τις βάσεις για ουσιαστική συμμετοχή των πολιτών σε θέματα ενδιαφέροντος. Θεωρώ ότι η άποψη των ανθρώπων που εργάζονται και πονούν την εκπαίδευση πρέπει να έχει ιδιαίτερη βαρύτητα, όταν δεν καλουπώνει τα κριτήρια στα δικά τους μέτρα, χωρίς να παραγνωρίζεται η μεγάλη αξία της γνώμης των εταίρων όπως είναι οι Γονείς και οι Μαθητές. Ως άτομο που εργάζεται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση 25 χρόνια, από τα οποία τα τελευταία ως «Στέλεχος», θα ήθελα να καταθέσω ορισμένες διαπιστώσεις και προτάσεις για το θέμα της «Επιλογής των Στελεχών Εκπαίδευσης». ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ 1. Είναι γνωστό ότι κατά τη διάρκεια της διαδικασίας επιλογής «Στελεχών» ασκούνται στα συμβούλια πολυποίκιλες πιέσεις από διάφορους χώρους. 2. Οι πιέσεις αυτές άλλοτε αποδίδουν και άλλοτε όχι. 3. Αν π.χ. είσαι συνδικαλιστής των δύο μεγάλων παρατάξεων έχεις πολλές πιθανότητες να γίνεις αργά ή γρήγορα, "Στέλεχος Εκπαίδευσης" και κυρίως Προϊστάμενος Γραφείου ή Δ/ντής Εκπαίδευσης. 4. Μπορείς να γίνεις Διοικητικός Προϊστάμενος μόνο και μόνο επειδή ήσουν συνδικαλιστής και έχοντας μηδαμινή μετεκπαίδευση, πέραν της υποχρεωτικής. 5. Ο αιρετός της παράταξης του κυβερνώντος κόμματος «καθαρίζει» για σένα. 6. Δεν παίζει κανέναν απολύτως ρόλο το πόσο «καλός» ή «κακός» ήσουν στη δουλειά σου πριν. 7. Ο αιρετός του ΚΥΣΠΕ δίνει το σύνθημα και το συμβούλιο (ανάμεσά τους και Πανεπιστημιακοί) ακολουθεί πειθήνια. 8. Μέσα από μια εξευτιλιστική διαδικασία συνέντευξης που στην καλύτερη περίπτωση κρατά 3 λεπτά, το συμβούλιο αποφαίνεται για την αξιοσύνη του υποψηφίου, αποδίδοντας ένα βαθμό. 9. Αν δεν είσαι στα «πράγματα», δεν πρέπει να έχεις μεγάλες προσδοκίες. Θα πάρεις ότι περισσεύει, αν περισσεύει. 10. Στις τελευταίες επιλογές του 2007, προκρίθηκε το 80% των Προϊσταμένων, τους οποίους προηγουμένως είχε επιλέξει η κ. Γιαννάκου μέσα σε μια νύχτα του 2005, από τα κομματικά όργανα της ΔΑΚΕ. 11. Μη βιαστείτε να συμπεράνετε ότι άφησαν το 20% στους άλλους, γιατί σ’ αυτούς προσμετρώνται και όσοι βγήκαν στη σύνταξη ή δεν έκαναν αίτηση για διάφορους λόγους. 12. Όλα τα παραπάνω δίνουν σε κάθε εκπαιδευτικό τη λανθασμένη εικόνα ότι η κομματική ταυτότητα από μόνη της και χωρίς οποιαδήποτε άλλη ιδιότητα, αρκεί για οποιαδήποτε αναβάθμιση στο χώρο της εκπαίδευσης. 13. Όλα αυτά, δε θα ήταν δυνατά χωρίς τη συνδρομή της κεντρικής υπηρεσίας του ΥΠΕΠΘ, που μέσα από ΠΔ και Νόμους, προετοίμαζε το έδαφος για πρακτικές σαν τις προαναφερόμενες. Οι «εκτός των τειχών» θα αναρωτιούνται: «μα γίνονται τέτοια πράγματα; Αυτά μοιάζουν με τα ΚΑΡΤΕΛ του γάλακτος»!!! Και όμως έτσι λειτουργεί η εκπαίδευση και κανείς δε διαμαρτύρεται γιατί απλούστατα όλοι όσοι δουλεύουμε σ’ αυτήν (εντός των τειχών), βολευόμαστε. Ξεβολευόμαστε αυτόματα όμως όταν συνειδητοποιούμε ότι εκτός από εκπαιδευτικοί είμαστε και γονείς, που για διάφορους λόγους δε θέλουμε ή δεν μπορούμε να στείλουμε τα παιδιά μας σε ονομαστά ιδιωτικά σχολεία και γινόμαστε αποδέκτες αυτής της κατάστασης. Κυρία Υπουργέ, Ο θυμόσοφος λαός λέει: «Το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι» και αν θέλετε να βάλετε τις βάσεις για να αλλάξει κάτι στην εκπαίδευση είναι καλό να αρχίσετε από τα «Στελέχη» της. Δε θα μπω στη διαδικασία να σας προτείνω πόσο πρέπει να προσμετρούνται οι τίτλοι σπουδών και τα υπόλοιπα γιατί απ’ ότι βλέπω, ο καθένας τα προσαρμόζει στα δικά του σταθμά. Θα αρκεστώ σε βασικές αρχές και προτάσεις που θα μπορούσαν να αποτελέσουν το σκελετό του οικοδομήματος. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ 1. Τα "Στελέχη Εκπαίδευσης" πρέπει να έχουν: a. πρόσθετη επιμόρφωση (τίτλους σπουδών), αντίστοιχη της θέσης που αιτούνται. b. ικανοποιητική προϋπηρεσία c. συναισθηματική νοημοσύνη d. γνώση ξένης γλώσσας για να υπάρχει δυνατότητα αλληλεπίδρασης με άλλες χώρες e. ικανότητα χρήσης Η/Υ f. η εμπειρία επιθυμητή αλλά όχι απαραίτητη ή καταλυτική g. συγγραφικό έργο σε περιοδικά με κριτές 2. Τα "Στελέχη Εκπαίδευσης" να επιλέγονται από ανεξάρτητα συμβούλια στα οποία ο αιρετός θα επιβλέπει την τήρηση των νόμιμων διαδικασιών και δε θα υποβάλλει ερωτήσεις ούτε θα μοριοδοτεί. 3. Η συνέντευξη να είναι ουσιαστική και να έχει την έννοια του αποκλεισμού χωρίς να δίνει μόρια. 4. Ως ουσιαστική συνέντευξη νοείται μια διαδικασία αλληλογνωριμίας του υποψηφίου με τα κάθε μέλος της επιτροπής (με οικείο γνωστικό αντικείμενο), δια μέσου μιας συζήτησης εφ’ όλης της ύλης και υποθετικά σενάρια. Η όλη διαδικασία δεν μπορεί να διαρκεί λιγότερο από μισή ώρα. 5. Εναλλακτικά, θα μπορούσε η συνέντευξη να μοριοδοτείται, με την προϋπόθεση ότι θα καταγράφεται με κάποιον τρόπο, για να μπορεί να υποβάλλει την ένστασή του όποιος αισθάνεται ότι αδικείται. 6. Τα "Στελέχη Εκπαίδευσης" να επιλέγονται για τετραετή θητεία αλλά στο δεύτερο χρόνο να αξιολογούνται και μόνο αν κρίνονται ικανά να συνεχίζουν. 7. Με την επιλογή τους θα υποχρεούνται να παρακολουθήσουν μακρόχρονα σεμινάρια που θα οργανώνουν τα Πανεπιστήμια και θα σχετίζονται με τη δουλειά που καλούνται να κάνουν. 8. Η αξιολόγηση των Στελεχών μπορεί να γίνεται από τον Προϊστάμενό τους, μέσα από μια σειρά δεικτών που θα αφορούν το παραγόμενο έργο. Κυρία Υπουργέ, Η κατάρτιση ενός αξιοκρατικού συστήματος επιλογής είναι πολύ δύσκολη υπόθεση, αλλά όχι αδύνατη. Οι δικλίδες ασφαλείας προς αποφυγή των αδικιών αν και είναι δύσκολο να βρεθούν, υπάρχουν. Εκείνο που νομίζω ότι χρειάζεται πρωτίστως είναι η διάθεση από σας να αλλάξετε επί της ουσίας μια κατάσταση η οποία «σέρνεται» εδώ και πάρα πολλά χρόνια, για να μην πω από συστάσεως του κράτους. Παρ’ όλα αυτά θεωρώ ότι πρέπει να το επιχειρήσετε με τόλμη, γνωρίζοντας ότι βάζετε ένα λιθαράκι σε μια μεγάλη προσπάθεια που αφορά ότι πιο πολύτιμο μπορεί να έχει μια χώρα. Την παιδεία των πολιτών της. Με μια τέτοια διαδικασία θα δώσετε το κύρος που αρμόζει στα «Στελέχη Εκπαίδευσης», για να μπορέσουν να προωθήσουν με τη σειρά τους δράσεις που θα στοχεύουν στην αξιοποίηση των δυνατοτήτων του κάθε Εκπαιδευτικού, ο οποίος είναι βασικός παράγοντας για κάθε αλλαγή, προς όφελος του Μαθητή, των Οικογενειών τους και της Πολιτείας γενικότερα. Με τιμή Ένα «Στέλεχος» όχι του Ιού της Νέας Γρίπης αλλά ωστόσο Μεταλλαγμένου