• Σχόλιο του χρήστη 'από Παύλο Ν. Δάσκαλος' | 2 Δεκεμβρίου 2009, 22:47

    ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Παύλος Δάσκαλος (Μια διαφορετική άποψη ) Και στραβός είναι ο γιαλός και στραβά αρμενίζουμε αν συνεχίσουμε την επιλογή των στελεχών διοίκησης της εκπαίδευσης με τον υπάρχοντα νόμο ή με κάποιον παρόμοιο που απλώς θα αλλάζει τον τρόπο μοριοδότησης των πτυχίων . Οι στρεβλώσεις και οι αδικίες του τωρινού συστήματος πολλές . Όλη η διαδικασία της αξιολόγησης στηρίζεται σε δυο κυρίως άξονες, την συνέντευξη και τα πτυχία. Και οι δυο άξονες προσέβαλλαν και προσβάλλουν την αξιοπρέπεια του εκπαιδευτικού, ο καθένας από διαφορετική πλευρά. Η συνέντευξη για τον τρόπο που γινόταν και τους κομματικούς σκοπούς που εξυπηρετούσε. Τα πτυχία γιατί ο σκοπός της απόκτησής τους είναι λάθος ( η θέση του Δ/ντή) αλλά και γιατί η επένδυση τόσων χρημάτων της πολιτείας για την αναβάθμιση της παιδείας πάει χαμένη αφού η αποκτηθείσα γνώση δε φτάνει στη σχολική τάξη. Μεγάλη συζήτηση για το πόσα μόρια θα παίρνει το κάθε πτυχίο. Μετεκπαίδευση, μεταπτυχιακό, διδακτορικό, πτυχία σχολών άσχετων με την εκπαίδευση, ετήσιες , εξάμηνες, τρίμηνες επιμορφώσεις κ.α.) και πόσο θα μετράνε τα άλλα δήθεν αντικειμενικά μετρήσιμα κριτήρια που έχουν να κάνουν με την κοινωνική δράση και τις διάφορες άλλες ασχολίες και ενδιαφέροντα του κάθε εκπαιδευτικού. Δεν μπορώ να καταλάβω σε τι μπορεί να συμβάλλει στη διοίκηση ενός σχολείου το διδακτορικό στην διδακτική των μαθηματικών ή το μεταπτυχιακό στην διδασκαλία των θρησκευτικών ή το μεταπτυχιακό στην ανάπτυξη της ιχθυοκαλλιέργειας; Ακόμη σε τι θα συμβάλλει στην διοίκηση ενός σχολείου η αποτυχημένη ή μη θητεία στη διοίκηση ενός συλλόγου ή ενός σωματίου άσχετου με τον κλάδο ή η αποτυχημένη θητεία ενός αιρετού μέλους στην τοπική αυτοδιοίκηση . Γιατί οι εκπαιδευτικοί πρέπει να βρίσκονται σε κυνήγι μαγισσών και να τρέχουν πίσω από όλα αυτά προκειμένου να αποκτήσουν τον τεράστιο φάκελο βιογραφικού με την ελπίδα να πάρουν κάποια μόρια για τη συγκεκριμένη θέση; Ο κλάδος και η πολιτεία πρέπει να πάρουν θέση και να απαλλάξουν τον εκπαιδευτικό από αυτό τον ευτελισμό. Αλήθεια η επένδυση που έκανε η πολιτεία σ’ αυτούς τους συναδέλφους απαλλάσσοντάς τους από τα διδακτικά τους καθήκοντα και δίνοντάς τους την δυνατότητα να επιμορφωθούν στις νέες διδακτικές μεθόδους ,τις παιδαγωγικές αρχές αλλά και σε νέες γνώσεις ήταν για να τις βάλλουν στο συρτάρι του Διευθυντή; ή για να τις μεταφέρουν και να τις εφαρμόσουν στη σχολική τάξη και γενικότερα να συμβάλλουν στην αναβάθμιση της παιδείας ; Έχω την εντύπωση ότι ένα μεγάλο μέρος από αυτά τα χρήματα πάνε χαμένα αφού ο στόχος πολλών σε συνδυασμό με την ανεπάρκεια της πολιτείας να τους αξιοποιήσει σωστά είναι η καρέκλα του προϊσταμένου ή του διευθυντή του σχολείου. Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να συνεχιστεί αυτό το κυνήγι μαγισσών στα πτυχία; όταν γνωρίζουμε τι συμβαίνει σε διάφορα Πανεπιστήμια; Είναι τόσο δύσκολο να καθορίσουμε τα εφόδια που πρέπει να έχει ένας προϊστάμενος γραφείου, ή ένας διευθυντής μιας σχολικής μονάδας και στη συνέχεια να ιδρυθούν σχολές μετεκπαίδευσης αποκλειστικά για διοικητικά στελέχη που θα παρέχουν αυτές τις γνώσεις; Μήπως αυτό έρχεται σε σύγκρουση με τα κατεστημένα που θέλουν την εκπαίδευση υπό χειραγώγηση; Προτείνω λοιπόν την ίδρυση σχολών μετεκπαίδευσης που θα αφορά την διοίκηση της εκπαίδευσης και των σχολικών μονάδων. Η είσοδος σ΄ αυτές θα είναι ελεύθερη σε όλους τους συναδέλφους αφού θα έχουν συμπληρώσει κάποια χρόνια υπηρεσίας και ξεκινώντας πάντα από τους αρχαιότερους αρκεί να έχουν ακόμη μπροστά τους μετά την αποφοίτησή τους να διανύσουν μια πλήρη θητεία στη θέση του διευθυντή. Η υποχρεωτική πραγματική υπηρεσία κάποιων χρόνων μέσα σε σχολική τάξη, η επιτυχής αποφοίτηση από τη σχολή διοίκησης, η αρχαιότητα, η αξιολόγηση από το σύλλογο διδασκόντων του σχολείου στο οποίο υπηρετεί ο κάθε υποψήφιος, η συνέντευξη από τράπεζα ερωτήσεων και η προϋπηρεσία στη διοίκηση να είναι τα κύρια κριτήρια επιλογής στις διοικητικές θέσεις και τις θέσεις των διευθυντών σχολικών μονάδων βεβαίως θα προσμετρούνται και τα πτυχία σε περιπτώσεις ισοβαθμίας των υπολοίπων κριτηρίων. Μόνο τότε θα κοπεί το άσκοπο κυνήγι πτυχίων και η υποβάθμισή τους αφού μοναδικός σκοπός απόκτησή τους είναι οι διοικητικές θέσεις. Πολλές φορές κάποιος φτάνει στη θέση του διευθυντή αξιοποιώντας τα πτυχία του με ελάχιστη προσφορά μέσα σε σχολική τάξη αφού τα μισά χρόνια της υπηρεσίας του είναι εκπαιδευτικές και άλλες άδειες . Τότε θα σπουδάζουν αυτοί που πραγματικά θέλουν να προσφέρουν τις γνώσεις τους στην παιδεία και θα συμβάλλουν στην αναβάθμισή της . Το σχολειό έχει πραγματικά ανάγκη τις γνώσεις τους και ας βρούμε τρόπο να δούμε πως θα τις αξιοποιήσουμε μέσα στο σχολείο και να αμειφθούν και οι συνάδελφοι για την προσφορά τους . Δεν μπαίνω σε λεπτομέρειες για τον τρόπο μοριοδότησης γιατί θεωρώ ότι είναι τεχνοκρατικό και εύκολα λύνεται απλά θέλω να καταγραφεί η διαφορετική άποψη και φιλοσοφία που συζητείτε πολύ έντονα στα σχολεία. Στο θέμα των υποδιευθυντών και των υπεύθυνων Ολοήμερου πιστεύω ότι πρέπει να επιδιωχθεί η μείωση του διδακτικού τους ωραρίου στο μισό λαμβάνοντας υπόψη το ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό. Δεν μπορώ να φανταστώ δάσκαλο στο παιδί μου 60 και 65 ετών όταν η μέχρι τώρα εμπειρία δείχνει ότι οι δάσκαλοι των 55 και 58 ετών δύσκολα γίνονται αποδεκτοί από μαθητές και γονείς. Πρέπει λοιπόν να δούμε πως αυτοί οι άνθρωποι θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους, την εμπειρία τους και τις γνώσεις τους μέσα από θέσεις που δε θα φέρνουν σε δύσκολη θέση και τους ίδιους αλλά και τους μικρούς μας μαθητές. Για την επιλογή σ’ αυτές τις θέσεις πρέπει να δοθεί και εκεί ιδιαίτερη προσοχή στην αρχαιότητα και να υπάρχουν και εκεί μόρια στα οποία θα προσμετρούνται και αυτά που θα προέρχονται από την ψηφοφορία του συλλόγου διδασκόντων και όχι απλά να ωφελείται μόνο αυτός που πλειοψήφησε στο σύλλογο.