• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΝΤΑΝΗΣ' | 3 Δεκεμβρίου 2009, 01:34

    Αξιότιμη κ. Υπουργέ, σας καταθέτω στη δημόσια διαβούλευση τις προτάσεις μου για την επιλογή των στελεχών εκπαίδευσης, σε μια προσπάθεια να οριοθετηθεί ένα βιώσιμο, αντικειμενικό, αξιοκρατικό, έγκυρο, δίκαιο και ανοικτό σε όλους τους εκπαιδευτικούς θεσμικό πλαίσιο. Αρχικά πρέπει να ορισθούν οι προϋποθέσεις για τη διεκδίκηση θέσης στελέχους εκπαίδευσης: 1. Η απαιτούμενη εκπαιδευτική προϋπηρεσία δεν πρέπει να αποκλείει τους νέους, με σπουδές και δημιουργικές ανησυχίες, εκπαιδευτικούς που θέλουν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σαν στελέχη της εκπαίδευσης. 2. Τα προς επιλογή στελέχη της εκπαίδευσης πρέπει να διαθέτουν πιστοποιημένες γνώσεις στην εκπαιδευτική νομοθεσία, την οργανωτική δομή και λειτουργία της εκπαίδευσης, καθώς και γενική παιδαγωγική – επιστημονική κατάρτιση. Η πιστοποίηση αυτή μπορεί να παρέχεται περιοδικά (μετά από επιμορφωτικά προγράμματα) από τον ΟΕΠΕΚ ή το ΕΚΔΔΑ. 3. Τα προς επιλογή στελέχη πρέπει να διαθέτουν πιστοποιημένες γνώσεις χρήσης των νέων τεχνολογιών, πιθανόν με τη διαδικασία που μέχρι σήμερα οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί έχουν αποκτήσει. 4. Η επιλογή τους πρέπει να βασίζεται σε αξιολογική έκθεση της προηγούμενης θητείας τους σαν στελέχη ή σαν απλοί εκπαιδευτικοί (Ν. 2986/2002). ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ - 12ετή εκπαιδευτική προϋπηρεσία με 10ετή διδακτική εμπειρία σε σχολεία για τους σχολικούς συμβούλους, διευθυντές και προϊσταμένους γραφείων εκπαίδευσης. 8ετή εκπαιδευτική προϋπηρεσία με 6ετή διδακτική εμπειρία για τους διευθυντές σχολικών μονάδων. - Πιστοποιημένη επιμόρφωση στην εκπαιδευτική νομοθεσία, την οργάνωση της εκπαίδευσης, τη γενική παιδαγωγική και τη διαχείριση προβλημάτων της εκπαίδευσης. - Πιστοποιημένη γνώση χρήσης των νέων τεχνολογιών (ΚτΠ) - Αξιολογική έκθεση, μετά από αίτησή των υποψηφίων, σύμφωνα με το αρθ. 5, παρ. 2 του Ν. 2986/2002 Στη συνέχεια τα κριτήρια επιλογής πρέπει να διασφαλίζουν: την αναγκαία εμπειρία που παρέχει η προϋπηρεσία, τα εφόδια που παρέχουν οι μεταπτυχιακές ή οι επιπλέον σπουδές, καθώς και η ερευνητική και συγγραφική δραστηριότητα. Πρέπει επίσης να συνεκτιμάται η εμπειρία της θητείας σε θέση στελέχους της εκπαίδευσης, η αξιολογική έκθεση, το βιογραφικό και η προσωπικότητα του υποψηφίου. ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ Α) ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ (σε ποσοστό 26%) - Διδακτορικός τίτλος 8 μόρια - Μεταπτυχιακός τίτλος ή διδασκαλείο 4 μόρια - Δεύτερο πτυχίο ΑΕΙ/ ΤΕΙ 3/ 2 μόρια - Μονοετή επιμόρφωση 1 μόριο - Εξάμηνη επιμόρφωση 0.5 μόρια - Τρίμηνη επιμόρφωση 0.3 μόρια Προσμετρείται μόνο η υψηλότερη τιμή (μέχρι 8 μόρια) - Γνώση 1ης ξένης γλώσσας (ανώτερου Β2) 1 μόριο - Γνώση 1ης ξένης γλώσσας (Β2) 0.5 μόρια - Γνώση 2ης ξένης γλώσσας (τουλάχιστον Β2) 0.5 μόρια - Δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά (με διαδικασία κρίσης) μέχρι 1.5 μόριο - Συγγραφή βιβλίων μέχρι 2 μόρια σύνολο μέχρι 13 μόρια ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ – ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ (σε ποσοστό 24%) - Εκπαιδευτική υπηρεσία πέραν της απαιτούμενης 0.5/έτος μέχρι 8 μόρια - Διδασκαλία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση 0.5/έτος μέχρι 2 μόρια - Διδασκαλία σε επιμορφωτικά προγράμματα (ΠΕΚ, ΕΚΔΔΑ, ΟΕΠΕΚ, κλπ) 0.01/ώρα μέχρι 1 μόριο - Συμμετοχή σε υπηρεσιακά συμβούλια 0.25/έτος μέχρι 1 μόριο σύνολο μέχρι 12 μόρια ΘΗΤΕΙΑ ΣΕ ΘΕΣΗ ΣΤΕΛΕΧΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (σε ποσοστό 10 %) - Άσκηση καθηκόντων σχολικού συμβούλου 0.5/έτος μέχρι 2 μόρια - Άσκηση καθηκόντων διευθυντή εκπαίδευσης ή προϊσταμένου γραφείου εκπαίδευσης 0.5/έτος μέχρι 2 μόρια - Άσκηση καθηκόντων διευθυντή σχολικής μονάδας ή Σ.Ε.Κ. 0.5/έτος μέχρι 2 μόρια - Άσκηση καθηκόντων υποδιευθυντή ή προϊσταμένου σχολικής μονάδας 0.25/έτος μέχρι 1 μόριο σύνολο μέχρι 5 μόρια ΑΞΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ (σε ποσοστό 30 %) Για τους σχολικούς συμβούλους - Υπηρεσιακή – διοικητική αξιολόγηση 50 μονάδες (μονάδες πλέον των 25 Χ 0.8 Χ 0.3 ) μέχρι 6 μόρια - Παιδαγωγική – επιστημονική αξιολόγηση 50 μονάδες (μονάδες πλέον των 25 Χ 1.2 Χ 0.3) μέχρι 9 μόρια Για τα στελέχη διοίκησης - Υπηρεσιακή – διοικητική αξιολόγηση 50 μονάδες (μονάδες πλέον του 50% Χ 1.2 Χ 0.3) μέχρι 9 μόρια - Παιδαγωγική – επιστημονική αξιολόγηση 50 μονάδες (μονάδες πλέον του 50% Χ 0.8 Χ 0.3) μέχρι 6 μόρια σύνολο μέχρι 15 μόρια ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ (σε ποσοστό 10%) - Δομημένη συνέντευξη επί του βιογραφικού μέχρι 3 μόρια (ιδιαίτερα στα σημεία που δεν μοριοδοτούνται) - Συνέντευξη σε θέματα διαχείρισης προβλημάτων στην εκπαίδευση μέχρι 2 μόρια σύνολο μέχρι 5 μόρια Η μοριοδότηση είναι ενδεικτική. Ουσιαστικό ρόλο παίζει η ποσοστιαία βαρύτητα των ομαδοποιημένων κριτηρίων, η οποία πρέπει να διασφαλίζει α) την επιδότηση των μεταπτυχιακών σπουδών και άλλων αποκτηθέντων προσόντων (με τη δυνατότητα επιλογής και νέων εκπαιδευτικών), β) την συνεκτίμηση της εμπειρίας στην εκπαίδευση, αλλά και σε θέση στελέχους εκπαίδευσης, γ) την σημαντικότητα της αξιολογικής έκθεσης και δ) τον περιορισμό του ρόλου της συνέντευξης. Έτσι θα προκύπτουν αξιοκρατικές επιλογές, χωρίς πολιτικές αλλοιώσεις. ΔΙΛΗΜΜΑΤΑ που προκύπτουν: 1. Η υλοποίηση της επιμόρφωσης και πιστοποίησης στις απαραίτητες γνώσεις, που είναι προϋπόθεση για την υποψηφιότητα, απαιτούν χρόνο, προκειμένου να ικανοποιηθούν οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί. Η γρήγορη λύση της εξέτασης, που εφαρμόσθηκε στην επιλογή του 2007, δεν ικανοποιεί τη δεοντολογία: η πιστοποίηση να προέρχεται από επιμόρφωση. 2. Η εφαρμογή της αξιολόγησης σύμφωνα με το αρθρ. 5 του Ν. 2986/2002, ακόμα και στην περίπτωση που το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο διαθέσει άμεσα τις φόρμες αξιολόγησης, απαιτεί επίσης χρόνο. Προκύπτουν επίσης ερωτηματικά για την πολιτικά ανεπηρέαστη υπηρεσιακή – διοικητική αξιολόγηση. Ωστόσο η αξιολογική έκθεση πρέπει να είναι βασικό κριτήριο επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης και πρέπει κάποτε να ξεκινήσει. 3. Μια γρήγορη διαδικασία επιλογής στελεχών (πριν τη λήξη της θητείας τους το 2011) προδικάζει την παράληψη των δύο παραπάνω. Η επιλογή του 2007 με το Ν. 3467/2006 των διευθυντών και προϊσταμένων εκπαίδευσης βασίστηκε κυρίως στην προϋπηρεσία και στη συνέντευξη, ενώ ζητούμενο είναι και τα στελέχη της διοίκησης να διαθέτουν επιστημονική συγκρότηση (με μεταπτυχιακούς τίτλους και σπουδές στη διοίκηση ή συναφή αντικείμενα), όπως και οι σχολικοί σύμβουλοι. Η παραμονή των στελεχών της διοίκησης μέχρι τη λήξη της θητείας τους και η εμπλοκή τους στη διαδικασία της αξιολόγησης αλλοιώνει την αξιοπιστία της αξιολόγησης. Συμπερασματικά λοιπόν για μια αξιοκρατική και σωστή επιλογή στελεχών της εκπαίδευσης υπάρχουν από τη μια πλευρά παράμετροι που χρήζουν χρόνου για να οργανωθούν οι δομές και να λειτουργήσουν (επιμόρφωση με πιστοποίηση και αξιολόγηση) και από την άλλη ζήτημα μη αμφισβήτησης των στελεχών που θα κάνουν την αξιολόγηση. κυρία Υπουργέ η πρότασή μου περικλείει το πλαίσιο αξιοκρατικής επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης. Εσείς πρέπει να αποφασίσετε: Αν εμπιστεύεστε τα υπηρετούντα στελέχη της διοίκησης κάντε τη νομοθετική ρύθμιση, οργανώστε τις δομές επιμόρφωσης και αξιολόγησης και κάντε τις κρίσεις των στελεχών μετά τη λήξη της θητείας τους. Αν όχι, αντικαταστήστε τους ή αντικαταστήστε μας όλους, άμεσα, με βάση μόνο τα μετρήσιμα κριτήρια και το βιογραφικό, προκειμένου τα νέα στελέχη σε ένα μεταβατικό στάδιο 2 ετών να εφαρμόσουν τις διαδικασίες πιστοποίησης και αξιολόγησης που θα οδηγήσουν στο τελικό ολοκληρωμένο πλαίσιο επιλογής. Σας εύχομαι καλή επιτυχία στο έργο σας Δρ. Απόστολος Ντάνης Σχολικός Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής Ν.Σερρών και Κιλκίς