• Σχόλιο του χρήστη 'Χριστόφορος Σιάκας' | 25 Ιουνίου 2015, 22:30

    Από το ακαδημαϊκό έτος 2010-2011 μέχρι και σήμερα απασχολούμαι ως ωρομίσθιος εκπαιδευτικός στα ΣΔΕ, στα ΔΙΕΚ και στα ΙΕΚ του ΟΑΕΔ. Καταθέτω απόψεις και προτάσεις βασιζόμενος στην εμπειρία που αποκόμισα από τη συνεργασία με πολλούς συναδέλφους διαφόρων ειδικοτήτων και κυρίως πολλούς εκπαιδευόμενους διαφορετικού φύλλου, ηλικίας, θρησκεύματος και πολιτιστικής κληρονομιάς (αθίγγανους, Έλληνες μουσουλμάνους, παλινοστούντες από χώρες της πρώην ΕΣΣΔ κτλ). 1) Το πρόγραμμα σπουδών στα ΙΕΚ είναι ιδιαίτερα υψηλών απαιτήσεων. Απαιτείται εξορθολογισμός του και κυρίως προσαρμογή του στα πραγματικά δεδομένα που αφορούν τόσο το γνωστικό επίπεδο των σπουδαστών όσο και την υλικοτεχνική υποδομή των ινστιτούτων. Ιδιαίτερα απαιτητικές ειδικότητες όπως αυτές των επαγγελμάτων υγείας ή της χημικής βιομηχανίας διδάσκονται με υποτυπώδη ή ανύπαρκτο εξοπλισμό, πενιχρά κονδύλια και μηδενική οργάνωση από την πλευρά του μόνιμου προσωπικού των ινστιτούτων. 2) Η απαίτηση απόκτησης πιστοποίησης από τους εκπαιδευτές ενηλίκων εγείρει για άλλη μια φορά το θέμα της αέναης εξέτασης του διδακτικού προσωπικού της χώρας, την οποία στις προγραμματικές σας δηλώσεις κατακρίνατε, προτείνοντας την κατάργηση των εξετάσεων μέσω ΑΣΕΠ. Λυπάμαι, αλλά δε βλέπω τη διαφορά. Οφείλει το διδακτικό προσωπικό να ενημερώνεται για τις τελευταίες παιδαγωγικές προσεγγίσεις και μπορείτε κάλλιστα να υποχρεώσετε όλους τους εκπαιδευτές ενηλίκων να παρακολουθήσουν σεμινάρια και να παρουσιάσουν εργασίες ενώπιον των συναδέλφων τους προκειμένου να βελτιωθεί η γνώση και ο χειρισμός ξένων γλωσσών, νέων τεχνολογιών, θεμάτων που άπτονται της παιδαγωγικής επιστήμης. Η εξέταση όμως του τύπου που προτείνετε ως υποχρεωτική από 01/09/2016 είναι απλά άλλος ένας τρόπος συλλογής του πολύτιμου εξωφρενικού παραβόλου, ενώ η μικροδιδασκαλία με κριτές συναδέλφους αποτελεί μια πολύ δυσάρεστη εμπειρία, ιδιαίτερα αγχωτική και σε καμία περίπτωση αντιπροσωπευτική του τρόπου και της ποιότητας του μαθήματος που ο εκπαιδευτικός κάνει σε καθημερινή βάση. Συντάξτε σοβαρά ερωτηματολόγια και δώστε στους σπουδαστές τη δυνατότητα να κρίνουν το εκπαιδευτικό έργο και κυρίως λάβετε υπόψη σοβαρά τα όσα γράφουν γιατί αυτοί είναι οι μόνοι πραγματικοί κριτές της καθημερινής εκπαιδευτικής διαδικασίας. 3) Σε κάθε περίπτωση προσωπικό το οποίο δεν έχει προηγούμενη διδακτική εμπειρία ή ειδικοτήτων άσχετων με την εκπαιδευτική διαδικασία (κομμωτές, αισθητικοί, ιατροί, κτλ) θα πρέπει οπωσδήποτε να παρακολουθεί σεμινάρια παιδαγωγικής και ψυχολογίας πριν εισέλθει σε αίθουσες διδασκαλίας και εργαστήρια. 4) Συμφωνώ με την παράταση της θητείας των διευθυντών και προτείνω την καθιέρωση πενταετούς θητείας, ώστε να μπορούν να οργανώνουν και να διευθύνουν με μακροπρόθεσμους στόχους τη λειτουργία σχολείων και ινστιτούτων. Η ανανέωση της θητείας τους μπορεί εκτός των άλλων να επηρεάζεται και από την αξιολόγησή τους από το διδακτικό προσωπικό του σχολείου, το οποίο επίσης πρέπει να αξιολογείτε από τη διεύθυνση και να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη η αξιολόγησή του (όπως και αυτή από τους εκπαιδευόμενους) κατά τη μοριοδότηση και τη σύνταξη των πινάκων πρόσληψης. 5) Πρέπει άμεσα να καθιερωθεί απόλυτα ίση μισθολογική και ασφαλιστική αντιμετώπιση ανάμεσα σε ΣΔΕ και ΙΕΚ, είτε ΔΙΕΚ, είτε ΟΑΕΔ. Οι διαφορές είναι χαοτικές και απαράδεκτες. Το τρέχων μισθολογικό καθεστώς των ΔΙΕΚ και η υποχρεωτική ασφάλιση στο ΙΚΑ θεωρώ ότι αποτελούν τις πιο αξιοπρεπείς λύσεις που ταυτόχρονα θα διευκολύνουν και τη λογιστική εξυπηρέτηση των δομών λόγω της κατάργησης των πολλαπλών επιλογών ασφάλισης και των ιδιαιτεροτήτων κάθε κλάδου. Καταργήστε άμεσα το μπλοκάκι στα ΣΔΕ. Είναι ανήκουστο εκπαιδευτικοί να εργάζονται ως εργολήπτες. Επίσης, οφείλει η πολιτεία να εξασφαλίζει μηνιαίο εισόδημα και όχι πληρωμή στο τέλος του έργου (αλήθεια, αναρωτήθηκε ποτέ κανείς σας πώς ζούμε απλήρωτοι για έξη μήνες ή ένα χρόνο;). 6) Απαγορεύστε άμεσα τη δυνατότητα διορισμένων στο δημόσιο εκπαιδευτικών να εργάζονται σε αυτές τις δομές με άδεια από την οικεία διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι τραγικό όταν υπάρχουν πίνακες με χιλιάδες ανέργους συναδέλφους να ευνοείτε τη διπλοθεσία. Η πρόσληψη των διορισμένων εκπαιδευτικών θα πρέπει να γίνεται μόνο σε περίπτωση που δεν καλύπτονται οι ανάγκες των σχολείων ή ινστιτούτων από τους άνεργος συναδέλφους. 7) Εφαρμόστε τα ως άνω και σε όλους όσους απασχολούνται με συμβάσεις εργασίας ή ως ελεύθεροι επαγγελματίες σε άλλες μορφές εργασίας ή εναλλακτικά χρησιμοποιήστε το δηλωθέν εισόδημα ως κριτήριο επιλογής τους και πάντα μετά την εξάντληση των πινάκων με τους άνεργους συναδέλφους. Συμβάλλετε έτσι στη μείωση της ανεργίας και την ανακατανομή του πλούτου. 8) Θεωρώ πολύ σημαντικό να καθιερωθεί η αναγραφή της βαθμολογίας στη βεβαίωση σπουδών στα ΙΕΚ διότι δίνει κίνητρο στους σπουδαστές και κριτήριο επιλογής στους μελλοντικούς εργοδότες. 9) Κατανοώ απόλυτα τις απόψεις των σπουδαστών για την πρακτική άσκηση. Η χρονιά που τελειώνει ήταν απαράδεκτη τόσο ως προς την οργάνωση, όσο και ως προς την ενημέρωση των σπουδαστών για τη δυνατότητα ή μη της πρακτικής τους άσκησης. Ως πιστοποιητής καταθέτω την τεράστια διαφορά επιπέδου ανάμεσα σε εξεταζόμενους που είχαν ολοκληρώσει την πρακτική άσκησή τους και σε όσους δεν την είχαν ξεκινήσει και ως εκ τούτου συμφωνώ με την καθιέρωσή της ως προϋπόθεση για την απόκτηση της βεβαίωσης σπουδών και τη συμμετοχή στις εξετάσεις πιστοποίησης. Θεωρώ ότι επειδή οι περισσότεροι σπουδαστές είναι εργαζόμενοι θα πρέπει η πρακτική άσκηση να ολοκληρώνεται μετά το τέλος της διετούς φοίτησης μέσα σε έξη μήνες ή το πολύ ένα χρόνο από την ημερομηνία επιτυχούς εξέτασης στο τελευταίο μάθημα του προγράμματος σπουδών. 10) Απαράδεκτη η πρόταση για έναν εκπαιδευτή ανά 30 άτομα σε εργαστηριακά μαθήματα. Απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή, κάποια χαρακτηρίζονται από υψηλή επικινδυνότητα (χημεία, παραϊατρικά κτλ) και δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να γίνουν όπως θα έπρεπε με έναν εκπαιδευτή. Ένας ανά 15 το πολύ, λαμβάνοντας υπόψη τη δυσμενή οικονομική κατάσταση της χώρας. Ευχαριστώ.