• Σχόλιο του χρήστη 'Αφροδίτη Αθανασοπούλου' | 3 Δεκεμβρίου 2009, 19:43

    Αξιότιμη κυρία Υπουργέ, Σας απευθύνω μερικά σχόλια-προτάσεις στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης αναφορικά με το νευραλγικό ζήτημα Β΄.Κρίση & Επιλογή των Στελεχών της Εκπαίδευσης, νευραλγικό ακριβώς γιατί η σωστή στελέχωση του "μέσου κορμού" του συστήματος είναι αποφασιστικής σημασίας για την εύρυθμη λειτουργία σύνολου του εκπαιδευτικού συστήματος (ώστε και οι αποφάσεις της ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ να περνούν και να υλοποιούνται σωστά στη "βάση" και τα αιτήματα της βάσης να διοχετεύονται έγκαιρα προς τα "πάνω" για ανατροφοδότηση και βελτιώσεις). Από την ανάγνωση των υποβαλλόμενων προτάσεων, που έχουν αναρτηθεί ηλεκτρονικά, προκύπτει ότι υπάρχουν στο σώμα της εκπαίδευσής μας, αυτή τη στιγμή, δύο πόλοι με αντικρουόμενα μεταξύ τους "συμφέροντα" (ο όρος εδώ χρησιμοποιείται στην πιο ουδέτερη δυνατή σημασία του και όχι απαξιωτικά). Ο πρώτος πόλος σχηματίζεται από τους λεγόμενους "παλαιούς" (όσους έχουν πολλά χρόνια προϋπηρεσίας αλλά δεν διαθέτουν μεταπτυχιακούς ή άλλους τίτλους, γιατί -όπως σωστά σημειώνει, λ.χ. ο κ. Γρηγόριος Παγώνης- στην εποχή τους "δεν υπήρχαν αυτά τα προγράμματα"). Ο άλλος πόλος σχηματίζεται από τους "νεότερους" (οι οποίοι διαθέτουν μεν μεταπτυχιακούς τίτλους, ως και διδακτορικά, αλλά δεν έχουν την απαιτούμενη "αρχαιότητα" που προβλέπει το υφιστάμενο καθεστώς για να διεκδικήσουν θέσεις στελεχών της εκπαίδευσης, παρά μόνο αφού ...γεράσουν, γεγονός "άδικο", όπως σημειώνει λ.χ. ο Ιωάννης, όταν "μπορεί να εκλέγεται βουλευτής, πολίτης στο 27ο έτος της ηλικίας του", αλλά για να γίνει Δ/ντής χρειάζεται 20 έτη υπηρεσίας). Θεωρώ, επομένως, αναγκαίο κατά τη λήψη των τελικών σας αποφάσεων (μια που αυτή τη στιγμή το "πλαίσιο αρχών" που έχει τεθεί είναι πολύ γενικό για να το συζητήσουμε) αυτή η αντίθεση "των δύο πόλων" να γίνει σύνθεση (ώστε να μείνουν κατά το δυνατόν ικανοποιημένα και τα δύο μέρη με τις εύλογες διεκδικήσεις τους). Και για να υπάρξει σύνθεση, θα πρέπει -για να θυμήσω τον Κοραή- να επιλεγεί μια "μέση οδός" στις αποφάσεις σας, συνδυάζοντας προτάσεις προς τη σωστή κατεύθυνση που έχουν υποβάλει ήδη οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί, "παλαιοί" και "νεότεροι". Επιτρέψτε μου, ωστόσο, να επιστήσω την προσοχή σας σε ένα "άδηλο" ζήτημα: όπως η "αρχαιότητα" δεν συνιστά de facto απόδειξη επάρκειας για τη στελέχωση νευραλγικών κόμβων του εκπαιδευτικού συστήματος (Δ/ντή, Προϊσταμένου Δ/νσης, Σχολικού Σύμβουλου, Περιφερειακού Δ/ντή), έτσι και η απόκτηση μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών (ακόμη και διδακτορικού), με τον τρόπο που αυτή τη στιγμή γίνεται στην Ελλάδα δεν αποτελεί εχέγγυο επάρκειας. Γιατί σήμερα, όπως καλά το γνωρίζουν οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ και δη τα Παιδαγωγικά Τμήματα, η απόκτηση τέτοιων τίτλων γίνεται σε βιομηχανική κλίμακα, ιδίως σε ό,τι αφορά τίτλους σχετικούς με τη "διοίκηση σχολικών μονάδων", την "ηγεσία", τα "στέλεχη εκπαίδευσης", ακριβώς γιατί τέτοιοι τίτλοι "μοριοδοτούνται" (έχουν δηλαδή πέραση). Το πραγματικό στοίχημα, επομένως, για εσάς κυρία Υπουργέ και τους συνεργάτες σας, δεν είναι να βρείτε τεχνοκρατικά (τυπικά) μια "χρυσή τομή" για να ικανοποιήσετε τους δύο πόλους που λέγαμε, αλλά να βρείτε εκείνους τους π ο ι ο τ ι κ ο ύ ς τρόπους και τα π ο ι ο τ ι κ ά κριτήρια για να κρίνετε τους καταλληλότερους από όλους εκείνους που κατέχουν τα "τυπικά προσόντα" (είτε της αρχαιότητας είτε των επιπλέον τίτλων). Και αυτό μπορεί να γίνει, κατά τη γνώμη μου, όχι μέσω της εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεπούσα "συνέντευξη", ούτε βέβαια αποκλειστικά (τυφλά) με ένα σύστημα μορίων τύπου ΑΣΕΠ, αλλά, π.χ., με το απαιτηθεί από τους υποψηφίους για τέτοιες θέσεις (τουλάχιστον Δ/ντή και Σχολικού Συμβούλου) να παρουσιάσουν την προσωπικότητά τους ενώπιον της "βάσης": μπροστά σε ένα κοινό που να απαρτίζεται από μάχιμους εκπαιδευτικούς, νεότερους και παλαιότερους, οι οποίοι εν τέλει θα είναι και οι τελικοί αποδέκτες της αξίας (ή ανικανότητας) αυτών των στελεχών. Ευχαριστώ για τη δυνατότητα που μου δώσατε να εκθέσω τις απόψεις μου. Εύχομαι καλή επιτυχία στο δύσκολο έργο σας και τη λήψη συνετών αποφάσεων για το καλό όλων μας. Με εκτίμηση, Αφροδίτη Αθανασοπούλου