• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ' | 25 Νοεμβρίου 2009, 20:30

    Αρχικά θα ήθελα να επισημάνω ότι Θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική τη δυνατότητα που δίνεται σ' εμάς τους εκπαιδευτικούς να συμμετάσχουμε σ' αυτήν τη διαβούλευση και να συνδιαμορφώσουμε τις αρχές του συγκεκριμένου νομοσχεδίου. Χρόνια τώρα έχει εμπεδωθεί στον εκπαιδευτικό κόσμο η πεποίθηση ότι οι επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης είναι "αναπόφευκτο" να έχει κομματική προέλευση. Όχι διότι αυτό είναι το σωστό αλλά επειδή έτσι λειτουργούν συνήθως οι εκάστοτε κυβερνήσεις και έτσι βολεύει και στους ίδιους τους συνδικαλιστές όλων των πολιτικών χώρων. Γι΄ αυτό, οι περισσότερες θέσεις βαφτίζονται "πολιτικές" ώστε να δικαιολογηθεί και η μεροληπτική επιλογή των ημετέρων. Εξαίρεση ίσως να αποτελούν οι επιλογές Σχολικών Συμβούλων, οι οποίες κατά τεκμήριο βασίζονταν σε αμιγώς επιστημονικά κριτήρια, αλλά και σε κάποιο βαθμό οι επιλογές διευθυντών σχολικών μονάδων. Αυτή η παθογένεια του συστήματος δεν τιμά τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι έχουν και μέρος της ευθύνης για τη διαμόρφωση της κουλτούρας και των αξιών που θα διέπουν τους σημερινούς μαθητές και αυριανούς υπεύθυνους πολίτες αυτής της χώρας και αυτής της κοινωνίας. Την ευθύνη όμως δεν την έχουν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί αλλά κυρίως η Πολιτεία που, μέσω των νόμων που ψηφίζει, επιτρέπει την επικράτηση της υποκειμενικής και κατ' επέκταση μεροληπτικής κρίσης. Για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη της εκπαιδευτικής κοινότητας προς τα στελέχη της εκπαίδευσης και να αρθούν οποιεσδήποτε καχυποψίες (και συνεπώς, για να μπορέσει να προχωρήσει και οποιοδήποτε σύστημα αξιολόγησης χωρίς πολλές αντιδράσεις), το νέο σύστημα επιλογής στελεχών πρέπει να είναι στην κατεύθυνση αντικειμενικοποίησης των κριτηρίων επιλογής. Οι άξονες και τα κριτήρια επιλογής θα πρέπει να σχετίζονται με: 1) την εκπαιδευτική προϋπηρεσία (ελάχιστο όριο και μοριοδότηση των επιπλέον ετών μέχρι ενός άνω ορίου), 2) την διδακτική προϋπηρεσία ελάχιστο όριο και μοριοδότηση των επιπλέον ετών μέχρι ενός άνω ορίου), 3) την προϋπηρεσία σε θέση στελέχους της εκπαίδευσης, 4) την γενναία πριμοδότηση διδακτορικών και μεταπτυχιακών τίτλων (1 διδακτορικό = 2,5 έως 3 μεταπτυχιακά), ιδιαίτερα εκείνων που έχουν σχέση με τις επιστήμες της αγωγής και την εκπαίδευση, 5) το συγγραφικό έργο (ιδιαίτερα για Σχολικούς Συμβούλους, αλλά και για το υπόλοιπα στελέχη), όπως αυτό αποδεικνύεται από τη συγγραφή και την κυκλοφορία βιβλίων και άρθρων σε επιστημονικά περιοδικά με κριτές (δευτερευόντως ίσως και σε πρακτικά επιστημονικών συνεδρίων με κριτές), 6) τη συνολικότερη επιστημονική συγκρότηση, όπως αυτή αποδεικνύεται από τη συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα, τη διοργάνωση συνεδρίων και ημερίδων, τη διδασκαλία σε ΑΕΙ – ΑΤΕΙ, τις αναφορές τρίτων στο συγγραφικό έργο του υποψηφίου κλπ. , 7) την επιμόρφωση, 8) τις ξένες γλώσσες, 9) τη συνέντευξη, η οποία όμως αφενός δεν πρέπει να προσμετράται ιδιαίτερα και αφετέρου η όποια βαθμολογία πρέπει να στηρίζεται σε στοιχεία του βιογραφικού του υποψηφίου τα οποία δεν έχουν μοριοδοτηθεί προηγούμενα, ώστε να αξιοποιείται το σύνολο του βιογραφικού. Σχετικά με τις σπουδές στη Διοίκηση, για τις οποίες γίνεται πολύς λόγος τελευταία, θα ήθελα να επισημάνω ότι μπορεί να αξιοποιηθεί και η αντίστοιχη Θεματική Ενότητα του ΕΑΠ (Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων), αλλά σε κάθε περίπτωση, θεωρώ σημαντικότερο το στέλεχος της εκπαίδευσης να είναι καλός γνώστης της ψυχολογίας και των εξελικτικών σταδίων του παιδιού και του εφήβου, της ψυχοσύνθεσης και της κουλτούρας των εκπαιδευτικών, των γονέων και όλων των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία και όχι κάποιος τύπος «μάνατζερ». Βέβαια, γενικά θέματα σχετικά με τη διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων μπορούν να παρακολουθούν τα στελέχη της εκπαίδευσης σε σχετικά σεμινάρια που μπορούν να διοργανώνονται. Ολοκληρώνοντας θα ήθελα να επισημάνω ότι με το νέο νομοσχέδιο είναι ευκαιρία να δώσει η Πολιτεία μηνύματα αξιοκρατίας προς τον εκπαιδευτικό κόσμο και την ελληνική κοινωνία, αφήνοντας δια παντός πίσω την ημετεροκρατία και επιλέγοντας στελέχη τα οποία θα τυγχάνουν της αδιαμφισβήτητης αναγνώρισης και του σεβασμού από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας. Σας ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου δώσατε να καταθέσω τις απόψεις μου.