• Σχόλιο του χρήστη 'Απόστολος Ευθυμίου, ΜΑ, PhD και Μαρία Ζησοπούλου, ΜΑ, Δ/ντρια Δημ. Σχολείου' | 4 Δεκεμβρίου 2009, 00:45

    Κυρία Υπουργέ, Είναι γεγονός πως η αναξιοκρατία στη διαδικασία επιλογής στελεχών εκπαίδευσης έχει δημιουργήσει πολλά προβλήματα στην εκπαίδευση με αποτέλεσμα να καταλαμβάνουν θέσεις άτομα χωρίς τα απαιτούμενα προσόντα με μόνο «προσόν» την κατοχύρωση μιας ισχυρής θέσης σε κομματική παράταξη και να χάνεται έτσι η εμπιστοσύνη και η εκτίμηση στα στελέχη και γενικότερα στο όλο εκπαιδευτικό σύστημα. Η έλλειψη κατάλληλων κριτηρίων αλλά και η κατά πώς συμφέρει χρήση τους αποτελούν βασικές αιτίες του προβλήματος. Ανάμεσα σε πολλές ατασθαλίες στη διαδικασία επιλογής στελεχών που έχουν υποπέσει στην αντίληψή μου, αναφέρω ενδεικτικά την περίπτωση επιλογής σχολικού συμβούλου στην Α΄/θμια Εκπαίδευση που του δόθηκαν 5 μονάδες για συγγραφικό έργο που δεν ήταν τίποτε άλλο παρά μόνο μη δημοσιευμένες ολιγοσέλιδες εργασίες και ομιλίες και ένα μικρό βιβλιαράκι-τετράδιο για μαθητές. Για τους παραπάνω λόγους καθώς και για άλλους πολλούς που δεν είναι δυνατό να αναφερθούν στα πλαίσια της παρούσας διαβούλευσης, προτείνουμε τα παρακάτω: Η επιλογή των στελεχών εκπαίδευσης στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (Π.Ε.) πρέπει να στηρίζεται σε τέσσερες κυρίως πυλώνες: α΄) στην επιστημονική κατάρτιση του υποψηφίου, β΄) στη διδακτική πείρα του υποψηφίου, γ΄) στην προσωπικότητα του υποψηφίου και δ΄) σε αδιαμφισβήτητου κύρους επιτροπές επιλογής στελεχών εκπαίδευσης. Ειδικότερα: Α΄). Επιλογή Σχολικών Συμβούλων Προσχολικής Αγωγής και Δημοτικής Εκπαίδευσης. Οι υποψήφιοι πρέπει να είναι εκπαιδευτικοί των κλάδων νηπιαγωγών και δασκάλων, με το βαθμό Α΄, οι οποίοι έχουν ασκήσει διδακτικά καθήκοντα σε τάξεις νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου με πλήρες διδακτικό ωράριο για 12 έτη τουλάχιστον. Τα κριτήρια επιλογής των Σχολικών Συμβούλων Π.Ε. διακρίνονται σε α΄) κριτήρια Επιστημονικής - Παιδαγωγικής κατάρτισης και συγκρότησης και β΄) κριτήρια διδακτικής πείρας, άσκησης καθοδηγητικού έργου και διοικητικών καθηκόντων. α΄) Κριτήρια Επιστημονικής - Παιδαγωγικής κατάρτισης και συγκρότησης: 1. Διδακτορικό Δίπλωμα σχετικό με την Π.Ε. Μονάδες 10 2. Διδακτορικό Δίπλωμα μη σχετικό με την Π.Ε. Μονάδες 5 3. Μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών σχετικός με την Π.Ε. Μονάδες 5 4. Μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών μη σχετικός με την Π.Ε. Μονάδες 3 5. Μετεκπαίδευση δύο ετών Μονάδες 3 6. Δεύτερο πτυχίο παν/μίου σχετικό με τις επιστήμες της Αγωγής Μονάδες 3 7. Δεύτερο πτυχίο παν/μίου μη σχετικό με τις επιστήμες της Αγωγής Μονάδες 2 8. Ετήσια επιμόρφωση σχετική με την Π.Ε. Μονάδες 1 9. Ετήσια επιμόρφωση μη σχετική με την Π.Ε. Μονάδες 0,50 10. Επιμόρφωση σε ΠΕΚ εκτός εισαγωγικής Μονάδες 0,50 11. Proficiency ή αντίστοιχοι τίτλοι άλλων γλωσσών Μονάδες 1 12. Lower ή αντίστοιχοι τίτλοι άλλων γλωσσών Μονάδες 0,50 13. Πιστοποιημένη γνώση πληροφορικής και Η/Υ επιπέδου Π2 Μονάδες 0,50 14. Πιστοποιημένη γνώση πληροφορικής και Η/Υ επιπέδου Π1 Μονάδες 0,25 15. Πτυχίο Παιδ/κής Ακαδημίας ή Σχολής Νηπιαγωγών που δε χρησιμοποιήθηκε για διορισμό ή πτυχίο ΤΕΙ Μονάδες 1 16. Δημοσιεύσεις επιστημονικών ερευνών σε έγκυρα επιστημονικά περιοδικά με κριτές Μονάδες 1 μέχρι 3 17. Δημοσιεύσεις άρθρων σε έγκυρα επιστημονικά περιοδικά με κριτές Μονάδες 0,50 μέχρι 2 18. Συγγραφή βιβλίων (με αναγνωρισμένο (ISBN) αποκλειστικά σχετικών με την επιστημονική και παιδαγωγική καθοδήγηση στην Π.Ε. Μονάδες 1 μέχρι 3 19. Συγγραφή βιβλίων (με αναγνωρισμένο (ISBN) μη σχετικών με την επιστημονική και παιδαγωγική καθοδήγηση στην Π.Ε. Μονάδες 0,50 μέχρι 2 20. Συγγραφή σχολικών βιβλίων (εγκεκριμένων από τον ΟΕΔΒ) Μονάδες 0,25 μέχρι 0,50 Οι τίτλοι σπουδών της αλλοδαπής πρέπει να είναι αναγνωρισμένοι από το ΔΟΑΤΑΠ. Όταν το διδακτορικό δίπλωμα και ο μεταπτυχιακός τίτλος ενός υποψηφίου είναι στον ίδιο επιστημονικό τομέα μοριοδοτείται μόνο το διδακτορικό. Όταν ο υποψήφιος κατέχει δύο αποδεικτικά γνώσης μιας γλώσσας μοριοδοτείται μόνο το ανώτερο. Το συγγραφικό έργο των υποψηφίων αξιολογείται και μοριοδοτείται από επιτροπή πανεπιστημιακών, οι οποίοι συναποφασίζουν. β΄). Κριτήρια διδακτικής πείρας, άσκησης καθοδηγητικού έργου και διοικητικών καθηκόντων: 1. Άσκηση διδακτικών καθηκόντων σε τάξεις νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου, για νηπιαγωγούς και δασκάλους αντίστοιχα, με πλήρες διδακτικό ωράριο πέρα από την απαιτούμενη για επιλογή, μονάδες 0,50 για κάθε έτος μέχρι και 7. 2. Άσκηση καθηκόντων Σχολικού Συμβούλου, μονάδες 0,50 για κάθε έτος μέχρι και 2,50. 3. Άσκηση καθηκόντων Δ/ντή Εκπαίδευσης, μονάδες 0,50 για κάθε έτος μέχρι 1,50. 4. Άσκηση καθηκόντων Προϊσταμένου Εκπαίδευσης, μονάδες 0,50 για κάθε έτος μέχρι και 1. 5. Άσκηση καθηκόντων Δ/ντή Σχολικής Μονάδας, μονάδες 0,25 για κάθε έτος μέχρι και 1. 6. Άσκηση καθηκόντων Υποδιευθυντή Σχολικής Μονάδας ή Προϊσταμένου νηπιαγωγείου Εκπαίδευσης, μονάδες 0,20 για κάθε έτος μέχρι και 0,50. γ΄). Συνέντευξη Η συνέντευξη λαμβάνεται από εφταμελή Επιτροπή Επιλογής που αποτελείται από τρεις πανεπιστημιακούς, ειδικούς σε επιστημονικά-παιδαγωγικά θέματα Π.Ε., δύο συμβούλους ή παρέδρους του Π.Ι. και τα δύο αιρετά μέλη του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου. Η συνέντευξη λαμβάνει 10 μονάδες και ο στόχος της είναι η εξέταση της προσωπικότητας του υποψηφίου και η διαπίστωση της καταλληλότητάς του για τη θέση που ενδιαφέρεται να καταλάβει. Για το λόγο αυτό οι ερωτήσεις που του υποβάλλονται είναι ερωτήσεις που οδηγούν στην κατανόηση της προσωπικότητάς του. Οι αιρετοί δε βαθμολογούν. Συμμετέχουν στην επιτροπή ως αντιπρόσωποι του κλάδου εκφράζοντας την άποψή τους. Οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις καταγράφονται σε βιβλίο πρακτικών. Β΄) Επιλογή Διευθυντών Εκπαίδευσης και Προϊσταμένων Γραφείων Εκπαίδευσης: Οι υποψήφιοι πρέπει να είναι εκπαιδευτικοί της Π.Ε., με το βαθμό Α΄, οι οποίοι έχουν ασκήσει διδακτικά καθήκοντα σε τάξεις νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου με πλήρες διδακτικό ωράριο για 12 έτη τουλάχιστον. Για την επιλογή Διευθυντών Εκπαίδευσης και Προϊσταμένων Γραφείων Εκπαίδευσης ισχύει ό,τι και για την επιλογή Σχολικών Συμβούλων. Τα κριτήρια επιλογής τους είναι εκείνα που προτείνονται και για τους Σχολικούς Συμβούλους με τις εξής διαφοροποιήσεις στις παρακάτω περιπτώσεις: β΄). Κριτήρια διδακτικής πείρας, άσκησης καθοδηγητικού έργου και διοικητικών καθηκόντων: 1. Άσκηση διδακτικών καθηκόντων σε τάξεις νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου, για νηπιαγωγούς και δασκάλους αντίστοιχα, με πλήρες διδακτικό ωράριο πέρα από την απαιτούμενη για επιλογή, μονάδες 0,50 για κάθε έτος μέχρι και 7. 2. Άσκηση καθηκόντων Σχολικού Συμβούλου, μονάδες 0,50 για κάθε έτος μέχρι και 1,50 αντί για 2,50. 3. Άσκηση καθηκόντων Δ/ντή Εκπαίδευσης, μονάδες 0,50 για κάθε έτος μέχρι 2,50 αντί για 1,50. 4. Άσκηση καθηκόντων Προϊσταμένου Εκπαίδευσης, μονάδες 0,50 για κάθε έτος μέχρι και 2 αντί για 1. 5. Άσκηση καθηκόντων Δ/ντή Σχολικής Μονάδας, μονάδες 0,25 για κάθε έτος μέχρι και 2 αντί για 1. 6. Άσκηση καθηκόντων Υποδιευθυντή Σχολικής Μονάδας ή Προϊσταμένου νηπιαγωγείου Εκπαίδευσης, μονάδες 0,20 για κάθε έτος μέχρι και 0,60 αντί για 0,50 και προστίθεται 7. Συμμετοχή σε Κεντρικά Υπηρεσιακά Συμβούλια ως τακτικό μέλος μονάδες 0,25 μέχρι και 1. Γ΄) Επιλογή Διευθυντών Σχολικών μονάδων, Υποδιευθυντών Σχολικών Μονάδων και Προϊσταμένων Τμημάτων Εκπαιδευτικών Θεμάτων: Για την επιλογή Διευθυντών Σχολικών μονάδων, Υποδιευθυντών Σχολικών Μονάδων και Προϊσταμένων Τμημάτων Εκπαιδευτικών Θεμάτων ισχύει ό,τι και για την επιλογή Διευθυντών Εκπαίδευσης και Προϊσταμένων Γραφείων Εκπαίδευσης με εξαίρεση τη σύνθεση της Επιτροπής Επιλογής και τη βαθμολογία των υποψηφίων. Συνέντευξη Η συνέντευξη λαμβάνεται από Επιτροπή Επιλογής, η οποία αποτελείται από δύο Σχολικούς Συμβούλους, το Διευθυντή Εκπαίδευσης, δύο Προϊσταμένους Γραφείου Εκπαίδευσης και τους δύο αιρετούς του κλάδου. Η Επιτροπή Επιλογής δε βαθμολογεί αλλά αποφαίνεται για την καταλληλότητα η μη του υποψηφίου. Οι αιρετοί αντιπροσωπεύουν τους υποψηφίους και έχουν το ρόλο του θεματοφύλακα. Σας ευχαριστούμε για την ευκαιρία που μας δίνετε να εκφράσουμε τις απόψεις μας. Ευθυμίου Απόστολος, MA, PhD, Διδάσκων στο Παν. Θεσσαλίας, Ομότ. Προϊστ. Επιστημ/κής-Παιδ/κής Καθοδήγησης, Περιφ. Θεσσαλίας Ζησοπούλου Μαρία, MA, Δ/ντρια Δημ. Σχολείου.