• Σχόλιο του χρήστη 'Εταιρεία Ελεύθερου Λογισμικού / Λογισμικού Ανοιχτού Κώδικα' | 18 Ιανουαρίου 2016, 13:44

    Παράγραφος (1) προτείνεται να προστεθεί δεύτερο εδάφιο: Οι δημόσιοι ερευνητικοί φορείς και ΑΕΙ/ΑΤΕΙ της χώρας υπάγονται σε σχέση με τα διοικητικά τους έγγραφα, δεδομένα και πληροφορία στο πεδίο εφαρμογής του Ν 4305/2014. Αιτιολογία: Η προσθήκη του κεφαλαίου αυτού είναι απαραίτητη προκειμένου να αποσαφηνισθεί η υποχρέωση των ερευνητικών και ακαδημαϊκών φορέων να διαθέτουν τη δημόσια πληροφορία τους ως ανοικτά δεδομένα, σύμφωνα με τα όσα ο ν 4305/2014 ορίζει. Πρόκειται για προσθήκη που βρίσκεται εντός του πνεύματος του νόμου για την έρευνα, ιδίως των διατάξεων που αφορούν στην προάσπιση της διαφάνειας, αλλά και των ευρύτερων στόχων του ν 4305/2014 για τα ανοιχτά δεδομένα και της Οδηγίας 2013/37/ΕΕ για την περαιτέρω χρήση της δημόσιας πληροφορίας. Θα πρέπει να τονισθεί ότι οι εξαιρέσεις των Ερευνητικών και Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων από το πεδίο εφαρμογής του 4305/2014 και της Οδηγίας 2013/37/ΕΕ αφορούν στα ερευνητικά αποτελέσματα και όχι στη διοικητική πληροφορία και για το λόγο αυτό η προσθήκη της σχετικής διευκρίνησης κρίνεται απαραίτητη για την προώθηση της ανοικτής δημόσιας πληροφορίας και της επανάχρησής της. Παράγραφος 1 περίπτωση (γ) προτείνεται να τροποποιηθεί ως εξής: Τη διάθεση σε δημόσια θεματικά αποθετήρια ανοικτής πρόσβασης μιας ψηφιακής έκδοσης της τελικής μορφής των αποτελεσμάτων, ιδίως δημοσιεύσεων, δεδομένων και τεχνολογιών, του ερευνητικού προσωπικού, του οποίου η έρευνα χρηματοδοτείται με δημόσιους πόρους. Στην περίπτωση που η δημοσίευσης γίνεται σε περιοδικό ή διαδικτυακό τόπο το οποίο θέτει περιορισμό στο χρόνο ανοικτής δημοσίευσης, ο περιορισμός αυτός (embargo) δεν μπορεί να ξεπερνά τους έξι μήνες από τη δημοσίευση στο περιοδικό. Η πρώτη διάθεση των υφισταμένων αποτελεσμάτων θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου και ακολούθως θα επικαιροποιείται διαρκώς με τα νέα δεδομένα. Αιτιολογία: Με την τροπολογία αυτή αποσαφηνίζεται ότι τα αποθετήρια είναι ανοικτής πρόσβασης, ενώ προσδιορίζονται οι 6 μήνες ως το όριο για το embargo από τους εκδότες κλειστής πρόσβασης. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η ανοικτή πρόσβαση πράσινου δρόμου σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα και σύμφωνα με τις οδηγίες της EBLIDA. Επιπλέον, η λέξη επιτεύγματα αντικαθίσταται με τη λέξη αποτελέσματα και εξειδικεύεται το περιεχόμενό της (δημοσιεύσεων, δεδομένων και τεχνολογιών), ώστε να είναι σαφές ότι αναφερόμαστε όχι απλώς σε ανοικτή πρόσβαση, αλλά για μια πολιτική συνολικά ανοικτής επιστήμης που πρέπει να είναι ο στόχος μας στο στάδιο αυτό. Παράγραφος 1 περίπτωση (ε) προτείνεται να τροποποιηθεί ως εξής: ε) Ότι η δημόσια ηλεκτρονική εκδοχή των ερευνητικών αποτελεσμάτων της περίπτωσης γ χρησιμοποιείται από τη δημόσια διοίκηση για τις διαδικασίες αξιολόγησης των δημόσιων ερευνητικών οργανισμών και από τους δημόσιους ερευνητικούς οργανισμούς για την αξιολόγηση του προσωπικού τους. Αιτιολογία: Με την τροπολογία αυτήν διασφαλίζεται ότι η ανοικτή πρόσβαση και η ανοικτή επιστήμη αποτελούν οργανικό μέρος της αξιολόγησης τόσο των δημοσίων ερευνητικών οργανισμών, όσο και του ίδιου του ερευνητικού προσωπικού. Πρόκειται για κεντρική διάταξη εάν επιθυμούμε να δημιουργήσουμε ένα ουσιαστικό σύστημα ανοικτής πρόσβασης κι ανοικτής επιστήμης. Παράγραφος (2) προτείνεται να τροποποιηθεί ως εξής: 2. Στη ΓΓΕΤ δημιουργείται και λειτουργεί δικτυακός τόπος για την έρευνα, την τεχνολογική ανάπτυξη και την καινοτομία, σε εθνικό ή περιφερειακό επίπεδο, σύμφωνα με τις διατάξεις των ν. 3979/2011, 4305/2014 και του ΓΑΚ. Αιτιολογία: Γίνεται αναφορά στο ν 4305/2014 προκειμένου να διασφαλιστεί η ένταξή του συστήματος ΕΤΑΚ στο ευρύτερο σύστημα των ανοικτών δεδομένων και τεχνολογικών που επιχειρείται να δημιουργηθεί στην Ελλάδα. Ο Ν 3979/2011 ανήκει σε αυτή την οικογένεια κι αντίστοιχα θα πρέπει να ενταχθεί και ο Ν 4305/2014. Παράγραφος (3) προτείνεται να τροποποιηθεί ως εξής: 3. Η ΓΓΕΤ οργανώνει τον δικτυακό τόπο, στον οποίο δημοσιεύονται κατά τρόπο που καθιστά δυνατή την ανοικτή πρόσβαση στις πληροφορίες αυτές: Αιτιολογία: Προσδιορίζεται ότι η πρόσβαση δεν είναι απλά εύκολη αλλά ανοικτή. Το επίθετο εύκολη δεν έχει νόημα αφεαυτού. Παράγραφος (5) προτείνεται να τροποποιηθεί ως εξής: 5. Η πρόσβαση στο δικτυακό τόπο και τα δεδομένα του είναι ανοικτή και ελέυθερη για κάθε ενδιαφερόμενο. Δεν απαιτείται προηγούμενη εγγραφή για την πρόσβαση στο δικτυακό τόπο. Αιτιολογία: Με τον τρόπο αυτό αποφεύγονται οποιεσδήποτε παρανοήσεις σε σχέση με το τι αποτελεί αντικείμενο ανοικτής πρόσβασης και τι όχι. Δεν είναι μόνο η έλλειψη εγγραφής που καθιστά το διαδικτυακό τόπο ανοικτό αλλά η απάλειψη οποιωνδήποτε περιορισμών και για το λόγο αυτό προστίθεται η λέξη ελεύθερη υπό την έννοια του ελεύθερου λογισμικού/ λογισμικού ανοικτού κώδικα.