• Σχόλιο του χρήστη 'Maria' | 11 Ιουλίου 2016, 11:23

    Θέμα : Προτάσεις σχετικά με το Σχέδιο Νόμου για την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση Σχετικά με το Σχέδιο Νόμου για την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση ως Ε.Λ.Μ.Ε Βάδης Βυρτεμβέργης θα θέλαμε να καταθέσουμε τις ακόλουθες προτάσεις: 1. ΤΥΠΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ Στο προσχέδιο νόμου δεν γίνεται καμία αναφορά στα αμιγώς Ελληνικά Λύκεια, ούτε καν ως μεταβατικός τύπος σχολείου. Σε άλλα κρατίδια λειτουργούν ήδη δίγλωσσα σχολεία ή τουλάχιστον υπάρχει το υπόβαθρο (νομικό πλαίσιο κρατιδίου, διμερείς συμφωνίες, διαπραγματεύσεις σε εξέλιξη) για τη δημιουργία αυτών. Στη Βάδη Βυρτεμβέργη ουδεμία προσπάθεια ή κίνηση δεν πραγματοποιήθηκε τα τελευταία χρόνια για τη δημιουργία ενός αναβαθμισμένου δίγλωσσου σχολείου με αξιώσεις για μαθητές ηλικίας από 7 μέχρι 18 ετών, παρόλο που αυτό θα αποτελούσε επιθυμία και των γονέων, αλλά και των εκπαιδευτικών. Είμαστε αφενός σύμφωνοι με ένα τόσο φιλόδοξο σχέδιο, αφετέρου δε το θεωρούμε πολύ χρονοβόρο λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι μέχρι τώρα δεν έχει ξεκινήσει καμία διαδικασία υλοποίησής της. Όσον αφορά στα Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας, τα οποία αποτελούν τη μοναδική μορφή Ελληνόγλωσσης Εκπαίδευσης στο κρατίδιο, πέρα από το μοναδικό Λύκειο, που λειτουργεί στην περιοχή της Στουτγάρδης προτείνουμε α) τη διατήρησή τους με την υπάρχουσα μορφή, όπου αυτό είναι εφικτό,καθώς και την αναβάθμισή τους και β)την υπό όρους ένταξή τους στο τυπικό γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα δεδομένης της επικείμενης διεύρυνσης του θεσμού των ολοήμερων γερμανικών σχολείων, γεγονός που θα δράσει ανασταλτικά στη λειτουργία των Τ.Ε.Γ. με την υπάρχουσα μορφή. Από τα παραπάνω λοιπόν προκύπτει ότι δεν μπορεί να υπάρξει μόνο ένας τύπος σχολείου που να καλύπτει όλες τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών δεδομένης και της γεωγραφικής διασποράς των μαθητών σε όλο το κρατίδιο 2. ΠΑΡΑΤΑΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Είναι σαφής προς όλους μας η πρόθεση του Υπουργείου να αναμορφώσει το πλαίσιο των παρατάσεων σε σχέση με τους γάμους. Δεν είναι ωστόσο κατανοητή η προϋπόθεση που τίθεται, σύμφωνα με την οποία ο εκπαιδευτικός που αιτείται παράτασης θα πρέπει να υπηρετεί 10 έτη (ο αριθμός είναι τυχαίος ή σκόπιμος;) στη χώρα υποδοχής. Είναι άξιο απορίας επίσης το γεγονός ότι οι σύζυγοι των εν λόγω εκπαιδευτικών, με βάση το προσχέδιο νόμου, θα πρέπει να έχουν λιγότερα χρόνια από αυτούς (τους εκπαιδευτικούς δηλαδή) στη χώρα υποδοχής. Αυτό δεν συνάδει με την ιδιότητα του /της συζύγου ως ομογενή ή αλλογενή. Για τους λόγους αυτούς προτείνουμε την κατάργηση του ορίου των 10 ετών και θεωρούμε ότι το Υπουργείο θα πρέπει να θέσει όρους και προϋποθέσεις οι οποίοι να αφορούν στους/στις συζύγους και όχι στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. Διαφορετικά, ελλοχεύει ο κίνδυνος να μην δικαιούνται παράτασης εκπαιδευτικοί οι οποίοι είναι παντρεμένοι με Γερμανούς ή ομογενείς τα τελευταία 25 χρόνια , αλλά έχουν μόνο επταετή ή οκταετή υπηρεσία στη Γερμανία, διότι οι οικογενειακές υποχρεώσεις τους δεν τους επέτρεπαν να διοριστούν νωρίτερα στην Ελλάδα και συνεπώς να αποσπαστούν νωρίτερα στη Γερμανία. Θεωρούμε άδικο να τιμωρηθούν οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί για την ειλικρίνειά τους και για τις προτεραιότητες που έθεσαν στη ζωή τους. Η πρότασή μας αυτή, στην ουσία, δεν επιφέρει αλλαγές στις προθέσεις σας, αλλά αποκαθιστά την αδικία που πραγματοποιείται απέναντι σε αυτούς τους συναδέλφους, οι οποίοι κινδυνεύουν να χάσουν το δικαίωμα παράτασης που δικαιούνται. Επιπλέον, θεωρούμε ότι δεν θα πρέπει η χρονολογία τέλεσης του γάμου να αποτελεί κριτήριο παράτασης της απόσπασης. Τέλος, θα προτείναμε, ως προϋπόθεση παράτασης, την καλή γνώση της γλώσσας της χώρας υποδοχής, η οποία μπορεί να αποδεικνύεται με τρόπους αντίστοιχους με αυτούς που ορίζει για την αναγνώριση της γλωσσομάθειας το Α.Σ.Ε.Π. 3. ΑΠΟΣΠΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΠΕΡΑΝ ΤΗΣ ΠΕΝΤΑΕΤΙΑΣ Θα θέλαμε ακόμα να επισημάνουμε ότι η τοποθέτηση σας στο προσχέδιο Νόμου για την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση για άρση της δυνατότητας για εκ νέου απόσπαση σε εκπαιδευτικούς που συμπληρώνουν ή έχουν συμπληρώσει συνολικά πέντε έτη απόσπασης στο εξωτερικό εγείρει σοβαρούς προβληματισμούς και προκαλεί την έντονη αντίδρασή μας για τους ακόλουθους λόγους: – Η υλοποίηση μιας τέτοιας πρότασης αποτελεί ένδειξη άνισης μεταχείρισης των εκπαιδευτικών που αιτούνται απόσπασης στο εξωτερικό πέραν της πενταετίας, καθώς σε κανέναν άλλο φορέα του Υπουργείου Παιδείας δεν υπάρχει χρονικός περιορισμός στα έτη των αποσπάσεων. – Η επιλογή των προς απόσπαση εκπαιδευτικών στο εξωτερικό με το ισχύον νομικό πλαίσιο αποτελεί μια διαδικασία ανοιχτή προς όλους, που ξεκινά από μηδενική βάση και διασφαλίζει την παροχή ίσων ευκαιριών στους ενδιαφερόμενους για απόσπαση εκπαιδευτικούς, καθώς η προϋπηρεσία των ήδη υπηρετούντων στο εξωτερικό όχι μόνο δεν μοριοδοτείται, αλλά ούτε καν λειτουργεί συνεπικουρικά με τα άλλα αντικειμενικά κριτήρια που ορίζονται για τις αποσπάσεις σε αντίθεση με ό, τι συμβαίνει για τις άλλες αποσπάσεις στο Υπουργείου Παιδείας. Ενδεικτικά και μόνο αναφέρουμε την περίπτωση των αποσπάσεων σε Φορείς του Υπουργείου, όπου σύμφωνα με τη σχετική εγκύκλιο η « αξιόλογη διοικητική εμπειρία » λαμβάνεται σοβαρά υπόψη, όπως και η «τεκμηριωμένη γνώση του αντικειμένου της θέσης που πρόκειται να καλυφθεί». Χαρακτηριστική είναι επίσης η περίπτωση άλλων αποσπάσεων στο ίδιο Υπουργείο, όπου είναι εφικτή η ανανέωση της απόσπασης με την κατάθεση απλά μιας αίτησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος και σύντομου βιογραφικού σημειώματος ( Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων). Ακόμη όμως και στην περίπτωση των ΣΔΕ ,όπου η απόσπαση των εκπαιδευτικών γίνεται με μοριοδότηση με βάση αντικειμενικά κριτήρια, η προϋπηρεσία στον ίδιο φορέα μοριοδοτείται και παίζει σημαντικότατο ρόλο για την κατάταξη κάποιου εκπαιδευτικού στους αξιολογικούς πίνακες και κατ΄ επέκταση στην απόσπασή του. – Η διαδικασία που ως τώρα ακολουθείται για τις αποσπάσεις από το 2012 μέχρι και σήμερα και επιτρέπει σε όλους ανεξαιρέτως τους εκπαιδευτικούς να καταθέσουν αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για απόσπαση και σύμφωνα με το σύνολο μορίων που θα συγκεντρώσουν με βάση αντικειμενικά κριτήρια ( διδακτορικό ή μεταπτυχιακό δίπλωμα σπουδών, γλωσσομάθεια , δεύτερο πτυχίο) να πάρουν την πολυπόθητη απόσπαση αποτελεί μια καθ’όλα αξιοκρατική και αδιάβλητη διαδικασία σύμφωνη με την πολιτική του Υπουργείου Παιδείας που επιχειρεί να στηλιτεύσει κάθε μορφή νεποτισμού και αναξιοκρατίας. – Η άρση της δυνατότητας για απόσπαση σε εκπαιδευτικούς πέραν της πενταετίας εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους και για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων τα επόμενα χρόνια κάτι που μας απασχολεί άμεσα και αποτελεί πρώτιστο μέλημά μας. Αναρωτιόμαστε λοιπόν πως θα λειτουργούσαν, για παράδειγμα,φέτος τα σχολεία που βρίσκονται υπό την εποπτεία του Συντονιστικού Γραφείου Μονάχου , αν δεν είχαν αποσπαστεί και φιλόλογοι πέραν της πενταετίας τη στιγμή που αποσπάστηκαν όλοι οι ενδιαφερόμενοι από τον αξιολογικό πίνακα, με και χωρίς επιμίσθιο, και παρέμειναν κενά. – Θεωρούμε ακόμη ότι το γεγονός ότι σύμφωνα με τα προσχέδιο Νόμου δεν θα δίνεται η δυνατότητα για απόσπαση σε εκπαιδευτικούς πέραν της πενταετίας συνιστά μια μορφή άνισης και άδικης αντιμετώπισης εργαζομένων, καθώς η Πολιτεία που πρεσβεύει το Κράτος Δικαίου στερεί τη δυνατότητα σε κάποιους να αποσπαστούν λειτουργώντας τιμωρητικά για κάποιες προσωπικές τους επιλογές (απουσία γάμου, διαζύγιο κλπ). Η υιοθέτηση μιας τέτοιας πρακτικής θα οδηγήσει πιθανόν και στον εγκλωβισμό κάποιων εκπαιδευτικών σε αυτό που πρόσφατα ο Υπουργός Παιδείας, κ. Φίλης χαρακτήρισε ως λευκούς γάμους, καθώς θα αποτελεί τη μόνη δυνατότητά τους για παραμονή τους στο εξωτερικό, αφού δεν θα επιτρέπεται η εκ νέου απόσπασή τους με βάση αντικειμενικά και αδιάβλητα κριτήρια. Για όλους αυτούς τους λόγους θεωρούμε επιβεβλημένη ως Ε.Λ.Μ.Ε Βάδης Βυρτεμβέργης τη διατήρηση του ισχύοντος καθεστώτος για τις αποσπάσεις στο εξωτερικό που θα επιτρέπει σε όλους τους εκπαιδευτικούς, με ή χωρίς οικογενειακούς λόγους να παίρνουν απόσπαση με βάση τη θέση τους στον αξιολογικό πίνακα και τις ανάγκες της Υπηρεσίας. Δεδομένης δε της εξαιρετικά δύσκολης οικονομικής κατάστασης που αντιμετωπίζει η χώρα μας και της προσπάθειας που καταβάλλεται από την Ελληνική Πολιτεία για την περικοπή των άσκοπων δαπανών, θεωρούμε αδιανόητο να απαγορεύεται στους εκπαιδευτικούς που προτίθενται να εργαστούν χωρίς επιμίσθιο στα σχολεία του εξωτερικού είτε με παράταση λόγω γάμου, είτε με νέα απόσπαση πέραν της πενταετίας. Για το λόγο αυτό προτείνουμε όλες οι παρατάσεις και οι αποσπάσεις χωρίς επιμίσθιο να προηγούνται των νέων αποσπάσεων με επιμίσθιο 4. ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΩΡΟΜΙΣΘΙΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Σχετικά με τις προσλήψεις ωρομισθίων εκπαιδευτικών θα θέλαμε να σας εφιστήσουμε την προσοχή στα ακόλουθα θέματα: α. Την ευθύνη για τη διαδικασία πρόσληψης, καθώς επίσης και την κατάρτιση αξιολογικών πινάκων θα πρέπει να φέρει αποκλειστικά το Υπουργείο Παιδείας υπό την εποπτεία Α.Σ.Ε.Π. β. Τα κριτήρια θα πρέπει να ορίζονται με σαφήνεια και να προβλέπουν ως προϋπόθεση για την ένταξη στους αξιολογικούς πίνακες πρόσληψης την προϋπηρεσία (παροχή διδακτικού έργου) σε εκπαιδευτικές μονάδες, αναγνωρισμένες από το Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας ή/και επιτυχή συμμετοχή σε κάποιον από τους προηγούμενους διαγωνισμούς του Α.Σ.Ε.Π. Παράλληλα θεωρούμε ότι για τη μοριοδότηση των υποψηφίων προς πρόσληψη εκπαιδευτικών θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τα ίδια κριτήρια που ισχύουν και για τις αποσπάσεις των εκπαιδευτικών στα σχολεία του εξωτερικού, όπως διδακτορικός ή μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών , γλωσσομάθεια, δεύτερο πτυχίο κλπ. γ. Επίσης, θεωρούμε αυτονόητο ότι το Υπουργείο θα καταφεύγει στην πρόσληψη ωρομίσθιων εκπαιδευτικών σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όταν προκύπτουν έκτακτες ανάγκες και μόνο όταν το κενό δεν δικαιολογεί την απόσπαση εκπαιδευτικού από την Ελλάδα.Ως όριο προτείνεται να οριστούν οι 10 ώρες για απόσπαση από την Ελλάδα, οι οποίες δεν θα καλύπτονται απαραίτητα σε ένα σχολείο, αλλά στο εσωτερικό του κρατιδίου. δ. Δεν πρέπει, στο σημείο αυτό, να παραλείψουμε να αναφέρουμε ότι , με βάση το γερμανικό δίκαιο, οι ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί δικαιούνται να διεκδικήσουν τη μονιμοποίησή τους μετά από συνεχόμενη ανανέωση των συμβάσεών τους και τη μετατροπή του συμβολαίου τους σε αορίστου χρόνου και μάλιστα με πολύ υψηλές αμοιβές, δυσβάσταχτες για το Ελληνικό Κράτος σε περίοδο οικονομικής κρίσης. 5. ΦΟΡΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Θεωρούμε αδιαπραγμάτευτο το γεγονός ότι όλα τα αμιγή σχολεία, καθώς επίσης και τα Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας (κρατίδιο Β.Β.) θα τελούν υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας. Για το λόγο αυτό οι αποσπάσεις μονίμων εκπαιδευτικών, η πρόσληψη ωρομισθίων, η διαμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων, καθώς και η διευθέτηση θεμάτων που άπτονται των σχολικών εγχειριδίων θα πρέπει να γίνονται από το αρμόδιο Υπουργείο και αυτό να φέρει την αποκλειστική ευθύνη. Οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων οφείλουν να μεριμνήσουν για την καλή οργάνωση και εύρυθμη λειτουργία των σχολείων σε πρακτικό επίπεδο. Θα πρέπει, επίσης, να τονίσουμε ότι ο ρόλος τους δεν επιτρέπεται να είναι παρεμβατικός στο παιδαγωγικό έργο των εκπαιδευτικών, αλλά υποστηρικτικός. Η καλή συνεργασία και ο σεβασμός στο ρόλο του καθενός αποτελούν τις απαραίτητες ασφαλιστικές δικλείδες ώστε να εξασφαλιστεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στην εκπαιδευτική διαδικασία προς όφελος των μαθητών. 6.ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΛΛΗΝΟΜΑΘΕΙΑΣ. Θεωρούμε σημαντικό ότι για τη συνέχεια της λειτουργίας των Τ.Ε.Γ θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη και ο αριθμός των μαθητών που συμμετέχουν στις Εξετάσεις Πιστοποίησης της Ελληνομάθειας του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, αλλά και το ποσοστό επιτυχίας τους ανά επίπεδο σε αυτές όχι μόνο όμως κατά το τελευταίο έτος, αλλά σε βάθος χρόνου, τουλάχιστον τα τρία τελευταία έτη, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η αντικειμενικότερη αξιολόγηση της συγκεκριμένης σχολικής μονάδα. Χαιρετίζουμε επίσης τη δυνατότητα για συνεργασία και διασύνδεση των Τμημάτων Ελληνικής Γλώσσας με εκπαιδευτικά ιδρύματα της ημεδαπής που ασχολούνται με τη διδασκαλία και την προώθηση της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας , αλλά και του ελληνικού πολιτισμού στο σύνολό του. 7. ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Η διοργάνωση επιμορφωτικών προγραμμάτων διά ζώσης υπό την εποπτεία του Συντονιστικού Γραφείου Μονάχου ή εξ’ Αποστάσεως από φορείς όπως είναι το ΚΕΓ ή το Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ θεωρούμε ότι είναι επιβεβλημένη , όπως και η συμμετοχή των εκπαιδευτικών για την αποτελεσματικότερη διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας. 8. ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Σχετικά με τις τοποθετήσεις και τις μετακινήσεις εκπαιδευτικών θεωρούμε απαραίτητη τη σύσταση και λειτουργία Υπηρεσιακού Συμβουλίου που θα εποπτεύει και θα διασφαλίζει το αδιάβλητο των διαδικασιών. Θεωρούμε επίσης επιβεβλημένο σε περίπτωση έκτακτων αναγκών για εκπαιδευτικό προσωπικό η αναζήτηση λύσης να αναζητείται εντός του κρατιδίου προκειμένου να αποφεύγονται οι μετακινήσεις εκπαιδευτικών από κρατίδιο σε κρατίδιο.