• Σχόλιο του χρήστη 'Θωμάς Μπεχλιβάνης' | 4 Δεκεμβρίου 2009, 21:09

    Κυρία Υπουργέ, δεν θα κάνω μια συνολική και λεπτομερή πρόταση μοριοδότησης των υποψηφίων Σχολικών Συμβούλων, με κίνδυνο να κατηγορηθώ και εγώ ότι προσπαθώ να ευλογήσω τα γένια μου. Λίγες παρατηρήσεις μόνο. Παρατήρηση πρώτη: Είναι γεγονός ότι, σε σχέση με τα άλλα στελέχη της Εκπαίδευσης, οι Σχολικοί Σύμβουλοι είμαστε οι λιγότερο υποκείμενοι στην πάγια κομματοκρατία, που κυριαρχεί εδώ και πολλά χρόνια στη χώρα μας, ίσως και εξαιτίας του γεγονότος ότι δεν ασκούμε εξουσία, οπότε η εκάστοτε κυβερνητική εξουσία άφηνε κάποιο ελεύθερο χώρο αξιοκρατικής ανάδειξης. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι προκρίνονταν πάντα οι καλύτεροι, αφού κάθε φορά τα κριτήρια άλλαζαν ανάλογα με τη δύναμη επιρροής που είχαν διάφορες ομάδες στη διαμόρφωσή τους. Μετά, λοιπόν, από πολλές κρίσεις, δεν είναι σκόπιμο και δίκαιο, νομίζω, να κριθούν οι υφιστάμενοι Σχολικοί Σύμβουλοι και πάλι από μηδενική βάση και με κριτήρια που κανείς δεν τα γνωρίζει ακόμη. Σας δίνεται επομένως η ευκαιρία να κάνετε το πρώτο βήμα της επανάκρισης των ήδη υπηρετούντων Συμβούλων και να ξεκινήσετε την αξιολόγηση στο χώρο της Εκπαίδευσης από τα στελέχη αυτά, τα οποία αναδείχθηκαν περισσότερο από τα επιστημονικά και παιδαγωγικά τους προσόντα και λιγότερο από την κομματική τους "νομιμοφροσύνη". Παρατήρηση δεύτερη: Μια τέτοιου είδους επανάκριση θα αρχίσει να λειτουργεί ως κανόνας δικαιοσύνης, γιατί μια κρίση από μηδενική βάση πάλι, μαζί με όλους τους νέους υποψήφιους, αχρηστεύει τη δυνατότητα να κριθεί η δουλειά και η προσφορά των Συμβούλων κατά τη διάρκεια της θητείας τους. Υπάρχουν Σύμβουλοι που έκαναν εξαιρετική δουλειά και πρέπει να ανταμοιφθούν γι' αυτό, ενώ υπάρχουν και Σύμβουλοι, οι οποίοι ήταν εντελώς ανύπαρκτοι ή, ακόμη χειρότερα, επιζήμιοι, αποδεικνύοντας ότι δεν ήταν άξιοι για τη θέση αυτή. Η επανάκριση θα στείλει το μήνυμα ότι το θέμα δεν είναι να καταλάμβάνεις μια θέση, επειδή π.χ. στη διάρκεια της εκπαιδευτικής σου καριέρας συγκέντρωνες βεβαιώσεις που θα σου προσέφεραν κάποια πιθανή μοριοδότηση, αλλά να αποδεικνύεσαι με το έργο σου άξιος να την υπηρετήσεις. Η απόδοση μορίων προϋπηρεσίας ισοπεδωτικά για όλους αδικεί τόσο τους άξιους Συμβούλους όσο και τους νέους υποψήφιους Συμβούλους. Παρατήρηση τρίτη: Καταλαβαίνω τη δυσκολία για το πώς μπορεί να γίνει μια τέτοια επανάκριση. Η δυσκολία αυτή ενυπάρχει όμως σε κάθε απόπειρα αξιολόγησης, όποτε αυτή ξεκινήσει.Μέσα από μια διαβούλευση με την ΠΕΣΣ και με όλους τους Συμβούλους μπορεί να βρεθεί ο τρόπος αυτός. Σίγουρα, τα πρόσωπα που μπορούν να συμμετέχουν στην επανάκριση είναι ο Περιφερειακός Διευθυντής, ο Προϊστάμενος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, Σύμβουλοι ή Πάρεδροι του Παιδαγωγικού Ιστιτούτου, τα κατά τόπους ΠΕΚ για την ποιότητα του επιμορφωτικού έργου και, γιατί όχι, οι συνάδελφοι καθηγητές στις περιοχές ευθύνης των Συμβούλων και οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων, στις οποίες έχουν την παιδαγωγική ευθύνη οι Σύμβουλοι. Ας μη βιαστείτε, λοιπόν, κα κρίνετε τους Σχολικούς Συμβούλους μαζί με τα άλλα διοικητικά στελέχη, αλλά αυτό να γίνει στο τέλος της θητείας τους. Παρατήρηση τέταρτη: Προκηρύσσονται για τους νέους υποψήφιους Συμβούλους οι κενές θέσεις που θα προκύψουν, είτε λόγω αποχώρησης των παλαιών Συμβούλων είτε γιατί κάποιοι από αυτούς, μετά την επανάκριση, αποδείχθηκαν ανάξιοι να ασκούν το έργο αυτό. Σίγουρα, οι θέσεις των Συμβούλων πρέπει να αυξηθούν, εάν θέλουμε να ανταποκριθούν σωστά στις απαιτήσεις του ρόλου τους, δηλαδή στην καθοδήγηση, την επιμόρφωση και την εμψύχωση των συναδέλφων, καθώς και στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, η οποία πρέπει να κερδίσει την εμπιστοσύνη όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας. Παρατήρηση πέμπτη: Η κρίση για τους νέους Σχολικούς Συμβούλους πρέπει να συνδυάζει ισορροπημένα τόσο την επιστημονική κατάρτιση όσο και τη διδακτική πείρα και, θα έλεγα, την αγάπη για το διδακτικό και παιδαγωγικό έργο. Το να έχει κανείς πολλά πτυχία, και μάλιστα άσχετα με την ειδικότητά του, δεν αποτελεί πάντα το καλύτερο κριτήριο για την πρόκρισή του. Προσοχή επίσης στον άκρατο παιδαγωγισμό (στη μοριοδότηση των διδακτορικών και των μεταπτυχιακών), ο οποίος, ιδιαίτερα στη Μέση Εκπαίδευση, χωρίς επιστημονικό αντικείμενο μετατρέπεται σε άχρηστη φλυαρία. Όπως δεν πρέπει να αποτελεί κριτήριο η τυχαία συμμετοχή κάποιου στην παλιά ΣΕΛΜΕ. Δεν φτάνει που ένας συνάδελφος δεν κατόρθωσε να κληρωθεί τότε για την ετήσια επιμόρφωση, αλλά αργότερα, όταν ο συνάδελφος αυτός με τις ικανότητές του έγινε επιμορφωτής στα ΠΕΚ, είδε με απογοήτευση, στις κατά καιρούς κρίσεις που έγιναν, οι επιμορφούμενοι από αυτόν συνάδελφοί του να μοριοδοτούνται, επειδή είχαν την τύχη να κληρωθουν στη ΣΕΛΜΕ, ενώ ο ίδιος ως επιμορφωτής τους να παίρνει ένα ωραίο μηδέν. Ελπίζω ότι οι σκέψεις μου, αλλά και οι απόψεις όσων συναδέλφων συμμετείχαν στο διάλογο, θα συμβάλουν στη λήψη των καλύτερων αποφάσεων από το Υπουργείο Παιδείας.