• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΙΑΓΚΟΥΛΗΣ ΤΡΥΦΩΝ' | 9 Φεβρουαρίου 2010, 15:15

    Κυρίες/κύριοι Ως εργαζόμενος στον τομέα της Δια Βίου Μάθησης τα τελευταία 7 χρόνια στο Κέντρο Εκπαίδευσης Ενηλίκων (ΚΕΕ) Φλώρινας, αλλά και ως πρόεδρος του Σωματείου Συμβασιούχων Εργαζομένων στα ΚΕΕ, θα ήθελα να καταθέσω στο δημόσιο διάλογο που σήμερα ξεκινά κάποιες πρώτες παρατηρήσεις. Κατ' αρχήν, είναι δύσκολο να διαφωνήσει κανείς με ένα κείμενο θέσεων και αρχών, το οποίο - κατά τη γνώμη μου - δεν κάνει στην παρούσα φάση τίποτε περισσότερο από το να περιγράφει (με τρόπο άψογο είναι αλήθεια) γενικές αρχές που θα πρέπει να διέπουν τη Δια Βίου Μάθηση και τις οποίες θα μπορούσε κανείς να διαβάσει σε οπουδήποτε σχετικό εγχειρίδιο. Αρχές και αξίες (ανθρωποκεντρική μάθηση, ολιστική αντιμετώπιση, συμμετοχή πολιτών) αυτονόητες στο εξωτερικό εδώ και δεκαετίες, αλλά και χιλιοειπωμένες (σε επίπεδο πολιτικών διακηρύξεων, συνεδρίων, ημερίδων κλπ) τουλάχιστον την τελευταία οκταετία. Για να μην μείνουν - για ακόμα μία φορά - όλες αυτές οι προγραμματικές θέσεις θεωρητικές προσεγγίσεις άνευ ουσιαστικού περιεχομένου και αποτελέσματος, θα ήθελα να αναφερθώ επιγραμματικά στο πως φαντάζομαι ότι θα πρέπει από εδώ και πέρα να αναπτυχθούν οι σχετικές πολιτικές πρωτοβουλίες. Και ως εργαζόμενος στα ΚΕΕ, ενός φορέα παροχής "γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων" την αναβάθμιση του οποίου επαγγέλλεται το παρόν κείμενο, αναφέρω τα ακόλουθα: α) Είναι άμεση ανάγκη να προχωρήσει η νομοθετική κατοχύρωση των ΚΕΕ, τα οποία μέχρι σήμερα (και από το 2003) λειτουργούν ως έργα συγχρηματοδοτούμενα από την Ελλάδα και την ΕΕ, υπό την επίβλεψη του ΙΔΕΚΕ. Νομοθετική κατοχύρωση που θα σημαίνει την ίδρυση και λειτουργία των ΚΕΕ ως περιφερειακή υπηρεσία της υπό αναδιοργάνωση Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης. Μόνο έτσι θα μπορέσουν στο μέλλον να αποφευχθούν φαινόμενα υποχρηματοδότησης των ΚΕΕ, όπως αυτό της φετινής εκπαιδευτικής περιόδου 2009 - 2010, που έχουν ως αποτέλεσμα να μην έχουν ακόμα ξεκινήσει τα εκπαιδευτικά προγράμματα και οι εργαζόμενοι στα ΚΕΕ (διοικητικά στελέχη, εκπαιδευτές, προμηθευτές) να παραμένουν απλήρωτοι από τον προηγούμενο Μάιο! β) Για την επίτευξη των στόχων της αποκέντρωσης των εκπαιδευτικών δράσεων, της συνεργασίας με την τοπική αυτοδιοίκηση, της συμμετοχής των κοινωνικών φορέων και των πολιτών στην οργάνωση των προγραμμάτων, της συνεχούς αξιολόγησης και της ανταποδοτικότητας των προγραμμάτων θα πρέπει να δοθούν οι ανάλογες δυνατότητες αυτόνομης ανάπτυξης στα ΚΕΕ. Κάτι τέτοιο είναι δυνατόν να επιτευχθεί με απεξάρτηση - αλλά και ταυτόχρονο διοικητικό και διαχειριστικό έλεγχο - από την κεντρική υπηρεσία ως προς τη δυνατότητα χάραξης τοπικής εκπαιδευτικής πολιτικής, συνεργασιών, αναζήτησης χρηματοδοτήσεων, εκπαίδευσης προσωπικού κλπ. γ) Αξιοποίηση της εμπειρίας από την οκταετή λειτουργία των ΚΕΕ, κατά τη διάρκεια της οποία πολλές από τις αρχές και τις μεθόδους που σε αυτό το κείμενο περιγράφονται, έχουν δοκιμαστεί στην πράξη, με μεγαλύτερη ή μικρότερη επιτυχία και αποτελεσματικότητα. Οι όποιες προσπάθειες θα πρέπει να αξιολογηθούν χωρίς μηδενιστικές προθέσεις και να αξιοποιηθούν κατάλληλα προς την κατεύθυνση της βελτίωσης του θεσμού. δ) Αξιοποίηση της εργασιακής εμπειρίας των στελεχών που εργάζονται την τελευταία οκταετία στα ΚΕΕ με συνεχόμενες συμβάσεις και τα οποία έχουν επανειλημμένα περάσει από διαδικασίες επιμόρφωσης πάνω στις αρχές της Δια Βίου Μάθησης, αποκτώντας σε αρκετά μεγάλο βαθμό την απαραίτητη τεχνογνωσία για την οργάνωση και παρακολούθηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Εξυπακούεται πως ως Σωματείο Εργαζομένων στα ΚΕΕ έχουμε ήδη επεξεργαστεί συγκεκριμένο πλαίσιο προτάσεων για τη νομική κατοχύρωση και τη λειτουργία των ΚΕΕ, το οποίο θα καταθέσουμε στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου με αφορμή τη συμμετοχή μας ως πανελλήνιος συνδικαλιστικός φορέας στον διάλογο για τη Δια Βίου Μάθηση. Με εκτίμηση Γιαγκούλης Τρύφων Προϊστάμενος ΚΕΕ Φλώρινας Πρόεδρος ΔΣ Σωματείου Εργαζομένων στα ΚΕΕ