• Σχόλιο του χρήστη 'Δημήτριος Γιαννέλης' | 25 Σεπτεμβρίου 2016, 10:35

    1)Στην πρόσφατη μελέτη του ΥΠΠΕΘ για τα ΠΜΣ τον Ιούνιο 2016 καταγράφονται στον Πίνακα 5α τα εξής: Τα συνολικά έσοδα από τα ΠΜΣ σε ετήσια βάση ανέρχονται σε 77.453.133 ευρώ. Ο αριθμός των Μεταπτυχιακών φοιτητών είναι 20.561 ετησίως. Από τα ανωτέρω προκύπτει ένα μέσο ετήσιο κόστος διδάκτρων 3.766 ευρώ, ποσό όχι ιδιαίτερα υψηλό. Εάν μερικά ΠΜΣ έχουν υψηλότερα δίδακτρα, αυτό οφείλεται στην ποιότητα που διαθέτουν αλλά και τη μεγάλη ζήτηση που υπάρχει για αυτά. Να σημειωθεί ότι υπάρχουν δωρεάν ΠΜΣ, για τα οποία η ζήτηση άρα και η συμμετοχή φοιτητών είναι σχεδόν ανύπαρκτη. 2) Από τα 77.453.133 ευρώ πού είναι τα ετήσια έσοδα, το 35% αποδίδεται σε Δημόσιους φορείς δηλαδή τα Πανεπιστήμια και τους ΕΛΚΕ. Το υπόλοιπο 65% αφορά σε αμοιβές διδασκόντων, αγορά εξοπλισμού, υποτροφίες, γραμματειακή υποστήριξη κλπ. Εάν υπολογίσουμε ένα μέσο φορολογικό συντελεστή 30% σε αυτές τις αμοιβές (οι Καθηγητές θα φορολογούνται από 1-1-2017 με 45%) τότε προκύπτει ένα πρόσθετο ετήσιο έσοδο για το κράτος 19,5%. Συνεπώς, τα συνολικά έσοδα του κράτους είναι 35% +19% = 54,5% των εσόδων των ΠΜΣ ήτοι 42.211.957 ευρώ. 3)Το πλαφόν 20% επί των αμοιβών των διδασκόντων δημιουργεί αντικίνητρο ώστε να παρέχουν ποιοτική και ποσοτική εργασία. Ως εκ τούτου τα περισσότερα ΠΜΣ είτε θα πάψουν να λειτουργούν είτε θα λειτουργήσουν υποτυπωδώς με το 1/10 των υπαρχόντων φοιτητών αφού δεν παρέχεται κανένα κίνητρο στους Καθηγητές να εργαστούν υπερωριακά. Κανείς διδάσκων δεν θα δεχθεί (για λόγους αξιοπρέπειας) να κάνει μάθημα με εξευτελιστικές αμοιβές σε υπερωριακή απασχόληση. Με δεδομένη την πρόταση της κυβέρνησης για πλαφόν στα δίδακτρα ύψους περίπου 1530 ευρώ ετησίως τα έσοδα του δημοσίου αναμένεται να συρρικνωθούν κατά 90%, τόσο εξ’ αιτίας της μείωσης των εισακτέων όσο και της μείωσης των διδάκτρων. Συνεπώς τα έσοδα του δημοσίου από τα ΠΜΣ θα μειωθούν στα 4.221.195 ευρώ. 4) Το πλαφόν 20% επί του μισθού των διδασκόντων για διδασκαλία σε Μεταπτυχιακά Προγράμματα εξευτελίζει τον Καθηγητή Πανεπιστημίου, ενώ θα παρέχεται, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, μόνο αν ο Καθηγητής διδάσκει σε δυο ΠΜΣ, αφού το πρώτο ΠΜΣ θα το διδάσκει δωρεάν! Για παράδειγμα ο ακαθάριστος μισθός του Επίκουρου Καθηγητή είναι 2000 ευρώ μηνιαία. Κάθε μεταπτυχιακό μάθημα είναι 39 ώρες, συμπεριλαμβανομένων των εξετάσεων, άρα 72 ώρες για διδασκαλία δυο ΠΜΣ ώστε να πάρει την αύξηση 20% επί του μισθού του. Συνεπώς ο Επίκουρος Καθηγητής θα αμείβεται υπερωριακά με 400/72 = 5,5 ευρώ ακαθάριστα την ώρα! Για τον Καθηγητή με ακαθάριστες μηνιαίες αποδοχές 3500 ευρώ, η αντίστοιχη αμοιβή από διδασκαλία σε δυο ΠΜΣ θα ανέρχεται σε 9,7 ευρώ ακαθάριστα! Θα πρέπει να τονιστεί ότι η αντίστοιχη θεσμοθετημένη από το ΥΠΠΕΘ αμοιβή των διδασκόντων στο ΕΑΠ είναι κατά μέσο όρο 250 ευρώ την ώρα, ήτοι 7000 ευρώ μικτά για κάθε μάθημα προς 28 ώρες που είναι το σύνολο των διδακτικών ωρών συμπεριλαμβανομένων των εξετάσεων. Γιατί αυτή η διάκριση όταν οι πόροι και στις δυο περιπτώσεις προέρχονται από τα δίδακτρα που καταβάλουν ιδιώτες; Επιπλέον, το κάθε μάθημα στο ΕΑΠ κοστίζει στον φοιτητή 700 ευρώ. Συνεπώς δυο μαθήματα στο ΕΑΠ αντιστοιχούν περίπου στο σύνολο των διδάκτρων που θα καταβάλλονται για ένα ΠΜΣ, σύμφωνα με όσα προτείνονται στο νομοσχέδιο. Γιατί αυτή η διαφοροποίηση; 5) Η σημαντική συρρίκνωση των ΠΜΣ θα οδηγήσει τους φοιτητές με οικονομική ευρωστία σε αναζήτηση ΠΜΣ στην Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία ή ακόμη και Κύπρο με συνέπεια την απώλεια εσόδων για την Ελληνική οικονομία ή σε ΠΜΣ αμφιβόλου ποιότητας Ελληνικών «κολεγίων». Επιπλέον, οι ασθενέστεροι οικονομικά δεν θα μπορέσουν να επιχορηγηθούν σημαντικά με υποτροφίες αφού τα έσοδα θα είναι ανεπαρκή, εξ’ αιτίας του πολύ χαμηλού κόστους των διδάκτρων. 6) Η σημαντική πτώση εσόδων για τα ΠΜΣ και τους ΕΛΚΕ θα σημάνει την άμεση απόλυση εκατοντάδων εργαζομένων αφού οι περισσότεροι ΕΛΚΕ χρηματοδοτούνται από τα έσοδα των ΠΜΣ. 7)Εάν η κυβέρνηση θέλει να επιδοτήσει ακόμη περισσότερο τους μεταπτυχιακούς φοιτητές με υποτροφίες ας το κάνει από το 54,5% των εσόδων που εισπράττει από τα τρέχοντα ΠΜΣ. Με το νομοσχέδιο που προωθεί δεν θα μπορέσουν τα ΠΜΣ να δώσουν υποτροφίες αφού τα έσοδά τους θα μειωθούν στο ελάχιστο. 8)Προτείνω το νομοσχέδιο να αποσυρθεί άμεσα διότι είναι αναχρονιστικό, πρόχειρο (αλήθεια τι θα γίνει με τα υπάρχοντα ΠΜΣ που έχουν ήδη ξεκινήσει;) και εκτός πραγματικότητας. Ουσιαστικά, θα επιφέρει τα αντίθετα αποτελέσματα απο αυτά που επιδιώκει όπως ανέφερα παραπάνω. Τα υπάρχοντα επιτυχημένα ΠΜΣ λειτουργούν εδώ και αρκετά χρόνια συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της ανώτατης παιδείας και της Ελληνικής οικονομίας. Τα "υψηλά ή χαμηλά" δίδακτρα των ΠΜΣ είναι απόρροια τόσο της ζήτησης όσο και της ποιότητας που διαθέτουν. Η παιδεία είναι κοινωνικό αγαθό, δεν είναι όμως ελεύθερο αγαθό. Η οποιαδήποτε παρέμβαση του κράτους θα πρέπει να είναι άριστη και να οφελεί το κοινωνικό σύνολο. Αυτό ουδόλως επιτυγχάνεται με το παρόν νομοσχέδιο. Καθηγητής ΑΕΙ