• Σχόλιο του χρήστη 'Βάνα Ρίζου' | 12 Φεβρουαρίου 2010, 11:38

    Αρχικά θα απαντήσω σε δύο ερωτήματα που τέθηκαν σε προηγούμενα σχόλια: τι είναι δια βίου μάθηση και ποια τα κίνητρα συμμετοχής. Όσον αφορά στο πρώτο, για να μην μακρηγορήσω, θα αναφέρω απλά δύο ορισμούς, έναν της δια βίου μάθησης και έναν της εκπαίδευσης ενηλίκων, έννοιες οι οποίες πολλές φορές ταυτίζονται: 1. Η δια βίου μάθηση θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι μία φιλοσοφική έννοια κατά την οποία η εκπαίδευση θεωρείται μια μακροχρόνια διαδικασία που αρχίζει κατά την γέννηση και διαρκεί καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής (CEDEFOP, 1996), αναφέρεται δε σε όλους τους τύπους εκπαίδευσης και περιλαμβάνει κάθε είδους μάθηση που μπορεί να λάβει κάποιος καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του. 2. H εκπαίδευση ενηλίκων αφορά οποιαδήποτε μαθησιακή δραστηριότητα ή πρόγραμμα, σκόπιμα σχεδιασμένο από κάποιον εκπαιδευτικό φορέα, για να ικανοποιήσει οποιαδήποτε ανάγκη κατάρτισης ή οποιοδήποτε ενδιαφέρον, που ενδέχεται να πραγματοποιηθεί σε κάθε στάδιο της ζωής ενός ανθρώπου που έχει υπερβεί την ηλικία της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και η κύρια δραστηριότητά του δεν είναι πλέον η εκπαίδευση. Η σφαίρα της, επομένως, καλύπτει μη επαγγελματικές, επαγγελματικές, γενικές, τυπικές και μη τυπικές σπουδές, καθώς επίσης και την εκπαίδευση που έχει συλλογικό σκοπό (ΟΟΣΑ, 1977). Οσον αφορά στα κίνητρα: η αλήθεια είναι ότι είναι δύσκολο να τα συναντήσει κανείς γιατί δεν υπάρχει, τουλάχιστον στην Ελλάδα, επαρκής αριθμός ερευνών, μελετών που να εξετάζει θέματα δια βίου μάθησης και εκπαίδευσης ενηλίκων. Σύμφωνα όμως με τον Boshier (δημιουργό της Κλίμακας Συμμετοχής στην Εκπαίδευση) 7 είναι οι λόγοι που ωθούν τους ενήλικους να συμμετάσχουν στην εκπαίδευση: 1. Βελτίωση της επικοινωνιακής ικανότητας 2. Επιδίωξη κοινωνικής επαφής 3. Προετοιμασία για εκπαιδευτικούς λόγους 4. Επαγγελματική ανέλιξη 5. Βελτίωση των οικογενειακών σχέσεων 6. Επιδίωξη νέων κοινωνικών ερεθισμάτων 7. Γενικότερο ενδιαφέρον για μάθηση Κάποια κίνητρα, όπως η φυσική τάση του ανθρώπου για μάθηση, είναι εσωτερικά. Κάποια άλλα εξωτερικά. Η παροχή ισχυρών εξωτερικών κινήτρων, στη συγκεκριμένη περίπτωση, είναι ευθύνη της εθνικής στρατηγικής για τη δια βίου μάθηση και θα (πρέπει να) δοθούν, όπου χρειάζεται, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι της. ------------------ -------------------- Πλέον των όσων αναφέρονται στο υπό διαβούλευση κείμενο προτείνω τα παρακάτω: Εκτός των ποσοτικών στόχων πρέπει να τεθούν επίσης: η υποκίνηση και η βοήθεια της προσπάθειας των ενηλίκων για προσωπική ανάπτυξη και ολοκλήρωση, η ενίσχυση και η προώθηση της ενηλικιότητας μέσω της καλλιέργειας της αυτοπεποίθησης, της δύναμης της επιλογής και δράσης, της αύξησης και όχι της άρνησης της υπευθυνότητας. Διερεύνηση των κινήτρων και των προσδοκιών του πληθυσμού-στόχου με σκοπό τη συμμετοχή τους στη διαμόρφωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Ενιαίο φορέα διαχείρισης πόρων (οικονομικών, ανθρώπινου δυναμικού, υποδομών κ.λπ.) για την ορθολογικότερη κατανομή τους και την αποδοτικότερη αξιοποίησή τους. Σύσταση Ινστιτούτου το οποίο θα έχει την ευθύνη ανάπτυξης εκπαιδευτικού υλικού και προγραμμάτων σύμφωνων με τις αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων. Διαρκή αξιολόγηση top down και bottom up φορέων, ανθρώπινου δυναμικού, εκπαιδευτικού υλικού, μηχανισμών, εκροών κ.λπ.. Διαμόρφωση ειδικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων για ΑΜΕΑ με την αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών.