• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΩΝ' | 14 Οκτωβρίου 2016, 10:46

    ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΩΝ www.eee-researchers.gr Θέσεις της Ένωσης Ελλήνων Ερευνητών επί του σχεδίου νόμου «ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΚΑΙ ΤΡΙΤΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ – Προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών και διδακτορικές σπουδές» http://www.opengov.gr/ypepth/?p=3316 Η Ένωση Ελλήνων Ερευνητών (ΕΕΕ) θεωρεί ότι μέσω του Ενιαίου Χώρου Παιδείας και Έρευνας, οι φορείς της Ανώτατης Εκπαίδευσης και της Έρευνας (ΑΕ&Ε) στη χώρα μας (ΑΕΙ και Ερευνητικά Κέντρα) θα αποτελέσουν ένα αλληλοσυμπληρούμενο, δυναμικό σύστημα, το οποίο θα αξιοποιήσει, θα συνδυάσει και θα μεγιστοποιήσει τα πλεονεκτήματα που έχουν οι δύο επιμέρους χώροι. Άλλωστε τα ΑΕΙ και τα Ερευνητικά Κέντρα (ΕΚ) είναι από τη φύση τους συγκοινωνούντα δοχεία, αφού είναι αφιερωμένα στην έρευνα και την παραγωγή νέας γνώσης. Αποτελούν, συνεπώς, χώρους που θέτουν τα θεμέλια για νέους ποιοτικούς τύπους εργασίας και επιχειρηματικότητας που βασίζονται στη γνώση, την τεχνολογία και την καινοτομία. Επιπλέον, η θεσμοθέτηση ρυθμίσεων στο πλαίσιο του Ενιαίου χώρου: θα ενισχύσει τη βασική έρευνα, που είναι προϋπόθεση sine qua non για την εφαρμοσμένη έρευνα και την ανάπτυξη της καινοτομίας, και θα διευκολύνει τον σχεδιασμό εθνικής ερευνητικής στρατηγικής μέσα από την οργανική και συνδυασμένη αξιοποίηση του συνόλου του επιστημονικού – ερευνητικού δυναμικού της χώρας, έχοντας ως αποτέλεσμα: την εξοικονόμηση και την ισορροπημένη κατανομή των κονδυλίων, τις συνέργειες ΑΕΙ και ΕΚ σε μεταπτυχιακά και ερευνητικά προγράμματα, τη μεγαλύτερη αξιοποίηση της υπάρχουσας τεχνογνωσίας και εξοπλισμού, την πληρέστερη αξιοποίηση του επιστημονικού δυναμικού της χώρας, την απρόσκοπτη κινητικότητα Ερευνητών, Καθηγητών, μεταπτυχιακών φοιτητών, την επαρκέστερη κάλυψη των πιεστικότατων ελλείψεων προσωπικού τόσο στα ΑΕΙ όσο και στα ΕΚ, την ισχυρή ώθηση στην παραγωγική διαδικασία της χώρας. Στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου είναι απαραίτητο να συμπεριληφθούν ρυθμίσεις οι οποίες θα ενισχύσουν τη συνέργεια των Πανεπιστημίων με τα ΕΚ στη μεταπτυχιακή εκπαίδευση. Τα δημόσια Ερευνητικά Κέντρα που διέπονται από το θεσμικό πλαίσιο για την έρευνα στη χώρα μας έχουν τη δυνατότητα για διεθνώς ανταγωνιστική εκπαίδευση του νέου ερευνητικού δυναμικού της χώρας και συγκεκριμένα τη: δυνατότητα παροχής μεταπτυχιακής εκπαίδευσης σε ταχέως αναπτυσσόμενους τομείς αιχμής τόσο της βασικής όσο και της εφαρμοσμένης έρευνας, δυνατότητα παροχής μεταπτυχιακής εκπαίδευσης σε τομείς όπου επιβάλλεται διεπιστημονική συνεργασία, υψηλή ποιότητα εξειδικευμένου προσωπικού, μεγάλες και σύγχρονες υποδομές. Επιπλέον η ενίσχυση του ρόλου των ΕΚ στη μεταπτυχιακή εκπαίδευση θα προσφέρει στη: διατήρηση και αναβάθμιση της ποιότητας της έρευνας (μακροπρόθεσμη και σε βάθος διερεύνηση, ενθουσιασμό και δημιουργικότητα νέων επιστημόνων κ.λπ.), αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας (π.χ. δημιουργία νέων επιχειρήσεων από νέους επιστήμονες-επιχειρηματίες), ενίσχυση συνεργειών μεταξύ ΕΚ και ΑΕΙ. Τα ΕΚ έχουν μακρόχρονη συμμετοχή και εμπειρία στη μεταπτυχιακή εκπαίδευση νέων επιστημόνων. Οι Ερευνητές ήδη συμμετέχουν σε Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) και Προγράμματα Διδακτορικών Σπουδών (ΠΔΣ) των Πανεπιστημίων, θα πρέπει όμως να νομοθετηθεί περαιτέρω η συνεργασία των ΕΚ και των Ερευνητών με τα Πανεπιστήμια με στόχο την ισοτιμία, ώσμωση και συνέργεια σε ισότιμη βάση. Επίσης, η συμμετοχή στη μεταπτυχιακή εκπαίδευση αναγνωρίζεται ως ένα από τα βασικά στοιχεία της αποστολής των Ερευνητικών Κέντρων και συνιστά στοιχείο που αξιολογείται, όπως άλλωστε έγινε στην πρόσφατη διαδικασία αξιολόγησης. Ως εκ τούτου, για την εμπέδωση (λειτουργία και κατοχύρωση) του ενιαίου χώρου ΑΕ&Ε σε επίπεδο μεταπτυχιακής εκπαίδευσης προτείνουμε την άμεση: θεσμοθέτηση ρυθμίσεων για τη συνδιοργάνωση μεταπτυχιακών προγραμμάτων 2ου και 3ου κύκλου σπουδών μεταξύ των δημόσιων ΕΚ και των ΑΕΙ της ημεδαπής και της αλλοδαπής. εφαρμογή του Άρθρου 42 του Ν. 4009/2011, με προσθήκη στο σ/ν ρύθμισης που θα αποδεσμεύει την υπογραφή Πρωτοκόλλων Συνεργασίας μεταξύ ΑΕΙ και ΕΚ από τους εσωτερικούς κανονισμούς ΑΕΙ και ΕΚ, η οποία θα επιτρέπει επίσης τη σύναψη Πρωτοκόλλων μεταξύ Σχολής και Ερευνητικού Κέντρου ή Ινστιτούτου και Τμήματος ή Ερευνητικού Κέντρου ή Ινστιτούτου. θεσμοθέτηση μηχανισμών αξιολόγησης των ΠΜΣ και ΠΔΣ. τη διατήρηση σε ισχύ της παραγράφου 16 του άρθρου 16 του Ν. 4386/2016 όπου δίδεται η θεσμική δυνατότητα να ορίζονται οι Ερευνητές ως κύριοι επιβλέποντες σε διδακτορική διατριβή υποψήφιου διδάκτορα σε ΑΕΙ.