• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ' | 16 Φεβρουαρίου 2010, 12:25

    Αξιότιμη κα. Υπουργε, Αξιότιμοι κ.κ., Με αφορμή την ανοικτή διαβούλευση για την Δια Βίου Μάθηση επιθυμούμε να τονίσουμε πως η θετική εξέλιξη της διαδικασίας θα σημάνει την αναγνώριση της επιστημονικής αρτιότητας των πτυχιούχων του Τμήματός μας, του μοναδικού που συστάθηκε εξ αρχής για να καλύψει της ανάγκες της Πολιτείας στο πολυσχιδές και ουσιώδες πεδίο της κατάρτισης με μεσομακροπρόθεσμες προοπτικές. Μέσα από τη διαδικασία αυτή προσδοκούμε να δημιουργηθούν οι συνθήκες για την πρώτη στη σειρά των 12 ετών από την ίδρυση του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (Π.Δ. 267/9–7–1993) ευρεία αξιοποίηση, σε φορείς του αντικειμένου τους, των αποφοίτων Συνεχούς Εκπαίδευσης, κατεύθυνσης που τότε θεσμοθετήθηκε με την υπογραφή του νυν Πρωθυπουργού (Π.Δ. 391/25-10-1995). Η «κατοχύρωση» των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων Συνεχούς Εκπαίδευσης (Π.Δ. 76/21–3–2002) αναφέρει ρητά πως: «οι πτυχιούχοι αυτοί έχουν ως κύρια επαγγελματική ενασχόληση (i) τη μελέτη, το σχεδιασμό, την οργάνωση, ανάπτυξη, διαμόρφωση και αξιολόγηση προγραμμάτων συνεχούς εκπαίδευσης ενηλίκων ιδιαίτερα στα δεδομένα των νέων τεχνολογιών και (ii) την οργάνωση και διοίκηση μονάδων ιδρυμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων. Ο πτυχιούχος της παραπάνω κατεύθυνσης με τις εξειδικευμένες επιστημονικές γνώσεις του ασχολείται είτε αυτοδύναμα είτε σε συνεργασία με άλλους επιστήμονες στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα: .α) Σε προγράμματα εκπαίδευσης, κατάρτισης και επιμόρφωσης ενηλίκων, .β) Σε οργανισμούς, φορείς δημοσίου και ιδιωτικού τομέα που ασχολούνται με τον επαγγελματικό προσανατολισμό ή απασχόληση και την επαγγελματική και κοινωνική ενσωμάτωση μειονεκτουσών ομάδων, .γ) Σε Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) ως μάνατζερς και σύμβουλοι, και δ) Σε μελέτες και σχεδιασμό επιχειρησιακών προγραμμάτων για την επαγγελματική κατάρτιση και επανακατάρτιση ενηλίκων και ιδιαίτερα στις νέες τεχνολογίες». Με μια γρήγορη ανάγνωση διαπιστώνει κανείς ότι η παραπάνω περιγραφή στελεχών είναι ιδανική για να καλύψει τις αυξημένες απαιτήσεις στο χώρο της Δια Βίου Μάθησης, όπως περιγράφονται στο προς διαβούλευση κείμενο. Παρόλα ταύτα έως σήμερα οι απόφοιτοί μας δεν προωθούνται συστηματικά σε κανέναν από τους δεκάδες φορείς του επιστημονικού ενδιαφέροντός τους. Απεναντίας καταφεύγουν εν πολλοίς σε αλλαγή σταδιοδρομίας με αποτέλεσμα ο ευρύτερος τομέας της Δια Βίου Μάθησης να στερείται νέους επιστήμονες που διαθέτουν το υπόβαθρο να προωθήσουν την αποτελεσματικότητα της κατάρτισης στη χώρα μας, δίνοντας ταυτόχρονα νόημα στις πολυδάπανες επενδύσεις. Αντιθέτως στις μέρες μας η Δ.Β.Μ. στελεχώνεται με διάφορες μορφές από ανειδίκευτους πτυχιούχους άλλων αντικειμένων που δε φέρουν επ’ ουδενί το αναγκαίο γνωστικό έρεισμα και επιχειρούν συν τω χρόνω να αποκτήσουν ένα σχετικό τίτλο σπουδών που να τους συνδέει με το αντικείμενο. Ταυτόχρονα, οι ειδικοί του κλάδου, που η Πολιτεία σπούδασε, γνωρίζουν απαξίωση, αφού αντιμετωπίζουν έμμεσα ή άμεσα τον αποκλεισμό από μητρώα, διαγωνισμούς, προκηρύξεις ή διαδικασίες επιλογής προσωπικού, εν ολίγοις από πλήθος θέσεων εργασίας στις οποίες θα έπρεπε να επιλέγονται κατά προτεραιότητα δεδομένου των σπουδών τους. Τη στάση αυτή συναντάμε εδώ και χρόνια σε πείσμα των προσπαθειών μας για καταξίωση, παρά τα συνεχή αιτήματά μας για αξιοποίηση, με όλα τα μέσα και σε κάθε εποχή. Πάγιο αίτημα του Συλλόγου μας από την ίδρυσή του είναι η προώθηση όλων εκείνων των θεσμικών ενεργειών για την διοχέτευση των πτυχιούχων στους αρμόδιους φορείς εκπαίδευσης και κατάρτισης της χώρας από όπου και μόνο μπορούν να προσφέρουν τις πολύτιμες υπηρεσίες τους στο κοινωνικό σύνολο. Η πολιτεία θα αξιοποιήσει τοιουτοτρόπως ένα σημαντικό μέρος του επιστημονικού οπλοστασίου που διαθέτει ενάντια στην ανεργία και την απαξίωση δεξιοτήτων και θα επιλύσει οριστικά την πολυετή συσσώρευση αξιόλογων επιστημόνων, απαραίτητων για την πρόοδο. Βέβαια ούτε το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Δια Βίου Μάθησης, ούτε η Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης, αλλά ούτε και το Ε.ΚΕ.ΠΙΣ. ενημερώνονται για τα ζητήματα αυτά πρώτη φορά από το παρόν κείμενο. Αν όμως υπάρξει κάποιο αποτέλεσμα θα είναι η πρώτη φορά που δεν θα κωφεύουν. Εν κατακλείδι θεωρούμε θετικό βήμα την έναρξη μιας τέτοιας διαβούλευσης για μια νέα προσπάθεια με νέες πρακτικές και νέα πρόσωπα και είμαστε έτοιμοι να συνεισφέρουμε με τις προτάσεις μας. Εκτιμούμε πως η εγχώρια και διεθνής οικονομική συγκυρία και τα μέχρι τώρα ατυχή αποτελέσματα καταδεικνύουν την ανάγκη αξιοποίησης του κατάλληλου ανθρώπινου δυναμικού στις ανάλογες θέσεις, ιδιαίτερα όταν αυτό αφορά τις ευεργετικές επιδράσεις της εκπαίδευσης και της κατάρτισης και ιδίως όταν σκοπός είναι η ποιοτική αναβάθμιση της Δια Βίου Μάθησης.