• Σχόλιο του χρήστη 'Δημήτρης Πολίτης' | 17 Φεβρουαρίου 2010, 11:32

    Εκ μέρους της Ένωσης Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων & Επιστημόνων Πληροφόρησης (ΕΕΒΕΠ)θα θέλαμε να προτείνουμε την ένταξη - ουσιαστική συμμετοχή των ελληνικών βιβλιοθηκών (δημοσίων - δημοτικών) στο Εθνικό Δίκτυο της Δια Βίου Μάθησης. Οι Βιβλιοθήκες ως πυλώνες της δια βίου μάθησης Στην Κοινωνία της Γνώσης, όπου η Εκπαίδευση και η δια βίου μάθηση είναι οι βασικοί μοχλοί ανάπτυξης και προόδου, η ολοκληρωμένη παιδεία αποτελεί τόσο προϋπόθεση, όσο και βασικό εργαλείο για την επιβίωση και την ανάπτυξη μιας χώρας, καθώς δημιουργεί πολίτες που διαθέτουν την απαραίτητη κατάρτιση και τις κατάλληλες ικανότητες και δεξιότητες έτσι ώστε να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τον διεθνή ανταγωνισμό σε μια εκ των πραγμάτων διεθνοποιημένη οικονομία. Κεντρικό ρόλο στη νέα υποδομή μάθησης διαδραματίζουν οι βιβλιοθήκες, οι οποίες παρέχουν την δυνατότητα καλλιέργειας των απαιτούμενων νέων δεξιότητων πρόσληψης της γνώσης. Οι βιβλιοθήκες συμβάλλουν στην παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης για όλους, υποστηρίζουν τη λειτουργία ενός ουσιαστικού και ευέλικτου πλαισίου δια βίου μάθησης που περιλαμβάνει τις δυνατότητες για αυτομόρφωση-αυτορρύθμιση συμπεριφοράς και στάσεων και αποτελούν μέρος της βασικής υποδομής για την προώθηση της έρευνας σε όλα τα επίπεδα. Στη σύγχρονη εποχή πληροφόρησης ο ρόλος των βιβλιοθηκών είναι για την εξέλιξη της κοινωνίας πιο καθοριστικός. Η ασυδοσία και η σύγχυση στην πληροφόρηση, ο βομβαρδισμός με παντοειδείς πληροφορίες του σύγχρονου ανθρώπου δημιουργούν ένα ατέλειωτο πρόβλημα σπατάλης σε χρόνο και κυρίως σε πνεύμα. Για αυτό το λόγο οι βιβλιοθήκες οφείλουν να προστατεύουν τον ανυποψίαστο πολίτη από τον καταιγισμό πληροφόρησης, οφείλουν να του ανοίξουν νέους ορίζοντες και να δημιουργήσουν ψήγματα υποψίας για την άκριτη και συχνά αναξιόπιστη πληροφόρησή του. Οι βιβλιοθήκες έχουν χρέος απέναντι στον ίδιο τον ορισμό τους να προστατεύσουν και να διαφυλάξουν τον κοινωνικό τους χαρακτήρα, δημιουργώντας «ενεργούς πολίτες» με θέση και ρόλο στην πνευματική, καλλιτεχνική και κυρίως πολιτική ζωή. Οι βιβλιοθήκες καλούνται να γίνουν οι «πυλώνες της δια βίου μάθησης» γεγονός που αποτελεί απαίτηση της εποχής μας. Συγκεκριμένα χαρακτηριστικά των λαϊκών, γενικά, βιβλιοθηκών, (δημοτικών – δημοσίων) όπως τ’ ότι διαθέτουν ήδη οργανωμένες πηγές γνώσης, πρωτοστατούν στις τοπικές πολιτιστικές δραστηριότητες, στη χρήση νέων τεχνολογικών μέσων, γίνονται σύνδεσμος μεταξύ επιμέρους κοινωνιών και μεγάλων κέντρων της γνώσης και του πολιτισμού και συμβάλλουν δραστικά στην κοινωνικοποίηση του ατόμου και γίνονται κέντρο αναφοράς σε κοινωνικές δραστηριότητες, διευκολύνουν το έργο αυτό. Η οικειότητα που νιώθουν οι αναγνώστες για τις δημοτικές ή δημόσιες βιβλιοθήκες, ο σχεδιασμός των υπηρεσιών των βιβλιοθηκών αυτών να αντιμετωπίζουν ποικίλες πληροφοριακές ανάγκες και πολυμορφικό κοινό καθώς και η χωροταξική κατανομή τους σε εθνικό επίπεδο, τις καθιστούν ιδανικούς φορείς για την παροχή προγραμμάτων δια βίου μάθησης. Η βιβλιοθήκη αποτελεί βασικό χώρο για την υλοποίηση της δια βίου μάθησης καθώς: 1. Eνισχύει δράσεις αυτομόρφωσης, μια παραδοσιακή λειτουργία της βιβλιοθήκης που ενισχύει το άτομο στην εξατομικευμένη προσέγγιση της γνώσης 2. Υποστηρίζει με το υλικό της και τις λειτουργίες της τις τυπικές ή άτυπες μορφές εκπαίδευσης, όπως την εκπαίδευση στο σχολείο, τα σεμινάρια επιμόρφωσης, τις πολιτιστικές εκδηλώσεις κλπ. 3. Διοργανώνει επιμορφωτικές δράσεις για τους χρήστες ή για το ευρύτερο κοινό τους, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την πληροφοριακή παιδεία. Ως εκ τούτου θεωρούμε ότι οι βιβλιοθήκες μπορούν να επιτελέσουν ένα σημαντικό ρόλο και η ένταξη τους στο Εθνικό Δίκτυο της Δια Βίου Μάθησης είναι απαραίτητη μια που οι λειτουργίες που μπορούν να αναπτυχθούν (ως εκπαιδευτικό κέντρο, ως τοπικό πληροφοριακό κέντρο, ως επικοινωνιακό κέντρο, ως πνευματικό - πολιτιστικό - ιστορικό κέντρο)από τις υπηρεσίες των δημοτικών - δημοσίων βιβλιοθήκων θα συνεισφέρουν αποφαστικά στην επίτευξη των σκοπών της. Με εκτίμηση Δημήτρης Πολίτης Γεν. Γραμματέας της ΕΕΒΕΠ